دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زائران با چه وسایلی به پیاده روی اربعین بروند؟

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟

زائران با چه وسایلی به پیاده روی اربعین بروند؟
49
زمان مطالعه: 10 دقیقه
راهپیمایی اربعین : در ادامه آنچه ضرورت دارد که زائر در سفر به عتبات بداند و وسایلی که باید به همراه خود داشته باشد و لوازمی که به همراه داشتن آنها ضرورتی ندارد را می‌خوانید.

لوازم مورد نیاز برای راهپیمایی اربعین

دلگرم : امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند: اگر یکی از شیعیان ما به زیارت امام حسین علیه السلام برود، باز نمیگردد در حالی که تمام گناهانش بخشوده شده است. برای هر قدمی که برمیدارد،هزار ثواب برایش نوشته می شود، هزار گناه فراموش می شود و هزار مرتبه جایگاهش بالا برده می شود.

نکاتی جهت حفظ بیشتر سلامتی فرد در سفر اربعین

با توجه به مسافرت عده زیادی از هموطنان به عتبات عالیات و لزوم رعایت نکاتی جهت حفظ بیشتر سلامتی ایشان ،‌ مواردی به صورت نکات ضروری یادآوری می گردد:

  1. در سفرهای گروهی صبر، گذشت، ایثار، خوش رویی، همبستگی، اتحاد و هماهنگی با مسئوولین کاروان ها، رمز موفقیت بیشتر است.
  2. برای احتیاط، مقداری آب و تنقلات فاسد نشدنی ( مانند بیسکویت ، توت خشک ، ‌آلو خشک، پسته، گردو و …. ) همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن قرص سرماخوردگی ، ضداسهال و مسکن ساده توصیه می شود.
  3. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید، برای مدت 10 روز داروهای خود را با نسخه های مربوطه به همراه داشته باشید. در صورت نیاز، صندلی چرخ دار همراه خود ببرید.
  4. تزریق واکسن های پیشگیرانه (مننژیت و آنفلوآنزا) حداقل 10 روز قبل از سفر،‌ از ضروریات سفر به عراق است . ضمنا کارت مخصوص آن را همراه داشته باشید.
  5. در صورت مصدوم شدن خود یا همسفرتان، خونسردی را حفظ نموده و به اتفاق مدیر کاروان و همراه داشتن کارت شناسایی زائر به مراکز درمانی پیش بینی شده یا درمانگاه های شبانه روزی مراجعه نمایید.
  6. با توجه به زمان تشرف، لباس متناسب با فصل و نیز لوازم شخصی مورد نیاز خود را همراه داشته باشید؛ مثل لیوان ، مسواک ، شانه ، حوله ، دو عدد ملحفه نازک و سبک ، ساعت زنگدار و … .
  7. خرید سوغات مختصر امری پسندیده است، اما خریدهای بی رویه باعث مشقت و فشار جسمی و روحی به شما می شود. ضمنا برخی از سوغات احتمال فاسد شدن یا خراب شدن دارند که در مورد آن ها باید دقت کنید.
  8. در ایران و عراق حساسیت زیادی روی مواد مخدر و داروهای روان گردان وجود دارد و در صورت همراه داشتن (حتی یک گرم) موجب بازداشت دارنده مواد و مدیر کاروان و برگشت کل کاروان می گردد.
  9. افراد سیگاری در اتوبوس و اجتماعات، رعایت حال دیگران را نموده و در نظر داشته باشند که استعمال دخانیات در اماکن زیارتی ممنوع می باشد.
  10. احتمال معطلی در طی سفر بسیار زیاد است. صبوری و پرهیز از مناقشه بسیار کمک کننده است.
  11. از تک روی و عزیمت انفرادی در عراق خودداری کنید، چون احتمال آسیب در مشکلات گوناگون برای شما و کاروان وجود دارد.
  12. رعایت بهداشت و پوشیدن لباس مناسب و پرهیز از رفتن به مناطق آلوده و مصرف خوراکی های غیر بهداشتی را همواره مد نظر داشته باشید.
  13. در هیچ شرایطی از لیوان مشترک با دیگران استفاده نفرمایید و همیشه از آب بطرهای پلمپ شده استفاده کنید.
  14. هنگام عبور از عرض خیابان ، مراقب اطراف خود باشید و عجله نکنید تا در سلامت کامل و بدون برخورد با وسایل نقلیه از خیابان عبور کنید.
  15. در صورت استفاده از غذای کنسرو یا بسته بندی، حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید.
  16. از بردن غذا به اتاق ها خودداری نمایید، چون احتمال فاسد شدن و آلود ه شدن آن بسیار است.
  17. درصورت بیماری ، تصادف و …. به همراه مدیر کاروان به درمانگاه هلال احمر مراجعه کنید.
  18. به دلیل احتمال آتش سوزی، از روشن کردن شمع و سیگار و خشک کردن لباس روی بخاری برقی خودداری کنید.

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟

چه وسایلی برای اربعین همراه داشته باشیم؟

  • لازم به ذکرست که در این سفر شما باید یک کوله پشتی بزرگ همراه داشته باشید که حاوی دو سری بار است یکسری بار برای کل سفر یک هفته در کربلا و نجف و کاظمین، یکسری بار هم برای سفر سه روزهٔ پیاده روی اربعین.
  • وسایل عمومی همچون لباس، لباس گرم، و وسایل شخصیتان مربوط به کل سفر است و با سفرهای دیگر شما تفاوت زیادی نمی‌کند اما برای سه روز پیاده رویتان وسایلی نیاز است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.
  • سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.
  • مقداری داروی اساسی برای 2 یا 3 روز پیاده روی همراه داشته باشید. مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز، و… البته تعدادی کلینیک‌های کوچک و کمپ‌های درمانی در طول مسیر وجود دارند.
  • به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید از کوله پشتی سبک استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از سرما خوردگی لباس‌های مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره. البته بنابر تجربه هوا در طول روز مناسب و در شبها حسابی خنک است. لباسهای گرمتان را حتی الامکان طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباسهایتان را در طول مسیر داشته باشید.
  • خانمها بهتر است، پارچه ای نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیده درست کنند تا در طول مسیر از سرما و گردوغبار محافظت کند. خانمها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.
  • کرم مناسب برای تاول و عرق سوز به همراه داشته باشید. البته اگر میدانید دچارش می‌شوید.
  • یک عدد کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکانها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.
  • شما می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقیتان به همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.
  • کفش‌های نو را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید. این مورد خیلی خیلی مهم است. چون در طول مسیر دایما برای استراحت در موکب‌ها ناچار به در آوردن کفش از پا هستید.
  • پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.
  • امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره علمی (ستون ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند. فقط حواستان باشد شماره‌های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.
  • همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمی‌کنند.
  • سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همینطور تعدادی از موکب‌ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند. از آنجا که آب برای شستن دستها بعد از دستشویی سرد است و بعضا مایع و آب برای شستن دستها کم است بهتر است همراه خود تعدادی دستکش یکبار مصرف داشته باشید تا برای دستشویی رفتن استفاده کنید تا اگر آب نبود یا سرد بود نگران نظافت دستتان نباشید. صابون خمیری و ژل شستشو حتما همراه داشته باشید.
  • نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.
  • به طور متوسط تمامی زنان و مردان بالای 10 سال بدون هیچ مشکلی در روز سوم مسیر را به پایان می‌رسانند.
  • از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید.
  • اگر که می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.
  • بهتر است چتری سبک به همراه داشته باشید چون باران‌های عراق بسیار سنگین است.
  • اگر در نهایت با همه تدابیر همسفرانتان را گم کردید بهتر است آخرین جایی که برای قرار در نظر می‌گیرید ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین(ع) باشد که آدرس این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم می‌دانند.
  • اگر برایتان مقدور است هدیه‌های کوچکی مثل برچسب عکس آقا و امام و خادم الحسین و… برای قدردانی از خادمینی که در طول مسیر با خدمات رسانی شما را شرمنده می‌کنند داشته باشید.

وسایل و لوازم ضروری و مجاز برای زائران

  1. گذرنامه ( تحویل به مدیر گروه )
  2. کارت شناسایی ویژه ( توسط دفتر زیارتی صادر می‌شود )
  3. پول ایرانی یا ارز ( صرفا به میزان مورد نیاز )
  4. لباس متناسب با فصل
  5. مهر ، تسبیح ، کتاب دعای کوچک ، ساعت
  6. حوله دستی ، حوله حمام ، ملحفه (2عدد )
  7. لیوان نشکن
  8. دستمال پارچه ای یا کاغذی
  9. مسواک و خمیر دندان ، شانه یا برس کوچک
  10. پودر شوینده ،صابون، شامپو کوچک
  11. دمپایی، نخ و سوزن ، ناخنگیر ساده
  12. بیسکوئیت یا توت خشک درصورت تمایل(به مقدارنیاز )
  13. داروهای تجویزی توسط پزشک معالج ( به مقدار نیاز برای مدت سفر ) به همراه نسخه لاتین آن داروها
  14. کیف دستی ، ساک یا چمدان محکم قابل قفل شدن
  15. طناب پلاستیکی متوسط
  16. کیسه کوچک جهت گذاشتن کفش ها
  17. دوربین عکاسی یا فیلم برداری ساده درصورت تمایل
  18. تلفن همراه معمولی در صورت تمایل
  19. صندلی چرخدار ، عصا ، چتر در صورت نیاز

وسایل ممنوع یا غیر ضروری در راهپیمایی اربعین

  • هر نوع مواد مخدر یا داروهای روان گردان
  • دستگاه یا گوشی بیسیم
  • شناسنامه ،‌ گواهینامه رانندگی ، دفترچه بیمه و یا هر نوع کارت شناسایی رسمی و اداری
  • هر نوع مدارک ، اسناد و اوراق بهادار
  • طلا ، جواهر و هر نوع اشیاء زینتی گران بها
  • کتاب غیر ادعیه ، نشریه ، پوستر و اوراق تبلیغاتی
  • قیچی و چاقوی بزرگ
  • هر نوع مواد غذایی فاسد شدنی
  • هر نوع لوازم و اشیاء به قصد فروش و به تعداد بیش از حد مصرف
  • هر نوع ارز بیش از حد متعارف
  • خریداری و حمل تلفن بی سیم با برد بلند
  • توصیه می شود همیشه خصوصا در سفرهای دسته جمعی از استعمال دخانیات پرهیز فرمایید .
  • عکاسی و فیلم برداری داخل حرم های شریف و دیگر اماکن زیارتی ممنوع است .

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟

بیشتر بخوانید :

نکات ضروری که باید پیش از سفر کربلا در اربعین بدانید

ثواب پیاده روی در اربعین از دیدگاه مراجع اسلامی و امام صادق (ع)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (49 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits