دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نمک دریا: ۱۷ خاصیت باورنکردنی نمک دریایی برای سلامتی
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص نمک دریا بیشمار است. شما میتوانید با مصرف نمک دریایی از فواید بیشمار آن بهرمند شوید. در این مقاله 17 تا از مهم ترین خواص درمانی نمک دریا را به شما معرفی خواهیم کرد

مجله دلگرم | نمک دریا بخصوص اگر تصفیه نشود و به اصطلاح ارگانیک به دستمان برسد، از نظر تغذیه ای نسبت به نمک های تصفیه شده ارزش بیشتری دارد. مواد معدنی موجود در نمک دریا و خواص نمک دریا شامل منیزیم، کلسیم، پتاسیم، روی، آهن و حتی ید است که به طور طبیعی در آب اقیانوس ها به وفور یافت می‌شود.

نمک های تصفیه شده ید داری که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد فقط شور است. در واقع فقط سدیم و میزان بسیار کمی کلسیم و ید دارد. ولی به دلیل ارزان و در دسترس بودن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بتوانید از جای مطمئنی نمک دریا تصفیه نشده تهیه کنید به دلیل مواد موجود در آن مواد معدنی بدن تان بهتر تامین می‌شود بدون آن که نمک به بدن ضرر برساند.

در ادامه 17 تا از مهم ترین خواص نمک دریا را به شما معرفی خواهیم کرد.

خواص و فواید نمک دریا چیست؟

نمک دریا ، خواص نمک دریا

1. درمان منافذ باز پوست

یکی از خواص نمک دریا برای پوست، کوچک کردن منافذ عمیق پوست است. نمک دریا بین تولید چربی و خنثی کردن باکتری ها تعادل ایجاد می کند. باکتری هایی که باعث جوش و آکنه می‌شوند. برای استفاده از این خاصیت نمک دریا باید یک قاشق چای خوری نمک دریا را با 114 گرم آب گرم در یک بطری بریزید.

سپس آن را آنقدر هم بزنید تا نمک دریا خوب در آب حل شود، حالا باید این محلول را روی صورت تمیز و خشک اسپری کنید. این محلول نباید وارد چشم‌تان شود. روزی دو بار این کار را انجام دهیدتا کم کم نتیجه را بگیرید.

2. سم زدایی پوست

نمک دریایی مواد سمی و مضر را از سطح پوست خارج کرده و باعث می‌شود پوست شما زیبا و نرم شود. برای استفاده از این خاصیت سم‌زدایی باید مقداری نمک دریایی را با آب مخلوط کنید و لایه‌ی ضخیمی از آن را روی پوستتان بمالید. بعد از چند دقیقه می‌توانید پوست تان را بشویید.

3. درمان آکنه

یکی دیگر از خواص نمک دریا برای پوست، درمان آکنه است. نمک دریا دارای پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم می‌باشد. پتاسیم برای متابولیسم سلولی پوست مناسب است. گوگرد هم کمک زیادی به حمل اکسیژن خواهد کرد. کلسیم موجود در نمک دریا منافذ پوست را تمیز می‌کند. منیزیم هم مواد سمی را از بین می‌برد.

4. جوانسازی پوست

برای جوان سازی پوست از خواص نمک دریا استفاده کنید. حمام نمک دریا باعث رفع چین و چروک پوست می شود. در نهایت باعث جوانی و شادابی پوست می‌شود.

5. لایه برداری پوست

نمک دریا یک لایه بردار قوی پوست بوده و به زیبایی پوست شما کمک زیادی می‌کند. برای استفاده از این خاصیت می‌توانید یک قاشق چای خوری نمک دریا و یک قاشق چای خوری روغن زیتون را مخلوط کرده تا یک ماسک پوست تهیه کنید. این ماسک پوست، پوست شما را لایه برداری کرده و موجب از بین رفتن سلول های مرده پوست و دیگر اضافات پوست خواهد شد.

6. تونر مناسب پوست

برای کاهش چربی اضافی پوست می توانید از فواید نمک دریا استفاده کنید. برای این کار کافیست ، یک بطری آب ولرم را با یک قاشق چایخوری نمک دریا ترکیب کرده و داخل بطری اسپری بریزید. سپس آن را بر روی صورت خود اسپری کنید. این ترکیب نباید وارد چشمتان شود.

7. تاثیر نمک دریا در بهداشت دهان و دندان

نمک دریایی بخاطر داشتن فلوراید، برای ارتقاء سلامت دندان مفیدست. فلوراید در محافظت از دندان ها از آسیب های اسیدی و جلوگیری از پوسیدگی و حفره های دندانی موثره. شستشوی منظم دهان با آب گرم و نمک دریا به کاهش زخم های دهان، خونریزی لثه ها و گلو درد کمک میکنه.

8. روماتیسم مفصلی

محققان اثبات کرده اند نمک دریا در کاهش علائم بیماری روماتیسم مفصلی موثره. حمام آب و نمک دریا اثر ضد التهابی بیشتری نسبت به حمام سدیم کلراید داره و درد روماتیسم رو کمتر میکنه. همچنین برای پیشگیری از بیماری استئوآرتریت در دوره های آب درمانی که از نمک دریا استفاده شده بهبودی کامل به دست اومده بر خلاف کسانی که درمان حمام با کلراید سدیم طبیعی را انجام دادن و اثر مثبتی ندیدن.

9. درمان پسوریازیس

نمک دریایی به عنوان یک درمان خانگی برای بیماری پسوریازیس در کنار داروهای تجویز شده پزشک استفاده میشه و بهبودی سریعتر رو به دنبال داره. تحقیقات نشون داده بیمارانی که از نمک دریا برای درمان استفاده کردن بهبودی قابل ملاحظه ای در خارش و پوسته پوسته شدن داشتن.

نمک دریا

10. درمان رینو سینوزیت با محلول آب و نمک دریا

تحقیقات ثابت کرده محلول آب و نمک دریا برای درمان رینو سینوزیت موثره. این مطالعه همچنین نتیجه گیری کرد که مرطوب نگه داشتن بینی و اسپری با محلول نمک دریا شرایط بهتری رو نسبت به محلول سالین هیپرتونیک برای فرد ایجاد میکنه. اثرات ضد التهابی نمک دریا باعث شده جایگزین طبیعی و سالمی برای درمان آلرژی بینی و سایر اختلالات تنفسی نسبت به تولیدات استروئیدی بینی باشه که عوارض جانبی مثل التهاب رو به دنبال داره. همچنین مواد معدنی موجود در نمک دریا میتونه در کاهش تورم و احتقان کمکتون کنه.

11. حفظ تعادل الکترولیتی

نمک دریایی بخاطر داشتن مواد معدنی مثل پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم به حفظ تعادل الکترولیتی سالم در بدن کمک میکنه، و کار اصلی این مواد حفظ ترکیب مطلوب خون و گردش خون، قدرت عضلانی و تعادل در عملکرد کلی بدنه.

12. رفع خستگی پا

خیساندن پاهای خسته در یک ظرف حاوی محلول آب و نمک دریا کمک میکنه تا ماهیچه ها آرامش پیدا کنن و درد پا رفع بشه.

13. تنظیم قند خون

نمک دریا در حفظ تعادل قند خون کمک میکنه، این ویژگی در کاهش وابستگی بدن به داروی انسولین برای تنظیم میزان قند موثره.

14. خواب آرام

حمام کردن در آب و نمک دریا بدن شما رو هیدراته میکنه و از ترشح بیش از اندازه ی بزاق در طول شب جلوگیری میکنه و علاوه براینکه اثر جوان سازی بر پوست داره خواب عمیقی رو بهتون نوید میده.

15. ضربان قلب رو عادی میکنه

نمک دریایی در حفظ سطح فشار خون سالم به بدنتون کمک میکنه و همچنین اثرات مفیدی در جلوگیری از وقوع اختلالات مختلف قلبی داره.

16. کاهش ریزش مو

یکی از مزایای کمتر شناخته شده از نمک دریا تحریک پیاز مو برای رشد موی سالم است. ماساژ پوست سر با نمک دریا باعث میشه جریان خون در پوست سر بهتر بشه و با تقویت فولیکول های مو نتیجه دلخواهتون رو بگیرید.

17. کمردرد عضلانی رو کاهش میده

نمک دریایی در از بین بردن گرفتگی عضلات سودمنده و به افزایش قدرت عضلانی کمک میکنه. مواد معدنی ضروری مثل منیزیم و پتاسیم دارای ویژگی های درمانی و جوان سازی هستن، در نتیجه باعث میشن که نمک دریا یک درمان طبیعی برای درد عصلانی باشه. اثر اسمز حمام با محلول نمک دریا باعث دفع سموم بدن میشه و این ویژگی به کاهش خستگی و ناراحتی ناشی از تنش عضلانی کمک میکنه.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits