دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex)
47
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex) برای درمان کمبودهای ویتامین ب تجویز می‌شود.

معرفی ویتامین ب کمپلکس


ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex) برای درمان کمبودهای ویتامین ب تجویز می‌شود. این کمبودها اغلب تغذیه‌ای هستند. این ویتامین کاربرد زیادی برای ورزشکارانی که عملیات ورزشی سنگین انجام می دهند (برای جبران انرژی از دست رفته ) بسیار مفید می باشد. ویتامین ب کمپلکس براي پيشگيري و درمان كمبود ويتامين هاي گروه B مصرف مي شود.


ویتامین ب کمپلکس براي كمبود ويتامين هاي خانواده B مصرف مي شود. همچنين در شرايط استرس، درمان همراه با آنتي بيوتيك ها و ديورتيك ها، در موارد قبل و بعد از جراحي ها، نارسايي كبدي، بيماري هاي مزمن، سوختگي ها، عفونتهاي شديد و ناراحتي هاي گوارشي كه منجر به اختلال در جذب ويتامين هاي محلول در آب مي شود، نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.


گروه ویتامین های B، دسته بسیار مهمی از ویتامین های محلول در آب هستند که نقش های کلیدی در بدن ایفا می کنند. این ویتامین ها برای سلامتی بدن در تمام گروه های سنی لازم و ضروری می باشند. یکی از مهم ترین وظایف ویتامین های گروه B کمک به تأمین انرژی بدن است، از این رو باعث شادابی و افزایش توان بدنی می شوند.با وجود رژیم های غذایی نامناسب و استرس های زندگی امروزی B-Complex با توجه به ترکیب ایده آلی که از آن برخوردار است، تضمین کننده سلامت و شادابی بیماران شماست.

ویتامین ب کمپلکس حاوی هشت ویتامین است که در این گروه وجود دارند که شامل : ویتامین B1 (تیامین)، ویتامینB2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین) ، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) ، ویتامین B9 (اسید فولیک) ، ویتامین B12 (کوبالامین) و ویتامین B7 (بیوتین) است.

دسته دارویی: ويتامين محلول درآب
اشکال دارویی: قرص، آمپول، شربت

ب کمپلکس


موارد مصرف ویتامین ب کمپلکس

  • تقویت و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • کمک به حفظ سلامت و عملکرد سیستم عصبی و اعصاب بدن
  • مورد نیاز جهت تبدیل غذا به انرژی
  • کمک به درمان علائمی مانند استرس، اضطراب و افسردگی
  • مورد نیاز جهت تشکیل سلول های خونی
  • کند کردن روند از دست دادن حافظه با افزایش سن


فارماكوكينتيك ویتامین ب کمپلکس


اين ويتامين ها به راحتي از دستگاه گوارش جذب مي شوند و مقدار اضافي آنها به سرعت از بدن دفع مي گردد.
اين شكل دارويي مقادير بالايي از ويتامين هاي گروه B را به صورت تك دوز برآورده مي كند و اثرات اجزاي تشكيل دهنده اين شكل دارويي به صورت مجزا مورد بررسي قرار گرفته اند.

مکانیسم اثر ویتامین ب کمپلکس


اين فراورده حاوي ويتامين هاي محلول در آب است كه تقريباً هر يك به عنوان كوآنزيم اساسي در متابوليسم پروتئين، كربوهيدرات يا اسيد چرب عمل مي نمايد. در ضمن این ویتامین توسط نیکوتین و کافئین به سرعت سرکوب می شود.


عوارض جانبی ویتامین ب کمپلکس


در بعضي موارد، حساسيت غير طبيعي به فشار يا لمس و سفتي عضلاني در محل تزريق(پس از تزريق عضلاني)، برافروختگي عمومي، بثورات جلدي و خارش با مصرف اين فراورده مشاهده شده است.


هشدار ها ویتامین ب کمپلکس


1. تزريق مكرر فراورده هاي حاوي ويتامين B1 به ندرت ممكن است منجر به بروز شوك آنافيلاكتيك شود.
2. مقدار مصرف اين دارو به مقدار ويتامين هاي گروه B ‌موجود در رژيم غذايي، وضعيت بيمار و اينكه فراورده جهت درمان يا پيشگيري به كار مي رود، بستگي دارد.


توصیه های دارویی ویتامین ب کمپلکس


رعايت رژيم غذايي مناسب، به منظور پيشگيري از بروز مجدد بيماري پس از كاهش مقدار مصرف يا قطع درمان، ضروري است.

Bکمپلکس


مقدار و نحوه تجويز ویتامین ب کمپلکس


بالغين: 1 تا 3 قرص ویتامین ب کمپلکس يا 5 تا 15 ميلي ليتر شربت يا 2 ميلي ليتر از راه عضلاني يا وريدي تجويز مي شود.
كودكان: جهت پيشگيري 5 تا 10 ميلي ليتر از شربت ویتامین ب کمپلکس و به منظور درمان يك تا سه قرص در روز مصرف مي شود.
شيرخواران: روزانه 5 ميلي ليتر از شربت ویتامین ب کمپلکس مصرف شود.

موارد منع مصرف ویتامین ب کمپلکس

حساسيت به هر يك از اجزاي موجود در فرمولاسيون فرآورده.


موارد احتياط ویتامین ب کمپلکس

از اين شكل دارويي نبايد در درمان آنمي بدخيم يا ديگر آنمي هاي اوليه يا ثانويه استفاده شود.


مصرف در بارداري و شيردهي ویتامین ب کمپلکس


در دوران بارداري درگروه A قرار دارد و در شيردهي نيز مشكلي ايجاد نمي كند.



تاثیر ویتامین B complex بر بدن چیست؟


باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز، رشد سلول ها و درست عمل کردن سیستم عصبی، باعث حفاظت میلین (پوشاننده سلول عصبی) نو به طور کلی ویتامین B complex باعث افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و عضلات می شود.

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین B complex بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن است، زیرا وقتی ویتامین B complex را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت.

تزریق ویتامین B complex می تواند باعث افزایش انرژی شود. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین B12 و ... را از بین ببرد.


مضرات تزریق آمپول B complex چیست؟


درد مفاصل، ادم، تپش قلب، تهوع، اسهال، مشکلات کبدی و تغییر در سوخت و ساز بدن.کمبود ویتامین های گروه B در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه B با پزشک خود مشورت کنند.


چه موقع از آمپول B complex می توان استفاده کرد؟


در تب، سوختگی های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت و ساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف کنندگان الکل و کمبود ویتامین های گروه B می توان از این ویتامین استفاده کرد.این ویتامین به خصوص برای ورزشکاران، کودکان، گیاهخواران و بالغین بیشتر از 50 سال استفاده می شود.

قرص ب کمپلکس


شرح عملکرد اجزای بکار رفته در ترکیب ویتامین ب کمپلکس


ویتامین B1
ویتامینB1 ، به همراه سایر ویتامینهای گروه B در متابولیسم کربوهیدرات، چربی وپروتئین وتبدیل آنها به انرژی مورد نیازبدن نقش دارد
ویتامین B1، در کمک به حفظ عملکرد طبیعی قلب، دستگاه گوارشی، سیستم عصبی واعصاب بدن، مغزوعضلات بدن موثر می باشد.

ویتامین B2
ویتامینB2، در تولید انرژی موردنیازسلولهای بدن، از طریق متابولیزه نمودن کربوهیدرات،چربی و پروتئین تاثیر بسزایی دارد. این ویتامین در کمک به حفظ عملکرد طبیعی فرآیند رشد و تقسیم سلولها ، تکامل و ترمیم با فتهای بدن، تقویت سیستم ایمنی، تقویت وحفظ سلامت پوست، سیستم عصبی و حفظ سلامت چشم وعملکرد بینایی مؤثراست.
ریبوفلاوین در کنارسایرویتامینهای گروهB، درحفظ سلامت سیستم عصبی نقش دارد ومی تواند به عنوان عامل کمکی، نقش موثری در درمان اختلالات عصبی از جمله اضطراب، آلزایمر،صرع وMS ایفا نماید.

ویتامینB3
این ویتامین جهت فعالسازی بسیاری از آنزیمها و در استفاده بدن از مواد قندی، پروتئین ، اسیدهای چرب و تبدیل آنها به انرژی نقش دارد.
ویتامین B3، جهت حفظ سلامت دستگاه گوارشی وهضم غذا (به علت تاثیر آن در تولید اسید معده)، حفظ سلامت پوست، بهبود جریان خون در عروق، کاهش کلسترول بد( (LDL ،افزایش کلسترول خوب (HDL)، تنظیم میزان قند خون، حذف و خارج نمودن سم و مواد شیمیایی از بدن مورد نیاز است.

ویتامین B6

ویتامین B6 نقش مهمی را در واکنشهای بیوشیمیایی گوناگون به عنوان کوآنزیم ایفا می نماید. پیریدوکسین جهت حفظ سلامت اعصاب و سلولهای عصبی، تولید گلبولهای سفید و قرمزو جذب مناسب ویتامینB12 وتولید انرژی مورد نیاز سلولهای بدن مورد نیاز است.


ویتامین B12
ویتامین B12، در تولید تمامی سلولهای خونی از جمله گلبولهای سفید، قرمز و پلاکتها، حفظ رشد و تکامل سلولهای بدن، تنظیم میزان اسید آمینه هموسیستئین در خون (افزایش میزان هموسیستئین در بدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی وتجمع کلسترول در بدن)، حفظ سلامت سیستم عصبی مرکزی و عملکرد اعصاب، متابولیزاسیون کربوهیدرات، چربی و پروتئین و تبدیل آنها به انرژی موردنیاز سلولهای بدن نقش دارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

فواید مصرف و عوارض کمبود ویتامین B12

موارد مصرف و عوارض ویتامین B6

موارد مصرف و عوارض کمبود ویتامین B3 (نیاسین)

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (47 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits