دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ فایده شگفت انگیز منگنز برای سلامتی
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
منگنز یک ماده معدنی طبیعی است که در بدن ما در مقدار کمی از آن وجود دارد برای عملکرد سالم مغز ضروری است و یک درمان طبیعی برای از بین بردن بسیاری از انواع اختلالات عصبی می باشد

منگنز چیست؟

منگنز یک ماده معدنی طبیعی و ضروری برای بدن است که مقدار کمی از آن در بدن ما وجود دارد. منگنز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای خنثی سازی رادیکال های آزاد در بدن انسان استفاده می شود.

برای عملکرد سالم مغز ضروری است و یک درمان طبیعی برای از بین بردن بسیاری از انواع اختلالات عصبی می باشد. این اثر مثبت احتمالا به دلیل حضور سوپراکسید دیسموتاز است که رادیکالهای آزاد را در سراسر بدن و همچنین مسیرهای عصبی را از بین می برد.

اگرچه کمبود منگنز نادر است، اما می تواند منجر به عواقب جدی مانند تضعیف عملکرد تولید مثل شود. همچنین باعث کاهش سوخت و ساز بدن و کاهش تراکم استخوان می شود.

ارزش غذایی منگنز

منگنز به طور گسترده در انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد. این ماده در سبزیجات، سبوس، لوبیا، محصولات دانه و میوه های خاص یافت می شود. با این حال، محصولات لبنی و گوشت حاوی مقدار کمی از منگنز هستند

  1. 1 فنجان چای دم کرده 0.5 میلی گرم
  2. 1/4 فنجان بادام زمینی خام 0.7 میلی گرم
  3. 3/4 فنجان لوبیا پخته 1.2 میلی گرم
  4. 1/4 فنجان کازئین خام 0.5 میلی گرم
  5. 1 فنجان اسفناج خام 0.3 میلی گرم
  6. 1/2 فنجان تمشک 0.4 میلی گرم
  7. 1/2 فنجان آناناس نعناع 0.8 میلی گرم
  8. 1 فنجان کلم خام خرد شده 0.5 میلی گرم
  9. 1/2 فنجان برنج قهوه ای پخته شده 1.1 میلی گرم
  10. 1/2 فنجان انگور 0.3 میلی گرم

محققان در دهه 1930 کشف کردند که بدن ما هر روز مقدار کمی از منگنز غذایی را دریافت می کند. از آن زمان تا کنون بررسی شده است که هر فرد بالغ حدود 15-20 میلیگرم منگنز ذخیره شده در بدن خود دارد. منگنز در کلیه ها، کبد، استخوان ها و پانکراس یافت می شود. نقش مهمی در تشکیل استخوان ها، هورمون های جنسی، بافت همبند و عوامل لخته شدن خون دارد.

یکی از بهترین راههای استفاده از منگنز در رژیم غذایی ما، مصرف یک رژیم گیاهی است. محتوای منگنز غذاهای پایدار باقی می ماند تا زمانی که شما آنها را به طور مناسب برای مدت زمان توصیه شده ذخیره کنید.

خواص و فواید منگنز


یکی از بهترین راههای استفاده از منگنز در رژیم غذایی ما، مصرف یک رژیم گیاهی است.

1. استخوان های سالم

منگنز برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است. یک ماده معدنی موثر است که تراکم استخوان ستون فقرات را افزایش می دهد. برای زنان بعد از یائسگی بسیار مفید است. از این رو، زنان که در معرض علائم یائسگی هستند باید منگنز را برای جلوگیری از آسیب های استخوانی در سال های بعد از زندگی خود مصرف کنند.

2. تنظیم قند خون

منگنز نقش مهمی در کنترل قند خون در بدن انسان دارد. این ممکن است بیشتر از شروع بسیاری از بیماری های پزشکی مانند دیابت باشد. منگنز ترشح و سنتز انسولین را تنظیم می کند. از این رو، غذاهای غنی شده منگنز به بیماران دیابتی توصیه می شود که قند خون خود را حفظ کنند...

3.متابولسیم بدن افزایش می یابد

یکی دیگر از عملکردهای قابل توجه منگنز این است که متابولیسم بدن را افزایش می دهد. با تشکر از آنزیم های فعال منگنز، ما می توانیم سطح کلسترول را با موفقیت حفظ کنیم. همچنین کبد در این حالت به خوبی عمل می کند.

4. جلوگیری از بیماری ها

از آنجایی که منگنز دارای قابلیت های آنتی اکسیدانی چشمگیری است، در نظارت بر فعالیت رادیکال های آزاد، که باعث آسیب به سلول های انسانی می شود، بسیار مهم است. این فعالیت همچنین ممکن است به عوارض دیگر مانند بسیاری از انواع سرطان منجر شود. اطمینان حاصل کنید که در برابر بسیاری از انواع عفونت ها و بیماری ها محافظت می شوید.

5. التهاب را کاهش می دهد

این یک واقعیت به خوبی شناخته شده است که منگنز درمان التهاب مزمن و sprains است. این باعث افزایش سطح سوپراکسید دیسموتاز همچنین به عنوان در بیماران آرتریت می شود. از آنجا که سوپراکسید دیسموتاز خواص ضد التهابی بالایی دارد، منگنز باعث التهاب دردناک در بیماران می شود.

منگنز ، خواص و فواید منگنز برای بدن

6. مبارزه با سندرم PMS

منگنز به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهش نشانه های ناراحت کننده PMS عمل می کند. از این رو، مکمل توصیه می شود.

با این حال، تاثیر منگنز بر عملکرد هورمونی هر فرد ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل است که قبل از استفاده از مکمل منگنز برای کمک به PMS از پزشک خود بهتر است از پزشک خود سوال کنید

7. در پیشگیری از تشنج صرعی مفید است

بسیاری از افراد نمی دانند که تشنج های صرعی گاهی ناشی از سطح پایین منگنز می باشد. اگر چه، مکانی دقیق که مانع تشنج می شود به طور کامل کشف نمی شود؛

8.مفید برای تیروئید

این ماده معدنی یک عامل مهم برای چندین آنزیم است. منگنز نیز جزء مهمی از تیروکسین است و عملکرد مناسب غده تیروئید را حفظ می کند.

به همین دلیل است که در بسیاری از شرایط پزشکی که به تیروئید ارتباط دارد از جمله متابولیسم، اشتها، کاهش وزن و بازدهی اندام موثر است .

9. افزایش جذب ویتامین

منگنز در جذب بسیاری از ویتامین ها مانند ویتامین E و ویتامین B و همچنین مواد معدنی از جمله منیزیم مفید است. این به این دلیل است که منگنز نقش مهمی در واکنشهای آنزیمی دارد.این واکنش های آنزیمی در جذب و جذب ویتامینهای مورد استفاده در رژیم غذایی ما دخیل هستند.

به عنوان یکی از عوامل سازگار برای واکنش های آنزیمی، ما باید از منابع زیادی از منگنز به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.

10.بهبود هضم غذا

یکی دیگر از خواص قابل توجه این ماده معدنی این است که باعث هضم آسان غذا می شود. منگنز در اختلالات گوارش مانند روده و یبوست نقش مهمی دارد.این مواد معدنی همچنین برای مصرف مواد غذایی مناسب مفید است

11. بهبود عملکرد شناختی

محصولات جانبی اکسیداسیون مانند رادیکال های آزاد در سراسر بدن وجود دارد. فعالیت آنها خطرات جدی برای بدن شامل عملکرد شناختی را ایجاد می کند. آنتی اکسیدان های قدرتمند در منگنز وظیفه مراقبت از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را دارند. علاوه بر این، مواد معدنی انتقال سریع امواج الکتریکی را برای سرعت بخشیدن به عملکرد شناختی تحریک می کنند.

کمبود و افزایش بیش از حد منگنز می تواند منجر به بسیاری از بیماری های جدی پزشکی شود، بعضی از آنها تهدید کننده حیات هستند. مصرف بیش از حد آن منجر به علائمی شبیه به بیماری پارکینسون می شود. علاوه بر این، افرادی که از بیماری های کبد رنج می برند، باید هنگام استفاده از منگنز مراقبت کنند.

هشدار در مصرف بیش از حد منگنز

مصرف افراطی منگنز می تواند ایجاد مسمویت کند و باعث آسیب به بافت های بدن شود.

منگنز چیست ؟ آیا با خواص شگفت انگیزش آشنا هستید

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits