دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه آش رشته اصیل ایرانی + رازهای خوشمزه شدن آن
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آش رشته یکی از آش های پرطرفدار است. در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با نحوه پخت این آش خوشمزه آشنا کنیم و فوت و فن هایی برای خوشمزه تر شدن آن ذکر کنیم. با ما باشید.

دستور پخته آش رشته

آش رشته محبوب ترین آش ایرانی هاست. این آش به عنوان عصرانه، ناهار، شام، نذری، پیش غذا و ... سرو می شود. پختن آش رشته آسان است اما اگر فوت و فن هایی را به کار ببرید می توانید آن را به روش آشپزهای حرفه ای درست کنید.

درست کردن پیاز داغ، نعنا داغ، کشک، سبزی آش و ... مسائلی هستند که اگر آن ها را به درستی انجام دهید می توانید بهترین آش رشته را درست کنید.

طرز تهیه آش رشته

مواد لازم جهت تهیه آش رشته:

  • 1/2 لیوان لوبیا چیتی
  • 1/2 لیوان لوبیا سفید
  • 1/2 لیوان نخود
  • 1/2 لیوان عدس
  • 500 گرم سبزی آش خرد شده (تره، جعفری، گشنیز)
  • 500 گرم اسفناج درشت خرد شده
  • 300 گرم رشته آشی
  • کشک به مقدار لازم
  • پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ به مقدار لازم
  • 8 لیوان آب

دستور پخت آش رشته

چطور آش رشته درست کنیم ؟

مراحل تهیه آش رشته:

حبوبات را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن ها را عوض کنید تا نفخشان از بین برود. البته عدس نیازی به خیساندن ندارد. حالا حبوبات به جز عدس را در یک قابلمه بریزید و مقداری پیاز داغ و سیر داغ به آن اضافه کنید، قابلمه را آب کنید و بگذارید روی حرارت تا بپزد.

حدود یک الی دو ساعت حبوبات نیاز به پختن دارند. اگر دیدید آب آن کم شد، می توانید مقداری آب اضافه کنید. وقتی به طور کامل حبوبات پخته و نرم شدند، عدس ها و سبزی را به آن ها اضافه کنید.

برخی افراد عدس و سبزی را جدا می پزند و بعد حبوبات پخته شده را اضافه می کنند. در این روشی که در بالا ذکر شد، آش رشته طعم حبوبات را می گیرد چون آب حبوبات هم در آش است.

پس از اینکه عدس و سبزی را اضافه کردید حدود نیم ساعت دیگر بگذارید تا همه با هم بپزند. حالا رشته ها را از وسط نصف کنید و به آش اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید تا آرام رشته ها بپزند و حجیم شوند.

در این مرحله از تهیه آش رشته می توانید بقیه پیاز داغ و سیر داغ را اضافه کنید تا خوشمزه تر شود. مقداری را هم برای تزیین نگه دارید. بعد از گذشت 45 دقیقه آش شما پخته و جا افتاده و می توانید آن را با کشک و پیاز داغ و نعنا تزیین کنید و نوش جان کنید.

آش رشته

طرز تهیه آش رشته مجلسی

فوت و فن های پخت آش رشته

برای پخت آش رشته حتما حبوبات را خیس کنید

برای پخت آش رشته حتما حبوبات را از شب قبل خیس کنید. آنزیم هایی در حبوبات وجود دارد که با خیساندن این آنزیم ها آزاد می شوند و در نتیجه حبوبات زودتر می پزند و راحت تر هضم می شوند.

همچنین در پوست لوبیاها ترکیبات قندی وجود دارد که وقتی آن ها را می خیسانید، این ترکیبات می شکنند و گوارش و معده شما را اذیت نمی کنند. اما اگر فرصت خیساندن آن ها را ندارید، مقدار کمی جوش شیرین به آن ها اضافه کنید و بپزید تا زودتر پخته شوند و معده شما را اذیت نکنند.

همچنین برای خوشمزه تر شدن آش رشته بهتر است مقداری پیاز داغ و سیر داغ به حبوبات اضافه کنید تا طعم هم را بگیرند.

آش رشته جا افتاده

طرز تهیه آش رشته جا افتاده

سبزی آش رشته

سبزی آش رشته یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. هر نوع آشی سبزی خاص خودش را دارد و همچنین میزان هر یک از سبزی ها در طعم آش تاثیر فراوانی دارد پس بهتر است از سبزی مخصوص آش رشته استفاده کنید.

سبزی آش رشته شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج است که بهتر است اسفناج را بیشتر از بقیه سبزی ها و در اندازه های درشت استفاده کنید. اسفناج اگر درشت تر خرد شود، آش شما خوش قیافه تر می شود و طعم آن زیر دندان حس می شود.

تا حد امکان سبزی آش را تازه تهیه و مصرف کنید تا آش تان خوشمزه تر شود، اما اگر مجبور بودید می توانید از سبزی های بسته بندی شده در فریزر استفاده کنید اما آن ها را مستقیما در آش بریزید و از قبل بیرون از فریزر قرار ندهید که آب شود.

حتماً بخوانید:
سبزی آش | سبزی مخصوص آش رشته چه سبزی هایی است + خواص

سبزی آش | سبزی مخصوص آش رشته چه سبزی هایی است + خواص

یک آش رشته خوب و خوشمزه بسته به سبزی ای است که در آن استفاده می شود که در طعم و مزه آن نقش به سزایی دارد.

اضافه کردن رشته به آش

رشته یکی از موادی است که باعث لعاب دادن به آش شما می شود. در بازار رشته های مختلفی با حجم های متفاوت وجود دارند. توجه داشته باشید که به محض اضافه کردن رشته به آش آن را هم بزنید تا رشته ها در آش پخش شوند و موقع پخت به هم نچسبند.

همچنین بهتر است پس از اضافه کردن مقداری رشته به آش، ببینید که چه مقدار رشته کافی است چون اگر رشته در آش زیاد شود آش شما سفت می شود و حبوبات و سبزی آن مشخص نیست. پس از اضافه کردن رشته، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید. اگر حرارت زیاد باشد آش شما سر می رود.

رشته آش حدود 20 دقیقه می پزد اما برای اینکه آش شما جا بیفتد 40 تا 50 دقیقه وقت لازم است. سعی کنید از این مدت زمان بیشتر نشود چون رشته ها له می شوند و آش شما خراب می شود.

طرز تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته نذری

آماده کردن کشک برای آش رشته

کشک را می توانید در آش بریزید و یا بعد از آماده شدن، آن را روی آش بریزید. کشک های پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارند و می توانید آن ها را به شکل خام در آش بریزید اما بعضی افراد دوست دارند کشک را بعد از آماده شدن آش روی آن بریزند.

اگر می خواهید کشک را روی آش بریزید بهتر است آن را با کمی آب جوش مخلوط کنید چون خیلی غلیظ و سفت است و بهتر است کمی آن را با آب شل کنید. اگر از کشک سنتی استفاده می کنید، لازم است آن را حدود 20 دقیقه بجوشانید.

اگر می خواهید آش رشته را با کشک تزیین کنید، می توانید مقداری زعفران دم کرده به کشک اضافه کنید و یا روی کشک را با روغن نعنا داغ بپوشانید تا رنگی شود.

حتماً بخوانید:
ارزش غذایی کشک: میزان پروتئین، چربی و کالری آن

ارزش غذایی کشک: میزان پروتئین، چربی و کالری آن

کشک یکی از فراورده های لبنی است که هم به صورت خشک مصرف می شود و هم به صورت پاستوریزه و در پخت غذاها و چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. با دلگرم همراه…

آماده کردن نعنا داغ برای آش رشته

نعنا داغ را می توان به روش های مختلفی درست کرد. مثلا می توان نعنای تازه را خرد کرد و در سبزی آش به کار برد یا می توان نعنای تازه را خرد کرد و آن را سرخ کرده و روی آش ریخت. اما روشی که بسیار رایج است، تفت دادن مقداری نعنای خشک در روغن است.

برای درست کردن این نوع نعنا داغ، مقداری روغن در یک تابه بریزید و بگذارید تا داغ شود، سپس نعنا خشک را در آن بریزید و حدود 5 تا 10 ثانیه هم بزنید و خیلی زود از روی حرارت بردارید.

این مرحله بسیار حساس است چون اگر نعنا بیشتر از چند ثانیه روی حرارت بماند، می سوزد و بوی سوختگی می گیرد.

آش رشته رستورانی

طرز تهیه آش رشته رستورانی

درست کردن پیاز داغ برای آش رشته

پیاز داغ یکی از مواد اصلی در پخت آش رشته است. پیاز داغ به صورت آماده در بازار موجود است اما بهتر است همیشه پیاز را به شکل تازه در منزل درست کنید. برای اینکه پیاز داغ مانند پیازهایی که در بازار است درست کنید، ابتدا پیاز را به شکل خلالی خرد کنید.

حالا آن ها را در آب در حال جوش بریزید و بگذارید کمی جوش بخورد سپس آن ها را از صافی رد کنید و روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا آب آن ها گرفته شود. حالا کمی زردچوبه یا زعفران به پیازها اضافه کنید تا خوش رنگ تر شوند.

در یک ماهیتابه روغن زیاد بریزید و بگذارید تا حسابی داغ شود، اگر مقدار پیازها زیاد است، آن ها را در چند مرحله سرخ کنید. پیازها را در ماهیتابه بریزید ولی آن ها را هم نزنید وقتی دیدید در حال طلایی شدن هستند، مرتب هم بزنید تا همه جای پیازها طلایی و ترد شوند.

حالا پیازها را روی صافی بریزد تا روغن اضافی آن ها از بین برود. می توانید این پیازداغ ها را در آش بریزید یا روی آش را با آن ها تزیین کنید.

آماده کردن سیر داغ برای آش رشته

سیر را می توان به شکل تازه همراه با برگ آن در آش ریخت و یا سیر خام را رنده کرده و در آش بریزید. سیر به دلیل خواص زیاد بهتر است به شکل خام مصرف شود اما اگر بخواهید می توانید سیر داغ درست کنید.

سیرها را به یک شکل خرد کنید می توانید حتی آن ها را رنده کنید. کمی روغن در تابه بریزید و سپس سیرها را بریزید. می توانید کمی زردچوبه به آن اضافه کنید تا خوش رنگ تر شود. حرارت باید خیلی ملایم باشد چون سیر زود می سوزد.

مرتب آن ها را هم بزنید و پس از اینکه کمی طلایی و سبک شدند، آن ها را از روی حرارت برداشته و روی صافی بریزید.

طرز تهیه آش رشته برای دو نفر

طرز تهیه آش رشته برای دو نفر

ادویه مناسب برای آش شته

ادویه های مختلفی برای آش رشته استفاده می شود ولی چون آش حبوبات دارد و ممکن است باعث اذیت شدن معده شوند، کمی تخم گشنیز به آش رشته اضافه کنید تا هضم آش را آسان کند.

برای استفاده از تخم گشنیز در آش دانه های آن را نیم کوب کرده و در روغن تفت دهید یا آن را همراه با پیاز داغ در آش بریزید. در دستور بالا ادویه ها ذکر نشدند، برای اطلاع از نوع ادویه مناسب برای آش رشته و نحوه استفاده از آن، روی لینک زیر کلیک کنید.

ادویه مخصوص آش رشته

نکاتی برای خوشمزه شدن آش رشته

  • حتما آب حبوبات خیس کرده رو دو الی سه بار تعویض کنین تا نفخشان برود.
  • قابلمه آش حتما باید بزرگتر از مقدار آش باشد تا به راحتی جا برای هم زدن آش مخصوصا وقتی رشته ها را میریزید داشته باشید تا رشته ها خمیر نشوند.
  • وقتی رشته ها را اضافه می کنید آب آش نباید کم باشد چون رشته ها مقدار زیادی از آب آش را به خودشان جذب می کنند و در صورت کم بودن آب، آش تان خمیر می شود.
  • بعد از اضافه کردن رشته گاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • هر چقدر پیاز داغ آش بیشتر باشد آش خوشمزه تری خواهید داشت.
  • برای اضافه کردن نمک خیلی باید دقت کنید چون هم کشک و هم رشته نمکی هستند و ممکن است آش تان شور شود.
  • مقدار روغنی که پیاز را با آن سرخ می کنید نباید کم باشد چون این روغن به شفاف شدن آش و بهتر جا افتادنش کمک می کند. همچنین روغن نعنا داغ هم باید در حدی باشد که نعناها شناور باشند.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits