دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید درمانی عرق سیر
25
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فواید مصرف عرق سیر چیست؟ عرق سیر چه خواصی دارد؟در کتب طب سنتی با نام عربی آن «ثوم» آمده است. نوع کوهی و وحشی آن را «موسیر» گویند که در کتب طب سنتی با نام «اسقوردیون» و «ثوم الحیّه» نیز آورده شده است.

فواید مصرف عرق سیر چیست؟ عرق سیر چه خواصی دارد؟

در کتب طب سنتی با نام عربی آن «ثوم» آمده است. نوع کوهی و وحشی آن را «موسیر» گویند که در کتب طب سنتی با نام «اسقوردیون» و «ثوم الحیّه» نیز آورده شده است. گیاهی است از خانواده Liliaceae نام علمی آن Allium sativum Tale می باشد گیاهی است پایا و قسمت زیرزمینی اش متورم که ریشک ها از آن بیرون آمده و این تورم همان سیر است که معمولا مصرف میشود، هر بوته متورم سیر ۱۲ – ۱۰ پر سیر دارد که روی همه ی آنها را پوششی سفیدرنگ یاصورتی پوشانیده است. برگهای آن نواری به رنگ سبز تیره، گلهای کوچک، صورتی یا مایل به سبز که به صورت یک چتر در انتهای ساقه استوانه ای گل دهنده به ارتفاع 6۰ – ۰ ۵ سانتی متر ظاهر میشود. دانه های آن سیاه است با دلگرم همراه باشید.

عرق سیر

عرق سیر از خواص فراوانی برخوردار می باشد . برخی از خواص عرق سیر به شرح زیر می باشد :

عرق سیر برای تقویت کار گلبول های قرمز خون نافع بوده و فشار خون و چربی را کاهش می دهد .

برای تنظیم شدن مقدار کلسترول در بدن و کم کردن قند خون استفاده از عرق سیر مفید می باشد .

عرق سیر خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و ضد سرطان و ضد ورم روده می باشد علاوه بر این برای پیشگیری از مسمویت در اثر آلودگی هوا و مسمویت در اثر نیکوتین موجود در سیگار نافع می باشد .

برای تقویت کلیه ها و قلب و اعصاب استفاده از عرق سیر مفید بوده و بای درمان بی خوابی و تب مزمن استفاده از عرق سیر نافع است .

عرق سیر به علت داشتن آنتی بیوتیک های طبیعی برای درمان بیماری های عفونی سودمند می باشد . افزون بر این عرق سیر به علت داشتن مواد مغذی سرشاری مثل آهن , روی , فسفر , کلسیم , منگنز و آلومینیوم برای افرادی که از کمبود مواد معدنی رنج می برند سودمند می باشد .

عرق سیر خون را رقیق می نماید و مدر و اشتها آور می باشد علاوه بر این تب بر بوده و خاصیت عرق آوری و خلط آوری را نیز دارا می باشد .

عرق سیر آرامش بخش و ضد استرس بوده و باعث افزایش نیرو می باشد . همچنین عرق سیر ضد بلغم بوده و برای درمان و پیشگیری از بیماری های گوناگونی مثل سیاه سرفه , حساسیت , , صداهای نامفهوم در گوش , پیشگیری از سکته مغزی , زخم های واریسی , زخم معده , تصلب شرایین و گواتر سودمند است .

عرق سیر

طرز مصرف عرق سیر

یک لیوان بعد از هر وعده غذایی مصرف شود.

داروی گیاهی ضدعفونی کننده

سیر بادشکن، ضدعفونی کننده است و سابقاً حکما معتقد بودند خوردن سیر، بدن را در مقابل بیماری های عفونی محافظت می کند

داروی گیاهی آرام بخش

نرم کننده سینه، کرم کش و ضد کرم، مدر، آرام بخش و محرک و مقوی و تونیک است. چینی های قدیم سیر را به عنوان تقویت کننده احشا و تصفیه کننده و به عنوان عاملی که برای طحال مفید است مورد توجه قرارمی دادند و سیر را به عنوان مادّه مسکن و آرام بخش برای معده وکلیه می شناختند و معتقد بودند که در مورد مسمومیت های غذایی، سیر به عنوان تریاق و ضد سم اثر بسیار نیکویی دارد.

درمان گیاهی سرماخوردگی

برای معالجه سرماخوردگی و التهاب های زکامی بینی و در ضعف های ناشی از آفتابزدگی میخورند. سیر را در روغن له می کردند و روی آبسه ها و محل نیش حشرات و مار و عقرب میگذاردند. دو دانشمند معروف Cavalito & Bailey در سیر (آلیسین) را یافتند که روغن بی رنگی است و خاصیت بازدارنده رشد باکتری روی باکتریهای گرام مثبت و گرام منفی دارد.

درمان گیاهی سل

تجربیات جالبی برای معالجه سل با سیر روی خوکچه آزمایشگاهی به عمل آمده است.

درمان گیاهی فشارخون

سیر فشارخون بالا را پایین می آورد و موجب اتساع شریان ها و رفع تصلب شریان ها می شود. سیر از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است. حرارت سیر شبیه به حرارت غریزی است و سیر وحشی و صحرایی از سیر مزروع گرم تر و خشکتر است. از نظر خواص معتقدند که بازکننده انسداد مجاری و خشک کننده رطوبت های معده و مفاصل و رقیق کننده خون است. مدر است و قاعده آور و معرق، ضد سم است، پوست را زخم می کند. خوردن آن در صورتی که منطبق با مزاج باشد و در حد اعتدال خورده شود برای سلامتی بدن مفید است. توصیه این است که پخته و یا با سرکه خورده شود (سیرترشی). سیر برای تصفیه آواز، حلق،

درمان گیاهی تنگی نفس

نفس تنگی، فراموشی، فلج بالقوه، رعشه و اکثر بیماریهای عصبی مفید است. دردهای مفاصل.

درمان گیاهی سیاتیک

سیاتیک، نقرس، درد لگن خاصره و امثال این ها را تسکین می دهد. و برای قطع اخلاط غلیظه، دفع بادهای تھیگاہ، خارج ساختن زالوی در حلقی مانده، برای اخراج اقسام کرم معده و کرم کدو مفید است.

داروی گیاهی افزایش نیروی جنسی

در سرد مزاجان برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم نافع است. در گرم مزاجان تشنگی ایجاد می نماید و برای تب های کهنه،زخم های ریه، دردمعده، قطره قطره ادرار کردن، درخشانی رنگ چهره.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب عرق سیر

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (25 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

شهرام استادی | ۵ سال پیش
سلام،عرق رو از برگای سیر میگیرن یا از دونه های سفید؟
1
1

hits