دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با گیاهان مناسب برای تراریوم
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تراریوم یا باغ شیشه ای ، کاشت گیاهان در ظرف های شیشه ای در بسته یا بدون سرپوش است.


تراریوم چیست؟


تراریوم یا باغ شیشه ای ، کاشت گیاهان در ظرف های شیشه ای در بسته یا بدون سرپوش است. در تراریوم در بسته به دلیل سرپوشیده بودن ظرف رطوبت زیاد شده و نمیشود هر گیاهی را در آن کاشت. گلهای مناسب تراریوم نباید رشد زیادی داشته باشند.

تراریوم یکی از زیباترین روش ها برای نگهداری گل و گیاه در داخل آپارتمان است. اگر خیلی حوصله نگهداری از گلدان ندارید، می توانید تراریوم بخرید و در هر بخشی از خانه از آن استفاده کنید. تراریوم یا باغ شیشه ای محفظه های شیشه ای یا شفاف هستند که در آن گیاهی زنده و با طراوت می کارند .

تراریوم که یک باکس شیشه ای زیبا و گیاهان داخل آن است گزینه مناسبی برای هدیه به عزیزان است و موجب خوشحالی آنها می شوید. شما می توانید این گلخانه مینیاتوری را خودتان در خانه درست کنید.

تراریوم

تراریوم را در چه مکانی قرار بدهیم؟


نور :

مکان قرار گیری تراریوم به نیاز نوری گیاهان بستگی دارد مثلا کاکتوس ها و ساکولنت ها به نور بیشتری نیاز دارند و باید در تراریوم های بازبرای قرار بگیرند اما گیاهانی مثل فیتونیا و سرخس و گل سنگ به نور کمتری احتیاج دارند.

در کل تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد .تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود.

آبیاری :

پس از کاشت، با اسپری گیاهان را آبیاری کرده و از آبیاری شدید و مستقیم آن بپرهیزید زیرا باعث از بین رفتن گیاهان می شود وآب را به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شودئزیرا آب دادن زیاد باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. هنگامی که کناره های ظرف خشک هستند مقدار کمی آب اضافه کنید .

گیاهانی موجود در تراریوم باز به آب بیشتری نیاز دارند ، اما گیاهان داخل تراریوم های بسته به علت رطوبت زیاد محیط، به آب کمتر نیاز دارند و در صورت نشستن آب روی جداره شیشه ، در آن را باز کنید تا رطوبت اضافی خارج شود. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند 1 ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید، که این به شرایط بستگی دارد .

کوددهی:

عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها به علت کود بیش از اندازه می باشد . بعد از گذشت یک سال اقدام به کود دادن گیاه کنید.

تراریوم

گیاهان مناسب برای تراریوم


کاکتوس و ساکولنت:

از گیاهان مناسب تراریوم هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و بیشترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که رطوبت زیاد موجب پوسیدن و خراب شدن این گیاهان میشود پس از گیاهان مناسب تراریوم در بسته نیستند و باید در ظرف های بدون درپوش کاشته شوند و به آبیاری نهایتا ماهی یک بار نیاز دارند.نکته ی حائز اهمیت دیگر این است که حتما باید گیاهانی که کنار هم کاشته میشوند نیاز نور و آب مشابهی داشته باشند.

گیاه دوستی (پیله آ ):

این گیاه اغلب در مکان های مرطوب کاشته میشود و سایه دوست است.اندازه ی این گیاه برای کاشت در هر اندازه تراریوم مناسب است و برگ های بسیار زیبایی دارد که رگ برگ های قرمز دارند و تضاد بسیار زیبایی در ترکیب با رنگ سبز درخشان برگ هایش ایجاد می کنند.

گیاه عنکبوتی(spider plant):

این گیاه از گیاهان سازگار با تراریوم است که با رگ برگ های روشن خود میتواند تضاد زیبایی با بقیه گیاهان ایجاد کند.این گیاه نور کم را به خوبی تحمل کرده و دوستار رطوبت است به همین دلیل باید همیشه قبل از خشک شدن خاک آبیاری را انجام دهید.

کریپتانتوس (star fish):

این گیاه از خوانواده ی آناناس با برگ های نواری و تسمه مانند و راه راه است که این برگ ها بسته به مقدار نوری که دریافت میکنند تغییر از قرمز تا سفید و سبز تیره تغییر رنگ میدهند.این گیاه رشد آهسته ای دارد و به همین دلیل مناسب تراریوم است.

باغ شیشه ای

فیتونیا:

از جمله گیاهان آپارتمانی با عمری طولانی است و به خوبی در محیط گرم و مرطوب رشد میکند.برگ های آن دارای رگه هایی زیبا با رنگ های سفید ، سبز و یا قرمز هستند.

پپرومیا:

این گیاه با برگ هایی با نقش های برجسته از گیاهان مناسب برای تراریوم است که رطوبت را دوست داشته و نور کمی احتیاج دارد.گاهی زمان خارج کردن پپرومیا از گلدان متوجه می‌شوید که از چند بوته تشکیل شده و می‌توانید بوته‌ها را از هم جدا کرده و هر کدام را جداگانه بکارید.البته بهتر است بدانید که پپرومیا انواع مختلفی دارد.

تیلاندسیا:

از گونه گیاهان هوازی است که به خاک احتیاج نداشته و مواد مورد نیاز خود را از هوا و از طریق برگ هایش تامین میکند.این گیاه برای نگهداری در تراریوم بسیار مناسب است.

چمن سیاه موندو :

از گیاهان سازگار با تراریوم با برگ های نواری که رنگشان از سبز تیره تا سیاه متفاوت است ،با ارتفاعی حدود 40 سانتیمتر در حالت بالغ است که به همین دلیل مناسب برای تراریوم های بزرگ است.رطوبت داخل تراریوم برای این گیاه کافی است و نیازی به غبار پاشی ندارد.

terariomm

بگونیا توت فرنگی:

این گیاه دوست داشتنی با عمری طولانی از گلهای مناسب تراریوم است که شاخه های رونده به رنگ قرمز دارد و به خاطر گل‌های زیبایش لقب بگونیا توت فرنگی را گرفته است که حتی وقتی گل ندارد برگ های زیبایش زینت بخش تراریوم شما خواهد بود.

چمن عروس:

شاید شما این گیاه را با نام چمن تراریوم بشناسید اما نام آن چمن عروس میباشد. از این گیاه میتوانید برای پوشش سطوح خالی مانده ی تراریوم به همراه سنگ های تزیینی و مجسمه های کوچک استفاده کنید.این گیاه بسیار رطوبت دوست است و به غبارپاشی نیاز دارد و بی آبی باعث از بین رفتن آن میشود.هرس کردن این گیاه را نباید فراموش کنید چرا که رشد سریعی دارد.

برگ قاشقی (پپرومیا برگ قاشقی):

این گیاه برای تراریوم های بزرگ و متوسط مناسب است و نور کم را تحمل می کند. رطوبت داخل تراریوم برای آن کافی بوده و به غبار پاشی نیازی ندارد.کاشتن آن در کنار گیاهانی مانند پوتوس یا سینگونیوم منظره ی بی نظیری را ایجاد میکند.این گیاه دو نوع ابلق و سبز دارد.

بنفشه آفریقایی:

گیاهی ظریف و زیبا که ارتفاع آن بین 2.5 تا 15 سانتیمتر متغیر است و با گل های کوچک آبی, صورتی, بنفش و سفیدش انتخاب خوبی برای تراریوم خواهد بود چراکه محیط مرطوب را ترجیح میدهد.

می توانید از گیاهان دیگری مانند پوتوس ، پاپیتال یا عشقه ، هدرا ، فیکوس ،انواع بونسای و … هم در تراریوم خود بسته به سایز مورد نظرتان استفاده کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

۲۰ فایده شگفت انگیز استفاده از گل و گیاه در خانه و محل کار

معرفی گل و گیاهان مناسب برای انواع بالکن

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits