دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا توتون همان تنباکو است و چه فرقی با هم دارند ؟
40
زمان مطالعه: 5 دقیقه
توتون و تنباکو دو واژه ایست که اغلب با هم بکار برده می شود و گاه بجای هم استفاده می گردد. با ما در دلگرم همراه باشید تا با این دو بیشتر آشنا شویم .

توتون چیست؟

توتون گیاه بومی امریکای شمالی می باشد. در حکایت ها آمده است که حدود ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح گیاه توتون به صورت طبیعی در امریکا سبز شده و شروع به رشد کرده است.

بوی مخصوص توتون بـه عــلت وجود روغنی به نام نیکوتین است امروزه حدود چند میلیون هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی برای کشت توتون در سر تا سر دنیا اختصاص داده شده است.

پرورش توتون امروزه در اغلب نواحی گرم و معتدل کره زمین معمول می‌باشد. توتون و گونه‌های آن در نواحی مختلف ایران کاشته می‌شود. این گیاه بیشتر در اراضی اصلاح شده و زمین‌های دارای کود پتاس می‌روید.

قسمت مورد استفاده گیاه برگ‌های آن است. توتون دارای برگ‌های پهن و بزرگ، منفرد، بدون دمبرگ یا گل‌هایی به رنگ صورتی است. کشورهای اصلی عرضه کننده این گیاه شامل، مکزیک، اکوادور، گویان، ونزوئلا، بولیوی، آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی هستند.

امروزه توتون تنها به عنوان یک ماده دود زا شناخته نمی شود بلکه به عنوان گیاهی با خواص دارویی در میان گیاهان، از آن یاد می شود. زیرا پروتئین و اسید های آمینه موجود در توتون بسیار بالاتر از سویا بوده و با پروتئین کازئین شیر برابری می کند و از توتون می توان برای تهیه پروتئین های مخصوص برای تولید انرژی استفاده کرد.

تنباکو چیست؟

تنباکو چیست؟

از قدیم استفاده از تنباکو در میان مردم بسیار رایج بوده است. بعد از رسیدن تنباکو به آمریکا، محبوبیت تنباکو به عنوان یک کالای تجاری افزایش یافت. همچنین اقتصاد جنوب ایالات متحده را رونق می‌ بخشید.

تنباکو به عنوان یک مادّهٔ مضر برای سلامتی محکوم شد، و سرانجام به عنوان یک عامل برای سرطان و دیگر بیماری‌های تنفّسی و گردش خون، شناخته شد.

این امر در ایالات متحده، یک انجمن به نام ساماندهی تنباکو (MSA) متولد شد. تنباکوی میوه‌ای هم چند سالی است که به دست اعراب تولید شده و با انواع اسانس و طعم‌های گونا گون در دسترس همگان است حتی در کشورهای دیگر اروپای.

البته به گفته پزشکان این نوع تنباکو از بدترین نوع برگ توتون تهیه شده که در کارخانه‌ها معمولاً دور ریز تولیدات آنها است ولی به واسطه مواد شیمیایی معطر و بسته بندی‌های پر زرق و برق آنها را با نام تنباکوی میوه‌ای در ایران و نام عربی معسل در کشورهای عربی بفروش می‌رسانند.

استعمال قلیان میوه‌ای در برخی شهرها و کشورهای اروپا هم شیوع پیدا کرده و خیلی از جوانان هم در اروپا قلیان میوه‌ای را به عنوان تفریح انتخاب کرده و ساعتی را در کافی شاپ برای سرو قلیان اختصاص می‌دهند. و همچنین در ایران بین جوانان رایج شده است.

توتون با تنباکو چه تفاوتی دارد؟

تنباکو، برگهای خشک شده گیاه توتون است که می تواند به صورت کشیدنی (دود کردن) و احیانا جویدنی در اشکال مختلف سیگار، سیگار برگ، توتون پیپ، قلیان و ... مورد استعمال قرار گیرد. از ترکیبات خطرناک سیگار نیکوتین، تار و مونو اکسید کربن است.

تنباکو در میان قبایل آمریکای شمالی و مرکزی در قرن ۱۶ م. کشف گردید. این گیاه مصرف پزشکی ندارد و از نظر طبقه بندی فارماکولوژی موجب تحریک یا تضعیف سیستم مرکزی اعصاب می گردد.

اثرات کوتاه مدت تنباکو چیست؟

از ترکیبات خطرناک سیگار نیکوتین، تار و مونو اکسید کربن است. تار و دود سیگار موجب تحریک زیاد نسوج و همچنین ترشحات نایچه ها و بزاق دهان می گردد.

تار موجود در سیگار در ریه ها جمع می گردد و موجب ناراحتی های دستگاه تنفسی از جمله برونشیت مزمن، تنگی نفس و آمفیزم ریوی می شود. دیگر از عوارض جسمی مصرف سیگار، افزایش فشار خون و ضربان قلب، گشاد شدن مردمک چشم، کاهش اشتها، اسهال، استفراغ و گیجی است.

مسمومیت ناشی از نیکوتین در فرد ایجاد لرزش، استفراغ، اختلالات تنفسی و اغلب فلج شدن دستگاه تنفسی و تشنج شدید می نماید. مونواکسید کربن موجود در سیگار علاوه بر آسیب رساندن به فرد سیگاری به اطرافیان وی نیز همان آسیب را می رساند.

یک نخ سیگار کمتر از یک میلی گرم نیکوتین وارد خون می کند. چنانچه ۲ یا ۳ قطره از نیکوتین خورده شود، موجب مرگ آنی می گردد و این، سمیت زیاد این ماده را می رساند.

وقتی که سیگار خورده شود، نیکوتین به آهستگی در معده جذب می گردد و از این رو است که اغلب می توان کودکان خردسالی را که اشتباها سیگاری خورده اند، از مرگ نجات داد.

فرق توتون و تنباکو

اثرات دراز مدت تنباکو چیست؟

تار موجود در سیگار ایجاد سرطان می کند که رایج ترین نوع آن سرطان دستگاههای هاضمه، ریه، دهان، گلو و حنجره است. علاوه بر آن عوارض جسمی دیگری از جمله اختلالات و بیماریهای تنفسی، بسته شدن عروق و زخم معده بسیار رایج است.

سیگار کشیدن موجب تنگ شدن عروق می شود، میزان ویتامین C در بدن را کم می کند، ایجاد زخمهای پوستی که به کندی خوب و ترمیم می شوند می نماید، درجه مصونیت بدن را در برابر بیماریها کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که هر نخ سیگار ۵/۵ دقیقه از عمر انسان را می کاهد. کودکان مادران سیگاری در زمان تولد از وزن کمتری برخوردارند و اغلب در خطر نارس به دنیا آمدن قرار دارند و از نظر ذهنی و رشد و نوع رفتار نیز در مقایسه با کودکان مادران غیر سیگاری در سطح پایین قرار دارند. بیشتر افراد سیگاری از نظر فیزیکی و روانی به مصرف دخانیات وابستگی پیدا می کنند.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (40 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits