دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موکب اربعین چیست ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در مراسم پیاده روی اربعین به سوی کربلا از ابتدای مسیر تا انتهای آن تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادرها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئت‌ هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیئت ها قبیله های...

موکب های اربعین

موکب زائرین پیاده روی اربعین : همه ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی، زائران و عشاق ثارالله مسیر نجف تا کربلا را به عنوان یک سنت حسنه با پای پیاده طی می‌کنند. در طول مسیر هم موکب هایی هستند که زائران می توانند در آنجا استراحت کنند.

در مسیر زائران موکب ها و خیمه های فراوانی برای پذیرایی برپا شده است که صحنه‌های بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. اکثر مردم قبایل و عشایر مختلف در این مسیر خیمه و چادر برپا کرده و با تمامی دارایی خود حتی به اندازه قرص نان یا با شستن پای زائران به مردم خدمت می‌کنند و این خدمت را برای خود افتخاری بزرگ می‌دانند.

معنای موکب چیست ؟

معنی لغوی موکب دسته، حرکت دسته جمعی، راهپیمایی، کاروا، قافل، مسیر است.

موکِب اصطلاحاً به ایستگاه های خدمات رسانی زائران یا گروه‌های همراه برای اسکان، پذیرایی و خوراک‌دهی زائران اماکن مقدس مذهبی، به ویژه اماکن شیعی گفته می‌شود. جمع آن مواکِب است و به مسئولان موکب، موکب دار گفته می‌شود.

در ایران و عراق برای پذیرش زایران مراسم اربعین حسینی به غیر از موکب های اسکان و تغذیه، برخی موکب‌ها هم برای میان وعده، نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، ویلچر و تعمیرات در نظر گرفته می‌شود.

موکب زائرین پیاده روی اربعین

در طول مسیر علاوه بر موکب ها و خیمه های کوچک، خیمه های بزرگ و درمانگاه هایی وجود دارد که برای استراحت و درمان مناسب تر هستند.

این مسیر از خروجی شهر نجف تا حرم مطهر حضرت عباس (ع) توسط تیرهای روشنایی، از 1 تا 1452 نشانه گذاری شده است، فواصل این تیرها از یکدیگر تقریبا 50 متر است که شاخص بسیار خوبی برای زائران پیاده به شمار می‌رود.

در میانه این مسیر، شهر حیدریه (خان نص) واقع شده که کلیدی ترین نقطه مسیر و محلی برای تأمین امکانات و لوازم و … است، همچنین حد فاصل حیدریه تا هندیه و سه راهی طویریج، به علت وجود نخلستان ها و مسیر‌های فرعی شاهد بیشترین انفجارات بوده است و نسبت به سایر قسمت های مسیر باید محتاط تر عمل کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: انتقال موکب‌های ایرانی به عراق برای پذیرایی از زائران اربعین آغاز شد.

حسن پلارک با اشاره به آغاز انتقال موکب های ایرانی به عراق گفت : تاکنون تجهیزات موکب های بیش از 100 گروه برای پذیرایی از زائران اباعبدلله الحسین (ع) در ایام اربعین به کشور عراق منتقل شده است.

وی در ادامه افزود : موکب‌های ایرانی در شهرهای مرزی، سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در طول مسیر پیاده‌روی به مدت یک ماه مستقر هستند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین با اشاره به اینکه سال گذشته فضای اسکان برای 300 هزار زائر فراهم کردیم، افزود: امسال هدف‌گذاری برای خدمات‌رسانی به 700 هزار زائر تدارک دیده شده ولی ما تلاش می‌کنیم فضایی برای اسکان بیش از 900 هزار زائر را مهیا کنیم.

پلارک یادآور شد : امسال همچنین در مرزهای خروجی موکب هایی برای خدمت رسانی به زائران در نظر گرفته شده است اما بخش اعظم موکب های مستقر برای زائران در طول مسیر پیاده‌روی، کربلا و نجف خواهد بود ضمن اینکه پوشش 150 هزار نفری زائران را در شهرهای سامرا و کاظمین تدارک دیده‌ایم.

مسیر 80 کیلومتری جاده نجف تا کربلا را در روزهای منتهی به اربعین حسینی می‌توان آسمانی ترین مسیر این کره خاکی دانست. در این مسیر موکب های بسیاری به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند که 10 موکب توسط ایرانی ها اداره می‌شود.

انواع موکب

در عین وجود موکب های ثابت، اغلب این موکب ها به طور موقت بر پا می شوند و هریک به اندازه ی توان و همت متولیان ظرفیت های متفاوت و خدمات متفاوتی به زائران ارائه می کنند.

برخی موکب ها ظرفیت های بالایی دارند و در آن انواع خدمات ارائه می شود و برخی به اندازه ی توان متولی آن تنها با چای و نوشیدنی از زائران پذیرایی می کنند، مثلا موکب هایی هستند که خادمان آن همه کودکان یکی از روستاهای اطراف هستند و تنها با یک کتری کوچک از زائران با چای زعفران پذیرایی می‌ کنند.

محل اسکان و پذیرایی موکب ها و گنجایش آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بزرگترین موکب های اربعین 100 هزار نفر و کوچکترین موکب 200 نفر را در خود اسکان می‌دهند.

خدماتی که موکب ها ارائه می دهند

از جمله خدمات مختلفی که در موکب ارائه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع پذیرایی صبحانه، ناهار و شام، نوشیدنی هایی چون چای و شربت و... که خستگی از تن زائران برمیدارد
  • فضاهایی که برای خواب و استراحت در موکب برای زائران فراهم می شود. برای استراحت کوتاه مدت یا حتی طولانی تر
  • حمام ها و دستشویی های عمومی
  • مشت و مال زائرین! شستن پاهای خسته و خاکی زائرین
  • ایستگاه‌ های امدادی و درمانگاه به منظور درمان موارد ضروری و قرار دادن دارو و ملزومات پزشکی برای زائران از سن ها و قشر های مختلف
  • حسینیه جهت برگزاری نماز جماعت و سخنرانی و عزاداری
  • ایستگاه‌ های فرهنگی که در آن ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشورهای فرهنگی توزیع و فعالیت های تبلیغاتی انجام می شود
  • بخش هایی به منظور پاسخگویی به سوالات شرعی زائران که طلبه ها و عالمان دینی در آن مستقر می شوند
  • بخشی برای کودکان
  • نگارخانه (به منظور نمایش عکس هایی از مراسم پیاده روی سال های گذشته و سایر عکس ها)
  • خدمات متفرقه نظیر خیاطی، کفاشی، واکس زنی و ...

بیشتر بخوانید :

مزایا و معایب سفر اربعین با خودرو شخصی + هزینه ها

بهترین مرز برای رفت و برگشت به کربلا در اربعین ۹۸

توصیه های مهم برای تغذیه زائران پیاده روی اربعین

۳۳ توصیه مهم جهت حفظ امنیت در سفر به عراق (عتبات عالیات)

۱۹ مورد از وسایل ضروری هنگام سفر به کربلا + توصیه های مهم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits