دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص درمانی موز قرمز که تاکنون نمیدانستید!

موز قرمز : ۱۰ خاصیت بی نظیر موز قرمز

خواص درمانی موز قرمز که تاکنون نمیدانستید!
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آشنایی با موز قرمز و خواص آن : اگر شما هوس خوردن موز کردید و برای خرید موز زرد رسیده به میوه فروشی مراجعه کردید و موز قرمز دیدید اصلا تعجب نکنید. چون موز قرمز نیز به مرحله تولید رسیده است.

چند خاصیت منحصر به فرد درباره موز قرمز

موز قرمز از پیوند توت و موز زرد است که به رنگ قرمز در می آید. موز قرمز خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد اما مواظب باشید تا در هنگام خرید موز قرمز، موزهای زرد رنگ شده را به شما غالب نکنند.

برای اطلاع از ویژگی ها و خواص موز قرمز با ما در این مقاله از مجله دلگرم همراه شوید.

همه فواید موز قرمز از لاغری و زیبایی تا ترک سیگار

این روزها بحث رنگ کردن میوه ها و واکس زدن میوه و غالب کردن به مردم رواج خاصی دارد. اگر شما هوس خوردن موز کردید و برای خرید موز زرد رسیده به میوه فروشی مراجعه کردید و موز قرمز دیدید اصلا تعجب نکنید. چون موز قرمز نیز به مرحله تولید رسیده است. البته باز هم نمی شود به موزهای قرمز بازار اعتماد کرد چون ممکن است این ها نیز رنگ شده باشند.

این موز مخلوطی از موز با انواع توت است که کشاورزان با مهارت و هنرمندی آنها را پیوند زده اند و توانسته اند مزه ها و طعم های بسیار خوشمزه ای بدست آورند. این موز به طور متوسط دارای 400 میلی گرم پتاسیم و همچنین سرشار از ویتامین c است.

این نوع موز معمولا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند و تقریبا ۹ ماه طول می کشد تا کاملا رسیده شود. کشورهایی همچون کاستاریکا، مکزیک و برخی کشورهای آفریقایی مانند تانزانیا و زنگبار محل رشد این موز قرمز رنگ هستند.

موز قرمز : 10 خاصیت بی نظیر موز قرمز

آشنایی با خواص درمانی موز قرمز

موز قرمز یک میوه کمیاب است. مغز آن بسیار متراکم و پر حجم است. هر موز قرمز به اندازه سه موز زرد مواد مغذی دارد. موز قرمز در جهان بسیار نادر و کم است.

خواص موز قرمز به مراتب بیشتر از موز زرد است و طعم آن شیرین تر است چراکه سرشار از قند و کالری است.

این موز شگفت انگیز از بیماری های قلبی و دیابت نوع دو جلوگیری می کند.

1. تقویت سیستم ایمنی بدن با موز قرمز

موز قرمز سرشار از ویتامین C است که بسیار برای سلامت ایمنی بدن مهم است. ویتامین C موجب تحریک تولید لمفوسیت ها می شود. لمفوسیت ها سلول های سفید خون هستند که به پاتوژن های مهاجم نظیر باکتری ها حمله کرده، سلول های سرطانی یا عفونی شده را نابود کرده، سیستم ایمنی را تنظیم می کنند و آنتی بادی می سازند.

اگرچه کمبود ویتامین C در ایالات متحده نسبتا نادر است و در حدود ۷ درصد از بزرگسالان دچار این کمبود هستند، اما مهم است که میزان مصرف خود را از این ویتامین افزایش دهیم.

ویتامین B6 موجود در موز قرمز نیز نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. در واقع، کمبود ویتامین B6 ممکن است تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی های سیستم ایمنی در بدن را کاهش دهد. این دو عامل هر دو از ایجاد عفونت جلوگیری می کنند.
موز قرمز سلامت سیستم گوارشی را بهبود می بخشد

2. موز قرمز کمک به سلامت قلب

موز قرمز همانند موز زرد سرشار از پتاسیم است. یک موز متوسط حاوی 400 میلیگرم پتاسیم است که 11 درصد از میزان مجاز روزانه آن را تامین می کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند برای کمک به کاهش فشار خون از مواد خوراکی حاوی پتاسیم بیشتر استفاده شود. این مواد خوراکی با تاثیرات منفی سدیم مقابله کرده و به کاهش فشارخون که فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی است مقابله می کند

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت قلب است. زیرا در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد. موز سرخ غنی از پتاسیم است. یک عدد موز کوچک حدودا ۹٪ از نیاز روزانه بدن را به این ماده معدنی تامین می کند.

بررسی ۲۲ مطالعه کنترل شده نشان داد که خوردن پتاسیم بیشتر فشار خون سیستولیک را با ۷ میلی متر جیوه کاهش می دهد. این اثر در افراد مبتلا به فشار خون بالا در ابتدای مطالعه قوی تر بود.

یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای کنترل فشار خون، منیزیم است. یک موز کوچک قرمز حدود ۸٪ نیاز نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را فراهم می کند.

3. بهبود سلامت پوست با موز قرمز

موز قرمز منبع خوب بتاکاروتن، رنگدانه نارنجی-قرمز یافت شده در میوه هاست.
بدن انسان بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که برای حفظ سلامت پوست، غشاهای مخاطی، سیستم ایمنی و سلامت چشم و بینایی ضروری است

4. موز قرمز برای تسهیل روند هضم

این میوه سرشار از فیبر بوده که می تواند مشکلات هضم نظیر یبوست را تسکین بخشد

5. کمک به ترک سیگار با موز قرمز

موز قرمز به دلیل محتوای پتاسیم و منیزیم، روند ترک سیگار را آسان تر می کند. با بازگشت نیکوتین مقابله کرده و تمایل به سیگار کشیدن را کاهش می دهد.

6. موز قرمز شامل بسیاری از مواد مغذی مهم و مفید است

مانند موز زرد، موز قرمز نیز مواد مغذی ضروری زیادی دارد. این میوه به طور خاص غنی از پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 می باشد و دارای مقدار قابل توجهی فیبر است.

یک موز کوچک قرمز (۳٫۵ اونسی یا ۱۰۰ گرمی) حدودا ارزش غذایی زیر را دارد:

  • کالری: ۹۰ کالری
  • کربوهیدرات: ۲۱ گرم
  • پروتئین: ۱٫۳ گرم
  • چربی: ۰٫۳ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پتاسیم: حدودا ۹٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6: حدودا ۲۸٪ از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین C: حدودا ۹٪ از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: حدودا ۸٪ از نیاز روزانه بدن

همان طور که مشاهده می کنید یک موز کوچک قرمز تنها حدود ۹۰ کالری دارد و بیشتر از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. مقدار زیادی ویتامین B6، منیزیم و ویتامین C در این میوه باعث ایجاد ارزش غذایی متفاوتی برای آن شده است.

7. موز قرمز از سلامت چشم حمایت می کند

موز قرمز حاوی کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که پوست این میوه را قرمز می کنند. لوتئین و بتا کاروتن دو کاروتنوئید اصلی در موز قرمز هستند که از سلامت چشم حمایت می کنند.

به عنوان مثال، لوتئین ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با افزایش سن، که یکی از بیماری های غیر قابل درمان چشم و عامل اصلی نابینایی است، کمک کند. در واقع، یک بررسی انجام شده بر روی ۶ مطالعه نشان داد که مصرف غذاهای غنی از لوتئین می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مربوط به پیری را ۲۶ درصد کاهش دهد.

بتا کاروتن یکی دیگر از کاروتنوئیدهایی است که از سلامت چشم پشتیبانی می کند و در موز قرمز بیشتر از دیگر گونه های موز وجود دارد. بتا کاروتن می تواند به ویتامین A در بدن تبدیل شود. این ویتامین یکی از مهمترین ویتامین های مفید برای چشم است.

8. موز قرمز غنی از آنتی اکسیدان هاست

مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات، موز قرمز نیز حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. در واقع، در این میوه بیشتر از موز زرد آنتی اکسیدان وجود دارد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی ناشی از تشکیل مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد، جلوگیری می کنند. حضور رادیکال های آزاد در بدن ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو شود. این استرس با بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان ارتباط دارد.

آنتی اکسیدان های اصلی موجود در موز قرمز عبارتند از:

  • کاروتنوئیدها
  • آنتوسیانین ها
  • ویتامین سی
  • دوپامین

این آنتی اکسیدان ها ممکن است خواص زیادی برای بدن داشته باشند. به عنوان مثال، یک بررسی سیستماتیک نشان داد که مصرف خوراکی آنتوسیانین ها خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را ۹ درصد کاهش می دهد. خوردن میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند موز قرمز ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را نیز کاهش دهد.

9. موز قرمز سلامت سیستم گوارشی را بهبود می بخشد

موز سرخ به دلیل داشتن خواص زیر از سیستم گوارشی پشتیبانی می کند. این میوه حاوی پری بیوتیک است

پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند که باکتری های مفید روده از آن ها تغذیه می کنند. مانند موز زرد، موز قرمز نیز منبع خوبی از فیبر پری بیوتیک است. فروکتوالیگوساکارید ها پری بیوتیک های اصلی در موز هستند. پری بیوتیک های موجود در موز ممکن است موجب کاهش نفخ، افزایش تنوع باکتری های مفید روده و کاهش یبوست شوند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف ۸ گرم فروکتوالیگوساکارید در روز به مدت ۲ هفته باعث افزایش ۱۰ برابری جمعیت باکتری های مفید در روده می شوند.

10. این میوه منبع خوبی از فیبر می باشد

یک موز کوچک قرمز حاوی ۳ گرم فیبر است. این مقدار حدود ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به فیبر را فراهم می کند. فیبر خوراکی به سیستم گوارش شما به طرق زیر کمک می کند:

  1. ترویج حرکات منظم در روده
  2. کاهش التهاب در روده
  3. تحریک رشد باکتری های روده مفید

علاوه بر این، رژیم غذایی حاوی فیبر می تواند خطر ابتلا به بیماری های التهابی روده (IBD) را کاهش دهد. یک مطالعه که بر روی ۱۷۰،۷۷۶ زن انجام شد نشان داد که رژیم غذایی غنی از فیبر در مقایسه با رژیم غذایی کم فیبر، خطر ابتلا به بیماری کرون را ۴۰ درصد کاهش می دهد.

موز قرمز : 10 خاصیت بی نظیر موز قرمز

بیشتر بخوانید :

خواص مصرف تاج خروس برای درمان آرتروز زانو

سوزاندن برگ بو و کاهش استرس و انرژی منفی

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

این میوه خوشمزه است و مصرف آن آسان می باشد

علاوه بر خواص ذکر شده در بالا، موز قرمز خوشمزه است و مصرف آن آسان می باد. این میوه یک میان وعده قابل حمل و ساده است. با توجه به طعم شیرینی که دارد می توان برای تهیه دسرهای مختلفی از آن استفاده کرد.

چند راه مختلف برای اضافه کردن موز قرمز به رژیم غذایی تان وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • این میوه را به شیرینی های خانگی خود اضافه کنید.
  • به عنوان یک جایگزین برای بلغور جو دوسر در وعده صبحانه استفاده کنید.
  • برای تهیه بستنی خانگی از این میوه استفاده کنید.
  • موز قرمز همراه با کره بادام زمینی یک میان وعده سیر کننده است.

مقایسه موز قرمز با موز زرد

موز سرخ نسبتا مشابه با موز زرد است. هر دو آن ها منابع خوبی از فیبر هستند و کالری و کربوهیدرات مشابه ای دارند. با این حال، دو نوع موز متفاوت محسوب می شوند. به عنوان مثال، در مقایسه با موز زرد، موز قرمز ویژگی های زیر را دارد:

  1. کوچک تر و متراکم تر است
  2. طعم ملایم و شیرین تری دارد
  3. حاوی ویتامین C بیشتری است
  4. برخی از آنتی اکسیدان های آن بیشتر است
  5. نمره گلیسمی (GI) پایین تری دارد

اگرچه موز قرمز شیرین تر است، اما دارای نمره GI کمتری از موز زرد می باشد. GI مقیاسی از ۰ تا ۱۰۰ است که تاثیر مواد غذایی بر روی سطح قند خون را اندازه گیری می کند.

نمر GI پایین نشان دهنده جذب کندتر قند در خون است. موز زرد دارای​​ شاخص گلیسمی ۵۱ است، در حالی که نمره موز قرمز در این مقیاس تقریبا ۴۵ است. رعایت رژیم غذایی کم گلیسمی ممکن است در کنترل قند خون و کاهش سطح کلسترول نقش داشته باشد.

نکته آخر

موز سرخ یک میوه منحصر به فرد است که مزایای بسیاری برای بدن دارد. این میوه غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و ویتامین B6 می باشد. علاوه بر این ارزش غذایی زیادی دارد و دارای کالری کم و فیبر زیاد می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits