دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 تقویت بینایی با روشهای ساده بدون نیاز به چشم پزشک
3
زمان مطالعه: 12 دقیقه
تقویت بینایی با حفظ توازن طبیعی رطوبت چشمها یکی از مهمترین مسائل در زمینه سلامت چشم است


روش های تقویت بینایی با راهکارهای ساده

تقویت بینایی با تغذیه شامل خوردنی هایی است که با شناخت آنها می توانید به سلامت چشمهایتان کمک کنید. ساختمان چشم انسان شبیه یک کره است. در قسمت جلوی این کره یک پنجره شفاف به نام قرنیه وجود دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده و پس از عبور از مردمک به عدسی می رسد. عدسی نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز می کند تا تصویر واضحی بر روی شبکیه ایجاد شود. چشم انسان قادر به تشخیص 900 میلیون رنگ می باشد. یک اصل اساسی در پزشکی وجود دارد، اگر از یک عضله استفاده نکنید، آن عضله قدرت و توانایی خود را از دست می دهد. مثل هر عضله دیگر، عضلات چشم هم به تمرین و ورزش کردن احتیاج دارند تا سلامت بمانند.


چشم ها یکی از حساس ترین، پر کاربرد ترین، دقیق ترین و البته در معرض آسیب ترین قسمت های بدن هستند. روزانه به اشکال مختلف از چشم خود با هدف های متفاوت استفاده می کنید و در گذر زمان به دلیل استفاده نادرست و یا استفاده بیش از اندازه بر روی قدرت بینایی خود و سلامت چشم ها تاثیر منفی می گذارید که نیاز است کم کم به فکر تقویت و البته ترمیم بخش های آسیب دیده خود باشید. حتی اگر از سلامت کامل چشم ها برخوردار هستید با این روش ها به هرچه بهتر شدن و دقیق تر شدن قدرت بینایی شما کمک خواهد شد.در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با راههای تقویت بینایی آشنا شویم.


روش های طبیعی تقویت بینایی

استراحت دادن به چشمها

استراحت دادن به چشم ها از دیگر روش های تقویت بینایی است برای این منظور کف دو دست خود را بر روی هم بکشید تا گرم شود سپس کف دستان خود را که گرم شده است بر روی چشمانتان بگذارید تا آنها استراحت کنند. این کار را هر چند وقت یک بار در طول روز به ویژه زمانی که پشت رایانه نشسته اید، انجام دهید. همچنین می توانید برای آرامش دادن به چشمانتان هر روز از کمپرس های جایگزین سرد و گرم نیز استفاده کنید.


حفظ رطوبت چشم ها


حفظ توازن طبیعی رطوبت چشم ها یکی از مهمترین مسائل در زمینه سلامت چشم است. چشمان خشک خارش پیدا می کنند قرمز شده و حتی دردناک می شوند. سعی کنید مرتب پلک بزنید حتی زمانی که به صفحه تلویزیون و یا رایانه نگاه می کنید.

ورزش دادن به چشمها


اگر می دانید که فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود در آن صورت احتمالا می دانید که هر چقدر کمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر کرده اید. این موضوع در مورد چشم نیز صدق می کند.


ورزش های خاصی وجود دارد که می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد و این ورزش ها به تقویت بینایی کمک می کنند.
یکی از این ورزش ها استفاده از روش 20 در 20 در 20 است. برای این منظور باید هر 20 دقیقه بر روی یک شئ که دست کم 20 فوت (600 سانتی متر) فاصله دارد برای 20 ثانیه تمرکز کرد. با استفاده از این ورزش مشاهده می کنید که چقدر بهتر می توان دید.


یکی روش دیگر برای ورزش دادن چشم این است که انگشت شصت خود را پنج اینچ (12.7 سانتی متر) دورتر از صورت خود نگاه دارید و بر روی آن تمرکز کنید و بعد از پنج ثانیه به فاصله دورتر نگاه کنید. این کار را هر از گاهی که وقت دارید انجام دهید.

ورزش چشم ها


افزایش انعطاف پذیری چشم


اگر ورزش می کنید باید بدانید که بعد از هر برنامه ورزشی انجام حرکات کششی و انعطافی مهم است. اگر حرکات کششی انجام ندهید و اگر بارها و بارها از چند ماهیچه استفاده کنید و از گروه ماهیچه های مخالف استفاده نکنید در آن صورت ماهیچه ها انعطاف خود را از دست خواهند داد.


اگر شغلی دارید که لازمه آن صرف مدت زمان زیادی در مقابل صفحه رایانه است باید هر از گاهی بر روی روی اشیایی که دورتر قرار گرفته اند تمرکز کنید و سعی کنید که برای مدت طولانی چشمان خود را بر روی یک هدف قرار ندهید.


کم کردن روشنایی صفحه رایانه


کم کردن میزان روشنایی صفحه رایانه می تواند به استراحت دادن به چشمان کمک کند اما در عین حال باید در نظر داشته باشید که روشنایی صفحه رایانه باید به اندازه باشد که مشکلی برای دیدن ایجاد نکند؛ علاوه بر این صفحه نمایش رایانه خود را باید به صورتی نگاه دارید که بازتاب نور مواجه نشوید.


استراحت دادن مکرر به چشم


اگر چشمان شما باید مدت طولانی بر روی یک وظیفه تمرکز کند. هر ساعت 10 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید تا از فشار بر چشم کاهش یابد و به چشمان فرصتی برای ترمیم داده شود.


کاهش تنش


سیستم بدن هر کسی واکنش متفاوتی به تنش نشان می دهد. چشمان مدام تحت فشار و استرس قرار دارند. هر چقدر بیشتر تلویزیون نگاه کنید، به رایانه بیشتر خیره شوید، بیشتر با بازی های تلفن همراه خود بازی کنید بیشتر چشمان خود را تحت تنش و استرس قرار می دهید.


سعی کنید که بیشتر از نور طبیعی استفاده کرده و کمتر از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید در نتیجه آن متعجب می شوید که بهتر مشاهده خواهید کرد.


اندکی بخوابید


تا کنون متوجه شده اید زمانی که برای مدت زیادی کار می کنید و به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی و سردرد می کنید و دید شما تار می شود. خواب برای تمام عملکردهای بدن مهم است و استراحت مناسب می تواند باعث تقویت بینایی شود زیرا خواب به ماهیچه های چشم که زیاد کار می کند اجازه می دهد که کاملا استراحت کنند.


عینک آفتابی بزنید


از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد حفظ چشمان در برابر اشعه UVاست. برای این منظور با استفاده از عینک آفتابی مناسب می توان از چشمان در برابر اشعه UV حفاظت و در نتیجه بینایی را تقویت کرد.

تقویت چشم


چشمانتان را تغذیه کنید


چشمان نیز مانند سایر قسمت های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارد. برای این منظور هویج، کلم پیچ، زغال اخته، زردآلو، و سایر غذاهای غنی از بتا کاروتن مصرف کنید زیرا آنها موجب تقویت بینایی می شوند.


آب بنوشید


بدن انسان به طور متوسط از حدود 60 درصد و یا میزان بیشتری آب تشکیل شده است. اگر چشمان شما اغلب خشک ، خسته می شوند و دید تار پیدا می کنید سعی کنید مصرف آب خود را افزایش دهید.علاوه بر این نوشیدن آب برای کل بدن مفید است.

مصرف ویتامین ها


از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد مصرف ویتامین هایی است که برای بینایی مفید هستد. برای این منظور باید مقدار زیادی ویتامین های A و C و همچنین لوتئین و zeaxanthin مصرف کرد.

از سوی دیگر مصرف امگا 3 را فراموش نکنید. اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مفیدی هستند که به سلامت انسان کمک می کنند. بیشتر مردم می دانند که مصرف امگا 3 برای سلامت قلب خوب است با این وجود بسیاری نمی دانند که مصرف امگا 3 می تواند باعث سلامت شبکیه شود و روند کاهش دید مرتبط با افزایش سن را متوقف سازد.


مصرف آمینو اسیدها

مصرف آمینو اسیدها از دیگر اقدامات مفید برای تقویت بینایی هستند.آمینو اسیدها به ویژه تورین (Taurine) برای سلامت چشم ضروری هستند. آمینو اسیدها از چشمان در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و بافت چشم را سالم نگاه داشته و از زوال چشم جلوگیری می کند.

تقویت بینایی


تقویت بینایی با طب سنتی

عرقون (Eyebright)


خاصیت شفا دهندگی این گیاه برای چشم از گذشته‌های دور شناخته شده بوده و برای حفظ نور چشم از آن استفاده می‌شود. این گیاه می‌تواند خارش و قرمزی چشم را برطرف کند. براساس تحقیق ۱۲ پزشک اروپایی قرط عرقون در ۸۱ درصد موارد موثر بوده است و التهاب چشم را درمان می‌کند.


شوک (Milk Thistle)


می‌گویند که چشم دروازه روح است، اما گیاه‌شناسان معتقدند که چشم دروازه سلامتی جگر نیز هست. ضعف و تیرگی دید می‌تواند نشانه خوب کار نکردن جگر یا کبد باشد. گیاه شوک و ماده موثره آن «سیلیمارین»، هم برای رفع التهاب جگر و هم برای چشم مفید است. ویتامین‌های مفید برای چشم در کبد انباشته می‌شوند. گیاه شوک با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند و قند موجود در چشم را کاهش می‌دهد.


جینکو بلیبا (Ginko Biloba)


قرن‌هاست که خاصیت این گیاه برای چشم شناخته شده است و می‌تواند جریان خون را به پس چشم افزایش دهد. پژوهشگران کره‌ای ۳۳۲ بیمار را با این گیاه مورد آزمایش قرار دادند و درمان در بیشتر موارد موفق بوده است.


رازیانه


اگر شما از التهاب و آب ریزش چشم رنج می‌برید رازیانه می‌تواند باعث تقویت چشم شما بشود. شستشوی چشم با رازیانه می‌تواند جلوی بیماری‌ها همچون آب مروارید را بگیرد. یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که استفاده از قطره رازیانه در درمان آب مروارید بسیار موثر است.


زعفران


زعفران هم مانند رازیانه در تقویت دید چشم و به ویژه درمان آب مروارید مفید است. در یک تحقیق تمامی بیمارانی که از زعفران استفاده کردند بهبودی چشم داشتند و به همین دلیل محققان بر این باور هستند که این گیاه می‌تواند جلوی کاهش دید در بیماران کهنسال را بگیرد.


زغال اخته (Bilberry)


در جریان جنگ جهانی دوم، خلبان‌های نیروهای هوایی انگلستان گزارش دادند که خوردن زغال اخته به دید آنها در شب کمک می‌کند. زغال اخته بخاطر داشتن مقادیر زیادی انتوسیانوسید، برای جریان خون در موی‌رگ‌ها بسیار مفید است. این ماده آنتی اکسیدانت و ضد التهاب است. در ضمن این ماده می‌تواند در تولید پیگمنت‌ها در چشم و قابلیت تطبیق با تغییرات نور مفید باشد و مواد زائد چشم را تخلیه کند.


چای سبز


حلقه‌های تیره و پف دور چشم می‌تواند ناراحت کننده باشد. اگر کیسه‌های چای سبز را روی چشم خود بگذارید می‌تواند جلوی بادکردگی دور چشم را بگیرد. چای سبز مقدار زیادی تنین و آنتی‌اکسیدانت دارد. از سوی دیگر چای سبز برای قلب و کبد هم مفید است و به همین دلیل می‌تواند برای چشم هم خاصیت درمانی داشته باشد.


زردچوبه


زردچوبه خاصیت درمانی زیادی دارد و برای چشم هم مفید است. این گیاه می‌تواند جلوی اکسیده شدن عدسی‌های چشم را بگیرد و این یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم است. زردچوبه بخاطر داشتن مقدار زیادی «کورکومین»خاصیت ضد التهابی دارد و به همین دلیل این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و برای خشکی چشم خوب است.


عصاره تخم انگور


عصاره تخم انگور در درمان بیماری‌های چشم بسیار مفید می‌باشد و ناراحتی‌های چشم همچون لکه چشم، آب مروارید، بیماری قند و تغییر شکل آن را درمان می‌کند.تخم انگور «لینولئید» دارد که برای چشم مفید است و خاصیت آنتی هیستامین و آنتی اکسیدانت دارد.


گلدن سیل (Goldenseal)


خاصیت آنتی‌بیوتیک این گیاه برای سلامتی چشم هم مفید است. چشم‌شویی که از این گیاه ساخته می‌شود می تواند در درمان بسیاری از عفونت‌های چشمی مانند تراخم و گل مژه موثر باشد.


لازم به ذکر است که گیاهان به خودی خود نمی‌توانند در درمان چشم مفید باشند، اما می‌توانند حالت تکمیلی داشته باشند. اگر شما نگران سلامتی چشم خود هستید برای یک چک‌آپ از دکتر چشم پزشک خود وقت بگیرید.

خستگی چشم


تقویت بینایی با مواد غذایی


به طور کلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته ای دو بار ماهی مصرف کنید تا چشمی سالم داشته باشید.هویج با داشتن ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین سلامت کلی چشم را بهبود می بخشد.


اسفناج و کلم بروکلی نه تنها غنی از ویتامین های C،B،A و E و مواد معدنی و روی هستند بلکه غنی از لوتئین و زیزانتین نیز هستند. مصرف روزانه اسفناج، می تواند مانع بروز اختلال هایی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد شود .اسفناج، برای سلامت قرنیه چشم نیز مفید است و بروکلی با داشتن ویتامین B، لوتئین و زیزانتین نه تنها باعث تقویت بینایی می شود بلکه از چشم ها حفاظت می کند و از تاری دید پیشگیری می کند.


مواد غذایی حاوی ویتامین ث به خصوص فلفل دلمه ای و پرتقال از بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم هستند. توت ها هم از حاویان این نوع ویتامین محسوب می شوند.این میوه ها سرشار از ترکیبی به نام «رفودوپسین» است که بازسازی دوباره سلول ها را سرعت می بخشد. ماده مغذی در توت های سیاه و زغال اخته رگ های خونی را تقویت می کند و گردش خون در تمامی بدن از جمله چشم ها را بهبود می بخشد.این بهبود در گردش خون، ورم و ناراحتی چشم را کم می کند و کیفیت بینایی را افزایش می دهد.


مغز میوه ها نیز حاوی اسید چرب امگا 3 است که برای بینایی مفید است. تخم مرغ سرشار از پروتئین است. اگر می خواهید روند بازسازی مجدد سلولی در چشم با سرعت مناسب انجام شود، لازم است پروتئین با کیفیت مصرف کنید. در این مورد، زرده تخم مرغ بسیار مفید است.


ماهی همانند سالمون، تن و ساردین سرشار از اسید چرب امگا3 است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند و چشم ها را در برابر آسیب رادیکال آزاد در بدن محافظت می کند. چربی ماهی مانع خشکی چشم بر اثر استفاده از لنز می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

خطر نابینایی با نور آبی موبایل

راه های مناسب برای تقویت بینایی چشم

تقویت بینایی و تغذیه،میدانید کدام مواد غذایی برای تقویت بینایی مناسب است؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits