دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم خوردن تربت امام حسین (ع) به قصد شفا و تبرک
10
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تربت حسینی که خوردن آن به قصد استشفاء مستحب است چه محدوده‌ای از مرقد شریف حضرت را شامل می‌شود، آیا خوردن مقداری از مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟

حکم خوردن تربت امام حسین

خوردن هر خاکی بر بنی آدم حرام است، مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام که اگر کسی دردی داشته باشد و از آن بخورد خداوند او را شفا می دهد. (امام صادق علیه السلام، کامل الزیارات ٢٨٥، شرح شمع ص ٥٧)

کسی که با تسبیح از تربت حسین علیه السلام یکبار استغفار کند، برای او هفتاد برابر حساب می شود. (امام صادق علیه السلام، بحار ٩٨/١٣٦)

یکی از آداب و سنن در نزد شیعه که خیلی هم مورد توجه هست مسئله دعا به درگاه خداوند تعالی است. که خداوند هم در قرآن می فرمایند «أدعونی استجب لکم»(1)بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را .

در روایت است که می فرمایند «الدعاء مخّ العبادة» و در کتب حدیثی من جمله کتاب کافی بابی هست راجع به دعا و اهمیت دعا کردن.

دعا کردن طلب کمک از خداوند تبارک و تعالی است در باب تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در هنگام استفاده کردن از تربت علیه السلام و اکل تربت دعاهایی وارد شده است که انسان از خداوند استمداد می گیرد به واسطه این دعاها به جهت رفع مشکل خصوصا شفا گرفتن و رفع درد و الم.

در احادیث متعددی دعاهایی از لسان ائمه معصومین علیهم صلوات الله وارد شده است و توصیه کردند که هنگام استفاده تربت حضرت سیدالشهداء این دعاها را بخوانید که این عمل جزء آداب استفاده از تربت است.

خوردن تربت امام حسین

چگونه از امام حسین شفا بگیریم

آداب خوردن تربت امام حسین

مردی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد شنیدم شما فرموده اید که تربت امام حسین علیه السلام دواء است و شفاء می دهد حضرت فرمودند بلی چنین است ، چه شده تو را ،

گفت من از تربت امام خوردم ولی نفعی نبرده ام از آن، امام فرمودند که آیا دعائی قبل از آن خواندی ، گفت خیر چه دعائی وقت خوردن تربت بخوانم ،

حضرت فرمودند :

  1. قبل از هر چیزی تربت را ببوس و به چشمانت بگذار و اندازه یک نخود بیشتر نخوری که اگر بیشتر بخوری مثل اینکه گوشت ما را خوردی
  2. سپس بگو ، خدایا به حق ملکی که این خاک را قبض کرد و به دست گرفت. و به حق ملکی که آن را در نزدش نگه داشت. و به حق آن وصی که در این خاک حلول کرد که مراد امام حسین علیه السلام است.
  3. صلوات و درود بفرست بر محمد و آل محمد صلی الله علیهم اجمعین و قرار بده این خاک را برای من شفاء از کل درد
  4. و امان از هر خوفی و حفظ کن از هر بدی و پلیدی پس وقتی این را گفتی قرار بده این خاک را در ظرفی و یا داخل آبی و بخوان بر آن سوره قدر را، دعای اول برای شروع و اذن به خوردن است و سوره قدر هم برای پایان و ختم است یعنی در پایان خوانده می شود.

امام صادق علیه السلام در حدیثی دیگر می فرمایند
تقول عند اکلها «بسم الله و با الله اللهم اجعله رزقا واسعا و علما نافعا و شفاء من کل داء انک عی کل شیء قدیر.
در هنگام خوردن تربت امام حسین علیه السلام بگوئید به نام خدا، خدایا قرار ده این تربت را برای من رزقی واسع و علمی نفع دهنده و شفائی از کل دردهایم به درستی که تو بر هر چیز قادر و توانا هستی.

در حدیثی دیگر دارد علی بن محمد رفعه قال: الختم علی طین قبر الحسین علیه السلام ان یقرء انا انزلناه فی لیلة القدر. وقت استفاده از تربت سیدالشهداء سوره انا انزلناه را بخوانید.

حکم خوردن تربت امام حسین

احکام تربت امام حسین

حکم خوردن تربت امام حسین از نظر مراجع تقلید

سؤال: آیا تربت حسینی که خوردن آن به قصد استشفاء مستحب است چه محدوده ای از مرقد شریف حضرت را شامل می شود، آیا خوردن مقداری از مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

قدر متیقن تربت قبر شریف و ملحقات عرفی آن است و مهر اگر از آن دو محل تهیّه شده باشد، همان حکم را دارد.

حضرت آیت الله تبریزی:

خوردن آنچه به عنوان تربت قبر امام حسین علیه السلام یا مهر کربلا در دسترس است، چنانچه به مخلوط کردن در آب باشد به طوری که مستهلک شود به قصد استشفاء مانعی ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

بعید نیست، ولی احتیاط این است که رجائاً یا متبرکاً کمی از مهر را در مقداری آب حل کنند، به طوری که در آب مستهلک شود و آن را بیاشامد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

هرجا عرفاً تربت کربلا محسوب شود (که در روایات محدوده ای برای آن مشخص شده) و مهرهای ساخته شده از آن محل هم نیز همین حکم را دارد.

حضرت آیت الله سیستانی:

به احتیاط واجب از قبر شریف و آنچه عرفاً به آن ملحق است نباید تجاوز کند و اگر از سایر موارد مانند اطراف قبر بخواهند استفاده کنند، باید با آب مخلوط کنند که صدق خوردن خاک نکند.

حضرت آیت الله بهجت:

احوط اقتصار بر مأخوذ از قبر و اطراف مجاور قبر مطهر است و در زائد بر آن در آب مستهلک شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

الف) از نقاط نزدیکی که دسترسی به آن در شرایط فعلی ممکن است خواه چند صدمتر باشد یا یک کیلومتر یا بیشتر.

ب) آری، همان حکم را دارد، مقدار کمی را در آب حل می کند و می خورد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits