دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هویج بنفش : بررسی تمامی خواص شگفت انگیز این نوع هویج
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
هویج ماده غذایی خوشمزه است که رنگ های مختلفی دارد. هویج بنفش به خصوص از نظر ارزش غذایی و خواص از دیگر انواع هویج متفاوت است. به طور کلی هویج بسیار مغذی است. اما هویج بنفش غنی از آنتی اکسیدان های قوی است که برای مبارزه با التهاب مفیدند.

هویج بنفش

اگر چه اکثر افراد تصور می کنند که رنگ اصلی هویج نارنجی است اما هویجی که در گذشته استفاده می شد در اصل بنفش یا سفید بود.

اولین شواهد تاریخی در مورد استفاده از هویج به ایران و قرن ۱۰ میلادی باز می گردد. رنگ هویجی که آن زمان در ایران استفاده می شد ارغوانی و سفید بود.

اما هویج های مدرن و نارنجی امروزی احتمالا یک نژاد جدید از هویج زرد هستند که به دلیل جهش ژنتیکی تولید شده اند.

هویج قرمز و بنفش، گونه های شرقی این ماده در نظر گرفته می شوند. در حالی که هویج زرد، نارنجی یا سفید به عنوان هویج غربی شناخته می شوند.

ارزش غذایی هویج بنفش

همه انواع هویج، مستقل از رنگشان، با انواع مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، ویتامین C، منگنز، ویتامین A و بعضی از ویتامین های B غنی شده اند.

علاوه بر این، این ماده بسیار کم کالری است. به طوری که با مصرف ۱ فنجان (۱۲۸ گرم) هویج خام فقط ۵۲ کالری دریافت می کنید.

میزان آنتی اکسیدان آنتوسیانین عاملی است که باعث می شود هویج بنفش ماده غذایی منحصر به فردی باشد.

آنتوسیانین ها متعلق به خانواده پلی فنول ها هستند و در میوه ها و سبزیجات بنفش مانند انگور قرمز، سیب زمینی بنفش، کلم بنفش و هویج بنفش یافت می شوند.

آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

این استرس به عدم تعادل بین مولکول های واکنشی که به نام رادیکال های آزاد شناخته می شوند و آنتی اکسیدان های موجود در بدن اشاره دارد.

استرس اکسیداتیو به بیماری هایی مانند سرطان، ضعف قدرت ذهنی، بیماری های قلبی و پیری مرتبط است.


خواص هویج بنفش

این ماده حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

آنتوسیانین ها آنتی اکسیدان های پلی فنول هستند که دارای خواص زیادی برای بدن هستند. رژیم های غذایی حاوی موادی غنی از آنتوسیانین ها مانند هویج بنفش ممکن است از بدن در برابر بیماری های خاص، مخصوصا بیماری هایی که با التهاب ارتباط دارند، محافظت کنند.

آنتوسیانین ها با کاهش ترکیبات بالقوه مضر مثل سیتوکین های التهابی، به عنوان عوامل ضد التهابی در بدن عمل می کنند. کاهش این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی را کاهش دهد.

به عنوان مثال، بررسی انجام شده بر روی ۲۴ مطالعات نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از آنتوسیانین دارند، جریان خون و عملکرد رگ های خونی شان بهتر است.

ضعف در جریان خون و کاهش عملکرد رگ های خونی علت شایع بیماری های قلبی است. به همین دلیل بهبود این عوامل خطر ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی را کاهش دهد.

یک مطالعه بزرگ که شامل ۳۴۰۰۰ زن بود نشان داد که مصرف روزانه ۰٫۲ میلی گرم هویج بنفش ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. آنتوسیانین ها همچنین در مقابل ضعف روانی از بدن محافظت می کنند.

بررسی ۷ مطالعه نشان داد که یادگیری و حافظه کلامی در کودکان، بزرگسالان و افراد مسن پس از خوردن غذاهای غنی از آنتوسیانین ها بهبود می یابد.

علاوه بر این، مطالعات بزرگ نیز نشان داده اند که افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

علاوه بر آنتوسیانین ها، در هویج بنفش سایر آنتی اکسیدان های پلی فنولی مانند اسید کلرژن و اسید کافئیک نیز یافت می شود.

در حقیقت، در هویج بنفش به طور متوسط ​​نه برابر سای رانواع هویج آنتی اکسیدان پلی فنول یافت می شود. پلی فنل ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش قدرت ذهنی و برخی انواع سرطان می شوند.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

هویج بنفش اثرات ضد سرطانی دارد

مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج بنفش دارای خواص ضد سرطان هستند.

یک مطالعه ۱۲ هفته ای که در آن موش ها در معرض یک ترکیب ایجاد کننده سرطان قرار گرفتند، دریافت که موش هایی که رژیم غذایی حاوی عصاره هویج بنفش داشتند نسبت به موش هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، دارای پیشرفت کندتری در سرطان بودند.

به همین ترتیب، مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده اند که آنتوسیانین ها می توانند رشد و گسترش سلول های سرطانی، کبد، پوست، خون، و کولون را مهار کنند.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

هویج بنفش باعث کاهش وزن میشود

مطالعات بزرگ نشان داده اند که افرادی که رژیم های غذایی غنی از سبزیجات مصرف می کنند کمتر از افرادی که سبزیجات کمتری مصرف می کنند وزن کم می کنند.

این به این دلیل است که سبزیجاتی مانند هویج کالری کم اما مواد مغذی زیادی دارند و باعث می شوند با دریافت کالری کمتر مواد مغذی بیشتری وارد بدن شود.

جایگزینی مواد غذایی پر کالری، خوراکی های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده با سبزیجات می تواند به کاهش کل کالری مصرفی کمک کند و باعث کاهش وزن شود.

هویج بنفش منبع خوبی از فیبر محلول است که به کاهش اشتها و میزان مصرف غذا کمک می کند. این ماده غذایی با افزایش هورمون هایی که احساس سیری ایجاد می کنند، منجر به کاهش اشتها می شود.

یک مطالعه که بر روی ۱۰۰ زن انجام شد نشان داد که افرادی که ۱٫۶ لیوان (۲۰۰ گرم) هویج برای وعده ناهار مصرف می کنند در مقایسه با زنانی هویج مصرف نمی کنند، به طور قابل توجهی سیرتر می شوند و به میزان قابل ملاحظه ای در طول روز کمتر تنقلات می خورند.

علاوه بر این، یک مطالعه بزرگ که بر روی ۱۲۴،۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که افزایش مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین ها مانند هویج بنفش، میزان کاهش وزن را در مردان و زنان افزایش می دهد.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

هویج بنفش می تواند از ابتلا به بیماری های خاص جلوگیری کند

تحقیقات نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است از ایجاد بیماری های خاص، از جمله سندرم متابولیک و بیماری های التهابی روده جلوگیری کند.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

ارزش غذایی هویج بنفش

سندرم متابولیک و هویج بنفش

سندرم متابولیک بیماری است که از طریق خوشه ای از علائم مانند افزایش چربی شکم و کلسترول بالا، فشار خون و میزان قند خون مشخص می شود. سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ و میر را افزایش می دهد.

آنتوسیانین های موجود در هویج بنفش ممکن است به کاهش کلسترول و کاهش قند خون کمک کنند.

این دو هر دو نشانه ای از سندرم متابولیک هستند. مطالعات حیوانی نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است نشانه های دیگر مرتبط با سندرم متابولیک را بهبود بخشد.

مطالعه انجام شده بر روی موش های مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که رژیم غذایی حاوی آب هویج بنفش، علائم مرتبط با بیماری متابولیک، از جمله کبد چرب، قند خون بالا، فشار خون بالا و سفتی عضلات قلب را بهبود می دهد یا معکوس می کند.

یک مطالعه ۸ هفته ای دیگر نیز نشان داد که موش های مبتلا به سندرم متابولیک که از رژیم غذایی پرچرب و حاوی هویج بنفش استفاده می کنند، فشار خون و مقاومت به انسولین شان نسبت به موش های گروه کنترل بیشتر بهبود پیدا می کند.

اگر چه این نتایج امیدوار کننده است، اما به مطالعات بیشتری برای نتیجه گیری در مورد تاثیر هویج بنفش بر روی سندرم متابولیک نیاز داریم.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

درمان کولیت و بیماری های التهابی روده با هویج بنفش

بیماری التهابی روده (IBD) به التهاب مزمن در تمام یا بخشی از دستگاه گوارش گفته می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که هویج بنفش ممکن است از برخی بیماری های التهابی روده مانند کولیت زخمی جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که موش های مبتلا به کولیت که پودر هویج بنفش استفاده کردند با کاهش سطح پروتئین های التهابی مانند فاکتور نکروز تومور و اینترلوکین ۶ در مقایسه با سایر روش های درمانی مواجه شدند.

مطالعه ای آزمایشگاهی که به بررسی اثرات عصاره هویج بنفش بر روی کاهش التهاب سلولی روده پرداخت، نتایج مشابه ای را به دست آورد.

محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند که خواص ضد التهابی هویج بنفش به محتوای آنتی اکسیدانی قدرتمند آن که به نام آنتوسایانین شناخته می شود، باز می گردد.

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

بیشتر بخوانید :

۱۰ خاصیت شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی

نوشیدنی معجزه گر, هویج ,سیب ,چغندرو لبو

۱۰ خاصیت شگفت انگیز روغن هویج برای سلامت پوست و مو

هویج بنفش / خواص هویج بنفش

هویج بنفش حاوی یک مجموعه قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند است که می تواند سلامت بدن را تامین کند.
اگرچه همه هویج ها بسیار مغذی و سالم هستند، اما هویج بنفش حاوی آنتی اکسیدان های قوی تری است که به نام آنتوسیانین ها شناخته شده و تأثیر چشمگیری بر روی سلامت بدن دارند.
مصرف هویج بنفش ممکن است باعث بهبود سلامت قلب، کاهش وزن و کاهش التهاب و خطر ابتلا به سرطان های خاص شود.
هویج بنفش نه تنها خواص زیادی را در بر می گیرد، بلکه می تواند رنگ و طعم بسیاری از غذاهای مورد علاقه شما را نیز تغییر دهد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits