دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت تخمدان و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید!
19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عفونت تخمدان باعث می شود که در روند طبیعی دوره عادت ماهیانه اختلال ایجاد شود.


عفونت تخمدان چیست؟


عفونت تخمدان یکی ازعلل مهم تاخیر در عادت ماهانه است. عفونت تخمدان می تواند موجب کیست تخمدان بشود. عفونت تخمدان باعث می شود که در روند طبیعی دوره عادت ماهیانه اختلال ایجاد شود. یک معاینه پزشکی و بررسی آزمایشگاهی می تواند وجود عفونت در تخمدان را مشخص کند. عفونت تخمدان معمولا از لوله های فالوپ شروع شده و به داخل تخمدان منتشر می شود و در موارد نادر عفونت می تواند از تخمدان شروع شود که لوله های فالوپ را درگیر نمی کند.


تخمدان بخش مهمی از سیستم تولید مثل زن است. تخمدان ها عامل تولید هورمون، از جمله استروژن که باعث قاعدگی می شود. آنها همچنین یک تخمک در هر ماه برای لقاح آزاد می کند. تعدادی از شرایط مختلف، از کیست تا تومور می تواند سبب درد تخمدان شود. تخمدانها در پایین شکم قرار گرفته است.


هنگام عفونت تخمدان در زنان معمولا زیر شکم در طرفی که تخمدان عفونت کرده قرار دارد ، به صورت یک ناحیه کوچک سفت شده در می آید که با دست زدن می توان سفتی و برآمدگی این ناحیه را تشخیص داد. در این حالت معمولا خانم ها هنگام خم شدن یا هنگام نشستن در دستشویی ، احساس برجسته شدن زیر شکم در ناحیه قرارگیری تخمدان را حس می کنند. عفونت تخمدان می تواند هم در دختران باکره و هم در زنان موجب ایجاد تاخیر در قاعدگی شود.

علت عفونت تخمدان و رحم چیست؟


عفونت رحم و تخمدان ناشی از باکتری است. هنگامی که باکتری از واژن یا دهانه رحم به رحم شما، لوله های فالوپی یا تخمدان ها می رود، می توانند باعث عفونت شوند. اغلب زمان، عفونت بوسیله باکتری های کلامیدیا و گونوره ای ایجاد می شود. اینها عفونت های منتسب به جنس (STIs) هستند. داشتن رابطه جنسی بدون محافظت با کسی که دارای STI است می تواند عفونت رحم و تخمدان را ایجاد کند.

عفونت تخمدان


علائم عفونت تخمدان چیست؟

نشانه های رایج عفونت عبارتند از:
1. تب
2. درد لگن، شکم یا کمر
3. ترشح مایع از واژن که دارای رنگ، بافت و یا بوی غیر معمول است
4. خونریزی پس از مقاربت
5. لرز
6. خستگی خیلی زیاد
7. درد هنگام ادرار کردن
8. تکرر ادرار
9. گرفتگی پریودی که بیشتر از معمول یا طولانی تر از معمول
10. خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی در طول پریودی
11. عدم گرسنگی
12.تهوع و استفراغ
13. پریود نشدن
14. درد هنگام مقاربت


چه مواردی ریسک عفونت تخمدان را افزایش می دهد؟

  • بیماری التهاب لگن (PID)
  • رابطه جنسی محافظت نشده یا رابطه جنسی با بیش از یک شریک جنسی
  • رابطه جنسی در دوره نوجوانی
  • هر چیزی که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند مانند دیابت، HIV / AIDS یا شیمی درمانی
  • درمان ناباروری که باعث تحریک تخمدان می شود
  • دیورتیکولیت، آپاندیسیت یا بیماری التهابی روده
  • عفونت در لگن شما پس از جراحی، یا عفونتی که در جریان خون وجود دارد
  • استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) برای جلوگیری از حاملگی

تخمدان

تشخیص عفونت تخمدان


پزشک از شما در مورد علائم و زمان شروع آنها خواهد پرسید. شما باید در مورد بیماریهایی مانند PID یا جراحی هایی که انجام داده اید و هرگونه عفونت منتقله از راه جنسی (STI) که ممکن است شما یا همسرتان داشته باشید به پزشک بگویید. پزشک ممکن است برای شما آزمایش حاملگی و موارد زیر را درخواست کند:

آزمایش دو دستی واژینال برای بررسی دهانه رحم و تخمدانها

جهت این بررسی پزشک دو انگشت خودش را وارد واژن شما کرده و دست دیگر را روی شکمتان قرار میدهد و در حالی که شکم شما را با ملایمت فشار می دهد دهانه رحم و تخمدان های شما را لمس می کند اگر شما احساس درد داشته باشید ممکن است شما PID داشته باشید.
تست ادرار وخون برای بررسی عفونت انجام می شود این آزمایشات همچنین بیماریهای دیگری را که موجب این علائم می شوند را نشان می دهند.

آزمایش اسمیر یا کشت نیز از ترشحات واژن یا دهانه رحم گرفته می شود
سونوگرافی یا CT برای نشان دادن تصویر تخمدان یا عفونت صورت خواهد گرفت.این تصویر به تائید عفونت تخمدان و گستردگی آن کمک خواهد کرد .

استفاده از لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی برای مشاهده مستقیم رحم ، تخمدان ها و لوله های فالوپ بکار می رود. برای لاپاراسکوپی ممکن است یک یا چند برش کوچک در زیر شکم شما ایجاد شود.


عفونت تخمدان چگونه درمان می شود؟

  • برای درمان عفونت تخمدان ممکن است نیاز باشد در بیمارستان بستری شوید.
  • تجویز آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت که ممکن است خوراکی یا تزریقی باشد.
  • جراحی برای پاک کردن عفونت از محل
  • هیسترکتومی ممکن است مورد نیاز باشد اگر عفونت از تخمدان به سایر نواحی منتشر شده باشد.
  • ممکن است نیاز باشد که یک یا هر دو تخمدان شما برداشته شود.
  • ممکن است نیاز باشد لوله های فالوپ یا رحم شما برداشته شود.
  • هیسترکتومی توانایی شما برای بارداری را از بین خواهد برد اگر فرزند می خواهید با پزشک در رابطه با گزینه های درمانی دیگر صحبت کنید.
  • جراحی مورد نیاز خواهد بود اگر عفونت پخش شده باشد .

برای مدیریت عفونت تخمدان چه اقداماتی لازم است؟

  • تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • ابتدا با درمان دارویی خودتان را کامل کنید و بعد رابطه جنسی داشته باشید.
  • از رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنید و از کاندوم لاتکس استفاده کنید .
  • اگر دچار STI هستید حتما به شریک جنسی خودتان بگویید. به این ترتیب از گسترش عفونت جلوگیری خواهید کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

  • اگر دچار درد ناگهانی و شدید در شکم یا لگن هستید.
  • ضربان قلب یا تنفس شما از حالت نرمال سریعتر است.
  • اگر خونریزی واژینال سنگین دارید و احساس سرگیجه می کنید.
  • اگر درد جدیدی دارید که در حال بدتر شدن است.
  • اگر حالت تهوع و استفراغ دارید.
  • اگر درد شما پس از خوردن مسکن بهتر نمی شود.

عفونت تخمدانها

درمان های خانگی عفونت تخمدان


درمان یبوست

مهمترین دلیلی که می تواند نقش یبوست در عفونت تخمدان را نشان دهد این است که یبوست باعث عدم دفع به موقع و مناسب مواد فاسد و زائد از بدن می شود. عدم دفع به موقع و ماندن مواد فاسد و زائد در بدن باعث سرایت عفونت به تمام قسمت های بدن می شود و طبیعتا ناحیه تخمدان ها نیز از این حالت مستثنی نیست. پس درمان یبوست یکی از اولین و لازم ترین اقدامات برای درمان عفونت تخمدان ها می باشد.

گرم نگهداشتن ناحیه تخمدان ها


گرم نگهداشتن ناحیه تخمدانها یکی از راه های درمان عفونت تخمدان می باشد. به منظور گرم نگهداشتن ناحیه تخمدان ها می توان نواحی مورد نظر را با روغن گرم مثل روغن سیاه دانه روغن مالی کرده و سپس با یک پارچه پشمی یا چیزی شبیه آن ، نواحی مورد نظر را پوشاند. سعی گردد تا درمان کامل عفونت تخمدان این روش ادامه یابد. ناحیه تخمدان ها را می توانید هر روز با روغن گرم ، روغن مالی کنید.


استفاده از پیاز برای عفونت تخمدان


پیاز یکی از مواد خوراکی ضد عفونی کننده است. برای درمان عفونت تخمدان می توانید از پیاز به روش های مختلف استفاده نمایید. می توانید از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از پیاز هستند نظیر تاس کباب یا آش اوماج و ... استفاده کنید یا می توانید آب پیاز تهیه کرده و آن را با مقداری شهد عسل طبیعی مخلوط نموده و میل نمایید.


مصرف عرق یارپوز (پونه)


یارپوز یکی از مواد داروئی گیاهی است که اثر فوق العاده ای در درمان عفونت بدن دارد. یارپوز را با نام پونه نیز ذکر می کنند اما دقت داشته باشیم که هر پونه ، یارپوز نیست! حتما سعی نمایید از یارپوز استفاده کنید. یارپوز را می توانید از عطاری ها تهیه کنید. یارپوز را می توانید به صورت دم کرده یا عرق یارپوز مصرف کنید. مصرف مخلوط عرق یارپوز و شهد عسل طبیعی ، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن را بسیار بالا می برد. از این ترکیب می توانید روزانه مقداری استفاده کنید.


استفاده از گیاه پولک


گیاه پولک یک ماده ضد عفونی کننده قوی است. گیاه پولک در درمان و رفع عفونت قسمت های مختلف بدن انسان کاربرد دارد. برای درمان و رفع عفونت تخمدان در خانم ها نیز می توان از این گیاه معجزه آسا بهره برد. برای این کار می توانید مقداری از آن را در یک مقدار آب بجوشانید به طوری که آب ظرف ، نصف شود. آنگاه پس از سرد شدن می توانید از آن استفاده نمایید. روزی چند نوبت و هر نوبت می توانید کمی از آن را میل نمایید. محلول حاصل را در یخچال نگهداری نمایید.

مصرف نمک طبیعی


نمک طبیعی یک ضد عفونی کننده طبیعی و فوق العاده محسوب می گردد. سعی نمایید در غذاهای خود از نمک طبیعی (نه نمک ید دار) استفاده کنید. برای این منظور می توانید از نمک دریا یا سنگ نمک آسیاب شده استفاده کنید. ضمنا غذای خود را با کمی نمک طبیعی آغاز کنید و ضمنا غذای خود را با کمی نمک طبیعی پایان دهید. یعنی در ابتدا و انتهای غذا خوردن ، کمی نمک طبیعی (نمک دریا یا سنگ نمک طبیعی) میل نمایید. این عادت را سعی کنید تا حد امکان در همه عمر خود اجرا کنید و آن را فقط محدود به دوره درمان نکنید.

بادکش گرم ناحیه تخمدان ها


بادکش گرم ناحیه تخمدان عامل مهمی در جهت رفع عفونت تخمدان ها و درمان کیست تخمدان می باشد.

مصرف عسل ناب و طبیعی


عسل طبیعی و ناب یک ماده ضد عفونی کننده بسیار قوی می باشد. در کنار خواص بیشمار عسل طبیعی ، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن می تواند برای درمان انواع عفونت های بدن مفید باشد. برای درمان و رفع عفونت تخمدان سعی کنید روزانه مقداری عسل طبیعی میل نمایید.
کاهش مصرف سردیجات و افزایش مصرف گرمیجات

برای درمان عفونت تخمدان مصرف بیش از حد سردیجات (مواد غذایی با طبیعت سرد مثل بادمجان ، شیر ، دوغ و انواع مختلف لبنیات ، گوشت مرغ ، گوشت گاو و ...) را کاهش داده و مصرف گرمیجات (مواد غذایی با طبیعت گرم مثل گوشت شتر ، گوشت گوسفند ، عسل ناب و طبیعی ، خرما ، کشمش و ...) را افزایش دهید. البته هیچگاه در این کار افراط و تفریط نکنید بلکه در حد معقول این کار را انجام دهید. کاهش مصرف سردیجات و افزایش مصرف گرمیجات می تواند در جهت رفع عفونت تخمدان و درمان آن بسیار مفید واقع شود.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد عفونت رحم و راههای درمان آن

همه چیز در مورد عفونت مثانه و روشهای درمان آن

عفونت باکتریایی و روشهای ساده درمان خانگی آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits