دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لاغری و کاهش وزن با گارسینیا کامبوجیا
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن می شود؟:گارسینیا کامبوجیا در واقع یک نوع میوه است که بطور عمده در مناطق حاره به عمل می آید.

آیا مصرف گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن می شود؟

گارسینیا کامبوجیا در واقع یک نوع میوه است که بطور عمده در مناطق حاره به عمل می آید. اخیرا شنیده می شود که این میوه می تواند باعث شود که بدن چربی کمتری انباشته کند، می تواند اشتها را کاهش دهد و یا باعث کاهش وزن شود.به همین جهت به تنهایی یا همراه با سایر ترکیبات در میان فراورده های رژیمی و تغذیه ای عرضه می شود. با دلگرم همراه باشید.

گياه گارسينيا



همه چیز در مورد گارسینیا کامبوجیا

دارای ماده ای است به نام هیدروکسی سیتریک اسید. این ماده در مطالعات آزمایشگاهی بر روی موش باعث شده است که آنزیمی به نام سیترات لیاز از کار بیفتد. این آنزیم در بدن باعث تولید چربی می شود.همچنین در مطالعات آزمایشگاهی این ماده باعث افزایش سطح سروتونین در موش شده است و می دانیم که افزایش سطح سروتونین منجر به کاهش اشتها می شود. اما متاسفانه این نتایج مفید تنها در سطح تحقیقات آزمایشگاهی بر روی موش بوده است و مطالعات انسانی نتایج قابل توجهی نشان نداده اند. در مطالعات انسانی افرادیکه گارسینیا کامبوجیا را به مدت چندین هفته مصرف می کردند حدود 800 گرم بیش از افرادیکه این ماده را مصرف نمی کردند، وزن کم کردند.

پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام دادند معتقد هستند که این اثر گارسینیا کامبوجیا، اثر قابل توجهی نیست به این دلیل که افرادیکه در این مطالعه گارسینیا کامبوجیا را مصرف می کردند تحت یک رژیم غذایی کم کالری بوده و در عین حال از برنامه ورزشی منظمی هم پیروی می کردند. اما گروه دیگر چنین برنامه هایی را دنبال نمی کردند. بنابراین نمی توان گفت که کاهش وزن لزوما به علت مصرف گارسینیا کامبوجیا بوده است.

این پژوهشگران معتقد هستند هنوز مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان در مورد اثرات هیدروکسی سیتریک اسید موجود در گارسینیا کامبوجیا نظر قطعی داد. در یک مطالعه دیگر که بر روی 135 فرد دارای اضافه وزن انجام شده و در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده است، مصرف گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن یا کاهش چربی بدن در مصرف کنندگان نشده است. در مجوع محققان معتقد هستند که اثر این ماده در کاهش وزن قطعی نیست و هنوز مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان با قطعیت در مورد این ماده نظر داد.

در مطالعه دیگری بر روی موش، گارسینیا کامبوجیا باعث شد که سطح انسولین خون موش کاهش یابد. بنابراین گارسینیا کامبوجیا ممکن است به کاهش قند خون در افرادیکه مبتلا به دیابت نوع دو هستند کمک کند. از این نظر به افرادیکه تحت درمان با داروهای کاهش دهنده قند خون هستند توصیه می شود که این ماده را مصرف نکنند. چون ممکن است قند خون فرد دیابتی به شدت افت کند و منجر مشکلات ناشی از افت قند خون شود.

لاغری و کاهش وزن با گارسینیا کامبوجیا

همچنین برخی مطالعات معتقد هستند که گارسینیا کامبوجیا ممکن است به کاهش سطح تریگلیسرید و کلسترول خون کمک کند. بنابراین افرادیکه تحت درمان با داروهای کاهنده چربی خون هستند باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.
همچنین مطالعات مختلف یکسری از عوارض را در اثر مصرف گارسینیا کامبوجیا نشان داده است.

مهم ترین این عوارض شامل:

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم، گیجی، خشکی دهان، سردرد، دلدرد، سوهاضمه، مشکلات گوارشی و اسهال است. همچنین اداره دارو و غذای آمریکا در سال 2009 در مورد مصرف این ماده برای کاهش وزن هشدار جدی داده است. به این دلیل که گارسینیا کامبوجیا باعث مشکلات جدی و خطرناک برای کبد می شود. البته به علت اینکه مکمل گارسینیا کامبوجیا دارای مواد دیگری علاوه بر خود گارسینیا کامبوجیا است، هنوز مشخص نیست که عوارض کبدی ناشی از مصرف مکمل به علت خود گارسینیا است یا به علت مواد همراه آن. به علاوه گارسینیا کامبوجیا با برخی بیماری ها و داروها تداخل دارد.

افرادیکه مبتلا به آسم یا آلرژی هستند و داروهایی مانند سینگولر (مونته لوکاست) مصرف می کنند نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین مصرف این ماده در افرادیکه دیابت دارند، قرص ضد دیابت یا انسولین مصرف می کنند، افرادیکه مبتلا به کم خونی هستند یا قرص آهن استفاده می کنند و افرادیکه داروهای ضد درد استفاده می کنند، ممنوع است.

همچنین افرادیکه تحت درمان با داروهای مربوط به اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی و ...) هستند، از داروهای پائین آورنده کلسترول خون ( به ویژه استاتین ها) استفاده می کنند، یا تحت درمان با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین هستند، نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی و در مبتلایان به مشکلات کبدی و کلیوی ممنوع است.

گارسینیا کامبوجیا

برخی عوارض جانبی این گیاه عبارتند از:

· سرگیجه

· خستگی دهان

· ناراحتی معده یا اسهال

درسال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا به افرادیکه از مکمل های کاهش وزن حاوی گارسینیا کامبوجیا، استفاده می کنند به دلیل امکان بروز مشکلات حاد کبدی هشدار داد. اینگونه مکملهای کاهش وزن حاوی سایر ترکیباتی هستند که به کاهش وزن کمک می کند بنابراین هنوز کاملاً روشن نیست که عوارض حاد کبدی مربوط به گارسینیا کامبوجیا باشد. درحالیکه تعدادی از تحقیقات استفاده از این ساپلیمنت را برای کبد بی ضرر میدانند اما سایر محققان استفاده از این نوع ساپلیمنت ها را ایمن نمی دانند.

گارسینیا کامبوجیا ممکن است با داروهای زیر تعامل نامطلوب و بد داشته باشد:

· داروهای آسم و آلرژی نظیر Accolate Singulair,

· داروهای دیابت از جمله قرص ها و انسولین

· مکمل های آهن برای کم خونی

· داروهای ضد درد و مسکن

· داروهایی که برای مشکلات وبیماریهای روانی تجویز می شوند

· استاتین داروهایی برای کاهش کلسترول

· وارفارین (رقیق کننده ی خون)

چنانچه باردار یا در حال شیردهی هستید به هیچ وجه از این مکمل ها استفاده نکنید چنانچه دارای مشکلات کلیوی یا کبدی هستید از این نوع مکمل ها استفاده نکنید.از آنجائیکه نتایج تحقیقات بسیار نقیض یکدیگرهستند شما باید با پزشک خود درباره ی استفاده از مکمل های حاوی گارسینیا کامبوجیا مشورت کنید حتی اگر برای شما مصرف این مکمل ها ایمن اعلام گردد به نظر نمی رسد چندان در کاهش وزن شما موثر باشد. عاقلانه تر اینست که پول خود را صرف خرید غذاهای سالم یا دی وی دی های ورزشی کنید.

گارسینیا کامبوجیا

منبع:متخصص تغذیه مینا شیرازی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits