دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شیره توت سفید به راحت ترین شکل در منزل
187
زمان مطالعه: 8 دقیقه
روش تهیه شیره توت سفید، رعایت نکاتی را می طلبد که به آموزش آنها خواهیم پرداخت تا بهترین نحوه تولید این ماده پر خاصیت را فرا گرفته باشید. پس تا انتها با مجله دلگرم همراه باشید و این صفحه را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

طرز تهیه شیره توت سفید

به گزارش دلگرم : شیره توت سفید طبیعت گرم دارد. هنگامی که این میوه به شیره تبدیل میشود، تمامی خواص حجم زیادی توت سفید به صورت فشرده در اختیار شما قرار میگیرد، به طوری که مصرف یک قاشق غذا خوری شیره توت سفید می تواند با مصرف دو تا سه فنجان از خود میوه برابری کندتوت از جمله میوه هایی است که سریع خراب می شود. اگر می خواهید از توت استفاده بهینه کنید، میتوانید شیره توت را تولید کرده و آن را به صورت شیره نگه داری و مصرف کنید.

توت سفید میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است به طوری که حدود صد گرم توت که چیزی معادل یک فنجان است حاوی ۶۱ کالری انرژی می‌باشد.میوه توت حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن، منیزیم، ویتامین A, B1, B2, B3 و مقادیری ویتامین C می‌باشد. همچنین هر ۱۰۰گرم توت خشک حدود ۳۶۰ کالری انرژی تولید می‌کند.با مصرف میوه توت می‌توان هم از بروز سرطان‌ها پیشگیری کرد و هم با انواع سرطان‌ها جنگید.

این میوه که افزایش‌دهنده طول عمر است، خون را تصفیه کرده و برای تقویت کلیه، کبد و معده نیز مفید می‌باشد. یکی از مشتقات سالم و بسیار مفید توت، شیره توت یا دوشاب توت است. شیره توت را می‌توان مانند شیره انگور و شیره خرما هم در منزل به روش خانگی و هم در کارخانجات به روش مدرن تهیه کرد.

دستور تهیه شیره توت

برای تهیه شیره توت روشهای خانگی، سنتی و صنعتی وجود دارد، همچنین بسیاری از باغداران و صاحبان باغ توت در طول فصل رسیدن میوه، برای ماندگاری بیشتر آن اقدام به تهیه شیره و توت خشک میکنند.

  1. روش اول: خشک کردن توت است که به عنوان یک خشکبار یا آجیل طرفداران زیادی دارد.
  2. روش دوم: این است که به روش سنتی آب توت سفید را گرفته و سپس با خاک سفید که احتمالاً حاوی آهک و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌کنند .در اثر افزودن خاک سفید، آب توت سفید تصفیه می‌شود، پس از این مرحله آب توت سفید را با فشردن در پارچه‌های مخصوصی از خاک سفید جدا کرده و می‌جوشانند، در اثر جوشاندن آب مازاد توت سفید تبخیر و بر میزان قند آن در واحد حجم افزوده می‌شود.

به جرات می توان گفت فقط کسانی که از کودکی در مجاورت توتستان ها بزرگ شده اند و خود با این درختان عجین گشته اند، تا حدودی نسبت به ثمرات آنها آشنایی دارند.

قریب به اتفاق همه افراد نه تنها از وجود محصولات مختلف توت بی اطلاع هستند بلکه پس از شنیدن پیرامون آنها نیز به شگفت می آیند.

شیره توت سفید جزو همین فرآورده های گمنام است که تعجب و تحسین همگان را بر می انگیزد.

خیلی ها حتی با شندین نام شیره توت، تصوری که از آن پیدا می کنند، کاملا با حقیقت امر مغایرت دارد. مثلا اغلب افراد انتظار دارند این خوراکی به رنگ روشن باشد در حالی که اتفاقا خلاف این تصور، درست می باشد.

هنگامی که با خواص فوق العاده شیره، امکان آشنایی فراهم می گردد، کمتر کسی را می توان یافت که به تحسین چنین محصول ارزشمندی نپردازد لذا برای تهیه آن به تکاپو افتاده و دوست دارند بدانند که به جز خرید آن از بازار، آیا می توانند خود به تولیدش موفق شوند؟ وجود تعداد زیاد درختان توت سفید در اطراف محل زندگی همگی ما، انگیزه دانستن این پرسش را بیشتر می کند.

در این مقاله سعی بر توضیح طرز تهیه شیره توت تازه در حجم پایین و داخل منزل شده است که اکنون به تشریح آن خواهیم پرداخت.

چگونه در منزل شیره توت سفید درست کنیم ؟

طرز تهیه شیره توت سفید خانگی

تولید شیره از توت خشک و یا میوه تازه آن اتفاق می افتد و تمرکز نوشتار حاضر، بر روی میوه تازه توت سفید است. اکنون بیان می داریم که چگونه در خانه خود، این محصول را می توان تهیه نمود.

  1. توت های شیرین و آبدار را باید برای این منظور انتخاب کرد.
  2. پس از تمیز کردن، آنها را داخل ظرفی ریخته و روی شعله می گذارند.
  3. اگر حجم ظرف از مقدار توت ها کمی بیشتر باشد کافی است. پس بهتر است از قبلمه بزرگ استفاده کنید تا تا کار پختن و له‌کردن توت‌ها راحت‌تر شود .
  4. همزمان با ریختن این میوه ها داخل قابلمه، دیگ و یا هر وسیله دیگری، کمی آب هم اضافه می شود تا در اثر حرارت، توت ها ته نگیرند.
  5. له شدن میوه توت، خیلی سریع اتفاق می افتد و با کفگیر هم می توان باعث تسریع روند آن شد. توجه کنید که هیچ چیز دیگری را نباید اضافه کرد.
  6. افزودن شکر، نبات یا سایر خوراکی های مشابه فقط باعث کاهش کیفیت حقیقی شده و حتی خواص این شیره را برای افراد دیابتی و غیره، از بین می برد. چه بسا در مواردی زندگی آنان را نیز به خطر اندازد!
  7. هنگامیکه از پس داده شدن شهد، کاملا مطمئن شده و له شدن میوه، تا آخرش انجام می گردد، نوبت جداسازی پوره ها فرا می رسد و باید آنها را از یک توری گذراند.
  8. اجازه دهید که شهد به خوبی جدا شود و برای این کار حتما از عمل فشردن هم کمک بگیرید.
  9. در مرحله اول، داشتن توری ساده کفایت می کند اما اگر دوست دارید شیره توت سفید شما بسیار خوشرنگ تر شود، لازم است که این مرحله را به دفعات و با کمک گرفتن از پنبه تمیز، انجام دهید.
  10. این اقدام معمولا در حالت کلی بدون استفاده از پنبه انجام می شود زیرا زحمت بسیار زیادی دارد و استفاده از پارچه نخی تمیز که شهد بتواند از آن عبور کند، کافی خواهد بود.
  11. حال اگر بخواهید از پنبه نیز استفاده کنید، بدین گونه است که باید بر روی یک پارچه نخی مشابه، لایه هایی از آن را در جهات مختلف قرار دهید.
  12. هر اندازه این مرحله تکرار شود، جرم های بیشتری از شهد گرفته خواهد شد و حتی خارهای توت سفید نیز که باعث تیرگی آن می گردند، بدین شیوه از آن جدا گشته و کیفیت به خصوص در رنگ، بالا می رود. با این وجود انجام آن برای دفعات اول تهیه شیره، توصیه نمی شود ضمن اینکه اعمال نکردن چنین روندی منجر به تولید شیره ای می گردد که همان خواص مشابه را دارد فقط تیره تر است.
  13. سرانجام لازم است که دوباره عمل جوشاندن شهد را تا به قوام رسیدن آن، با دقت پشت سر گذاشت و پس از غلظت یافتن، شعله را خاموش کرد.
  14. حال شیره توت سفید آماده شده است و در نهایت پس از سرد شدن می توان آن را داخل ظرف های در بسته شیشه ای یا پلاستیکی قرار داد.
  15. شیره توت آماده را داخل بطری شیشه‌ای خشک و تمیز ریخته و آن را داخل یخچال نگه‌داری کنید.

البته روش های دیگری را نیز می توان برای تهیه شیره توت به کار برد اما شیوه مذکور چنانچه مرحله گذاشتن پنبه حذف گردد، یکی از بهترین، سریعترین و ساده ترین راه های ممکن برای تهیه شیره توت سفید در منزل میباشد .

بیشتر بخوانید :

سه شیره : ۱۵ خاصیت بی نظیر معجون سه شیره

شیره خرما : ۲۱ خاصیت شیره خرما برای سلامتی بدن

چهار شیره : خواص بی نظیر معجون چهار شیره در درمان بیماریها

فواید شیره توت سفید و سیاه

نظر یکی از کاربران در مورد طرز تهیه شیره توت

با سلام به مجله دلگرم من شیره توت و اینجوری تهیه میکنم گفتیم خوبه بفرستم براتون :

مواد لازم برای تهیه شیره توت سفید

  1. توت خشک 5 کیلو
  2. آب بمقدار لازم

طرز تهیه شیره توت سفید

  1. ابتدا توت خشک را در ظرفی ریخته خوب شسته و مقداری آب به اندازه ای که آب روی آن بیفتد بریزید،
  2. بعد آنرا بمدت 3 الی 4 ساعت روی آتش گذاشته بعد پایین گذاشته آنرا پالوده کرده و دوباره شربت آنرا روی آتش قرار می دهید آنقدر بجوشد تا بحالت شیره درآید بعد شیره توت آماده می باشد.
  3. نوع دیگر شیره را می توان از توت سرخ ( سووره توو) بدست آورد که حالت شربت را دارد که برای پذیرائی از آن استفاده می شود که بسیار خوشمزه و مفید است.

توجه :

غلظت شیره توت سفید پس از سردشدن بیشتر می‌شود .
اضافه کردن شیرینی مصنوعی مثل شکر خاصیت شیره توت خانگی را از بین میبرد و مناسب افراد دیابتی نخواهد بود .
شیره توت را با توت خشک می‌توان درست کرد.

با تشکر از همراهی شما با مجله اینترنتی دلگرم :
طرز تهیه شیره توت سفید طبق مراحل گفته شده میباشد . و لیکن در هر منطقه از ایران به شیوه ای خاص قابل تغییر در دستوالعمل میباشد . ما در اینجا از هموطنان عزیز خواستاریم تا در صورت داشتن اطلاعاتی کافی در مورد تهیه شیره توت سفید . انتهای این صفحه قسمت دیدگاه نظر خود را ثبت نمایند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (187 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits