دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۱ خاصیت اسرارآمیز میوه ستاره ای (میوه اختری)
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
میوه ستاره ای خواص بسیاری دارد و میتواند برای درمانی بیماری های زیادی استفاده بشود.

برخی خواص میوه ستاره ای عبارتند از کمک به هضم غذا، کاهش وزن، حفظ سلامت قلب و عروق، تقویت بینایی، تسکین درد و مبارزه با عفونت. همچنین میوه ستاره ای سرشار از پروتئین است. میوه ستاره ای همچنین با التهابات مبارزه کرده، سیستم ایمنی را تقویت میکند و سرفه را درمان، از سرطان جلوگیری و سطح قند خون را کنترل و پوست را تقویت میکند.

متخصصان تغذیه میوه ستاره ای را به دلیل آنتی اکسیدان های بسیار زیادی که دارد بسیار مفید میدانند. اگر از میوه ستاره ای بصورت مرتب استفاده کنید علاوه بر اینکه میتواند بسیاری از بیماری ها را درمان و یا از وقوع آنها جلوگیری کند، برای زیباسازی پوست نیز بسیار عالی است.

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله دلگرم باشید.

میوه ستاره ای (میوه اختری) چیست؟

یک میوه گرمسیری است که در نپال، هند، سریلانکا، مالزی و اندونزی به وفور یافت میشود. این میوه که به Averrhoa Carambola نیز معروف است طعم شیرین و ترشی دارد. پوست میوه ستاره ای قابل خوردن است و سرشار از مواد معدنی میباشد. به دلیل خواص بسیاری که این میوه شگفت انگیز دارد، امروزه در سراسر دنیا محبوب شده است. میوه ستاره ای را میتوانید بصورت خام و یا به اسموتی خود اضافه کنید.

خواص درمانی میوه ستاره ای (میوه اختری) برای سلامتی

1. بهبود سیستم گوارش و هضم غذا

متخصصان همیشه به مردم توصیه کرده اند که برای هضم بهتر باید از مواد غذایی استفاده کرد که دارای فیبر زیادی میباشند. میوه ستاره ای دارای مقدار بسیار زیادی فیبر میباشد که میتواند به رفع مشکلات گوارشی کمک بکند. فیبر غذایی علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک میکند، باعث رشد باکتری های مفیدی میشود که برای حفظ سلامت روده ضروری است.

2. کمک به کاهش وزن

میوه ستاری ای دارای مواد مغذی زیاد و کالری بسیار کم است. به همین دلیل میوه ای ایده آل برای کاهش وزن است. شما میتوانید بجای خوراکی های مضر که امروزه خیلی رایج شده است، هرچقدر که میخواهید از میوه ستاره ای مصرف کنید چراکه براحتی میتواند برای مدت های طولانی شما را سیر نگه دارد. هر 100 گرم میوه ستاره ای 31 کالری دارد.

3. بهبود سلامت قلب و عروق

بیماری های قلبی و عروقی بسیار جدی هستند و اصلا نمیتوان آن ها را نادیده گرفت. برای حفظ سلامت قلب باید مواد معدنی در بدن شما به اندازه کافی وجود داشته باشد. همچنین خوب است بدانید که پتاسیم ماده معدنی است که نقش اصلی در کنترل سطح فشار خون دارد و فشار خون نیز با سلامت قلب و عروق ارتباط تنگاتنگی دارد.

4. بهبود بینایی

با هر بار مصرف میوه ستاره ای مقدار بسیار زیادی ویتامین وارد بدن خود میکنید. ویتامین آ یک ویتامین حیاتی برای سلامت بینایی شما است. همچنین مصرف میوه ستاره ای میتواند از ایجاد بیماری های چشمی همچون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند.

5. منبع غنی پروتئین

مثل گوشت، تخم مرغ و ماهی، میوه ستاره ای هم منبعی سرشار از پروتئین میباشد. بدن برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تنظیم هورمون ها به پروتئین نیاز دارد. همچنین مصرف منظم میوه ستاره ای باعث حفظ سطح انرژی بدن میشود.

میوه ستاره ای ، میوه اختری

6. مسکن درد

سردرد، میگرن و کمر درد بسیار اعصاب خردکن است. با مصرف میوه ستاره ای میتوانید بسیاری از درد های بدن را آرام کنید. متخصصان میگویند که برای درمان سردرد و درد های مفصلی و اسپاسم ها عضلانی باید به میزان کافی منیزیم مصرف کرد و میوه ستاره ای هم سرشار از منیزیم و دیگر مواد معدنی میباشد.

7. خواص ضد باکتریایی

در یک تحقیق علمی مشخص شده است که میوه ستاره ای دارای خواص ضد باکتری میباشد. میوه ستاره ای میتواند عفونت های حاصل از بیماری های سالمونلا تیفوس، اشریشیا کلی، باسیلوس سرئوس و یا پاتوژن های بد را درمان کند. زمانی که بدن شما در برابر این بیماری ها مقاوم شود، احتمال مبتلا شدن به عفونت کلون کاهش میابد. گفته میشود که مواد موجود در میوه ستاره ای میتواند سرطان کلون را درمان کند اما همچنان نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه میباشد.

8. یک ضد التهاب قوی

با مصرف یک عدد میوه ستاره ای میتوانید مقدار زیادی ساپونین، فلاونوئید و ویتامین سی را دریافت کنید. این مواد برای مبارزه با انواع التهابات ضروری هستند. اگر التهابات درمان نشوند میتوانند منجر به ایجاد بیماری های خطرناک دیگری بشوند.

9. سیستم ایمنی را تقویت میکند

اگر میخواهید سیستم ایمنی بدنتان قوی باشد و کمتر به بیماری مبتلا شوید باید بصورت مرتب آنتی اکسیدان مصرف بکنید. علاوه بر مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان، میوه ستاره ای ویتامین سی زیادی دارد که در تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر است. آنتی اکسیدان ها عفونت، رادیکال های آزاد، سموم و سلول های سرطانی را از بین میبرد.

10. درمان سرفه

ویتامین ها و دیگر موادی که در میوه ستاره ای وجود دارد میتواند حتی سرفه های بسیار شدید را درمان کند. همچنین متخصصان توصیه کرده اند که افراد مبتلا به آنفلونزا نیز برای درمان سریعتر از این میوه استفاده کنند. البته افرادی که تب شدید دارند نباید میوه ستاره ای را مصرف کنند. میوه ستاره ای در درمان مشکلات ادراری نیز بسیار موثر است.

میوه ستاره ای ، میوه اختری ، میوه ستاره ، میوه اختر

11. مبارزه با سرطان

همانطور که گفته شد، میوه ستاره ای سرشار از آنتی اکسیدان ها میباشد و این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری میکند.

12. تنظیم سطح قند خون

بدلیل قند کم و مقادیر هیپوگلیسمی موجود در میوه ستاره ای، این میوه میتواند به تنظیم قند خون بپردازد. میوه ستاره ای فیبر بسیاری دارد که باعث میشود میل به مصرف قند در فرد کاهش پیدا کرده و همچنین از کاهش سطح قند خون نیز جلوگیری میکند. به همین دلایل، میوه ستاره ای برای افراد دیابتی فوق العاده است. البته توصیه این است که دیابتی ها قبل از اینکه این میوه را به برنامه غذایی روزانه خود وارد کنند، حتما با پزشک مشورت نمایند.

13. زیبایی و سلامت پوست

مصرف میوه های تازه برای پوست معجزه میکند! میوه ستاره ای با توجه به محتویاتی که دارد بیماری های پوستی مثل اگزما و بیماری های مرتبط با رنگدانه های پوستی را درمان کند. همچنین این میوه استوایی آکنه را با سرعت استثنایی از بین میبرد. میوه ستاره ای به دلیل داشتن ویتامین سی بسیار زیاد برای جوانسازی پوست نیز بسیار عالی است. اگر میخواهید خطوط روی صورت خود را سریعا درمان کنید، میوه ستاره ای را به شما توصیه میکنیم.

14. سلامت و شادابی پوست

ویتامین سی بسیار زیادی که در میوه ستاره ای وجود دارد علاوه بر اینکه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است، باعث ساخت و حفظ کلاژن میشود. کلاژن یک پروتئین بنیادی در ساختار پوست و مو است. همچنین میوه ستاره ای دارای ویتامین آ بسیاری نیز میباشد که در مرطوب نگه داشتن مو بسیار موثر میباشد.

15. افزایش شیر مادر

یکی دیگر از خواص میوه ستاره ای افزایش شیر مادران است. مادرانی که شیر کافی برای تغذیه کودک خود ندارند، میتوانند با مصرف منظم میوه ستاره ای، مشکل خود را برطرف کنند.

میوه ستاره ای ، میوه اختری ، میوه ستاره ، میوه اختر

16. تقویت استخوان

همانطور که قبل تر نیز گفتیم، میوه ستاره ای دارای مواد معدنی بسیاری میباشد. آهن، منیزیم، فسفر، روی و کلسیم موجود در این میوه استوایی به تقویت استخوان ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان میپردازد.

17. بهبود متابولیسم

میوه ستاره ای با داشتن مقادیر بالایی از پیریدوکسین، فولات و ریبوفلاوین، آنزیم های ضروری مورد نیاز بدن را تامین و به تنظیم هورمون ها میپردازد؛ این امر موجب بهبود متابولیسم بدن میشود.

18. کاهش کلسترول خون

میوه ستاره ای چربی بسیار کم و فیبر زیادی دارد، به همین دلیل در کاهش کلسترول موثر است. فیبر غذایی سطوح کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش میدهد. کلسترول بالا میتواند منجر به بیماری های قلبی عروقی، سکته، حمله قلبی و تصلب شریان شود.

19. سم زدایی بدن

یکی دیگر از خواص میوه ستاره ای، تحریک ادرار است که با خروج نمک اضافی و چربی ها منجر به سم زدایی بدن میشود. میوه ستاره ای کبد و کلیه ها را پاکسازی میکند اما افرادی که از قبل دارای مشکلات کبدی و یا کلیوی هستند باید در مصرف این میوه احتیاط کنند.

20. بهبود بیماری های سیستم تنفسی

میوه ستاره ای با خواص ضد التهاب و خنک کننده ای که دارد، یک خلط آور بشمار میرود. از این میوه برای درمان عفونت های تنفسی و گلو درد نیز استفاده میشود.

میوه ستاره ای ، میوه اختری ، میوه ستاره ، میوه اختر

21. درمان چشم درد

اگر چشم درد دارید میتوانید با مصرف میوه ستاره ای آن را درمان کنید.

روش مصرف میوه ستاره ای

در بسیاری از نقاط جهان میوه ستاره ای در کنار غذا ها سرو میشود. از آنجایی که میوه ستاره ای شکل عجیبی دارد، بسیاری از مردم نمیدانند که چگونه باید آن را مصرف کنند اما برخلاف خیلی از میوه های استوایی که باید رنده شوند و یا به شکل خاصی مصرف بشوند، میوه ستاره ای خیلی ساده برای خوردن آماده میشود. تنها کافی است سر و ته آن را جدا کنید. پوست این میوه بسیار نازک و قابل خوردن است.

میوه ستاره ای را بصورت خام (مثلا در سالاد ها) و یا درون غذا ها میتوانید استفاده کنید. همچنین اگر دوست داشته باشید با میوه ستاره ای میتوان نوشیدنی های بسیار خوشمزه ای نیز درست کرد.

عوارض میوه ستاره ای

متاسفانه چند عارضه خطرناک ممکن است بر اثر استفاده از میوه ستاره ای رخ بدهد. واکنش های آلرژیک شدید، مسمومیت، سنگ کلیه و تداخل با برخی دارو ها از حمله عوارض این میوه هستند.

  • مسمومیت: برخی از مواد موجود در میوه ستاره ای اگر بخوبی هضم و از بدن دفع نشود بسیار خطرناک (و حتی کشنده) است. به همین دلیل اگر مشکلات کلیوی دارید و بدن شما نمیتوانید برخی مواد را دفع کند، مصرف میوه ستاره ای میتواند باعث سردرد، گیجی، حالت تهوع، تشنج و حتی مرگ بشود.
  • آلرژی: اگرچه ایجاد واکنش های آلرژیک بر اثر استفاده از میوه ستاره ای خیلی شایع نیست اما به ندرت پیش میاید و میتواند مشکلات گوارشی همچون اسهال، حالت تهوع و استفراغ بشود. اگر برای اولین بار است که میخواهید میوه ستاره ای بخورید، ابتدا مقدار کمی استفاده کنید تا واکنش بدن تان نسبت به آن را متوجه شوید.
  • سنگ کلیه: میوه ستاره ای دارای اسید اسکالیک است که اگر به میزان معمول استفاده شود و بیماری کلیوی هم نداشته باشید، نمیتواند مشکل ساز شود اما اگر در مصرف این میوه زیاده روی کنید، ممکن است دچار سنگ کلیه شوید.
  • تداخلات دارویی: مواد موجود در میوه ستاره ای با بسیاری از دارو ها تداخل ایجاد میکند و باعث میشود که اثر دارو از بین برود. اگر از دارو های خاصی استفاده میکنید که برای سلامتی شما حیاتی است حتما قبل از استفاده از این میوه با پزشک مشورت کنید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits