دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا پیشگیری از پوکی استخوان با گیاه گزنه امکان پذیر است؟

بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان با گیاه گزنه

آیا پیشگیری از پوکی استخوان با گیاه گزنه امکان پذیر است؟
4
زمان مطالعه: 16 دقیقه
پوکی استخوان در نتیجه ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می کند . گزنه سرشار از سیلیس و عنصر بور می باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است.

گزنه گیاهی باظاهری خشن اما با باطنی مهربان

گزنه گیاه کوچکی است که همه جا می روید. اگر خواص این گیاه را بشناسید خواهید دید که بر خلاف ظاهر خشن و گزنده اش چقدر با سلامتی تان مهربان است.

فواید فوق العاده گزنه برای بدن

جوشانده ی گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان

گزنه سرشار از سیلیس و عنصر بور می باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می کند.

روش استفاده:3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه 4 تا 5 فنجان از این دم کرده میل کنید.

دانه های گزنه برای مقابله با اسهال

دانه ها و برگ های گزنه یک درمان فوق العاده برای اسهال می باشند. این دانه ها سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن های چرب هستند.

روش استفاده:یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در طول روز از این جوشانده میل کنید.

گزنه برای پوست های چرب

برای افرادی که پوست خیلی چرب، کثیف و پر از آکنه دارند خوب است. به خاطر اینکه خواص قلیایی دارد.

روش استفاده:برگ های گزنه ی تازه را بجوشانید و آب کش کنید. سپس اجازه دهید برگ ها خنک شود. این برگ ها را بکوبید و به صورت مرهم (هر هفته دو مرتبه) روی پوست بگذارید. همچنین لازم است که یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 3 مرتبه یک فنجان از آن بنوشید.

گزنه برای سم زدایی از بدن

مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و غیره باعث می شود که بدن مازاد سموم دفع نشده را در بدن نگه دارد. برای همین لازم است هر از گاهی به خصوص در فصل بهار به فکر سم زدایی از بدن باشید. خوشبختانه گزنه به عملکرد برخی از ارگان های بدن مانند کلیه ها کمک می کند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که این گیاه به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می کند.

روش مصرف:3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

گزنه برای مقابله با تب یونجه

تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی ها را می گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می توانید به سراغ گزنه بروید.

روش مصرف:3 قاشق غذاخوری برگ گزنه ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

گزنه برای مقابله با خستگی

اگر مدام احساس خستگی می کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می باشد و برای رفع خستگی های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای همین هم کمک می کند خیلی زود سرپا شوید.

روش مصرف:3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول های 500 میلی گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته 3 مرتبه به میزان 15 میلی لیتر از این آب میل کنید.


داروهای گیاهی پوکی استخوان

داروهای گیاهی پوکی استخوان : پوکی استخوان یک بیماری شایع است که در آن از تراکم استخوان ها کاسته و به مرور زمان استخوان ها ضعیف می شوند و احتمال شکستگی آن ها افزایش می یابد.

هم مردان و هم زنان در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما طبق آمار درصد ابتلای زنان به پوکی استخوان بیشتر از مردان است و با افزایش سن نیز احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.

بر خلاف تصور عموم دلیل بروز پوکی استخوان صرفا کمبود کلسیم در بدن نمی باشد بلکه در اکثر موارد مشکل در متابولیزم کلسیم است یعنی بدن نمی تواند کلسیم را به استخوان ها به منظور ترمیم و حفظ سلامت آن ها پیوند بزند و یا به زبان ساده تر نمی تواند از کلسیم به درستی استفاده کند.

درمان پوکی استخوان در طب سنتی

1. درمان پوکی استخوان با آلو

خوردن آلو (آلو خشک) به صورت روزانه از خطر شکستگی و پوکی استخوان پیشگیری میکند. یک مطالعه در دانشگاه ایالتی فلوریدا در سال 2011 در مجله انگلیسی تغذیه این مطلب به چاپ رسید:

آلو به علت داشتن پلی فنول ها، یک آنتی اکسیدان است که برای پوکی استخوان خوب است. به علاوه، آلو خشک منبع خوبی از مس، است که در تقویت استخوان تاثیر زیادی دارد.

توصیه می شود که افراد در همه سنین روزانه 2-3 آلو خشک بخورند، و به تدریج مقدار آن را به شش تا 10 روز افزایش دهند تا از از پوکی استخوان پیشگیری کنند .

2. تخم‌گشنیز برای درمان پوکی استخوان

مصرف گشنیز به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند. برگ و تخم گشنیز سرشار از کلسیم، پتاسیم، منگنز، منیزیم و آهن است.

طرز تهیه دمنوش تخم‌گشنیز

۲ قاشق چای‌خوری از تخم گشنیز را در یک فنجان آب گرم بریزید و بگذارید به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و روزانه ۲ بار این محلول را بنوشید.

3. روغن ماهی برای درمان پوکی استخوان

۷ خاصیت شگفت انگیز روغن ماهی درمان بیماری های مختلف

مکمل های روغن ماهی به افزایش تراکم استخوان به علت امگا 3 اسیدهای چرب ضروری و ویتامین D ضروری است.

اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی از شکستگی استخوان پیشگیری میکند.

1000 میلی گرم از مکمل های روغن ماهی یک بار در روز با یک وعده غذایی.

شما همچنین می توانید ماهی آب های سرد مانند ماهی آزاد برای کمک به بالا بردن میزان اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی خود بگنجانید.

توجه داشته باشید که کسانی که از داروها رقیق کننده خون استفاده میکنند باید از مصرف مکمل روغن ماهی بدون مشورت با پزشک خودداری کنند.

4. درمان پوکی استخوان به کمک شنبلیله

علت شیوع پوکی استخوان در زنان پس از سنین یائسگی، کاهش میزان هورمون استروژن در بدن است؛ زیرا استروژن به جذب کلسیم کمک شایانی می‌کند با کاهش یافتن این هورمون، تراکم کلسیم استخوانی کم می‌شود.

خواص حیرت انگیز پودر شنبلیله

بنابراین پوکی استخوان در زنان یائسه بروز پیدا می‌کند، فیتواستروژن‌ها که مواد گیاهی سرشار از استروژن هستند مانند شنبلیله، رازیانه، بذر کتان نقش موثری در درمان پوکی استخوان دارند.

5. درمان پوکی استخوان با روغن نارگیل

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند عوارض ناشی از کمبود استروژن از جمله از دست دادن تراکم استخوان را جبران کند.

ترکیبات آنتی اکسیدان در روغن نارگیل ساختار استخوان را حفظ میکند و از پوکی استخوان به علت تغییرات هورمونی جلوگیری میکند.

۱۰ خاصیت باورنکردنی روغن نارگیل

به علاوه، این روغن به جذب کلسیم و منیزیم دو ماده مغذی ضروری مورد نیاز برای توسعه و نگهداری استخوانهای قوی کمک میکند.

مصرف سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل روزانه می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و پنج قاشق غذا خوری در روز می تواند آن را به تعویق اندازد.

همچنین می توانید برای چند دقیقه تمام بدن را به آرامی با این روغن ماساژ دهید.

سپس یک دوش گرم بگیرید. اگر روزانه این کار را انجام دهید این درمان ساده تاثیر مثبتی بر سلامت استخوان ها دارد همچنین از روغن نارگیل برای پخت و پز هم می شود استفاده کنید.

6. کلسیم و درمان قطعی پوکی استخوان

زمانی که بدن نتواند از کلسیم بدرستی استفاده کند مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، سنگ کلیه و سایر بیمارهای مربوطه بروز می کنند. اجازه دهید برای درک بهتر بحث را با بررسی بعضی از وظایف کلسیم در بدن شروع کنیم.

فواید مهم قرص کلسیم برای سلامتی بدن انسان

بیشترین ماده معدنی که در بدن یافت می شود کلسیم است که بیش از 98% درصد از آن در استخوان ها می باشد. یکی از مهمترین وظایف کلسیم حفظ و ترمیم دندان ها، استخوان ها و بسیاری از بافت های همبند از قبیل مفاصل، تاندون ها، رباط ها و غیره است.

کلسیم همچنین نقش مهمی در انعقاد خون، کاهش و تنظیم فشار خون، تنظیم ضربان قلب، انقباظ و آرام سازی عضلات ایفا می کند، بدن نیز از کلسیم برای تولید هورمون انسولین و متابولیزم چربی ها استفاده می کند.

7. آناناس برای درمان پوکی استخوان

آناناس حاوی منگنز است که در پیشگیری و درمان پوکی استخوان سودمند است. کمبود منگنز با ناهنجاری استخوان و پوکی استخوان ارتباط دارد.

روش کاشت و تکثیر درخت یا بوته آناناس چگونه است؟

روزانه قبل از غذا یک فنجان تکه های آناناس تازه مصرف کنید. یک فنجان آناناس حدود 75 درصد از دوز روزانه مورد نیاز منگنز را فراهم می کند.

متناوبا، شما می توانید روزانه یک فنجان آب آناناس برای جلوگیری از پوکی استخوان بنوشید.

8. کنسرو لوبیا و درمان پوکی استخوان

کنسرو لوبیا قرمز مانند همه‌ی لوبیاها و حبوبات حاوی نشاسته‌ی مقاوم است که نوعی کربوهیدرات پیچیده است. نشاسته‌ی مقاوم، عملکردی شبیه فیبر رژیمی دارد که مقاوم در برابر هضم نیز هست.

لوبیا قرمز سرشار از منگنز است که به همین خاطر است که کنسرو لوبیا قرمز مانند یک آنتی‌اکسیدان دفاعی عمل ‌می‌کند. این مسئله به کاهش رادیکال‌های آزاد در میتوکندری در سطح سلولی کمک ‌می‌کند.

کنسرو لوبیا قرمز مقادیر بالایی کربوهیدرات دارد، کربوهیدرات به ریکاوری عضلات پس از تمرینات بدن‌سازی کمک می‌کند.

9. درمان پوکی استخوان با شیر بادام

شیر بادام یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین شیر های گیاهی است که به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کلسیم و انواع ویتامین ها یکی از مقوی ترین و سالم ترین نوشیدنی های دنیا محسوب می شود.

خواص خوردن شیر بادام در بارداری + طرز تهیه شیر بادام

شیر بادام سرشار از کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان ها و همچنین شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.

علاوه بر کلسیم، شیر بادام مقادیر بالای ویتامین D دارد که آن هم برای تقویت استخوان ها مفید می باشد.

10. درمان پوکی استخوان به کمک کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از مواد مغذی و بسیار لذیذ است. این ماده‌ی غذایی با هر نوع خوراکی از میوه و شکلات گرفته تا ژله و کرفس، قابل‌مصرف است.

خواص و عوارض کره بادام زمینی برای کودکان

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری است که عملکرد بیش‌ از ۳۰۰ فعالیت بیوشیمیایی بدن را تقویت می‌کند. کره بادام زمینی سرشار از منیزیم است و این میزان در حدود ۱۲ درصد از منیزیمِ موردنیاز بدن در هر وعده‌ی مصرفی است.

این موضوع به این معناست که کره بادام زمینی می‌تواند به تنظیم دمای بدن، سم زدایی بدن، تولید انرژی، استحکام استخوان و دندان و حفظ سلامت دستگاه عصبی کمک کند.

همچنین با اختلالات چشمی مانند آب مرواید (کاتاراکت)، بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و دیابت مبارزه می‌کند. ویتامین K برای انعقاد طبیعی خون ضروری است و به انتقال کلسیم در بدن کمک می‌کند که برای سلامت استخوان مفید است.

11. دانه‌کنجد برای درمان پوکی استخوان

یک راه موثر برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی است. دانه کنجد دارای کلسیم غنی می باشد، یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان است.

کنجد چه خاصیتی دارد؟

به علاوه، شامل مواد مغذی دیگری برای سلامت استخوان مانند منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر و ویتامین K و D است.

  1. جویدن تعداد انگشت شماری از کنجد سفید بو داده هر روز صبح .
  2. روش دیگر، مخلوط یک قاشق چای خوری کنجد بو داده در یک فنجان شیر گرم است. نوشیدن این دو بار در روز .
  3. همچنین، استفاده از دانه کنجد بو داده در پخت و پز .

12. سرکه برای درمان پوکی استخوان

زنانی که پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود.

13. دمنوش گزنه و درمان پوکی استخوان

گزنه سرشار از سیلیس و بور است که نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد.

خواص دارویی و درمانی دمنوش گزنه

برای این منظور افراد باید سه قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش بریزند و ۱۰ دقیقه آن را دَم سپس روزانه چهار تا پنج فنجان از این دمنوش را میل کنند.

طرز تهیه دمنوش گزنه

برای تهیه دمنوش گزنه باید ۲ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک قوری بریزید، سپس ۲ لیوان آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دَم بکشد؛ می‌توانید از کمی عسل یا نبات برای شیرین‌کردن آن استفاده کنید.

14. معجون کنجد برای درمان پوکی استخوان

یک قاشق چای‌خوری کنجد بوداده را به یک فنجان شیرگرم اضافه و این ترکیب را روزانه ۲ بار میل کنید .

به‌دلیل تأثیر روی بر چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می‌شود غذاهای غنی از روی را به‌طور مرتب در برنامه‌های غذایی خود بگنجانند.

کنجد فوق‌العاده غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین‌کننده چهارده‌ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است.

مصرف 50 گرم از کنجد، 25 درصد از نیاز روزانه به اسیدفولیک را برطرف می‌کند

15. درمان پوکی استخوان با کلم بروکلی

تحقیقات نشان می دهد با خوردن کلم بروکلی و ماست می‌توان به روند تشکیل استخوان سرعت بخشیده و از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

خواص شگفت انگیز کلم بروکلی

بروکلی دارای ویتامین C، K و نیز سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده و مانند شیر و پنیر از مواد غذایی استخوان ساز هستند.

طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات، مصرف ویتامین C و k سبب تقویت و افزایش تراکم استخوان می‌شوند. پتاسیم اثر اسیدهای متابولیک را که باعث از دست دادن استخوان می‌شوند، کاهش می‌دهد.

16. چای گزنه و درمان پوکی استخوان

چای گزنه مقدار زیادی از کلسیم، منیزیم و آهن موردنیاز استخوان را تأمین می‌کند. همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین D و ویتامین K است که به جذب کلسیم کمک می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید کلسیم برای حفظ تراکم و تقویت استخوان لازم است.

از طرفی منیزیمی که در استخوان ذخیره شده است، از استخوان دربرابر کشش حمایت می‌کند و سبب جذب کلسیم می‌شود.

کاهش منیزیم با پوکی استخوان در ارتباط است. پوکی استخوان نوعی بیماری مزمن است که سبب ضعف و شکنندگی استخوان می‌شود. همچنین کمبود آهن سبب از دست رفتن استخوان می‌شود.

17. پوست تخم‌مرغ برای درمان پوکی استخوان

خواص جالب پوست تخم مرغ

پوسته تخم مرغ می تواند نیاز روزانه کلسیم بدن را تامین کند چراکه این ماده غنی از کلسیم است که به توسعه و رشد استخوان ها کمک می کند.پوسته تخم مرغ نیز در تنظیم ضربان قلب، ترویج عملکرد عضلات و کنترل سطح فسفر، منیزیم، پتاسیم و غیره در خون مفید است.

18. درمان پوکی استخوان با ماهی سالمون

این ماهی در هر وعده خود بیش از مقدار توصیه شده ویتامین D را به بدن می رساند. بنابراین خوردن ماهی سالمون وحشی کمک می کند تا سلامت مطلوب بدن به روش های مختلفی حفظ شود.

محققان اخیرا دریافتند که مصرف منظم امگا ۳ می تواند به کاهش پوکی استخوان کمک کند.

در واقع، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با استفاده از سوابق ۱۵ ساله برخی از شرکت کنندگان در پژوهش های منتشر شده توسط WHI دریافتند که زنانی که اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی در خونشان وجود دارد، کمترین شکستگی های لگن را تجربه می کنند.

التهاب باعث تحلیل استخوان می شود. تحلیل استخوان فرایندی است که در آن بافت استخوانی شکسته می شود. از آنجا که ماهی سالمون امگا ۳ زیادی دارد، یک غذای ضد التهابی طبیعی است. خوردن این ماهی خوشمزه به صورت منظم یک راه عالی برای حفظ قدرت استخوان ها می باشد.

19. معجون سنجد برای درمان پوکی استخوان

هر روز صبح نیم ساعت قبل از صبحانه، ۲ قاشق مرباخوری پودر سنجد (پوست، گوشت و هسته سنجد) را به همراه یک قاشق مرباخوری پودر سویای بوداده و یک قاشق مرباخوری عسل، در یک لیوان شیر کم‌چرب مخلوط کنید .

20. به طور مرتب ورزش کنید

ورزش یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای مبارزه با پوکی استخوان انجام دهید.

مشخص شده است که ورزش منظم می تواند به کاهش از دست رفتن استخوان، افزایش تراکم استخوان و به طور کلی بهبود سلامت استخوان کمک کند.

برخی از انواع ورزش است که برای استخوان های شما مفید هستند عبارتند از:

ورزش هایی مانند این پیاده روی، ایروبیک و یا بازی تنیس.ورزش را به مدت حداقل 30 دقیقه در روز یا حداقل سه روز در هفته انجام د هید. اگر تازه شروع به ورزش کرده اید زیر نظر مربی این کاررا انجام دهید.

در نتیجه :

  1. هر روز غذاهای غنی از کلسیم بخورید. غذاهای غنی از منیزیم، ویتامین K و D، اسیدهای چرب ضروری و منگنز نیز باید مصرف شود.
  2. محدود کردن مصرف الکل
  3. سیگار نکشیدن
  4. نظارت بر داروهای خود برخی از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها، داروهای ادرارآور و داروهای هورمون تیروئید باعث پوکی استخوان می شوند.
  5. کاهش استرس می تواند به سطوح بالاتری از کورتیزول منجر شود.
  6. مصرف کافئین باعث افزایش از دست دادن کلسیم بدن می شود.
  7. مکمل های کلسیم و ویتامین D استفاده کنید.
  8. اجتناب از غذاهای بسته بندی شده چون دارای سدیم هستند و همچنین کاهش مصرف گوشت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits