دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنایی با خواص درمانی کندر

کندر چیست و چه خواصی دارد؟

شنایی با خواص درمانی کندر
66
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص کندر و روغن کندر در طب سنتی بی نهایت است و برای بسیاری از بیماری ها درمان است, فقط بهتر است بدانید چگونه و چقدر مصرف کنید.برای آشنایی با کندر و خاصیت دارویی آن با دلگرم همراه باشید.

خواص کندر

کندر در حقیقت صمغ گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد. این صمغ از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به ۳ صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شود.

این صمغ از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده و امروزه نیز به ۳ صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شود. به باور بسیاری از مردم، مصرف کندر موجب افزایش حافظه و تقویت ضریب هوشی افراد می‌شود.

آشنایی با خواص درمانی کندر

خواص کندر و روغن کندر

درمان سرطان مثانه و پروستات، کاهش اختلالات قاعدگی و تقویت حافظه از جمله فواید کندر هستند.گیاه کندر برای درمان عفونت کاربرد دارد. اکنون تحقیقات علمی، صمغ کندر را به درمان سرطان ارتباط می دهد.

کندر ارزشی برابر طلا دارد و توسط مصریان، یهودیان، یونانیان، رومیان و ایرانیان برای اهداف عمومی و روحی مصرف می شده است. کندر یک ماده گیاهی سرشار از خاصیت های پزشکی است. شاید این گیاه را در هنگام سوزاندن با اسپنددانه دیده باشید.

یکی از خصوصیات عصاره کندر، طعم بسیار تلخ آن است. سوالات زیادی در رابطه با چگونگی استفاده از این ماده گیاهی پرسیده شده بود. شما می توانید در ادامه شیوه های مصرف کندر را بخوانید.

خواص کندر در طب سنتی

کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی است از راسته ناترک سانان (Sapindales) که از صمغ آن هم به عنوان خوشبو کننده استفاده می شود.

صمغ کندر را معمولاً با اسپنددانه می سوزانند. نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carteriii است. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

نحوه استفاده آن را کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید. می توانید آن را در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.

از نظر حکمای طب سنتی کندر گرم و خشک است و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است، از خونریزی های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می کند و اگر با صمغ خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی موثر است.

همچنین اگر با عسل خورده شود برای رفع فراموشی مفید است. اگر تا چند روز هر روز 3 گرم آن را در آب بخیسانید و ناشتا بخورید برای رفع فراموشی و زیادی بلغم مفید است. ناگفته نماند استفاده کندر تا دو هفته مفید است و استفاده طولانی عوارضی بهمراه دارد.

جوید کندر لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزدایدبرای حافظه مفید است و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن بخورند.

درمان سرطان پروستات: نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که ترکیب‌های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می‌شود. این ترکیب اسیدی که از درخت صمغ کندر گرفته می‌شود به‌طور موثری سلول‌های سرطانی پروستات را از بین می‌برد.

آشنایی با خواص درمانی کندر


درمان لوسمی: نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان می‌کند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی شروع می‌شود که گلبول‌های سفید به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شود. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد عصاره صمغ کندر به‌طور موثری مرگ سلول‌های سرطانی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

درمان سرطان مثانه: نتایج تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت نشان می‌دهد عصاره صمغ کندر بدون تأثیرگذاری روی سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی در مثانه را از بین می‌برد. محققان انگلیسی دریافتند که چگونه استایل- ۱۱- کتو- بتا- بوزولیک (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) سرطان تخمدان را در حالت پیشرفته درمان می‌کند. این ماده ترکیبی است که در عصاره صمغ کندر یافت می‌شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سرطان، علت عمده مرگ در جهان است.

روغن کندر خواص ضد عفونی کننده و گندزدایی و ضد میکروبی دارد. از آن می توان در زخم ها برای جلوگیری از کزاز استفاده کرد و برای عفونت های داخلی هم مفید و موثر است.

کندر خواص ضد التهابی داشته و برای بهبود بیماری های التهابی روده بسیار مفید است. روغن کندر برای معده درد و ناراحتی ها و دردهای شکمی خوب است و باعث بهتر شدن هضم و حتی کم کردن گازهای روده می شود.

برای برطرف کردن جای زخم صورت و بدن مفید است. تغییرات پوستی حاصل از جوش، آکنه، آبله و … می تواند با استفاده از روغن کندر بر طرف شود.

به حفظ عملکرد کلیوی کمک می کند. به تولید مناسب ادرار کمک کرده و باعث خروج سموم از بدن از طریق ادرار می شود.

موثر در کاهش فشار خون است و در تولید مجدد سلول های سالم بسیار مفید است. اثرات مفید کندر در کاهش قند خون، کاهش چربی خون و محافظت از کبد در بسیاری از بررسی ها مشاهده شده است.

در خانم ها در طی دوره ی عادت ماهانه برای بهبود سردرد، تهوع و معده درد مفید است و ممکن است قاعدگی های سنگین با روغن کندر، متعادل شود

در آرامش فکر، روح و روان و آسودگی بسیار موثر است؛ و علت اصلی استفاده از آن در اماکن مذهبی به عنوان بخور (عود) همین است؛ و حتی اثرات مفیدی در بی خوابی دارد.

در مصر باستان از روغن کندر به عنوان ماسک صورت برای سلامت نگه داشتن پوست، بهبود جای زخم، جلوگیری از چروک خوردن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شده است.

آشنایی با خواص درمانی کندر

برای برطرف کردن شک و مساعد شدن حال کسانی که از شک زیاد رنج می برند، کم کردن ضعف اعصاب و استرس از آن استفاده می شود. همچنین برای افرادی که از کابوس های شبانه و خستگی رنج می برند و برای جوان سازی فکر و بدن از آن استفاده می شود.

خاصیت کندر در تعدیل سیستم ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است. روغن کندر برای محافظت در برابر سرماخوردگی و راحتی ماهیچه ها و دردهای مفاصل مفید است و در درمان روماتیسم و حتی آرتریت بسیار موثر است.

کندر همچنین در کودکان برای بهبود بلع و تنفس های عمیق مفید می باشد.

در مطالعات بالینی و سلولی مختلف اثرات ضد سرطانی قدرتمندی در کندر دیده شده است.

کندر در تقویت حافظه و رفع فراموشی و ضعف حافظه بسیار موثر است. پیامبر اسلام بر خوردن کندر در دوران بارداری بسیار تاکید کرده اند؛ و همچنین خوردن آن را برای بهبود و افزایش حافظه توصیه کرده اند.

آشنایی با خواص درمانی کندر

کندر در روایات


در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود و دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، بنابراین از آن محروم نمانید.


امام رضا علیه‌السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند. در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: حضرت رضا علیه‌السلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند، در سجاده خود می‌نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می‌کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند. بعد از این کار کندر می‌آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند.

مضرات کندر (موارد احتیاطی و عوارض جانبی)

علیرغم خواص درمانی و فواید بیشمار کندر همانند تمام گیاهان دارویی در مورد کندر نیز استفاده صیحیح و به اندازه بایستی مورد توجه قرار بگیرد. به ویژه مصرف کندر در بارداری که بایستی حتما با احتیاط صورت گرفته و زیاده روی نشود.

از مضرات مصرف بیش از اندازه کندر در بارداری افزایش احتمال بیش فعالی کودکان است. تحقیقاتی که روی بیش از 100 نفر از مادرانی که قبل از زایمان به مدت طولانی (3 الی 4 ماه) از کندر استفاده کرده اند معلوم شد که مصرف بیش از حد آن موجب بیش فعالی کودکان آنها شده اما مادرانی که به مدت یک ماه یا کمتر از کندر استفاده کرده‌اند کودکانشان بیش فعال نشده و همچنین از هوش بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید :

۱۵ خاصیت باورنکردنی کندر برای درمان بیماری ها

چگونه سرطان را با کندر درمان کنیم؟

درمان معجزه آسا بیماری MS با گیاه کندر !



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (66 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits