دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص اعجاب انگیز رازیانه
162
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خواص اعجاب انگیز رازیانه-خواص درمانی رازیانه-خواص رازیانه در حفظ سلامت بدن

خواص اعجاب انگیز رازیانه، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

خواص اعجاب انگیز رازیانه

خواص اعجاب انگیز رازیانه

رازیانه گیاهی معطر و خوشمزه می باشد که دارای استفاده های متعدد در آشپزی و به همان اندازه دارای خاصیت دارویی می باشد. اگر در حال حاضر این گیاه خوشبو و خوش طعم در ادویه های آشپزخانه شما قرار ندارد، قطعا بعد از مطالعه خواص این گیاه آن را در لیست خرید خود و به عنوان جزئی اصلی در آشپزی قرار خواهید داد.

علاوه برکاربرد شناخته شده این گیاه به عنوان خوشبو کننده دهان،این گیاه به بهبود تعداد زیادی از بیماریهای مزمن کمک کرده و سلامت بهتر را از طریق خواص اشتها آوری، باد شکن یا ضد نفخ بودن، ضد انقباض و تشنج ، ضد التهابی، ضد میکروبی، خلط آوری، ادرار آور یا مُدر، ازدیاد کننده قاعدگی، تصفیه کننده، ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی فراهم می کند.

این گیاه حاوی ویتامین C، پتاسیم، منگنز، آهن، فولات و فیبر می باشد. این گیاه همچنین غنی از مواد مغذی گیاهی بوده و غلظت بالایی از روغنهای فرار را دارا می باشد.

شما می توانید با پاشیدن تخم این گیاه بر روی نانها و کیک های خود قبل از پختن آنها، اضافه کردن این گیاه به سالادهای خود، افزودن ریشه های تازه رازیانه به سبزیجات سرخ شده یا جویدن تخم رازیانه بعد از غذا از منافع بیشمار این گیاه بر سلامت بدن خود بهره مند شوید.

خواص درمانی رازیانه
این کارشناس گیاهان دارویی منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به خواص درمانی رازیانه، خاطرنشان کرد: برای رفع بوی بد دهان و درمان گلو درد نیز می توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید. همچنین کمک به دستگاه گوارش در هضم غذا و به عنوان بادشکن از دیگر فواید آن است. برای سوء هاضمه، سردی معده و یا دردهای فشردگی معده بسیار موثر است.

عبدوس افزایش شیردهی مادران را یکی از مهمترین خواص این گیاه درمانی دانست و اضافه کرد: رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه تنفس و تنگی نفس قابل استفاده بوده و علاوه بر این، رازیانه مُدر و ضد میکروب بوده و برای رفع سوزش ادرار نیز مفید است. به معالجهٔ درد گلو و رفع التهاب حنجره کمک کرده و برای رفع اختلالات قاعدگی و معالجه زخم معده به کار می رود.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به دیگر خواص این گیاه دارویی گفت: گیاه رازیانه برای درمان امراض کلیه موثر است و برای قولنج و سیاه سرفه نیز مفید است. همچنین برای درمان سرفه و تنگی نفس از جوشانده رازیانه با پرسیاوشان و انجیر می توان استفاده کرد. همچنین برای رفع سردردهای میگرن می توان از دم کرده رازیانه استفاده کرد. مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.ً

وی افزود: مادران شیرده از دم کرده رازیانه گاهی اوقات استفاده می کنند چرا که هم باعث ازدیاد شیر آ ن ها می گردد و هم ضد نفخ است و از دل درد کودک جلوگیری می کند مخصوصاً وقتی که غذای سنگین می خورند حتماً بعد غذا چند دانه رازیانه را در دهان خود نگه دارند و آهسته آهسته آب آن را که در دهان جمع می شود فرو ببرند.

عبدوس، رفع چین و چروک صورت را از دیگر خواص این گیاه برشمرد و افزود: برای این کار دانه رازیانه را پودر کرده یک قاشق مرباخوری در نصف لیوان آب به مدت یک ساعت در آب جوش گذاشته سپس دم کرده آن را صاف کرده با عسل و یک قاشق غذاخوری ماست شیرین به مدت۲۰ دقیقه مخلوط آن را روی صورت قرار می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از گیاه رازیانه در دوران بارداری آسیبی به نوزادان نمی رساند، اظهار کرد: در دوران بارداری و شیردهی، مصرف گیاه رازانه ضرری به همراه ندارد

و داروخانه های گیاهی ایران به شکل های مختلف (مثل قطره آنتی میگرن، شربت توسیان، شربت تیمیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سینره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد.

در اینجا تعدادی از منافع رازیانه بر سلامت بدن را ذکر می کنیم:

1.مقابله با بوی بد دهان

جویدن مقدار کمی تخم رازیانه نفس شما را بعد از خوردن غذا خوشبو و تازه خواهد کرد و مخصوصا باعث از بین رفتن بوی بد دهان بعد از خوردن یک وعده غذایی با بوی زیاد خواهد شد.

رازیانه به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی با میکروبهایی که باعث بوی بد دهان و نفس بدبو می شوند، مقابله می کند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی رازیانه نیز باعث بهبود زخمها و آفت های لثه می گردد. علاوه بر جویدن تخم رازیانه، شما می توانید برای کاهش بوی بد دهان ، دمنوش ولرم رازیانه را در دهان خود گردانده و غرغره کنید.

2. کمک به گوارش

رازیانه بطور اساسی در بهبود مشکلات گوارشی نظیر سوء هاضمه، نفخ، نفخ شکم، یبوست، کولیک یا دل پیچه، گاز روده ، سوزش معده و حتی سندرم روده تحریک پذیر سودمند می باشد. درمان یبوست با روشهای طبیعی

این گیاه باعث تحریک هضم شده و به دلیل اثر بادشکنی که دارد دستگاه گوارش را التیام بخشیده و از تشکیل باد و گاز جلوگیری می کند. به علاوه، می تواند به ساخت مجدد سیستم گوارشی بعد از پرتو درمانی یا شیمی درمانی کمک کند. درمان نفخ شکم با ادویه های سنتی

جویدن یک قاشق چایخوری تخم رازیانه بعد از وعده های غذایی به هضم غذاها و بهبود معده درد و نفخ کمک می کند. زمانی که از سوء هاضمه رنج می برید، می توانید دمنوش رازیانه بنوشید یا نصف قاشق چایخوری پودر تخم رازیانه را همراه با آب و دو بار در روز مصرف کنید.

3.درمان تجمع مایعات در بدن

نوشیدن دمنوش رازیانه طبق یک برنامه منظم باعث خروج مایعات اضافی از بدن شده و به عنوان یک داروی مُدر عمل می کند. شما همچنین می توانید با قرار دادن دمنوش رازیانه زیر چشمهای خود، پف زیر چشم را که به خاطر تجمع مایعات در بدن ایجاد شده، را کاهش دهید.

به علاوه در راستای جلوگیری و درمان تجمع آب و مایعات در بدن، رازیانه به خروج سموم از بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های مجاری ادراری را کاهش می دهد. این گیاه همچنین دارای خواص عرق آور بوده که عرق ریزی را زیاد می کند.

4.کمک به کاهش وزن و کم کردن چاقی

رازیانه برای مقابله با چاقی فوق العاده می باشد، زیرا این گیاه اشتها را سرکوب کرده و احساس پُر بودن را ایجاد می کند. رازیانه تازه با بالا بردن میزان متابولیسم بدن و تجزیه چربیها به عنوان ماده از بین برنده چربی طبیعی عمل می کند. به علاوه، به علت مُدر بودن، رازیانه به کاهش تجمع مایعات که دلیل رایج اضافه وزنهای موقتی می باشد،کمک می کند.

روشی ساده برای تسهیل و کمک به کاهش وزن با این گیاه این است که تخم رازیانه را بوداده و پودر کنید و از الک رد کرده و نصف قاشق چایخوری از آن را به همراه آب گرم 2 بار در روز مصرف کنید.

5.محافظت در برابر سرطان

ریشه رازیانه به کاهش خطر پیشرفت سرطان روده کمک می کند، زیرا این گیاه باعث خروج سموم سرطانزا از روده می شود.پیشگیری از سرطان با استفاده از ادویه ها و سبزی ها

به علاوه، این گیاه دارای یک ماده مغذی گیاهی ضد التهاب به نام آنتول است که دارای اثر ضد سرطانی می باشد. دانشمندان در تحقیقی مربوط به سال 2012 در دانشگاه تگزاس دریافتند که این ماده مغذی گیاهی می تواند رشد سلولهای سرطانی پستان را متوقف سازد. دیگر مواد مغذی گیاهی موجود در رازیانه نظیر کوئرستین و لیمونن نیز دارای اثرات ضد سرطانی هستند.

6.بهبود مشکلات قاعدگی در زنان

بسیاری از فاکتورها نظیر استرس و رژیم غذایی ضعیف و نامناسب می توانند سیکل قاعدگی منظم در زنان را مختل سازند. تخم رازیانه دارای خاصیت زیاد کننده قاعدگی ست که باعث تنظیم خونریزی قاعدگی می شود. این گیاه همچنین حاوی فیتواستروژن هایی ست که به مشکلاتی نظیر سندرم پیش از قاعدگی، اختلالات یائسگی و بزرگ شدن سینه کمک می کند.بزرگ کردن سینه با روشهای طبیعی

تحقیقی که توسط محققان ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 2012 انجام گرفته نیز نشان می دهد که رازیانه می تواند به کاهش علائم قاعدگی دردناک کمک کند.

جدای از منافعی که بر قاعدگی دارد، رازیانه بطور سنتی به عنوان ماده ای شیر افزا برای افزایش تولید شیر در مادران شیرده استفاده می شده است. این گیاه همچنین به عنوان داروی گیاهی تقویت کننده میل جنسی در مردان و زنان عمل می کند.

7. درمان بیماریهای دستگاه تنفسی

رازیانه دارای خاصیت خلط آوری ملایم می باشد که به بهبود عفونتهای مجاری تنفسی که با سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گرفتگی سینوسها مرتبط هستند، کمک می کند.

به عنوان مثال، زمانی که دچار سرفه و گلودرد هستید، می توانید دمنوش گرم رازیانه را 2 یا 3 بار در روز بنوشید. همچنین، می توانید 2 قاشق غذاخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید تا وقتی نصف آب بخار شود، سپس آن را صاف کرده و محلول حاصله را غرغره کنید.

8. جلوگیری از بیماریهای قلبی

رازیانه می تواند احتمال حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد. این گیاه منبع خوبی از پتاسیم است که به پایین آمدن فشار خون بالا کمک کرده و به همان اندازه حاوی فولات است که برای تبدیل مولکولهای خطرناک هوموسیستئین به فرم بی خطرشان ضروری می باشد.

همچنین، ریشه خام رازیانه غنی از فیبر بوده و به تنظیم ساخت کلسترول کمک می کند. این گیاه همچنین حاوی ویتامین C است که بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از بیماریهای قلبی از طریق جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد، جلوگیری می کند.

9.ارتقای سلامت چشمها

محققان در انستیتو تحقیقاتی و دارویی دهلی نو دریافته اند که رازیانه می تواند به کاهش فشار چشم کمک کرده و باعث گشاد شدن رگهای خونی می گردد. بنابراین، به پیشگیری یا درمان آب سیاه، نوعی بیماری مربوط به بینایی، کمک می کند. با این وجود، تحقیقات و ارزیابی های بیشتری برای اثبات این موضوع مورد نیاز می باشد.نکته های مهم برای داشتن چشمهای سالمتر

به علاوه، تحقیقی که توسط محققان هندی در دانشکده بیوتکنولوژی دانشگاه شیواجی انجام شده است، نشان می دهد که تخم رازیانه حاوی ترکیبی به نام ترانس آنتول است که می تواند از آسیب شبکیه چشم و از بین رفتن بینایی در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

شما می توانید با نوشیدن روزانه دمنوش رازیانه از خواص متعدد این گیاه بهره مند شوید. همچنین، می توانید نصف قاشق چایخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید تا وقتی که آب جوشیده و نصف آن بخار شود. سپس آن را صاف کرده و بگذارید تا خنک شود و از آن به عنوان قطره چشمی برای درمان آسیبها و سوزش چشم استفاده کنید.

10.تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز

رازیانه به عنوان یک تقویت کننده مغز عمومی عمل می کند. محققان دریافته اند که تخم رازیانه به بهبود کارایی ادراکی انسان کمک می کند. پیاز رازیانه و تخم آن همچنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم می باشند که باعث افزایش هدایت الکتریکی در سراسر بدن می گردد، در نتیجه باعث سلامت عملکرد مغز و توانایی های ادراکی فرد می شود.

به علاوه، آب رازیانه به عنوان گشادکننده عروق و افزایش دهنده ذخیره اکسیژن مغز عمل می کند. همچنین در بهبود افسردگی و به تاخیر انداختن شروع بیماریهای روانی موثر می باشد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (162 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits