دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ خاصیت جادویی روغن جوجوبا برای زیبایی پوست و مو
8
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن جوجوبا داری خواص شگفت انگیزی برای پوست و موی شما دارد ، با روغن جوجوبا سلامت پوست و موی خود را تضمین کنید

روغن جوجوبا از دانه هایی که در مناطقی از آمریکا می روید گرفته شده نام علمی آن simmondsia chinensis نامیده می شود.بوته این گیاه در ایالات متحده آمریکا و در مناطق شمال غربی جنوب غربی این قاره کشت می شود.

بومیان امریکایی از این روغن برای مصارف آرایشی و زیبایی زنان خود استفاده می کردند.برگ این گیاه توسط حیوانات وحشی خورده می شد اما تقریبا 50 درصد این گیاه را موم تشکیل می دهد که معمولا غیر قابل خوردن است.روغن خوراکی این گیاه یک ملین موثر است .

این روغن یک نرم کننده عالی برای پوست است و جایگزین چربی های حیوانی در تولید لوسیون ها و کرم های پوستی شده است.در واقع جایگزین روغن نهنگ در کرم های آرایشی شد.

روغن نهنگ قبل از جوجوبا در جهان بسیار محبوب بوده است.رنگ این روغن طلایی روشن است و کمی بو دارد.اما روغن تصفیه شده کاملا بی بو است.از آنجایی که نقطه ذوب این روغن بسیار پایین است عملا به صورت مایع است.

چگونگی استفاده از این روغن برای داشتن پوستی زیبا و درمان آکنه و اگزما و پسوریازیس :

divider

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو :


1. مرطوب کننده پوست :

صابون ها و اکثر عوامل تمیز کننده پوست،سعی می کنند علاوه بر پاکسازی پوست از خشک شدن ان هم جلوگیری کنند. هر بار که چهره و دستمان را حتی با آب ساده میشویم، یک لایه محافظ پوست را همراه با گرد و غبار از بین می بریم میبریم .هوای سرد در فصل زمستان و محیط های تهویه مطبوع، برای پوست مناسب تر است.ولی گاهی باعث خشکی پوست می شود.

پوست خشک شده در برابر آلودگی آسیب پذیر است و باعث درماتیت و میکروب هایی می شوند که دائما به دنبال نقاط ورود به پوست هستند. حفظ رطوبت پوست و حفاظت از آن در برابر خشک شدن بسیار مهم است
روغن جوجوبا به عنوان یک ماده مومی، باعث رطوبت پوست شده و همچنین مانع از چرب شدن آن می شود.

برای یک اثر مرطوب کننده عمیق، یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را گرم کرده و آن را پس از شستشوی صورت روی پوست خواب ماساژ دهید و آن را یک شب روی پوست خود نگه دارید. روغن جوجوبای خالص به طور کامل به پوست جذب می شود، و پوست را صاف و نرم می کند.

2. کنترل چربی پوست :

پوست چرب نتیجه غدد سباسه بیش از حد فعال در پوست است که اغلب در صورت و پوست سر وجود دارد. پوست چرب می تواند به سرعت گرد و غبار را از محیط زیست جمع کرده و چرب و سیاه شود در این صورت باید مدام صورتتان را بشویید. نه تنها به نظر می رسد ناخوشایند باشد و باعث ناراحتی شما می شود، بلکه نقطه شروع بسیاری از مشکلات پوستی مانند درماتیت سبورئیک، آکنه و شوره سر است.

اگر پوست چرب دارید سعی کنید قبل و بعد از لایه های آرایش صورت خود را با روغن جوجوبا مالش دهید. در قسمت های آسیب دیده، نتایج فوق العاده ای می بینید استفاده از روغن جوجوبا روی پوست چرب غیرقابل انکار است، اما فقط یکبار امتحان کنید تا اثر کاهندگی چربی را به راحتی ببینید .

روغن جوجوبا دارای اثر ضد التهابی است که می تواند درماتیت ساب بوریک را نیز درمان کند. اطمینان حاصل کنید که از روغن خالص استفاده کنید، زیرا افزودنی هایی که به این روغن اضافه می کنند می توانند اثر متفاوتی ایجاد کنند

3. کنترل آکنه :

به علت تغییرات هورمونی در بلوغ، آکنه یک مشکل بزرگ در نوجوان است که در نتیجه آن افزایش فعالیت غدد سباسه در طول این مرحله انجام می شود. با این حال، در بسیاری از موارد این مشکل ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

تولید بیش از حد سبوم فقط نقطه شروع مشکل است. آکنه زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو توسط تجمع سبوم، کراتین و دیگر بقایای سلولی کومودون که نام دارد برای اولین بار به شکل یک جوش سرسفید یا جوش سر سیاه به نظر برسد. این اغلب توسط عفونت های باکتریایی، به ویژه پروپوئیون باکتریوم، و همچنین واکنش های التهابی پوست، به وجود می آید.

روغن جوجوبا به روش های مختلفی برای مقابله با آکنه عمل می کنند. در ابتدا نقش یک پاک کننده قوی را دارند به عنوان یک مایع، می تواند عمیق به فولیکول مو نفوذ کند؛ این روغن می تواند رسوبات سبوم را حل کند .

در مرحله دوم، روغن جوجوبا دارای خواص ضد باکتریایی است که به کنترل رشد باکتری در فولیکول مو کمک می کند. این ماده به عنوان عامل ضد التهابی عمل می کندوپوست را تحریک می کند. هنگامی که به طور منظم استفاده می شود، آکنه را کنترل می کند. ویتامین های A و E در روغن نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند. روغن جوجوبابه خوبی می تواند یک جایگزین امن تر و همه جانبه آمریکایی برای روغن چای استرالیایی باشد.

4. روغن جوجوبا برای درمان ترک لب ها عالی است :

روغن جوجوبا باعث جوش خوردن ترک های لب می شود و لبها را کاملا نرم می کندیک قطره روغن جوجوبا می تواند لب های شما را از اثرات خشکی سرما و باد محافظت کندشما نیاز به مقادیر مساوی روغن جوجوبا با روغن های خاصی مانند روغن نارگیل و کرچک دارید.

برای کم کردن مقدار آن، 2 قاشق چای خوری موم را روی بخار گرم کنید و بعد 2 قاشق چای خوری روغن جوجوبا اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و بعد از سرد شدن استفاده کنید شما می توانید طعم های طبیعی را با مخلوط کردن چند قطره اسانس نعناع نعناع یا گل رز اضافه کنید. اجازه دهید در یک ظرف شیشه ای کوچک خنک شود. روغن نارگیل برای مخلوط کردن عالی و بسیار کاربردی است.

5. این روغن برای دست ها و ترک پاها عالی است :

دست و پاها یکی از سخت ترین قسمت های بدن هستند. اما کف دست و کف پاغدد چربی ندارند. آب و هوای خشک می تواند بر روی این اندام ها تاثیر بگذارد و به آنها آسیب بزند . سن ، دیابت و اختلالات تیروئید منجر به خشک شدن دست ها و ترک پا می شود. شستشوی مکرر با صابون و دیگر پاک کننده های شیمیایی، به ویژه در فصل سرد سال، باعث خشک شدن دست می شود.

روغن جوجوبا باعث حداکثر رطوبت و مرطوب کنندگی پوست بدن به خصوص دست ها و پاها می شود.دست ها و پاها را به مدت 10 دقیقه زیر آب گرم گذاشته و بعد از آن با روغن جوجوبا مالش دهید.این باعث به وجود آمدن لایه نازک بر روی پوست شده و مانع خشک شدن آنها می شود و حتی به راحتی ترک پا را درمان می کند.

خاصیت دارویی درمانی روغن جوجوبا برای پوست و موی شما

6. برای اگزما و پسوریازیس :

اگزما یک واکنش آلرژیک پوست به عوامل مختلف مانند رنگ های معمول استفاده شده و مواد شیمیایی موجود در صابون است. پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که سبب ایجاد سلولهای مرده روی پوست شده و موجب پوسته پوسته شدن و التهاب می شود. هر دوی این شرایط با خشک شدن و خارش همراه است که مستعد ابتلا به عفونت های باکتری و قارچی هستند. روغن جوجوبا برای کمک به افرادی که دارای این شرایط هستند، موثر است.

7. اثر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد :

روغن جوجوبا به علت وجود ویتامین E مانند لایه ای بر روی پوست نشسته و باعث ترمیم پوست شده و از آسیب دیدگی پوست در برابر قرمزی ها و سوختگی های ناشی از آفتاب جلوگیری می کند.در زیر این لایه مومی شکل پوست بازسازی می شود.

8. کنترل ریزش مو :

ریزش روزانه 50 تا 100 عدد تار مو در روز طبیعی به نظر می رسد.چون سیستم بدن به نحوی است که موهای از دست رفته را با رشد موهای جدید جبران می کند.فقدان تغذیه مناسب و شرایط آب و هوایی باعث پیری پوست سر و آسیب به فولیکول های مو شده و ریزش مو را به دنبال دارد و حتی رشد مو را به تاخیر می اندازد.

چربی موجود در روغن جوجوبا ریزش مو را کنترل کرده و باعث رشد موهای جدید می شود.این روغن به راحتی به فولیکول ها نفوذ می کند و سلول های سرطانی را از بین می برد.پوست سر را به کلی تغذیه می کند و باعث سلامت کلی پوست می شود.

9. جوجوبا درمان موهای خشک و آسیب دیده :

این روغن به راحتی باعث مرطوب کردن موهای خشک میشود.کافی است قبل از شستشو با شامپو روغن را روی موهای خود بمالید.این روغن مانع از آسیب دیدن مو توسط مواد شیمیایی موجود در شامپو می شود.در واقع این روغن یک پوشش لاکتیکی در مو ایجاد کرده و آن را از گرد و غبار حفظ می کند.

10 مناسب برای کنترل شوره سر :

شوره سر یک مشکل رایج مو است که بسیاری افراد از وضعیت ناخوشایند خود شکایت دارند.این وضعیت در نتیجه سلول های پوستی است که به دلایل مختلف می میرند.خشکی پوست سر یکی از علل اصلی شوره سر می باشد.

شامپوهای حاوی روی و سلنیوم برای درمان شوره سر استفاده می شود لازم به ذکر است روغن جوجوبا در بیشتر این شامپوها وجود داشته و به کنترل شوره سر کمک می کند.خواص ضد قارچی روغن جوجوبا نیز ممکن است مفید باشد.زیرا شوره سر اغلب با عفونت های قارچی همراه است.

11. روغن جوجوبا پسوریازیس پوست سر را کاهش می دهد :

بسیاری از کرم های موضعی موثر در پسوریازیس که برای قسمت های دیگر بدن تجویز می شودممکن است در پوست سر تاثیر نداشته باشند و ممکن است شستشوی آن را نیز دشوار کند.روغن جوجوبا این مشکل را کاملا حل می کند.این روغن ضد التهاب است و خارش و قرمزی و پوست پوست شدن را به دلیل وجودویتامین E و سایر آنتی اکسیدان ها کاملا از بین می برد.

divider

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits