دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۶ روش خانگی درمان نزدیک بینی چشم
57
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نزدیک بینی چشم با روش های طبیعی قابل بهبود است. اگر شما هم دچار بیماری نزدیک بینی هستید میتوانید با استفاده روش های خانگی که در ادامه مشکل خود را برطرف کنید.

مجله دلگرم | نزدیک‌ بینی یکی از عیوب انکساری چشم به معنی این است که چشم بیمار نوشته‌ها و علامتها را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور (نسبت به افراد سالم) نمی‌تواند تشخیص دهد.

آسیایی‌ها و زنان بیشتر دچار نزدیک بینی می شوند. بیش از ۳۰٪ افراد جهان دچار درجاتی از نزدیک بینی هستند. نزدیک بینی اغلب به دلیل زیاد بودن تحدب قرنیه چشم و بزرگتر بودن طول کره چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می شود. افراد نزدیک بین فقط وقتی تصویر جسمی را واضح می بینند که جسم به چشم آن ها نزدیک باشد.آن ها باید از عدسی واگرا (مقعر) در عینک خود استفاده کنند.

این بیماری ارثی است ولی به عوامل دیگری بجز ژن نیز بستگی دارد. معمولاً در دوران کودکی ظاهر می شود و پس از ایجاد با رشد بدن و چشم منجر به افزایش طول چشم می شود، شدت آن افزایش یافته و شماره عینک بالاتر می‌رود.

چگونه میتوان نزدیک بینی را درمان کرد؟

نزدیک بینی چشم، درمان خاصی ندارد، اما می‌توانید آن را تا حد زیادی به تعویق بیندازید یا از آن جلوگیری کنید. درمان‌های خانگی متفاوتی برای نزدیک بینی وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از بروز آن کمک کند. در این‌جا چند نکته وجود دارد که می‌توانند به سالم ماندن چشم‌های شما کمک کنند.

1. زمانی را خارج از منزل سپری کنید.

مطابق با مشاهدات کودکانی که بیش‌تر اوقات در منزل هستند و زمان‌شان را به مطالعه یا تماشای تلویزیون سپری می‌کنند، مستعد ابتلا به این مشکل هستند. مهم است که کودکان زمانی را در خارج از منزل سپری کنند. گیاهان و درختان موجود در طبیعت نیز یک اثر آرامش‌بخش روی چشم‌ها دارند.

2. طلوع خورشید را تماشا کنید.

گفته می‌شود تماشای طلوع خورشید هر روز صبح به مدت سه تا پنج دقیقه برای چشم‌ها مفید است. هر روز صبح زود بیدار شوید و برای پیاده‌روی بیرون بروید یا مشغول تماشای طلوع خورشید شوید. با پیاده‌روی، در عین حال که منظره‌ی شگفت‌انگیز طلوع خورشید را می‌بینید و قوه‌ی بینایی‌تان را بهبود می‌دهید و حتی نزدیک بینی‌تان را درمان می‌کنید، به سلامت کلی‌تان نیز کمک خواهید کرد.

3. ورزش کنید.

ورزش درست همان‌طوری که برای داشتن یک بدن سالم مهم است، برای چشم‌ها نیز فایده دارد. هر روز صبح کره‌ی چشم را ورزش بدهید، به این ترتیب که سرتان را صاف نگه دارید و فقط از چشم‌تان برای دیدن جهت بالا استفاده کنید. ۵ ثانیه همان جهت را نگاه کنید و سپس به حالت عادی برشد. بعد پایین را نگاه کنید و پنج ثانیه همان جهت را نگاه کنید. به همین شیوه، از چشم‌های‌تان برای دیدن سمت چپ و سمت راست استفاده کنید بدون این‌که سرتان را تکان دهید. این ورزش را پنج بار انجام دهید. بعد پنج بار کره‌ی چشم را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. ورزش چشم را هر روز انجام بدهید. خیلی زود متوجه تفاوت در کیفیت بینایی‌تان خواهید شد!

4. چشم‌تان را گرم کنید.

چشم‌های خود را با مالیدن کف دستان‌تان روی آن‌ها آرام کنید و بعد با کف دست روی چشم‌ها را بپوشانید. این کار را می‌توانید هر زمانی از روز انجام بدهید. درست زمانی که استرس پا به میدان می‌گذارد، چند دقیقه از کارتان فاصله بگیرید و این تمرین ساده را انجام دهید. با این کار چشم‌های‌تان نیروی تازه‌ای به‌دست خواهند آورد.

5. در هنگام مطالعه کردن مراقب چشم‌های‌تان باشید.

مطالعه می‌تواند اعتیادآور باشد، اما نکاتی وجود دارد که در هنگام خواندن کتاب مورد علاقه‌تان باید در نظر داشته باشید. از مطالعه کردن در نور کم پرهیز کنید. اطمینان حاصل کنید که نور کافی وجود دارد، به طوری که مجبور نشوید به چشم‌تان فشار وارد کنید. هرگز در یک وسیله‌ی نقلیه‌ی در حال حرکت چیزی نخوانید، چرا که در این صورت به چشم‌تان فشار وارد می‌شود. مطالعه کردن در هنگام این‌که دراز کشیده‌اید نیز می‌تواند برای چشم مضر باشد.

6. عادات غذایی خوبی داشته باشید.

عادت‌های نادرست غذایی می‌توانند سبب بدتر شدن نزدیک بینی شوند. مصرف شیر، سبزیجات غنی از ویتامین A. مانند هویج، اسفناج، گوجه‌فرنگی، نخود سبز، پرتقال، دانه‌ی سویا، کلم و ...، برای چشم بسیار مفید است و به دور نگه داشتن مشکلات چشم کمک می‌کند. این‌ها بهترین درمان طبیعی برای مشکل نزدیک بینی هستند.

7. محصولات کشاورزی طبیعی بخورید.

گفته می‌شود که انگور فرنگی هندی یا آمله یک درمان خوب برای مشکل نزدیک بینی است. استفاده‌ی روزانه از این ماده‌ی خوراکی مفید، مانند یک داروی مقوی چشم عمل می‌کند. بیل‌بری و انگور فرنگی سیاه نیز برای چشم بسیار مفید هستند. این میوه‌ها به کاهش فشار روی چشم کمک می‌کنند، قوه‌ی بینایی را بهبود می‌دهند و از تحلیل رفتن بیش‌تر چشم جلوگیری می‌کنند. عصاره‌ی دانه‌ی انگور نیز می‌تواند نزدیک بینی خفیف را درمان کند.

8. حمام دادن چشم را فراموش نکنید.

محلول ساخته شده از گیاه دارویی دم اسب یا گزنه در یک لیتر آب، یکی دیگر از دارو‌های قدرتمند و شگفت‌آور است. این محلول را آماده و ذخیره کنید. یک حوله را در این محلول خیس کنید و بعد آن را روی چشم‌های‌تان بگذارید. تاثیر این محلول در به تاخیر انداختن شروع نزدیک بینی به اثبات رسیده‌است.

9. از قطره‌ی چشم استفاده کنید.

گیاه دارویی بابونه به عنوان یک قطره‌ی چشم طبیعی برای جلوگیری از نزدیک بینی استفاده می‌شود. البته پیش از مصرف هرگونه ماده‌ی خارجی به عنوان قطره‌ی چشم باید با پزشک‌تان مشورت کنید. قطره‌های زیادی در داروخانه‌ها موجود هستند که از بابونه ساخته شده‌اند.

نزدیک بینی چشم

10. تریفالا

گفته می‌شود که تریفالا به عنوان یکی از دارو‌های استفاده شده در طب باستانی هندوستان یعنی آیووردا، بهترین دارو برای بهبود بینایی است. این دارو همچنین به تقویت عضلات چشم کمک می‌کند و نزدیک بینی چشم را دور از شما نگه می‌دارد.

مراقبت مناسب از چشم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا هیچ درمانی برای نزدیک بینی چشم وجود ندارد. این دارو‌های خانگی ساده برای نزدیک بینی می‌توانند به شما در طولانی مدت کمک کنند و نه تنها نزدیک بینی، بلکه سایر مشکلات چشمی را دور از شما نگه دارند. چشم‌های‌تان شما را کمک می‌کنند تا شگفتی‌های این دنیا را ببینید. کم‌ترین کاری که از عهده‌تان برمی‌آید این است که آن‌ها را سالم نگه دارید!

11. نوشیدن آب هویج و آب اسفناج

از این نوشیدنی دو بار در روز خورده شود. این ترکیب برای بینایی چشمها بسیار مفید بوده و خوردن منظم آن به تقویت چشم شما کمک می کند.

12. مصرف میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی و قرمز

به طور کلی تمام میوه ها و سبزیجاتی که در طیف رنگی زرد، نارنجی و قرمز قرار دارند مانند هویج، فلفل قرمز، خربزه و انبه و سبزیجاتی که درای برگ سبز هستند مانند اسفناج برای درمان عیوب انکساری چشم مفید هستند. ماده موجود در این میوه ها و سبزیها بتاکاروتن بوده که پیش ساز ماده رتینول است. (رتینول نوعی ماده شیمیایی در شبکیه چشم بوده که از ویتامین آ ساخته شده و دیدن را امکانپذیر می سازد.

12. مصرف شیرین بیان

از دیگر راههای درمان عیوب انکساری چشم که در طب سنتی چینی به آن اشاره شده است استفاده از گیاه دارویی شیرین بیان می باشد. طبق طبابت چینی یکی از خواص شیرین بیان سفت کنندگی عضلات است. و اثر آن بر روی درمان نزدیک بینی چشم به دلیل تقویت ماهیچه های کره چشم و ماهیچه های مژگانی می باشد. لازم به ذکر است افرادی که فشار خون دارند بایستی در مصرف گیاه شیرین بیان احتیاط کنند.

13. خوردن هلیله سیاه

توصیه می شود در خصوص مشکلات چشمی مقداری گیاه هلیله را با روغن حیوانی تازه که از شیر گاو درست شده باشد و یا باعسل بخورید، همچنین میتوان هر شب مقداری مربای هلیه سیاه را با عسل مصرف نمود.

14. نگاه کردن به زمرد و طبیعت سبز

یکی از راههای درمان عیوب انکساری چشم با طب سنتی نگاه کردن به زمرد و یا هر چیزی است که سبز باشد مانند درختان، جنگل و طبیعت. همچنین نگاه کردن به آبی آسمان، آب جاری و دریا نیز برای تقویت دید مفید می باشد.

15. بوئیدن گیاهان خوشبو

بوئیدن گیاهان خوشبو مناسب هر فصل مانند مشک در گرما و گل محمدی، بهار نارنج و ریحان در سرما، نیز برای تقویت بینایی چشم مفید است.

درمان نزدیک بینی با ورزش چشم

در زیر به نرمش هایی برای تقویت چشم اشاره می کنیم.

تمرین اول

یک عدد روی مداد نوشته و روی آن تمرکز کنید. مداد را جلوی صورت خود به اندازه طول بازو نگه دارید. تا زمانی که کاملا روی مداد تمرکز نکرده اید به مرحله بعد نروید. مداد را در مستقیم نگه دارید. به آرامی مداد را به صورت خود نزدیک کنید. فقط روی نقطه عدد مورد نظر تمرکز کنید و سعی کنید روی خط مستیقم مداد را حرکت دهید. وقتیکه عدد ۲ تا شد چشمان خود را ببندید ( مانند عکس ). در این زمان جای مداد را تغییر ندهید و فقط به مدت چند ثانیه ( حداقل ۵ ثانیه ) چشمهای خود را بسته یا نقطه دیگری را نگاه کنید. دوباره به مداد نگاه کنید. بعد از استراحت دادن به چشم دوباره به مداد نگاه کنید و روی عدد دوباره تمرکز کنید. آرام آرام مداد را از چشم خود دور کنید تا جایی که دستتان کاملا باز شود. روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه اینکار را انجام دهید.

تمرین دوم

برای داشتن دید بهینه و جلوگیری از خستگی چشم تمرینات زیر را انجام دهید. در هنگام بیدار شدن، قبل از خواب و در هنگام خستگی چشم این تمرین ها را انجام دهید. قبل از انجام تمرینات زیر ستهای خود را بشورید.

چشمان خود را ۱۰ بار درجهت عقربه های ساعت بچرخانید، سپس ۱۰ بار در جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید.

دستان خود را به یکدیگر بمالید تا گرم شود، سپس به مدت ۱۰ ثانیه روی چشمان خود قرار دهید. ۳ بار اینکار را تکرار نمایید.

ماساژ دادن شقیقه و پیشانی و زیر چشم: با انگشت شست خود و با حرکات چرخشی (۲۰ بار) مکان های گفته شده را ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید:

۳ تمرین طلایی برای باز کردن چشم سوم

آیا می دانید چشم سوم (آجنا) چیست؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (57 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits