دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسفناج غذای دارویی درمانی و بسیار شگفت انگیز

خواص عجیب و باور نکردنی اسفناج ،چه زمانی خوردنش مضر است؟

اسفناج غذای دارویی درمانی و بسیار شگفت انگیز
13
زمان مطالعه: 14 دقیقه
اسفناج از جمله سبزى هاى معتدل هست و با هر مزاجى سازگار مى باشد اسفناج سرشار از ویتامین هاى A ،B1 ،B2 و C می باشد که در فصل بهار ویتامین C در آن زیاد است. همچنین اسفناج داراى املاح کسلیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، ارسنیک و منیزیم هست و به علت داشتن...

خواص اسفناج :: محققان مقادیر زیادی ترکیبات فلاوونوئید در این سبزی تیره رنگ پیدا کرده‌اند که به عنوان ضد سرطان و ضد التهاب قوی عمل می‌کنند.طی نتایج حاصله از تحقیقات صورت گرفته در خصوص رابطه میان خوردن سبزیجات و خطر بروز سرطان پروستات،‌اسفناج بهترین و موثرترین سبزی برای پیشگیری از این بیماری شناخته شد.

۱۰۰ گرم اسفناج حاوی مواد معدنی زیر است:

۲۳ کالری

۳ گرم پروتئین

۰ گرم چربی

۴ گرم کربوهیدرات

۲ گرم فیبر

28 خواص دارویی خوردن اسفناج:

  1. اگر دستگاه گوارش‌تان ناکوک است. . .
    اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند. درمان گران چینی اسفناج را بهترین مرهم بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آنها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است.
    به عنوان مثال افراد مبتلا به
    هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند اسفناج را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
    مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار مواد غذایی دیگر می‌تواند تاثیر زیادی در خونسازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی داشته باشد.
  2. اگر دیابت دارید. . .
    سبزیجات برگ‌ سبز از نظر محققان می‌توانند دیابت را درمان یا از بروز آن پیشگیری کنند. یکی از تاثیرگذارترین سبزی‌ها در تسکین این بیماری، اسفناج است.
    به عقیده آنها مصرف یک و نیم وعده اسفناج در روز، یعنی معادل 106 گرم، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 14 درصد کاهش دهد.
  3. اگر عضله‌های‌تان ضعیف است. . .
    اگر می‌خواهید یک سبزی عضله‌ساز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اسفناج می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. این سبزی می‌تواند عضلات شما را تقویت و قدرت‌تان را بیشتر کند.
    به عقیده پژوهشگران اسید نیترات موجود در این سبزی عضلات مصرف‌کنندگانش را تقویت می‌کند.
  4. اگر می‌ترسید آلزایمر بگیرید. . .
    عضله‌سازی تنها کاری نیست که از این سبزی پرخاصیت ساخته است. محققان می‌گویند اگر از همین امروز به‌طور مرتب در وعده‌های غذایی‌تان اسفناج مصرف کنید.
    خطر ابتلا به آلزایمر کمتر می‌شود چراکه ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این سبزی خطر دچار شدن‌ به زوال عقل را پایین می‌آورد.
  5. اگر هر روز چاق‌تر می‌شوید. . .
    اگر توانایی کنترل اشتهایتان را ندارید و نمی‌توانید از هله‌ هوله‌خوری دست بکشید، هر روز یک وعده یا میان‌ وعده که با اسفناج طبخ شده است، مصرف کنید.
    محققان می‌گویند این سبزی که هم در پیشگیری از دیابت موثر است و هم یک ضد‌ آلزایمر طبیعی به‌شمار می آید، دارویی موثر در کنترل اشتها هم هست.
    با اسفناج میتوانید به وزن ایده آل خود برسید
  6. اگر پوست‌تان خراب شده
    گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی سه تا چهار بار در هفته ، موجب افزایش طراوت و شادابی پوست‌های خشک می‌دانند و معتقدند این گیاه آبرسانی مناسبی برای پوست‌های خشک انجام می‌دهد.
    اگر اسفناج یک روز در میان استفاده شود می تواند پست خشک شما را درمان کند
  7. خواص اسفناج برای کاهش وزن:
    برگ‌های اسفناج برای کاهش وزن بسیار عالی است. چرا که کالری و چربی بسیار کمی دارد. این گیاه خوراکی بسیار مغذی است و دارای نوعی فیبر غذایی محلول است. این نوع فیبر به هضم غذا کمک می‌کند، از یبوست جلوگیری می‌کند.
    قند خون پایین را نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد. بنابراین، این سبزی برگ‌ دار اغلب به کسانی که
    رژیم لاغری می‌گیرند توصیه می‌شود، زیرا وقتی رژیم دارید مهم است که از غذا خوردن مداوم پرهیز کنید.
  8. خاصیت ضد سرطانی:
    این سبزی سرشار از فلانوئیدها است نوعی مواد مغذی گیاهی که خواص ضد سرطان دارند. بنابراین، ثابت شده‌ است که در کم کردن سرعت تقسیم سلولیِ سلو‌ل‌های سرطانی پوست و معده در انسان موثر است.
    علاوه بر این، ثابت شده‌ است که اسفناج در حفاظت از بدن در برابر وقوع
    سرطان پروستات موثر است.
  9. بهبود سلامت چشم:
    اسفناج حاوی آنتی‌ اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین به میزان فراوانی است. این آنتی‌ اکسیدان‌ها از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای (لکه‌ی زرد در چشم) وابسته به سن (ARMD) حفاظت می‌کنند.
    زاگزانتین نوعی کاروتنوئید غذایی مهم است که به اجسام زرد ماکولا شبکیه در چشم جذب می‌شود و به فیلتر نور کمک می‌کند.
    این سبزی همچنین حاوی ویتامین A است که برای سالم نگه داشتن غشاهای مخاطی مورد نیاز است و برای بینایی طبیعی ضروری است.
  10. حفظ سلامت استخوان‌ها:
    این سبزی سرشار از ویتامین K است، ویتامینی که برای حفظ سلامت استخوان حیاتی است.
    این سبزی یک جایگزین خوب برای محصولات لبنی است چرا که برای فراهم کردن کلسیم مناسب است، و در نتیجه از بروز
    پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
    این گیاه خوراکی یک منبع غذایی مهم پروتئینی برای گیاه‌ خواران است چرا که به ساخت بافت‌های عضلانی و همچنین حمایت از رشد
    کلاژن کمک می‌کند.
    خواص باور نکردنی اسفناج
    اسفناج سرشار از مواد معدنی مقوی و درمانی دارد
  11. کاهش فشار خون بالا:
    فشار خون بالا یا هایپرتنشن مسئول ایجاد بیماری‌ های کلیوی ، بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی است. مصرف اسفناج برای
    کاهش فشار خون مفید است چرا که برخی از اجزای آن به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند. مواد مغذی موجود در اسفناج با کاهش پتاسیم در بدن شما نقش مهمی را در حفظ تعادل پمپ سدیم ایفا می‌کنند. ویتامین C نیز نقش مهمی را در کاهش فشار خون دارد.
  12. ریلکس کردن بدن:
    اسفناج بدن را آرام و به طور کامل دور از استرس نگه می‌دارد. این گیاه خوراکی شامل مقدار زیادی روی و منیزیم است که کمک می‌کنند خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشید، و در نتیجه برای بهبودی موثرتر است. منیزیم کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته خود را در عرض چند ثانیه دوباره به‌دست بیاورید.
    خواب با کیفیت، چشمان خسته‌ی شما را استراحت می‌دهد، و در نتیجه به طور کلی بدن‌ تان را آرام می‌کند. خواص اسفناج برای آرامش بدن واقعا عالی است.
  13. بهبود سلامت دستگاه گوارش:
    مصرف مقدار بیش‌تری از اسفناج، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. ویتامین C موجود در آن از سلول‌های روده‌ی بزرگ محافظت می‌کند. علاوه بر این، فولات موجود مانع از آسیب دیدن DNA و جهش در سلول‌های روده می‌شود.
  14. تاثیر مثبت بر مغز و عملکرد سیستم عصب:
    این سبزی عملکرد مناسب مغز را به ویژه در دوره‌ی سالمندی حفظ می‌کند. مصرف اسفناج به صورت روزانه باعث می‌شود که مغزتان جوان و فعال بماند و در نتیجه شما را قادر می‌سازد که به طور هوشمندانه‌ای فکر کنید. اسفناج حاوی فولات و ویتامین K است و ویتامین C موجود در آن به سیستم عصبی کمک می‌کند.
    ویتامین K سلامت سیستم عصبی و عملکرد مغز را با تسهیل سنتز اسفنگولیپید بهبود می‌دهد. اسفنگولیپید چربی بسیار مهمی است که غلاف میلین را در اطراف اعصاب ما تشکیل می‌دهد. بنابراین، اسفناج قطعا می‌تواند برای اصلاح مسائل رفتاری و شناختی مفید باشد.
  15. پیشگیری از آترواسکلروز و حمله‌ی قلبی:
    رسوب بیش از حد چربی می‌تواند باعث ضخیم شدن دیواره‌ی عروق انسان و در نتیجه بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرائین) شود. حملات قلبی به علت سخت شدن دیواره‌های سرخرگ رخ می‌دهند. اسفناج سرشار از لوتئین است، ترکیبی که مانع از ضخیم شدن دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود، و در نتیجه خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اسفناج حاوی نیتریت با کیفیتی است که نه تنها به جلوگیری از بروز حمله‌ی قلبی کمک می‌کند بلکه بیماری‌های قلبی مرتبط با رسوب چربی را درمان می‌کند.
  16. خواص ضد التهابی
    اسفناج حاوی نئوکسانتین و ویولاکسانتین و دو اپوکسی گزانتوفیلِ ضد التهابی است که کار تنظیم التهاب را بر عهده دارند. بنابراین، اسفناج در جلوگیری از بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، پوکی استخوان، سردرد میگرنی و آسم مفید است.
  17. کمک به جلوگیری از کلسیفیکاسیون
    اسفناج که غنی از ویتامین K است، و جلوگیری از کلسیفیکاسیون کمک می‌کند، این امر به طور مستقیم مانع از تشکیل کلسیم در بافت می‌شود، و همین امر باعث می شود دچار سکته مغزی و قلبی و بیماری های قلب نشوید.
  18. افزایش قدرت ایمنی بدن
    ویتامین A موجود در اسفناج به محافظت از نقاط ورود به بدن انسان، مانند غشاهای مخاطی، تنفسی، ادراری و دستگاه رودگانی و تقویت آنها کمک می‌‌کند، علاوه بر این‌که یک جزء کلیدی از لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فنجان اسفناج به میزان ۳۳۷ درصد از میزان توصیه‌ی شده‌ی روزانه از ویتامین A را برای‌تان فراهم می‌کند.
    29 خواص اسفناج
    اسفناج بخورید تا بدن شما ایمن شود.
  19. جلوگیری از کم خونی
    مصرف منظم اسفناج می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند چرا که یک منبع عالی از آهن است. این ماده‌ی معدنی به ویژه برای زنانی که عادت ماهانه دارند و کودکان و نوجوانان در حال رشد مهم است. علاوه بر این، اسفناج بسیار بهتر از گوشت قرمز است چرا که هم کالری بسیار کم‌تری دارد و هم کلسترول و چربی ندارد.
    آهن برای تولید انرژی مورد نیاز بدن مفید است چرا که بخشی از هموگلوبین است که به همه‌ی سلول‌های بدن اکسیژن می‌رساند.
  20. درمان آکنه
    اسفناج در پاکسازی آکنه، و در نتیجه حفظ سلامت پوست موثر است. برای خلاص شدن از شر آکنه، می‌توانید با ترکیب کردن این سبزی و کمی آب یک ماسک صورت آماده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید
    این ماسک آلودگی، چربی و التهاب را از پوست شما حذف می‌کند، و در نتیجه آن را از درون پرطراوت و جوان می‌کند. شما همچنین می‌توانید آب اسفناج مخلوط شده با آب سبزیجات دیگر را به نسبت‌های زیر بنوشید:
    1/2 گوجه‌فرنگی، ۱/۴ خیار، ۱ هویج، ۱ کرفس، ۱/۲ فلفل قرمز، ۱/۲ فنجان کلم، ۱ پیاز سبز و یک مشت اسفناج.

    این مواد را با هم مخلوط کنید و آب‌شان را بگیرید و هر روز آن را بنوشید. این نوشیدنی برای درمان پوست موثر است و مانع از آکنه می‌شود.
  21. محافظت از پوست در مقابل نور آفتاب
    اسفناج سرشار از
    ویتامین B است که پوست‌تان را از اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش که باعث بروز آسیب‌های نور خورشید است، سرطان پوست و پیری زودهنگام پوست محافظت می‌کند. خواص اسفناج برای پوست فوق العاده است.
  22. خواص ضد پیری
    اسفناج سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای بدن شما مفید است. ، خوردن اسفناج به طور منظم جوانی پوست شما را حفظ می‌کند، سرعت تخریب پوست وابسته به سن را کم می‌کند، و باعث می‌شود که پوست‌تان جوان‌ تر و پرطراوت‌ تر به نظر برسد.
  23. بهبود رنگ پوست
    اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است، و به این ترتیب با به حداقل رساندن آکنه، کبودی روی پوست و حلقه‌های تیره، به پوست‌تان رنگ روشنی می‌دهد. فراوانی ویتامین و مواد معدنی در این سبزی به سرعت خارش پوست ناشی از خشکی را رفع می‌کند، و بنابراین رنگ درخشانی به پوست شما می‌دهد.
  24. اصلاح ظاهر پوست‌تان
    اسفناج یک منبع غنی از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A رنگ پوست را بهبود می‌بخشد، در حالی که ویتامین C نقش مهمی در اصلاح و همچنین رشد سلول‌های پوست ایفا می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های شگفت‌انگیز و موادمغذی موجود در اسفناج حتی رنگ چهره‌ی شما را باز می‌کند، و به پوست‌تان ظاهر درخشانی می‌دهد.
  25. افزایش سرعت رشد مو:
    اسفناج یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ است متشکل از ویتامین‌های B، C و E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳؛ و همه‌ی این‌ها برای رشد مو لازم هستند. آهن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به ریشه مو برسانند. این امر برای رشد مو و داشتن تارهای محکم ضروری است.
  26. جلوگیری از ریزش مو:
    ریزش مو اغلب به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. این ماده‌ی معدنی، با قادر ساختن سلول‌های خونی برای حمل اکسیژن به ریشه مو باعث تقویت تارهای مو می‌شود. کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود و کم‌خونی به نوبه‌ی خود منجر به ریزش مو و برخی از عوارض جانبی دیگر می‌شود.
    اسفناج غنی از فولات و آهن است. در حالی که فولات به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند، آهن باعث می‌شود که سلول‌های خونی اکسیژن را حمل کنند. و اسفناج به این ترتیب با ریزش مو مبارزه می‌کند
  27. اسفناج برای پوست
    پوست بزرگ‌ترین و حساس‌ترین ارگان بدن ما است. همه‌ی ما علاقه‌ی زیادی به داشتن پوست سالم و درخشان داریم چرا که تا حد زیادی ظاهر ما را بهتر می‌کند. بنابراین، حتی پوست ما هم نیاز به مواد مغذی خاصی برای حفظ سلامت خود دارد. سبزیجات برگ سبز برای پوست عالی هستند و اسفناج هم از این قاعده مستثنا نیست.
    اسفناج که سرشار است از ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و همچنین مواد معدنی حیاتی، نقش مهمی در مراقبت از پوست ایفا می‌کند.
  28. یبوست دارید؟
    خوردن اسفناج به تنهایی یا تهیه سالاد با کمک برگ‌های سبز آن در درمان یبوست و کندی عملکرد روده‌ها موثر است.

سبزی اسفناج چه زمانی مضر است:

  1. اسهال گرفته‌اید؟
    افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود.
  2. دوای کبد و معده
    درمانگران طب سنتی اسفناج را مفیدترین سبزی برای درمان بیماری‌های کبد و معده می‌شناسند اما معتقدند بیماران کلیه نباید زیاد سراغ این سبزی بروند.
  3. مثـانه‌تان ملتهب است؟
    افرادی که مبتلا به التهاب مثانه یا التهاب مجاری کلیه هستند هم بهتر است از مصرف اسفناج پرهیز کنند و تا زمانی که مشکل‌شان درمان شده به جای اسفناج دیگر سبزیجات را مصرف کنند.
  4. جوش‌جوشی هستید؟
    زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود‌بنابراین همواره باید نه‌تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را در نظر داشت. اگر احساس کردید با خوردن اسفناج ، جوش‌های پوست‌تان یکی‌یکی بیرون می‌ریزد به خوردنش ادامه ندهید.

divider

    کاربر گرامی چنانچه درمورد این سبزی معجزه گر " اسفناج " سوالی داشتید در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    4.3 از 5 (13 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    کیان | ۵ سال پیش
    با سلام بسیار عالی بود با تشکر
    1
    2
    
    hits