دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست به شدت به نور زیاد نیاز دارند. این گیاهان برعکس گیاهان آپارتمانی سایه دوست، مناسب افرادی هستند که به خاطر وجود پنجره های بزرگ و بالکن، خانه ای نورگیر دارند.


گیاهان آپارتمانی نیارمند به نور آفتاب


گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست به شدت به نور زیاد نیاز دارند. این گیاهان برعکس گیاهان آپارتمانی سایه دوست، مناسب افرادی هستند که به خاطر وجود پنجره های بزرگ و بالکن، خانه ای نورگیر دارند. در مجموع گیاهان آپارتمانی برای رشد کردن نیازهای مختلفی به شدت نور دارند؛ گروهی از گلهای آپارتمانی سایه دوست و برخی گیاهان آفتاب دوست هستند. اگر منزل شما هم شرایط نگهداری از گیاهان آفتاب دوست را دارد تا انتهای مطلب با ما در مجله دلگرم همراه باشید.

تعدادی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نور فراوان دارند. این گیاهان را برای دریافت نور مورد نیاز پشت پنجره جنوبی یا در بالکن قرار دهید. کاکتوس، حسن یوسف و شمعدانی نمونه ای از این گل ها هستند.

شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی دوست دار نور

یکی دیگر از عواملی که در سلامتی و طراوت گیاهان نقش عمده‌ای دارد میزان رطوبت و حرارت موجود در اطراف آن‌هاست. کمبود رطوبت محیط زیست گیاه، آب کلردار و کمبود پتاسیم موجب سوختگی نوک و حاشیة برگ‌ها و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ در نقاط مختلف برگ‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید اگر می‌خواهید گیاهانتان از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشند، درجة حرارت محیط زیست آنان نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجة سانتی‌گراد کمتر باشد برخی از آنان تا ۱۰-۱۲ درجه بالاتر از صفر حتی کمتر از آن را تحمل می‌نمایند ولی افسرده و کسل می‌شوند.

گل

معرفی گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست

کالانکوئه

گل کالانکوئه یکی از گیاهان آفتاب دوست است که متعلق به مناطق گرمسیری می باشد و حدود ۱۲۵ گونه دارد. این گیاه مقاوم آپارتمانی با نامهای دیگری همچون مادر هزار فرزند، اشک تمساح، اشک عروس، بریوفیلوم، گل اشک زلیخا نیز شناخته می شود. مکان پر نور و گرم را دوست دارد و مقاوم به خشکی است. این گل آپارتمانی برگ و ساقه های ضخیم و گوشتی دارد که به شکل تک ساقه رشد می کنند و برگ ها همشه سبز و بدون کرک و صاف هستند.

گل های زیبای این گیاه مانند یک لوستر وارونه و در چند طبقه قرار دارند که به آن گل لوستری یا گل طبقاتی هم می گویند. چون این گیاه نسبت به سرما و رطوبت حساس می باشد گلدان را در معرض باد کولر قرار ندهید، البته دمای صفر درجه را به شرط آنکه طولانی نباشد تحمل میکند. بهترین دما برای گل کالانکوئه ۱۵ تا ۳۰ درجه است. گیاه اشک تمساح روز کوتاه است یعنی در زمستان و اوایل بهار که روزها کوتاه است گل میدهد. هرس گل بعد از اتمام فصل گلدهی باعث تقویت گیاه میشود.

از عجیب ترین خصوصیت گل اشک تمساح زنده زا بودن گیاه است، یعنی در حاشیه برگهای این گیاه جوانه های کوچکی که ریشه ای نازک و سفبپید دارند می روید و زمانیکه دارای ۴ برگ شد از گیاه مادر جدا شده و روی خاک می افتد و گیاه جدیدی رشد می کند. گلدان سفالی برای کاشت گل مناسب تر می باشد.

گل حسن یوسف

گل حسن یوسف یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار و از گیاهان آفتاب دوست است که در اغلب کشورهای غربی با نام “ملکه ای با دنباله های قرمز” شناخته می شود. نام این گل برگرفته از ظاهر زیبا و برگ های رنگانگ و جذاب آن میباشد. گیاهی همیشه سبز، با رشدی سریع و دائمی که وجود برگ هایی با رنگ های متنوع آنرا جزء زیباترین و متنوع ترین گیاهان آپارتمانی قرار داده است. رنگ برگ های گل حسن یوسف بسته به شدت نور متفاوت می باشد، برگ ها در نور کم پر رنگ و در نور مستقیم روشن می شوند. برای آنکه تمام برگهای گل از انرژی خورشید بهره ببرند، هر چند روز یکبار گلدان را بچرخانید.

این گیاه نسبت به سرما حساس است اما هوا خنک را دوست دارد و برخلاف سایر گل های آپارتمانی به نور، گرما و آب زیادی نیاز دارد؛ البته در زمستان از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید. مناسب ترین دما برای رشد گیاه ۱۸ درجه سانتیگراد می باشد و خاک سبک برای رشد این گیاه بهتر است و با وجود این خاک سه روز در هفته آبیاری نیاز است. همچنین می توان برای تامین رطوبت مورد نیاز گل، از زیر گلدانی پرآب استفاده کنید.

با توجه به اینکه گل حسن یوسف رشد سریعی دارد، اگر ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند باید گلدان را عوض کنید. همچنین هرس شاخه ها باعث رشد بیشتر و حالت بهتر گیاه میشود. حسن یوسف علاوه بر آنکه جزء گیاهان آفتاب دوست است برای کودکان نیز خطری ندارد و برگ های زیبای آن به رنگ‌های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای و گل های کوچک آن به رنگ آبی هستند.

کاکتوس

کاکتوس ها را می توان از متنوع ترین و پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی دانست که جز گیاهان آفتاب دوست نیز هستند. کاکتوس از تیره میخک سانان و دارای ۵۰۰ گونه میباشد که بعد از ارکیده ها بیشترین تعداد را دارد. نام کاکتوس از یک واژه یونانی به معنای گیاه خاردار گرفته شده است.

کاکتوس ها با توجه به تفاوت ظاهری و ژنتیکی به سه گروه پرسکیه، اوپنسیه، کاکتاسه تقسیم می شوند و به علت آنکه متعلق به مناطق خشک و صحراهای آمریکا می باشند از مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان برخوردارند. هرچند این گیاه یادآور کویر می باشد اما تمامی انواع آن متعلق به بیابان نیستند، بعضی از انواع آن در چمنزار، کوه و جنگل رشد می کنند.

اگر قصد ساخت یک تراریوم را دارید کاکتوس به خاطر همزیستی مسالمت آمیز انواع آن کنار هم، بهترین انتخاب میباشد. این گیاه با وجود ساقه هایی گوشتی بیشترین توان ذخیره آب را دارد و برای مناطق خشک و کم آب مناسب است. آبیاری کاکتوس به دو روش قرار دادن گلدان در ظرف آب به مدت ۱۵ دقیقه و آبیاری از بالای خاک انجام میشود که میزان آن با توجه به نوع خاک، فصل، دمای محیط، اندازه گیاه و جنس گلدان متفاوت می باشد.

به عنوان مثال گلدان سفالی به خاطر خروج رطوبت اضافی و تهویه گیاه بهترین گزینه است. همچنین از غبارپاشی برگ های این گیاه خودداری کنید. کاکتوس ها را می توان جزء گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و گیاهان گلدار هم به شمار آورد؛ گل های معطر این گیاه در رنگ های متنوع و عموما بزرگ و درخشان هستند و اغلب در فصل بهار و تابستان شکوفا می شوند که برای آشنایی با این کاکتوس ها مطلب ” کدام کاکتوس گل می دهد” را مطالعه بفرمایید.

گیاه یشم

گیاه یشم یا کراسولای نقره ای یکی از گیاهان آفتاب دوست و زینتی است که به نام های دیگری چون درخت دوستی، درخت شانس و درخت پول نیز معروف است. این گیاه نور پسند ظاهری شبیه به گیاهان گوشتی و کاکتوس ها دارد و گیاهی آب دار و همیشه سبز است که در ابتدا کوچک بوده اما در طول زمان و در صورت شرایط مساعد تا دو متر قد می کشد و اگر خوش شانس باشید گلدهی آن را نیز مشاهده خواهید کرد. برگ های کروسولا ضخیم، صاف، براق و به رنگ سبز یشمی هستند و گل های سفید و صورتی به شکل ستاره دارند.

این گیاه آپارتمانی بومی آفریقای جنوبی است و گیاهی بسیار مقاوم و بادوام است که توانسته جایزه انجمن سلطنتی باغبانی و باغ انگلستان را بدست آورد. این گیاه تحمل خاک فقیر و خشک را دارد اما به خوبی رشد نمی کند و علاوه بر اینکه در منزل رشد خوبی دارد، از آن برای مرزبندی کردن معابر هم استفاده می کنند.

کراسولا یکی از گیاهان آفتاب دوست است که در صورتی که روی برگ های آن گرد و غبار بنشیند مانع از تنفس برگ ها می شود؛ به همین دلیل باید برگ ها را مرتبا با پارچه مرطوب پاک کرد. همچنین اگر برگ ها قهوه ای رنگ شدند یعنی نور زیادی به گل تابیده که باید جای آن را تغییر داد. خاک با زهکش مناسب، رطوبت نسبتا پایین، تهویه مناسب، حذف برگ های پژمرده و تغییر رنگ یافته، دادن کود مایع مخلوط در تمام فصول سال به غیر از زمستان و خارج کردن آب زیر گلدانی به خاطر جلوگیری از پوسیدگی ریشه از نیازهای مراقبتی این گیاه می باشند.

گل شمعدانی

شاید اولین تصویری که بعد از شنیدن گل شمعدانی در ذهن اکثر ما شکل میگیرد، حوضی است که اطراف آن با گلدان های رنگارنگ شمعدانی جلوه ای زیبا گرفته است و حس نوستالژی القا میکند. گل شمعدانی گیاهی علفی و چند ساله و یکی از گیاهان آفتاب دوست است که دارای ۲۰۰ گونه می باشد. این گل آپارتمانی شاداب و رنگی به دکوراسیون منزل رنگ می دهد و به صورت آویزان یا درون گلدان نگهداری می شود و عطر ملایمی دارد.

این گیاه محبوب و چشم نواز مخصوص آب و هوای معتدل و کمی مرطوب می باشد. گلی مقاوم با نیازهای مراقبتی کم که گلهایی پر، زیبا و رنگارنگ دارد و ارتفاع آن گاهی به ۲ متر هم می رسد. این گل نسبت به سرما و سایه مقاوم است و تقریبا در انواع خاک ها جز خاک مرطوب رشد خوبی دارد و با افزودن کود کمپوست گل شادابتری خواهیم داشت. در تمام طول تابستان گل میدهد اما در پاییز اغلب برگ ها و ساقه ها خشک میشود که میتوان آن ها را هرس کرد.

شمعدانی یکی از گیاهان آفتاب دوست است که به آفات گیاهان خانگی مستعد است و برگ های زرد آن نشان از آبیاری کم یا زیاد می باشد. این گیاه بیشتر از آب به غذا احتیاج دارد، از بهار تا پاییز دو هفته یکبار با کود محلول در آب گیاه را تغذیه کنید.

بنجامین

فیکوس بنجامین که در انگلیسی به آن گل انجیر مجنون نیز می گویند از خانواده موراسه ها می باشد این گل جزء گیاهان آفتاب دوست است اما نور مستقیم را خیلی دوست ندارد. هر چند این گیاه گل نمی دهد اما بر گهای بیضی شکل آن با رنگ سبز روشن و شاخه هایی ارتجاعی به این گیاه جلوه و زیبایی خاصی می بخشند.

بعضی افراد نیز با بافتن ساقه های گیاه به شکل گیس، زیبایی گل را دوچندان می کنند. این گیاه نسبت به تغییرات محیطی حساس است و مقاومت کمی دارد و به بیشترین مراقبت احتیاج دارد، همه این عوامل باعث شده است تا افرادی که تجربه کافی در زمینه پرورش گیاه ندارند به سمت گل بنجامین نروند. این گل نسبت به سرما حساس است و باید در زمستان به محیطی گرم انتقال داده شود. بهترین دما برای رشد گل بنجامین بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد میباشد. همچنین برای آبیاری از آب فاقد املاح و ولرم استفاده کنید و اسپری گل هم مانعی ندارد. این گل بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ ها به چند نوع متفاوت تقسیم می شوند.

گل

نگهداری از گل های آپارتمانی هنگام مسافرت


هر ساله هنگام تعطیلات و مسافرت ها خانواده هایی که در فضای داخل خانه شان تعدادی گیاه آپارتمانی را پرورش می‌دهند، همواره دل نگران آبیاری آنها می‌شوند. برخی مسئولیت آبیاری را به همسایه و یا فامیل خود می‌سپارند ولی بعضی دیگر که چنین امکانی را ندارند، به هنگام برگشتن با گیاهانی پژمرده روبه رو می‌شوند. در صورتی که می‌توانند با به کارگیری یکی از چند راهکار زیر با خیالی آسوده به سفر بروند.

۱ـ گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

۲ـ در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را بر روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن در کف هر یک از گلدان ها نیز حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

۳ـ یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را در کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو الی سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را بر روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن و یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بهترین گیاهان آپارتمانی

علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

بهترین آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits