دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل ضد سرما خوردگی بودن سوپ + طرز تهیه چند مدل سوپ برای درمان سرماخوردگی

طرز تهیه ۵ سوپ مقوی و ساده برای درمان سرماخوردگی

دلیل ضد سرما خوردگی بودن سوپ + طرز تهیه چند مدل سوپ برای درمان سرماخوردگی
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سوپ‌های لذیذ و خوشمزه از جمله پیش غذاهای محبوب هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار امتحان کردن‌شان گذشت. از سوی دیگر در هنگام بیماری‌هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی، خوردن خوراک‌های ساده‌ای همچون سوپ بسیار توصیه شده است.

با این چند سوپ به جنگ سرماخوردگی و آنفلوانزا بروید + روش تهیه

این روزها آمار ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در اوج است. سرماخوردگی علیرغم اسم و رسم ساده‌اش فرد را چند روزی از کار و زندگی می‌اندازد و گاهی بسیار کلافه کننده است. به همین دلیل بسیاری از افراد دنبال نسخه‌های ساده و سریع برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌گردند.

در دوره سرماخوردگی بهترین و مفیدترین غذا انواع سوپ ساده با مواد مغذی و درمانگر برای سرماخوردگی است. طرز تهیه 5 سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی را در مجله دلگرم بخوانید.

5 مدل سوپ خوشمزه مخصوص سرماخوردگی به توصیه طب سنتی ایرانی

1. آموزش طرز تهیه سوپ جوجه و برنج

سوپ جوجه و برنج یک غذای مقوی و از البته یک سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی است.

مواد لازم برای ۶ نفر

  • سینه مرغ با استخوان: ۹۰۰ گرم
  • هویج متوسط: ۲ عدد خلالی خرد شده
  • برگ بو: ۱ عدد
  • نمک: نوک قاشق چایخوری
  • آب مرغ کم نمک: ۶ پیمانه
  • کره بدون نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد نازک برش زده شده
  • زردچوبه: ۱ و ½ قاشق چایخوری
  • شکر: ۱ قاشق چایخوری
  • برنج: ۱/۳ پیمانه
  • نعنا تازه و ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • شوید تازه و ریز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سوپ جوجه و برنج

  1. برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ، پیاز، زردچوبه، هویج، برگ بو و نوک قاشق چایخوری نمک را در یک قابلمه بریزید و سه پیمانه آب مرغ به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید، وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا مواد سوپ بپزند.
  2. در اواسط پخت سوپ در یک قابلمه دیگر کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. شکر و یک قاشق چایخوری نمک را به کره آب شده اضافه کنید. به این مواد سه پیمانه باقی مانده آب مرغ و و برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید، وقتی آب مرغ به دمای جوش رسید شعله را کم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت برنج در آب مرغ کافی است.
  3. مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و وقتی که کمی سرد شد آن را ریش ریش کنید. مواد داخل قابلمه برنج را در دستگاه غذاساز بریزید و برنج را خوب میکس کنید تا سوپ یکدست و صافه شود. (این کار اختیاری است، می‌توانید سوپ را میکس نکنید) سپس گوشت مرغ ریش شده را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.
  4. در مرحله بعد هویج‌هایی که همراه با مرغ پخته شده بودند را به ترکیب مرغ و برنج اضافه کنید. شوید و جعفری ساطوری خرد شده را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. بعد از ۲ الی سه دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و سوپ را با لیموترش سرو کنید.

طرز تهیه ۵ سوپ مقوی و ساده برای درمان سرماخوردگی


2. طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل برای سرماخوردگی

مواد لازم برای ۸ نفر

  • روغن زیتون فرابکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ساطوری خرد شده: ۱ پیمانه
  • نمک کاشر: نوک قاشق چایخوری
  • سیر له شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • زنجبیل ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
  • هویج: ریز رنده شده: ۱ کیلوگرم
  • سیب زمینی ریز خرد شده: ۱ عدد متوسط
  • استاک مرغ یا سبزیجات کم نمک: ۶ پیمانه
  • ماست یونانی: ۱ و ۱/۳ پیمانه
  • عسل: ۱ قاشق چایخوری
  • آویشن تازه ساطوری خرد شده: ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه تازه و پودر شده: به مقدار دلخواه

طرز تهیه سوپ هویج و زنجبیل

  1. روغن زیتون را روی شعله متوسط گاز گرم کنید. پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی نمک روی پیازها بریزید. پیاز را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر و زنجبیل را اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه هم بزنید و تفت دهید.
  2. در مرحله بعد هویج و سیب زمینی، استاک مرغ یا سبزیجات را در یک قابلمه بریزید، پیاز و سیر و زنجبیل تفت داده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بپزید. هویج و سیب زمینی باید کاملا بپزند و نرم شوند.
  3. در یک ظرف جداگانه ماست یونانی، عسل، آویشن و ½ قاشق چایخوری نمک را با هم مخلوط کنید. تمام مواد سوپ را در میکسر یا غذاساز بریزید و با هم میکس کنید تا یکدست شوند. سوپ هویج و زنجبیل باید حالت پوره، کرمی و یکدست داشته باشد.
  4. نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید، در صورت دلخواه کمی بادام زمینی خرد شده روی سوپ بریزید و سرو کنید.


3. روش تهیه سوپ کاری با سبزیجات برگ سبز برای درمان آنفولانزا

نصف فنجان اسفناج یا کلم پیچ که به خوبی ریز شده را با یک 1 قاشق غذاخوری پیاز بنفش خرد شده، 2 قاشق چای خوری پودر کاری و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل کاین در ظرف مخصوص سوپتان ریخته و با هم مخلوط کنید.

4. طرز تهیه سوپ لیمو، عسل و سیر

یک قاشق غذاخوری پیاز، کرفس و هویج خرد شده (از هر کدام یک قاشق)، یک حبه سیر له شده، یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و 2 قاشق غذاخوری لیموی رنده شده را به پیاله ی سوپتان بیفزایید.

به این مواد یک و نیم فنجان سوپ داغ سبزیجات اضافه کنید و عسل را به تدریج بیفزایید. تا مخلوط شدن کامل مواد سوپ را به هم بزنید و سپس نوش جان کنید.

5. سوپ مرغ و زنجبیل با نودل برای سرماخوردگی

نصف فنجان نودل (رشته) برنجی پخته شده را با یک چهارم فنجان مرغ پخته و تکه تکه شده مخلوط کنید، 1 تا 2 قاشق غذاخوری سس سویا با سدیم کم، 1 قاشق غذاخوری پیازچه خرد شده، یک دوم تا یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده و یک دوم قاشق چایخوری دانه کنجد به این مواد بیفزایید.

سپس این مواد را با سوپ مرغ داغ بپوشانید و تا مخلوط شدن کامل مواد به هم بزنید.

طرز تهیه ۵ سوپ مقوی و ساده برای درمان سرماخوردگی

دلیل ضد سرما خوردگی بودن سوپ

مطالعه کتابی به عنوان “سوپ‌مرغ برای روح‌” می‌تواند بسیار مفید و سرگرم‌کننده باشد، ولی خوردن کاسه‌ای از سوپ مرغ داغ و خوشمزه برای مبارزه علیه سرماخوردگی و سرفه بسیار مفیدتر است.

توصیه‌ای که پیش‌تر مدام از مادربزرگ‌ها می‌شنیدیم و به آن اهمیت نمی‌دادیم، هم‌اکنون از لحاظ علمی و توسط متخصصان ثابت شده است – سوپ مرغ در جنگ با سرماخوردگی، سرفه، و آنفولانزا دوست و یاوری خوب برای شما است. البته با این‌که آن را نمی‌توان جایگزین دارو دانست، ولی قطعا درمان خانگی موثر تلقی می‌شود.

بنابراین، فکر می‌کنید دقیقا چگونه این سوپ داغ دلپذیر می‌تواند چنین تاثیر جادویی بر سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد؟

پس بهتر است ابتدا دلایل ما رابشنوید و سپس طرز تهیه سوپ مرغ را یاد بگیرید.

۱. سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدان است

سوپ مرغ حاوی اسید آمینه‌ی طبیعی به نام سیستئین است، و به همین خاطر می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. نوعی از این اسید آمینه وجود دارد به نام استیل‌سیستئین که آنتی‌اکسیدانی قوی است و همه‌ی ما می‌دانیم، آنتی‌اکسیدان‌ها دستگاه ایمنی‌مان را تقویت می‌کنند. بنابراین، سوپ مرغ می‌تواند هم از ابتلا به بیماری جلوگیری کند، و هم آنفولانزا را درمان نماید.

۲. مخاط را از بین می‌برد

در ۱۹۷۸، ماروین سکنر پژوهشی به عمل آورد و طی آن ثابت کرد سوپ مرغ در از بین بردن مخاط بینی و مجاری تنفسی بیش‌تر از آب داغ یا آب سرد موثر است.

این مطالعه توسط پژوهشگری دیگر به نام ایروین زیمنت در ۱۹۸۰ دنبال شد؛ وی ثابت کرد تاثیر سوپ مرغ در از بین بردن مخاط به دلیل آن است که این خوراکی داغ و دلپذیر می‌تواند مخاط مجاری تنفسی را رقیق کند؛

پس از آن، مطالعه‌ای مشابه در ۲۰۰۰ توسط استفان رنارد صورت گرفت؛ وی اظهار داشت سوپ مرغ، میزان مخاط را در ریه کاهش می‌دهد و با این کار، به گلبول‌های سفید خون در مبارزه علیه عفونت‌ها کمک می‌کند.

۳. سوپ مرغ مجاری تنفسی را نرم می‌کند

البته شاید سوپ مرغ به تنهایی کافی نباشد. اگر سوپ مرغ‌تان را آن‌قدر تند کنید که با خوردن‌اش اشک از چشمان‌تان سرازیر شود و آب بینی‌تان راه بیفتد، می‌تواند به بدن‌تان کمک کند تا از طریق سرفه از شر مخاط مجاری تنفسی خلاص شود.

بسیاری از داروهایی که برای درمان گرفتگی مجاری تنفسی تجویز می‌شوند، برای مدتی می‌توانند اثربخش باشند، و در بسیاری از موارد، با تمام شدن دوره‌ی مصرف دارو، بار دیگر این بیماری باز خواهد گشت.

اگر با خوردن مقداری سوپ مرغ تند، بتوانید گرفتگی مجاری تنفسی‌تان را برطرف کنید، لطفی بزرگ در حق بدن‌تان کرده‌اید؛ و اگر هم این مخاط‌ها بازگردند، دیگر همراه اسپاسم برونش‌ها (سرفه) نخواهد بود. بخور دادن نیز از دیگر راه‌های مفید است که می‌توانید آن را نیز امتحان کنید.

بیشتر بخوانید :

خواص معجزه آسای شیر و زرد چوبه در درمان فوری سرماخوردگی

۲۸ راهکار درمان خانگی سرماخوردگی + معرفی روش هایی که جواب نمیدهد

۴. درد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد

هنگام پخت سوپ مرغ، کلسیم و کندروایتین موجود در استخوان مرغ وارد سوپ می‌شود، و این غذای خوشمزه را سرشار از کلسیم می‌کند. کلسیم و کندروایتین دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند – بنابراین سوپ مرغ می‌تواند بدن درد ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.

۵. پروتئین بدن‌تان را تامین می‌کند

مرغ منبع پروتئین است و از آن‌جا که بعد از پخت سوپ مرغ، گوشت‌ها را از استخوان جدا می‌کنید و به سوپ بر می‌گردانید، از پروتئین موجود در این غذا کاسته نمی‌شود.

غذای قابل هضم و سرشار از پروتئین به شما کمک می‌کند برای گذراندن دوره‌ی درمان در طولانی‌مدت انرژی کافی داشته باشید. معمولا دست و پنجه نرم کردن با آنفولانزا انرژی‌مان را کاهش می‌دهد – یک کاسه سوپ مرغ می‌تواند ما در دوره‌ی طولانی مبارزه با آنفولانزا پرقدرت نگه دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits