دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید بی نظیر روغن مونگونو (مانکتی)
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روغن مونگونگو (mongongo oil) یا مانکتی به دلیل ترکیب منحصر به فردش از اسیدهای چرب اشباع نشده، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و پروتئینی تشکیل شده است و فواید بسیاری دارد.

مونگونگو (mongongo oil) یا مانکتی میوه درختی است که در تپه های ماسه ای جنوب غربی آفریقا کشت میشود. این میوه تخم مرغی شکل بوده و پوسته آن بسیار زبر و سخت می باشد

مونگونگو به دلیل ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب اشباع نشده اش به محبوبیت رسیده، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و پروتئینی تشکیل دهنده آن عالی است.

فواید روغن مونگنگو

1. اسید لینولئیک

این روغن بین 36 تا 49 درصد اسید لینولئیک دارد،. اسید لینولئیک مانند دیگر اسیدهای چرب ضروری باید از منابع غذایی دریافت شود چون بدن نمی تواند آن را سنتز کند.

کمبود اسید چرب ضروری باعث آسیب رساندن به پوست میشود. لایه بیرونی پوست که اپیدرم نام دارد برای محافظت از بدن در برابر نور UV، باکتری ها، کم آبی و عفونت موثر است. هنگامی که اپیدرم در معرض خطر قرار می گیرد، پوست آب خود را از دست داده و چروک می شود. این عامل فیزیولوژیکی اولیه در توسعه اگزما، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی موثر است.اسید موجود در روغن مونگنگو این مشکل را برطرف می کند.

2. اسید Eleostearic

اسید چرب کنجد، اسید ائوتستریک حدود 25 درصد از چربی روغن مونگنگو را تشکیل می دهد. مطالعات متعدد در مورد اثرات بر روی اسید ائوتواستریک خواص ضد سرطانی دارد.
یکی دیگر از خواص جالب اسید ائوتستریک، استفاده از آن به عنوان محافظ خورشید است.

به طور سنتی، روغن مونگنگو مانند یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند که البته بسیار موثر تر است.

3. اسید اولئیک

اسید اولئیک در بسیاری از انواع چربی های گیاهی، به ویژه روغن زیتون با ارزش است. روغن مونگنگو حاوی 15 درصد روغن است.

اسید اولئیک باعث افزایش توانایی پوست برای جذب رطوبت و مواد مغذی در بدن می شود . اسید اولئیک ، نرم کننده و مرطوب کننده عالی بوده که پوست را عمیقا آبرسانی می کند.

4. اسید پالمتیک

اسید پالمتیک اسید چرب طبیعی است و حاوی مواد نرم کننده ای است که تا ساعت ها بدن را مرطوب نگاه می دارد.

اسید پالمیتیک به طور طبیعی در پوست انسان تولید می شود که چین و چروک های بدن را حدود 56 درصد کاهش می دهد. روغن Mongongo از 8٪ اسید پالمیتیک تشکیل شده است که اثر عالی بر خشکی روی پوست دارد.

روغن مونگونگو ، روغن مونگنگو (mongongo) یا مانکتی

میوه مونگونو که از آن برای تهیه روغن مانکتی یا روغن مونگونو استفاده می شود.

5. ویتامین E

ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان قوی است که توانایی خنثی کردن آسیب رادیکال های آزاد را دارد و باعث پیری زودرس می شود. این موضوع باعث جلوگیری وبازسازی خطوط و چین و چروک های ناشی از آسیب های خورشید میشود.

ویتامین E سبب کاهش تورم، ضخامت، قرمزی و سایر علائم التهاب می شود. همچنین کمک می کند تا روند بهبود زخم را افزایش دهد.

روغن مونگونگو غنی از ویتامین E است. هر 100 گرم حاوی 565 میلی گرم ویتامین E و توکوفرول است.

6. منیزیم

درمان سنتی برای خشکی و التهاب پوست، حمام کردن با این روغن بوده است، هزاران سال است که از این روغن استفاده می شود..

مطالعات انجام شده در زمینه درمان منیزیم نشان می دهد که منیزیم داخل این روغن باعث هیدراته نگه داشتن پوست و جلوگیری از آسیب و خشکی و قرمز شدن پوست می شود

روغن مونگونگو منبع خوبی از منیزیم است، که 527 میلی گرم در هر 100 گرم از روغن می باشد.

7. روی

یک ماده مهم برای کل بدن بوده و عملکرد مناسب آن بیش از 300 آنزیم و 1000 فرایند است که DNA را به RNA تبدیل می کند، این یک ماده مهم برای تغذیه بدن و پوست و مو می باشد.روی دارای خواص آنتی اکسیدانی میباشد و می تواند برای درمان یا محدود کردن چندین بیماری پوستی مانند زگیل، آکنه، بیماری های روده ای، پسوریازیس، اگزما، آلوپسی، کلئوئید و شوره سر استفاده شود.

این محصول دارای ویژگی های محافظتی و ضد پیری پوست است و پوست را در برابر چین و چروک مقاوم می کند.
مونگونگو حاوی 4 میلی گرم روی در 100 گرم روغن است.

8. پروتئین

پروتئین برای هر واحد سلولی در بدن انسان نقش مهمی دارد. پروتئین شامل یک یا چند زنجیره طولانی اسید آمینه است که برای استخوان ها، عضلات، غضروف، خون، پوست، مو و ناخن ها ضروری است. پروتئین بدن را به آنزیم ها، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی کمک می کند. همچنین برای ساخت و تعمیر بافت ها کار می کند.

در حالی که مصرف رژیم غذایی غنی از پروتئین، خواص زیادی برای پوست و مو دارد، استفاده از پروتئین به طور موضعی مسیر کوتاه تری رابرای این هدف طی می کند . ، کشسانی پوست را تقویت می کند ،بهبود را تسریع می کند،سطح کلاژن را افزایش می دهد و کمک میکند تا نشانه های پیری را معکوس کند.

برای مو، پروتئین فولیکول های مو را از ریشه تا نوک تقویت می کند، آسیب های ناشی از درمان های گرما و شیمیایی را برطرف می کند و باعث رشد موهای بیشتر و ضخیم تر می شود.
روغن مونگونگو حدود 25 درصد پروتئین است.


خواص و فواید دیگر روغن ها:

۱۰ خاصیت معجزه آسای روغن سیاه دانه

روغن های اعجاب انگیز برای درمان تبخال

۶ روش طلایی برای درخشش و تقویت مو با روغن نارگیل

۹ خاصیت جادویی روغن کلزا

۱۰ روغن عالی برای افزایش تمرکز و قدرت ذهن

۱۱ خاصیت جادویی روغن جوجوبا برای زیبایی پوست و مو

divider

ترجمه توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits