دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش حرف زدن به کودک و ترفندهای آن
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بسیاری از والدین نگران زبان باز کردن کودکان خود هستند. در این مطلب ما قصد داریم شیوه های آموزش حرف زدن به کودک را شرح دهیم تا به راحتی بتوانید صحبت کردن را به کودکان خود آموزش دهید. با ما همراه باشید.

کودکان چگونه حرف زدن یاد می گیرند ؟

آموزش حرف زدن به کودکان موضوع مورد بحث ماست. اینکه کودکان چطور زبان را یاد می گیرند یکی از عجایب کودکی محسوب می شود. کودک از همان بدو تولد وقتی شروع به بازی، صدا درآوردن و حرف زدن با او می کنید شروع به یاد گرفتن زبان می کند.

احتمالاً تا قبل از یک سالگی او یاد می گیرد که چطور چند کلمه با معنی بگوید. ولی مدت ها قبل از آن، او یاد گرفته است که بعضی کلمات چه معنایی دارند و چطور می توان از زبان برای برقراری ارتباط استفاده کرد.

این روند روندی طبیعی است و به او کمک می کند و گاهی شما اصلاً از آن باخبر نمی شوید. برای مثال، وقتی با او حرف می زنید، در واقع مهارت زبانی او پرورش می یابد.

اینکه سرعت یادگیری زبان کودک چقدر است، بستگی به فرزند شما دارد. میزان پرورش و رشد زبانی کودک به اندازه شخصیت او، منحصر بفرد و ویژه اوست. شما در واقع نمی توانید به بچه آموزش بدهید که حرف بزند. ولی می توانید قدم هایی برای کمک به او در این مورد بردارید. بدین منظور، باید بدانید که زبان چگونه در کودک توسعه می یابد.

آموزش حرف زدن به کودک/آموزش کلمات به کودکان

حرف زدن کودکان از چه سنی آغاز می‌ شود ؟

سن صحبت کردن در همه کودکان با توجه به شرایطی که در آن قرار داردند، وضعیت هوشی و تفاوت های فردی مختلف است و یک سن مشخصی نیست، عموما کودکان باید از سن 12 تا 14 ماهگی اولین کلمات خود را بگویند و شروع به حرف زدن کنند.

این به این معنی نیست که بعد از رسید به این سن به طور کامل شروع به صحبت می‌ کنند و به یکباره قادرند همه کلمات را بیان کنند و یا با ترکیب آن ها جملات پیچیده تری بسازند. نباید از کودک خود توقعات بیجا در مورد حرف زدن داشته‌ باشید و یا به او فشار بیاورید.

آیا آموزش حرف زدن به کودکان سن خاصی دارد ؟

شاید فکر کنید که باید از زمان مشخصی شروع به آموزش کودک برای حرف زدن بکنید. برای آموزش حرف زدن به کودکتان لازم نیست به طور مستقیم همه چیز را به او آموزش دهید؛

به این دلیل که ممکن است کودک شما در یک سن خاص شروع به حرف زدن کند اما آموزش او سن مشخصی ندارد و حتی در دوران جنینی هم یادگیری در او صورت می‌ گیرد.

آموزش به حرف افتادن کودک/چگونه به کودکان حرف زدن یاد بدهیم

شیوه های آموزش حرف زدن به کودکان

برای یادگیری کلمات و جملات در کودکان باید مجموعه‌ ای از کارها را در آموزش خود به کار بگیرید که البته به صورت مستقیم نشان دهنده آموزش نیستند اما تاثیرات بسیار زیادی بر روی آن دارند. برخی از راهکارهای مناسب برای آموزش حرف زدن به کودکان را در ادامه ذکر کرده‌ ایم:

1. صحبت کردن با کودک از دوران جنینی

عموما یادگیری کودک از دوران جنینی آغاز می‌ شود و او می‌ تواند با شنیدن صداها به اطراف خود واکنش نشان دهد پس هنگامی که باردار هستید با او صحبت کنید، برایش شعر بخوانید.

برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که اگر شعر یا لالایی خاصی را در دوران جنینی برای کودکتان بخوانید هنگام بی قراری و گریه در نوزادی همان شعر و لالایی می‌ تواند او را آرام کند. پس از این زمان طلایی استفاده کنید و از همان دوران برای آموزش او وقت بگذارید.

2. ارتباط مستقیم کلامی با کودک در آموزش حرف زدن به کودکان

سعی کنید که صحبت ها فقط بین شما و او صورت بگیرد و به عنوان شخص سوم با او برخورد نکنید. صرفا او را مخاطب قرار دهید، اگر فرد دیگری هم در مکالمات شما حضور داشته باشد امکان یادگیری کاهش می‌ یابد؛

چرا که کودکان در ابتدا تمرکز کمی برای توجه به یک موضوع دارند و حضور شخص سوم تمرکز او را کمتر می‌کند. برای مثال اگر خواهر یا برادر کودک در خواندن قصه و شعر در کنار شما باشند و برای هر دوی آن ها این کار را انجام دهید نمی‌ توانید به اندازه کافی کلمات را برای او تکرار کنید و به او توضیح دهید.

3. نگاه کردن به کودک در هنگام حرف زدن با او

وقتی که می خواهید با فرزند خود حرف بزنید حتما در چشم‌ هایش نگاه کنید و اجازه دهید حرکات صورت و حالات شما را ببیند و بفهمد که با او صحبت می‌کنید، توجه به کودک و این که او این توجه را با حرکات صورت و چشم ببیند، به او کمک می‌کند تا زودتر و بهتر حرف زدن را یاد بگیرد.

4. توضیح دادن مسائل به کودک برای آموزش حرف زدن به کودک

وقتی کاری را انجام می‌ دهید حرف های خودتان را با آن تطبیق دهید تا کودکتان بتواند مفهوم حرف های شما را بفهمد برای مثال برای او توضیح دهید که می‌ خواهید لباسش را عوض کنید و تک به تک کارهایی را که انجام می دهید برایش بازگو کنید و توضیح دهید.

اگر به مهمانی می‌ روید برایش توضیح دهید که می‌ خواهید لباسش را عوض کنید تا به مهمانی بروید و چه شخصی را می‌ خواهید ببینید.

5. استفاده از کلمات مثبت در آموزش حرف زدن به کودکان

اگر او را در آغوش می‌ گیرید و با لبخند به او نگاه می‌ کنید از کلمات مثبت استفاده کنید. مثل این که او را در آغوش بگیرید و به او بگویید «دختر یا پسر خوب و خوشگل من»

6. آموزش حرف زدن به کودکان با شعر

اصولا چیزهایی که به صورت ریتم دار و آهنگین و شعر بیان می‌ شوند بیشتر در ذهن کودک باقی می‌ مانند و علاقه به تکرار آن ها نیز بیشتر می‌ شود. برای کودک خود زیاد شعر بخوانید و حرف‌ های خود را به صورت آهنگین به او بزنید.

نحوه آموزش کلمات به کودک/نحوه به حرف افتادن کودک

7. بازی کردن با کودک هنگام حرف زدن

ترکیب کردن هر چیزی که می‌ خواهید به او آموزش دهید اگر با یک فعالیت لذت بخش مثل بازی همراه شود یاد گرفتن آن را برای کودک لذت بخش‌ تر می‌کند. تأثیر بازی کردن بر آموزش کودک بسیار زیاد است.

8. با دیگران در حضور کودک صحبت کنید

اگر شما با خودتان صحبت کنید یا حداقل کودک شما این گونه تصور کند که شما دارید با خودتان صحبت می‌ کنید، متوجه کارکرد صحبت کردن نمی‌ شود. کودک ممکن است این قضیه را درک نکند که صحبت کردن وقتی معنا پیدا می کند که با دیگران حرف بزند.

ممکن است احساس کند کلمات و جمله ها صداهایی بی معنی هستند و هیچ استفاده ای ندارد پس به حرف زدن رغبتی پیدا نمی‌ کند. به همین دلیل سعی کنید کودک را در مکالمات خود شرکت دهید و زیاد در حضور او حرف بزنید.

9. در آموزش حرف زدن به کودک از اشاره کردن استفاده کنید

وقتی شما به کاری که می خواهید انجام دهید یا چیزی که می خواهید کودکتان یاد بگیرد اشاره کنید و آن را بازگو کنید به کودک در فهمیدن اسم اشیا و کارها کمک می‌ کند. با اشاره کردن کودک شما سعی می کند که آن را تکرار کند.

به طور مثال روی هر کدام از اعضای بدن او دست بگذارید و نام آن را بیان کنید یا در موقعی که بشقاب غذای او را روی میز گذاشتید اشاره کنید که وقت ناهار است.

10. تشویق کودک به آوا سازی

رو به روی کودک خود بنشینید و مجموعه‌ ای از آواها را بیان کنید حتی بدون معنی اگر کودکتان این کار را تکرار کرد او را تشویق کنید و کمک کنید روزانه این کار را تمرین کند.

11. به صداسازی او واکنش نشان دهید

اگر کودک شما صداها و آواهایی را از خود تولید می‌کند با او همراه شوید به او توجه کنید. با ارتباط کلامی، ارتباط چشمی و یا تقلید کردن آواهای او به او توجه نشان دهید و وانمود کنید که می‌ فهمید کودک شما چه می‌ گوید.

12. آموزش مهارت تقلید برای یاد دادن حرف زدن به کودک

حرف زدن مهارتی است که باید با تقلید از شما صورت بگیرد پس حتما باید تقلید کردن را به طور موثری به او بیاموزید. کودکان به صورت غریزی این کار را انجام می‌ دهند ولی بهتر است که شما آن را تقویت کنید.

در مقابلش بنشینید دست بزنید و از او هم بخواهید که با شما دست بزند. کارهایی به این صورت می‌ تواند به تقویت تقلید کردن کمک کند. در این صورت حرف زدن را نیز می‌ تواند به راحتی از شما تقلید کند.

حرف زدن با کودک،این جملات را به کودک خود نگویید!

نحوه صحیح حرف زدن با کودک را یاد بگیرید!

چگونه به کودک زبان دوم را بیاموزیم؟

کودک من از چند ماهگی شروع به حرف زدن میکند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits