دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت های فوق العاده سیاه دانه را بشناسید

درمان بیماری ها با معجونی به نام سیاه دانه

خاصیت های فوق العاده سیاه دانه را بشناسید
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سیاه دانه گیاهی با طبع گرم و خشک است. خواص سیاه دانه در طب سنتی شامل مواردی همچون تسکین دردهای عصبی و میگرن، درمان دیابت و بیماری های قلب، ضد سرطان، سلامت پوست و جلوگیری از ریز مو و ... است.

خاصیت های فوق العاده سیاه دانه

تمام خواص و فواید سیاه دانه

سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می شود تا از آن در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید.ما قصد داریم شما را با کاملترین لیست خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.برای آشنایی با خواص این گیاه پر خاصیت با دلگرم همراه شوید.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود.این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل ، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

سیاه دانه برای درمان دل پیچه و درد های روده ای

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

سیاه دانه برای درمان درد رحم

برای درمان درد رحم و زایمان، پودر سیاه دانه را با عسل و روغن مخلوط نموده، میل کنید.

سیاه دانه برای درمان جوش های چرکی

اگر در گروه جوان هایی قرار دارید که از دست جوش های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می برید، می توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است 2 قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می کند جوش های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

درمان بیماری ها با معجونی به نام سیاه دانه

روش مصرف ترکیب سیاه دانه و عسل

سیاه دانه در افرادی که مزاج بلغمی دارند، داروی بسیار مناسبی است و بلغم بدن آنها را از بین می برد.مزاج بلغمی، مزاج سرد و تر است و افرادی که این مزاج را دارند، دارای ظاهری تپل، سفید پوست، عدم برجستگی عروق روی دست، انگشت های کوتاه و چاق، دارای سستی و رخوت، خواب های طولانی مدت و سنگین، عکس العمل های کند، آب دهان زیاد، نفخ معده، رنگ چشم روشن، موهای روشن صاف و لخت و موهای بدن بسیار کم و پرزمانند هستند.

نهرینی گفت: ممکن است افرادی دارای مزاج بلغمی و صفراوی به صورت ترکیبی باشند، که این علایم در آنها بسیار متفاوت است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات حجامت ایران در مورد خواص این ترکیب دارویی اظهار داشت: این ترکیب(سیاه دانه عسل) بر دستگاه گوارش تاثیرات بسیار مناسبی دارد؛ در افرادی که نفخ های بلغمی دارند و افرادی که دارای یک سری بیماری های انگلی هستند تاثیرات بسیار مناسبی دارد.

طرز تهیه دمنوش سیاه دانه

یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

روش مصرف سیاه دانه برای تقویت مژه و ابرو

روغن سیاه دانه فولیکول های موی ابرو را تحریک می کند، در نتیجه باعث افزایش رشد ابرو می شود. برای داشتن ابرو و مژه های ضخیم تر و پرپشت تر قبل از خواب انگشت اشاره خود را به یک قطره روغن سیاه دانه آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر ماساژ دهید.

ممنوعیت مصرف روغن سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی

مقادیر بالای روغن سیاه دانه می تواند باعث کاهش انقباضات رحمی شود. تحقیقات نشان داده که مقادیر کم روغن سیاه دانه می تواند باعث افزایش جریان شیر در دوران شیردهی شود اما با توجه به مطالعات کمی که در این زمینه صورت گرفته بهتر است از روغن سیاه دانه در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

روش مصرف سیاه دانه برای درمان سرماخوردگی

مصرف مرتب سیاه دانه و همچنین روغن آن در برنامه ی غذایی تاثیر فوق العاده ای روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری‌های زمستانی و سرماخوردگی مصون می‌کند. می‌توانید به خورشت ها، ماست یا سالادهایتان نیز سیاه دانه بزنید و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید.

روش مصرف سیاه دانه برای مقابله با خستگی

اگر مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید حتما روغن سیاه دانه را به برنامه ی غذایی تان اضافه کنید. صبح‌ها به چایتان چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعنا اضافه کنید. این کار را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید. خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی تان چند برابر می‌شود.

روش مصرف سیاه دانه برای درمان جوش های چرکی

اگر در گروه جوان هایی قرار دارید که از دست جوش های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می برید، می توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می کند جوش های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

نحوه مصرف سیاه دانه

روزانه می توان 1 تا 2 گرم از دانه سیاهدانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده نمود.

میزان مصرف روغن سیاه دانه

دوز توصیه شده برای مصرف روغن سیاه دانه روزانه حدود 1 تا 2 قاشق چای خوری می باشد.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits