دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم و ضروری در پیاده روی آسان اربعین
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
سفر پیاده روی اربعین در کنار تمام زیبایی هایش، شبیه هیچ سفر دیگری نیست و شرایط خاص خودش را دارد. برای اینکه در طول این سفر معنوی اذیت نشوید و بهره کافی را ببرید نکاتی را برایتان آماده کرده ایم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین

وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین : «پیاده روی اربعین» و دغدغه های مربوط به آن، این روزها موضوع گپ و گفت خیلی از هموطنان ماست. برای آمادگی بیشتر زائران حسینی در این سفر معنوی، پرونده کوچکی آماده کرده ایم.

آن‌طور که تاریخ می‌گوید، «پیاده روی اربعین» یک رسم و سنت قدیمی است. سنتی که ائمه معصومین (ع) و بزرگان دین ما، بارها درباره عظمت فضیلت آن صحبت کرده اند.

بعد از آزادی کشور عراق از رژیم بعث، چند سالی هست که مردم از سراسر دنیا همراه و هم قدم می‌شوند تا پا جای پای حضرت زینب (س) و اهل بیت اباعبدالله (ع) بگذارند.

اربعین که برسد حال و هوای کشور ما هم رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. رسانه ها این زیارت عاشقانه را پوشش می‌دهند و کوچه و خیابان‌ها پر از پیام‌های خوشامدگویی به «کربلایی‌ها» می‌شود.

زائران خوش‌ذوقی را می‌بینی که صفحات اجتماعی‌شان را با عکس‌های پیاده روی به‌روز می‌کنند و پای عکس‌ها می‌نویسند: #عمود_150 #موکب_الامام_جواد #یا_حسین_شهید

اینجا سعی کردیم با توجه به تجربیات سال های قبل زائران و صحبت‌های مسئولین و کارشناسان، پرونده کوچکی برای آمادگی سفر اربعین آماده کنیم.

آمادگی های قبل از سفر به کربلا

1. تهیه پاسپورت و ویزا

این نکته را در نظر بگیرید که پاسپورت شما باید تا 6 ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت حتماً با مراجعه به پلیس +10 آن را تمدید کنید.بعدازآن در سامانه samah.haj.ir ثبت‌نام کنید.

حداکثر تا 15 ماه صفر امکان ثبت نام در این سامانه وجود دارد. با در دست داشتن اصل گذرنامه و دو قطعه عکس سه در چهار رنگی زمینه سفید به نمایندگی های سفارت عراق در تهران، مشهد، عراق و کرمانشاه مراجعه کنید و ویزای 3 ماهه عراق را بگیرید.

یک فرصت ویژه هم برای دانشجویان وجود دارد. ستاد عتبات عالیات اعلام کرده که دانشجویان با تسهیلات ویژه ای می‌توانند در پیاده روی اربعین شرکت کنند. البته این طرح فقط برای دانشجویانی است که توسط کاروان‌ها و یا تشکل های مجاز در دانشگاه ها اعزام می‌شوند.

آنها بعد از دریافت تعهدنامه‌های محضری لازم و در صورت مجاز بودن به خروج توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا، می‌توانند مجوز خروج از کشور را دریافت کنند.

بنابراین دانشجویانی که به صورت انفرادی اعزام می‌شوند مشمول این طرح نیستند و باید با سپردن وثیقه پیش سازمان وظیفه عمومی ناجا برای دریافت مجوز اقدام کنند.

می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره این امکان ویژه را در سایت www.labbayk.ir بخوانید.

سفر « پیاده روی اربعین »، شبیه هیچ سفر دیگری نیست و شرایط خاص خودش را دارد.

2. هزینه ها

هزینه صدور ویزا برای هر نفر حدود 150000تومان است. قبل از سفر مقدار کافی دینار عراقی از صرافی ها تهیه کنید و برای مکالمه در عراق هم، سیم کارت‌های عراقی را از آژانس های مسافرتی معتبر یا از نمایندگی های سفارت عراق در ایران دریافت کنید.

کرایه ماشین ها از مرز تا نجف بین 10 تا 40 هزار دینار بین اتوبوس، ون و سواری متغیر است. کرایه از گاراژ نجف تا حرم حضرت علی (ع) بین 1000تا 1500 دینار است.

قیمت هتل ها در نجف به ازای هر نفر 25000 دینار است. نرخ هتل های کربلا بین 40 تا 100 دلار به ازای هر نفر است.

3. وسایل مورد نیاز در پیاده روی کربلا

  1. سعی کنید از کوله پشتی راحت و سبکی استفاده کنید که بندهای آن نازک نباشد و ستون فقرات شما را در طول مسیر اذیت نکند.
  2. رول دستمال کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب گیر همراه داشته باشید.
  3. یک عدد کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکان‌ها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.
  4. داروهای مورد نیازتان برای 10 روز را همراه داشته باشید.
  5. کفش راحت و سبک بپوشید. به‌هیچ وجه برای پیاده روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید و یک و نیم تا دو ساعت در روز با آن پیاده روی کنید. کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیر این صورت ممکن است کوفتگی عضلانی و تاول در پاها شما را اذیت کند.
  6. می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی موردعلاقه تان را همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا در حال پیاده روی بتوانید گوش بدهید یا بخوانید.
  7. از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند.
  8. کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.
  9. به‌هیچ وجه برای پیاده روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید

4. یادتان باشد به آب و هوا اعتمادی نیست

پس لباس گرم بیرون از کوله همراه داشته باشید که آن را بپوشید یا روی دست بگیرید.

لباس های گرمتان را حتی الامکان ‌طوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباس‌هایتان را در طول مسیر داشته باشید.

در راه سفر به کربلا برای اربعین

1. مناسب ترین وسیله و راه را انتخاب کنید

برای پیاده روی اربعین می‌توانید مسیر نجف به کربلا یا بغداد به کربلا را انتخاب کنید. برای سفر هوایی، از شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، مشهد، ساری، کرمان، شیراز و تبریز پرواز مستقیم به نجف و بغداد وجود دارد.

برای سفر زمینی، می‌توانید از مرز مهران، شلمچه و چزابه حرکت کنید. البته ممکن است ساعات زیادی منتظر بمانید. پس برای اقامت در مرز آمادگی داشته باشید.

از آنجایی که مسیر کم کم شلوغ می‌شود، به محض زیارت حرم حضرت علی (ع) پیاده روی را شروع کنید. موکب ها (به زبان عربی همان هیئت) محل استراحت زائران در مسیر هستند، سرویس بهداشتی و محل استراحت دارند و صلواتی از شما پذیرایی می‌کنند. فاصله هر موکب تا موکب بعدی 50 متر است.

طول مسیر نجف تا کربلا 82 کیلومتر است که بین دو تا 5 روز طول می‌کشد. مسیر پیاده روی از شارع الرسول شروع می‌شود و در عمود 180 النجف، پیاده روی در شهر نجف تمام می‌شود. بعد از آن دوباره پیاده روی را از عمود 1 در جاده نجف به کربلا شروع می‌کنید و تا حرم حضرت عباس (ع)، 1452 عمود در پیش دارید.

حتماً بعد از نماز صبح پیاده روی را شروع کنید و بین ساعت 3 _ 5 موکبی را برای استراحت شبانه پیدا کنید. اگر انفرادی می‌روید تا قبل از 10 _ 11 صبح حرکت کنید چون مسیر هم در این ساعت ها خلوت تر است.

ضمناً اگر می‌خواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. احتمالاً به دلیل ترافیک بالای شبکه، در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.

2. اگر گم شدید

امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد؛ بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره عمودها (ستون‌ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید، زمان رسیدن به آن عمود توقف کنند.

فقط حواستان باشد شماره های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.

اگر د رنهایت با همه تدابیر هم سفرانتان را گم کردید، بهتر است آخرین جایی که برای قرار با آنها در نظر می‌گیرید، ستاد عتبات عالیات ایران در جوار حرم امام حسین (ع) باشد که آدرس این مکان را بیشتر کسبه اطراف حرم می‌دانند.

3. مواظب سلامتی خودتان باشید

حتماً بعد از دو ساعت راه رفتن، نیم ساعت استراحت کنید. بیشتر خادمین موکب ها آموزش ماساژ دیده اند، ولی اگر دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید، حتماً قرص متاکارمابول همراه داشته باشید.

وعده های غذایی را به‌موقع مصرف کنید تا دچار افت قند نشوید. در طول مسیر موکب دارها به بهترین شکل از شما پذیرایی می‌کنند!

4. مصرف مایعات در طول مسیر پیاده روی اربعین

سعی کنید مایعات زیاد بخورید مثل چایی، آب، فرنی، سوپ و …این باعث می‌شود که عفونت های بدن دفع شود.

چند نکته برای خانم ها در پیاده روی اربعین

به خانم ها توصیه شده که در این مراسم مسائل امنیتی را رعایت کنند و از مسیرهای اصلی فاصله نگیرند تا جایی که ممکن است از ویزای فردی استفاده نکنند و «مجردی» به پیاده روی نروند.

موکب فرهنگی برای بانوان

امسال تعدادی موکب فرهنگی برای بانوان پیش‌بینی شده است، یکی در نجف و در شارع الرسول و دیگری در کربلا در مجاورت هتل جواهر.

بهتر است با پارچه مشکی نرم و مستطیل شکل چیزی شبیه پوشیه درست کنید و کش بیندازید تا در طول مسیر صورتتان را از سرما و گردوغبار محافظت کند.

بهتر است از چادری استفاده کنید که امکان انداختن کوله با آن وجود داشته باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.

بچه‌ها را همراه ببریم یا نه؟!

شاید حضور بچه‌ها در این سفر در نگاه اول مشکل به نظر برسد، اما خیلی‌ها با کودک زیر پنج سال یا حتی چندماهه در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند.

شاید بد نباشد چند نکته را بدانید.

اول اینکه از ابتدا با خود تکرار کنید: «من در این سفر به نیت خدمت به کودکان امام حسین (ع) قرار است خادم زائر کوچک و معصوم امام حسین (ع) باشم.» حتماً بازی و خوراکی‌های دوست‌داشتنی کودکتان را همراه داشته باشید.

صبور باشید!

ممکن است او زودتر از موعد خسته یا گرسنه شود یا نیاز به چیزی پیدا کند که لازم باشد توقف کنید.

اگر با گروه یا کاروانی هستید سعی کنید با گروهی باشید که اعضا مثل شما کودک داشته باشند و اگر چنین گروهی در کاروان شما نبود، آدرس و نقشه دقیق محل اسکان در کربلا را بگیرید و از آنها جدا شوید تا دغدغه عقب ماندن شما را آزار ندهد.

اگر با کاروانی هستید که باید در روز خاصی در کربلا باشید سفر خودتان را به نحوی مدیریت کنید تا در آن تاریخ به کربلا برسید.

به این نحو که در ابتدا با سوارشدن ماشین خودتان را تا یک عمودی که محاسبه کردید بروید و ازآنجا پیاده روی خودتان را آغاز کنید (البته در طول مسیر هم می‌توانید سوار ماشین شوید ولی در اواسط و انتهای مسیر یافتن ماشین یک مقدار سخت‌تر است.)

برای پیاده روی اربعین می‌توانید مسیر نجف به کربلا یا بغداد به کربلا را انتخاب کنید

شماره تلفن های مهم در پیاده روی اربعین

شماره های مهمی که ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید :

روز اربعین در کربلا

یادتان باشد که مهم ترین اتفاق این سفر، فرصت پیاده روی در طول این مسیر است. پس اگر قدرت بدنی و بنیه کافی برای حضور در ازدحام جمعیت _ به ویژه زیر قبه امام حسین (ع) _ را ندارید، سعی کنید از زیارت صرف نظر کنید.

از آداب این روز، زیارت حرم حضرت ابا عبدالله (ع)، خواندن زیارت اربعین و خواندن دو رکعت نماز این روز است.

در راه بازگشت از کربلا

  1. در راه بازگشت، برای رفتن به مهران، کاظمین یا بغداد، از گاراژ بغداد ماشین کرایه کنید.
  2. برای رفتن به نجف، چزابه، شلمچه یا فرودگاه نجف از گاراژ نجف یا میدان «ساحت الزهرا»، خود را به عمود 672 برسانید و بعد ازآنجا نسبت به تهیه وسیله نقلیه اقدام کنید.
  3. اگر می‌خواهید به صورت هوایی خارج شوید، حتماً 8 ساعت قبل از پرواز اقدام به خروج از کشور کنید. چون اکثر مردم عراق در بعدازظهر اربعین به شهرهای خود برمی‌گردند، بهتر است در روز اربعین برای بازگشت به کشور اقدام نکنید. اگر بعد از اربعین هم قصد ماندن دارید، حتماً ارز کافی همراه داشته باشید.
  4. در بازگشت از سفر اربعین و در صفوف زمینی ممکن است معطل شوید. پس سعی کنید بیشتر از هر چیز برای شروع این سفر شکیبایی و صبر را تمرین کنید.

بیشتر بخوانید :

توصیه های مهم برای تغذیه زائران پیاده روی اربعین

موکب چیست ؟ دلیل وجود موکب در مسیر پیاده روی اربعین

نکات مهم برای پیاده روی اربعین با کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits