دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با پنیر کوتاژ و تمام فواید بی نظیر این پنیر
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پنیر کوتاژ یک پنیر نرم است که از کشک ساخته می شود و مزه ترشی دارد.این پنیر اولین بار توسط کارگران اروپایی ساخته شد و سپس به آمریکا آورده شد.

پنیر کوتاژ چیست ؟

پنیر کوتاژ پنیرهای نیمه سفت و سفت به طور طبیعی با مایه پنیر و بعضی اوقات باکتری و یا قارچ، از جمله کولبی، پنیر چدار، سوییسی، پارمزان و پنیر آسیاگو و روکوفرت تهیه می شوند.

پنیر کوتاژ به clumping که در شیر گرم اتفاق می افتد، تکیه می کند و مایه پنیر در فرآیند ساخت آن نمی شود.
بعد از تشکیل کشک، به صورت مکعب هایی برش داده می شود و به آنها حرارت داده می شود تا بافت مورد نظر را پیدا کنند خشک می شوند و سپس با آب سرد شسته می شوند، تا لاکتوز موجود از بین برود.

پنیر کوتاژ یک پنیر تازه است و می تواند در یک زمان کوتاه خراب شود، بنابراین باید بلافاصله مصرف شود.این پنیر مصارف بسیاری دارد، به خصوص برای پخت و به جای پنیر ریکوتا استفاده می شود.

طرز تهیۀ پنیر کوتاژ

فرآیند تهیه پنیر کوتاژ و پنیرهای تجاری تا حدودی به هم شبیه هستند. تنها تفاوتی که وجود دارد نسبت شیری است که برای تهیۀ این پنیرها استفاده می‌شود.

برای تهیۀ پنیر کوتاژ ابتدا شیر را می‌جوشانند .

سپس از یک مادۀ اسیدی مانند لیمو یا سرکه برای دلمه کردن آن استفاده میکنند.

وقتی شیر به جوش آمد، شروع به دلمه شدن می‌کند، تا بسته و سفت شود.

سپس این شیر بسته شده را می‌فشارند تا کشک و شیر اضافی از آن خارج شده و به یک تکه پنیر بزرگ تبدیل شود.

ارزش غذایی پنیر کوتاژ

مواد مغذی موجود در حدود ۱۰۰ گرم از پنیر کوتاژ، شامل ۹۸ کیلو کالری انرژی، ۳.۳۸ گرم کربوهیدرات، ۴.۵ گرم چربی، ۲.۶ گرم قند، ۱۱.۱۲ گرم پروتئین، ۳۷ug ویتامین A و ۲۱ug ویتامین D می باشند.

از عناصر دیگری که در پنیر کوتاژ وجود دارند می توان به کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیم و روی اشاره کرد.

پنیر کوتاژ وقتی شکل می گیرد که ماده ی پنیری که یک پروتئین شیری است به ماده ی اسیدی واکنش نشان می دهد و بسته می شود.

این پنیر یکی از پر خاصیت ترین مواد موجود برای ورزشکاران، بدنسازان، ورزشکاران دوی سرعت، و دیگر ورزشکاران به حساب می آید ؛ چرا که این پنیر پروتئینی، بسیار آرام هضم می شود و آرام هم انرژی تولید می کند.

کشک نیز یکی دیگر از فرآورده های پروتئینی است که از فرآورده های جانبی پنیر کوتاژ محسوب می شود.

کشک هم بسیار مفید است و مصرف آن در بین ورزشکاران و قهرمانان تناسب اندام بسیار رایج می باشد. کشک را می توان در یک جای خنک نگهداری کرد تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنید.

خواص بی نظیر پنیر کوتاژ

1. پنیر کوتاژ برای جلوگیری از سرطان سینه

ویتامین D و کلسیم موجود در فرآورده های لبنی، بخصوص پنیر کوتاژ خطر سرطان سینه را کاهش می دهند.

تحقیقاتی که در دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد توسط Shin et al انجام شده نشان می دهند که کلسیم و ویتامین D در زنانی که به یائسگی پیش از موعد دچار می شوند، باعث کاهش خطر سرطان سینه می شود.

2. پنیر کوتاژ سرشار از پروتئین

یکی دیگر از مهم ترین فواید پنیر کوتاژ، میزان بالای پروتئین در آن می باشد. در حقیقت می توان گفت که شیر گاو در مقایسه با دیگر انواع شیر ها از پروتئین بیشتری برخوردار است.

پروتئین موجود در پنیر کوتاژ یک ایده ی بسیار خوب برای گیاه خواران است که از آن به عنوان پروتئین مصرفی روزانه یشان استفاده می کنند.

3. پنیر کوتاژ برای زنان باردار

پنیر کوتاژ برای زنان باردار نیز به همان دلیلی که ورزشکاران برای مواد مغذی موجود در آن استفاده می کنند بسیار توصیه می شود.

زنان باردار به کلسیم بسیاری نیاز دارند پس بهتر است پنیر کوتاژ که منبعی سرشار از کلسیم است را حتما مصرف کنند.

پنیر کوتاژ همچنین سرشار از فسفر است که یکی از عناصر مهم موجود در استخوان ها می باشد؛ از این رو مصرف آن برای زنان باردار بسیار توصیه می شود.

4. پنیر کوتاژ سرشار از ویتامین B کمپلکس

ویتامین B کمپلکس موجود در پنیر کوتاژ به فعالیت های متابولیکی بدن کمک می کند. پنیر کوتاژ همچنین دارای ویتامین B۱۲، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، تیامین، نیاسین و فولات نیز می باشد.

5. محکم سازی استخوان ها با پنیر کوتاژ

کلسیم یکی از اصلی ترین عناصر موجود در شیر و فرآورده های شیری مانند کشک و پنیر کوتاژ است. از جمله فواید این عنصر مفید- یعنی کلسیم می توان به مستحکم سازی استخوان ها و کاهش وزن اشاره کرد.

میزان کلسیم موجود در پنیر کوتاژ حدودا ارزشی معادل ۸ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را دارد.

6. برقراری تعادل سطح قند خون

پنیر کوتاژ سرشار از منیزیم است. در بدن انسان بیشترین میزان منیزیم در استخوان ها تمرکز دارند.

همچنین منیزیم به عنوان یک کاتالیز گر در بهبود واکنش های بیوشیمیایی عمل می کند که باعث می شود آنزیم های مختلفی در بدن فعال شوند که باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها و عصب ها شده که در نتیجه ی آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

7. جلوگیری از سکته با پنیر کوتاژ

پنیر کوتاژ علاوه بر دیگر مواد مغذی دارای پتاسیم نیز می باشد که در بدن نقش متعادل سازی مایعات را بر عهده دارند و یکی از اصلی ترین ترکیبات برای انجام فعالیت های طبیعی ماهیچه ها و مغز می باشند. همچنین پتاسیم از گرفتگی عضلات نیز جلوگیری می کند.

8. پنیر کوتاژ غنی از ویتامین A

ویتامین A در پنیر بسیار فراوان است، و یکی از آنها پنیر کوتاژ است، و قطعاً برای سلامت و رشد جنین در زنان باردار بسیار خوب خواهد بود.

9. پنیر کوتاژ شامل چربی های خوب است

مقدار چربی در پنیرهای مختلف پنیر متفاوت است. همانند پنیر تازه که دارای مقدار چربی تا 12% است، در حالی که مقدار چربی پنیر بالغ و کامل 40 تا 50 درصد است، و یک خبر خوب، چربی برای رشد جنین معروف است.

10. پنیر کوتاژ دارای سطح بالای مواد معدنی

پنیر و محصولات فرآوری شده غنی از کلسیم، فسفر یا زینک هستند.مقدار کلسیم موجود در پنیر کوتاژ 8 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.

به علاوه پنیر کوتاژ نیز غنی از سدیم است و مقدار سدیم موجود در پنیر کوتاژ در حدود 364 میلی گرم است. همه این مواد معدنی برای رشد جنین در رحم زنان باردار نیز بسیار مفید هستند.

11. پنیر کوتاژ مفید برای دوره رشد کودک

علاوه بر کلسیم، پنیر منبع پروتئین با کیفیت بالا نیز هست. علاوه بر این، در طول دوره رشد بسیار ضروری است، و به این معنی است که توانایی کنترل وزن نیز در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید :

پنیر هالومی : ارزش غذایی پنیر هالومی و انواع طرز پخت این پنیر

9 نوع پنیر از انواع پنیر پیتزا کش دار

پنیر لبنه : چطور می توانیم در خانه پنیر لبنه تهیه کنیم ؟

تحقیقات همچنین نشان می دهد که محتوای پروتیین در محصولات لبنی مانند پنیر کوتاژ می تواند از بدن در برابر سموم، باکتری ها و ویروس ها محافظت کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits