دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حضور زنان در راهپیمایی اربعین از نجف به کربلا چه حکمی دارد؟

حکم حضور زنان در راهپیمایی اربعین چیست؟

حضور زنان در راهپیمایی اربعین از نجف به کربلا چه حکمی دارد؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
احکام زیارت زنان در اربعین مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای : در آستانه فرارسیدن سالگرد اربعین حسینی، دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مجموعه‌ای از احکام و نظرات فقهی درباره‌ی زیارت اربعین را مطابق با فتاوای معظم‌له منتشر کرد.

فضیلت پیاده روی تا کربلا در اربعین برای زنان چقدر است؟

دلگرم : یکی از بهترین و پر ثواب ترین کارها برای مسلمانان جهان پیاده روی تا حرم امام حسین (ع) در روز اربعین است و خداوند به زائران پیاده ای که در روز اربعین به کربلا می رسند پاداش بزرگی را خواهد داد.

حکم شرکت کردن زنان در پیاده روی اربعین

امام صادق (ع) فرموده است:

«من خرج من منزله یرید زیاره قبر الحسین بن علی (ع)

کان ماشیا کتبت له بکل خطوه حسنه و محا عنه سیئه…»

هر کس به قصد زیارت امام حسین(علیه السلام) پیاده از خانه اش خارج شود، خداوند در مقابل هر گام، برای او حسنه ای می نویسد و گناهی از او می زداید.

فاضل دربندی می نویسد: این پیاده بودن، یا به جهت فقیر بودن زائر است که نشان می دهد این زیارت، برخاسته از شوق و محبت است، یا به جهت آن است که زائر، خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردی و خورشید سپهر عصمت و شهادت، کوچک می شمارد و در راه او، رنج سفر پیاده را بر خود هموار می کند و هر دو ارزشمند است.

معاویه بن وهب، از اصحاب امام صادق(ع) می گوید: خدمت آن حضرت رسیدم. در مصلای خود در خانه اش نشسته بود و پس از نماز با خداوند راز و نیاز می کرد.

از جمله در دعا نسبت به زائران قبر بدن های خود را در این راه در معرض قرار می دهند… خدایا رحمت کن بر چهره هایی که آفتاب، رنگ آن ها را تغییر داده، صورت هایی که متوجه قبر اباعبدالله است، چشم هایی که در محبت ما اشک می ریزد… خدایا این جان ها و بدن ها را به تو می سپارم، تا کنار حوض کوثر به هم برسیم…»

این سنت زیارت پیاده، از زمان ائمه بوده است و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشماری برای آن نقل شده است.

حکم حضور زنان در راهپیمایی اربعین چیست؟

حضور بانوان قرآنی در اربعین حسینی باعث معرفی انقلاب اسلامی به دنیا می‌شود

  • مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه حضور بانوان قرآنی در راهپیمایی اربعین حسینی باعث می‌شود تا انقلاب اسلامی ایران به دنیا معرفی شود، گفت : یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، حضور باشکوه زنان وبانوان در فعالیت‌های قرآنی است.
  • وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، حضور باشکوه خواهران در فعالیت قرآنی است، تصریح کرد: بدون اغراق می‌توان گفت که شبیه حضور بانوان در عرصه‌های قرآنی در ایران در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد.
  • معاون امور بانوان سازمان اوقاف افزود: توسعه فرهنگ قران کریم در سطح جامعه، می‌توانیم با توطعه‌های دشمنان مقابله کنیم.
  • رئیس شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین با بیان اینکه سال گذشته در ایام اربعین هم در نجف و کربلا و هم در مسیر پیاده‌روی اربعین، محافل قرانی با حضور نخبگان قرانی کشور برگزار ‌شد، یاداور شد: از نکات ویژه سال گذشته این بود که بعد از تلاوت قران کریم توسط بانوان ایرانی در محافل قرانی بانوان ، زنان سایر کشورها با بوسیدن دستان بانوان کشورمان، انها را مورد تکریم و تفقد قرار می‌دادند.
  • فرزانه خاطرنشان کرد: در مراسم اربعین سال قبل در مسیر راه‌پیمایی شهرهای نجف و کربلا، بانوان قرانی کشورمان در مجامعی که بانوان حضور داشتند، حاضر می‌شدند و به اصلاح قراعت نماز و نحوه حفظ قران کریم انان می‌پرداختند.
  • کارگروه فعالیت‌های قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین که به ریاست دکتر لاله افتخاری؛ معاون حوزه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین برگزار شد، حاضران در جلسه بر ساماندهی مناسب فعالیت های قرآنی و فرهنگی بانوان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی تاکید کردند.
  • رییس کمیته بانوان اربعین در حاشیه بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره اینکه چه تدابیری برای حضور بانوان در راهپیمایی اربعین از سوی ستاد مرکزی اربعین اندیشیده شده اظهار کرد: از بانوان این خواهش را داریم که تنها سفر نکنند یا همراه خانواده یا به صورت کاملا گروهی و دسته جمعی در این مراسم عظیم و باشکوه حاضر شوند.

حضور بانوان در راهپیمایی اربعین

“لاله افتخاری” درباره حضور بانوان در راهپیمایی اربعین با بیان اینکه از بانوان می‌خواهیم در مسیر راهپیمایی اربعین تنها شرکت نکنند، گفت: بهتر است حضور بانوان در راهپیمایی اربعین به صورت دسته‎جمعی باشد و در بین مسیر فقط از موکب‌های ایرانی استفاده کنند و قبل از اذان مغرب خود را به این موکب‌ها برسانند.

توجه به محل استراحت زنان در موکب‌های ایرانی

وی ادامه داد: پس از اینکه در این مراسم حاضر شدند، به هر جایی اعتماد نکنند و در موکب‌های ایرانی استراحت کنند و پیش از اذان مغرب خود را به موکب‌های بینِ راهی که برای آن‎ها در نظر گرفته شده است برسانند.

ما آمار دقیقی از اینکه چند موکب برای بانوان راه اندازی شده نداریم اما از اینجا ثبت نامی برای اعزام بانوان صورت نگرفته است و آن‎ها خودشان می‎توانند به صورت گروهی و به همراه خانواد‎ها در این مراسم شرکت کنند

رییس کمیته بانوان اربعین ادامه داد: در بین مسیر موکب‌های ما آماده پذیرایی از بانوان هستند و همچنین مشاورانی را برای پاسخگویی به سوالات و شبهات آن‎ها در این مسیر داریم و فعالیت‌های اعزام مُبلغین از جمله فعالیت‌های ما در این مراسم است.

نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در الگوسازی برای زنان جامعه

  • افتخاری درباره حضور بانوان در راهپیمایی اربعین یادآور شد: ما سه نشست علمی تخصصی در کربلا با موضوعات مرتبط با اربعین و پیاده‌روی آن و جهانی‌سازی اربعین و نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در الگوسازی برای زنان جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را داریم.
  • وی با بیان اینکه اربعین یک حرکت و راهپیمایی عظیمی است که جهانی شده، بیان کرد: ما در این راهپیمایی شاهد حضور مسلمانان و غیرمسلمانان و حتی افراد غیرموحد هستیم، چرا که امام حسین (ع) جهانی است و همگی خواستار حرکت و فعالیت در این راستا هستند.

حکم حضور زنان در راهپیمایی اربعین چیست؟

بیشتر بخوانید :

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟

۱۹ مورد از وسایل ضروری هنگام سفر به کربلا + توصیه های مهم

نحوه غنی‌سازی زنان در راهپیمای عظیم اربعین

  • رییس کمیته بانوان اربعین یادآور شد: امام حسین (ع) ۱۴۰۰ سال پیش خطاب به مردم گفت اگر دین ندارید آزاده باشید.
  • این راهپیمای عظیم نیز نشان‌دهنده این است که این سخن امام حسین (ع) در بین جهانیان پخش شده و حتی افرادی هستند که خیلی اعتقادات مذهبی ندارند، اما در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. ما باید در راستای این فعالیت بیشتر حرکت کنیم و درصدد غنی‌سازی آن بر‎آییم.
  • افتخاری خاطرنشان کرد: هر کدام از افرادی که در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند، خودشان یک رسانه هستند و ما باید بر روی آن‎ها و افکار و عقایدشان کار کنیم تا هر کدام از آن‎ها یک مُبلغ برای دین باشند.
  • در بین مسیر گروه‌های انحرافی هستند که ‌می‌خواهند شیعیان را از راه راست خارج کنند. از مردم و شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین می‌خواهیم که به اینگونه تبلیغات اهمیتی ندهند.
  • به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری دلگرم وی ادامه داد: فرهنگ حسینی یک فرهنگی است که باید در بین جهان و مردم ما ترویج پیدا کند و خوشبختانه اکنون شاهد آن هستیم که همگان خواستار این فرهنگ هستند،
  • اما شرکت‌کنندگان در راهپیمایی به تبلیغات سوء و ظاهر فریبنده برخی از افرادی که می‎خواهند در این راستا سوء استفاده‎هایی داشته باشند توجهی نکنند.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits