دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با بوی بد دهان در روزه داری چه کنیم؟

علت بوی بد دهان روزه داران در ماه رمضان + درمان

با بوی بد دهان در روزه داری چه کنیم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رفع بوی بد دهان در روزه داران : یکی از شایعترین شکایات در ماه رمضان ، بوی بد دهان به علت خشکی دهان است که به هنگام روزه گرفتن حاصل می شود. در اینجا چند مورد راهنمایی را برای از بین بردن بوی بد دهان برایتان قرار داده ایم.

خوشبو کننده‌های طبیعی برای رفع بوی بد دهان هنگام روزه داری

برای پیشگیری از بوی بد دهان در طول روزه داری باید به خاطر داشته باشید، نوع موادغذایی که در افطار یا سحر مصرف می کنید مهم است و مصرف سیر، پیاز و ادویه می تواند باعث بوی بد دهان شما شود.استفاده از قرص ها و اسپری های خوشبو کننده علاوه بر بیماری های ریه، به مرور زمان باعث فرسودگی دندان ها خواهند شد.

فکر می کنم تاثیر نامطلوبی که بوی بد دهان در شخصیت یک فرد می گذارد با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد. خاطره بدی که شاید ماهها در ذهنتان بماند.در یک دید کلی بوی بد دهان حتما یک علتی دارد و اینطور نیست که بگوییم دهان فلانی بد بو است و نمی شود کاری کرد.روزه داران در این ایام دچار بوی بد دهان می شوند اما نمی دانند علت آن چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد.

علت های بوی بد دهان در ماه رمضان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

شایع ترین علت بوی بد دهان است.رژیم غذایی و یا نخوردن چند وعده غذایی باعث ایجاد بوی ناخوشایند دهان می شود. همچنین کاهش جریان بزاق و خشکی دهان نقش مهمی در بوی بد دهان دارد.بوی بد دهان حتما نشانه وجود مشکلی در دهان یا لثه یا دندان های شماست. یا به دلیل عفونت های تنفسی یا اختلالات گوارشی است. بنابراین راه حل اصلی ، رفع عامل بوی بد دهان است، نه فقط پوشاندن آن به صورت موقت با مواد طعم دهنده و خوشبوکننده.

عوامل متعددی در ادامه حیات باکتری ها و در نتیجه بوی بد دهان دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به مسواک نزدن یا شیوه اشتباه مسواک زدن، زبان آلوده، سوراخ های درون دهان، بیماری های لثه ناشی از استفاده از پلاک ارتودنسی، دندان مصنوعی و غیره اشاره کرد.استفاده از سیگار باعث بوی نامطبوعی در دهان می شود که تا مدت زیادی باقی می ماند.

اختلالات گوارشی مانند اختلال مری و معده در افرادی که مرتبا ترش می کنند و یا عفونت ها و آب های ریوی، التهاب حفره بینی، سینوزیت (التهاب سینوس ها)، التهاب مخاط بینی و التهاب ناحیه گلو مانند گلودردهای چرکی نیز سبب بوی بد دهان می شود. بیماری های لثه هم از شایع ترین علل بوی بد دهان هستند.همچنین گرسنگی و گرسنه روزه گرفتن می تواند دلیلی برای ایجاد بوی بد دهان باشد. به همین دلیل سعی کنید حتما برای صرف سحری از خواب بیدار شوید.

از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان

برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان در ماه رمضان آب زیادی مصرف کنید

توصیه می شود که نوشیدن حداقل 2 تا 3 لیوان آب را در طول شب فراموش نکنید چرا که نوشیدن آب بیشتر باعث می شود که آب زیادی در بدن ذخیره شده و بدن در طول روز آب کافی داشته باشد در این صورت با مشکل بوی بد دهان مواجه نمی شوید.

برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان بعضی از مواد خوراکی را کنار بگذارید

از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که طعم و بوی بدی را به دهن می دهند اجتناب کنید .چرا که بوی بد این نوع مواد غذایی به راحتی از بین نمی رود .

برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از خشک شدن دهان تان جلوگیری کنید

پنیر حاوی فسفات زیادی می باشد که بهتر است در این روزها به مقدار زیادی مصرف شود و علاوه بر آن پنیر غنی از کلسیم می باشد که برای جلوگیری از خشکی دهان بسیار موثر است. همانطور که می دانید خشکی دهان یکی از علل ایجاد بوی بد دهان است..

برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان میوه و سبزیجات تازه بخورید

ویتامین C در بدن از طریق خوردن مواد غذایی مانند پرتقال و خربزه باید تامین شود و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید میوه های طبیعی و تازه بخوریم و از خوردن مکمل ها که باعث تولید بوی بد دهان می شود جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید:

از بین بردن بوی بد دهان بعد از خورد سیر و پیاز

علت بوی بد دهان چیست؟راه های پیشگیری از بوی بد دهان کدام است؟چگونه دهانی خوش بو داشته باشم؟

علت بوی بد دهان کودکان چیست؟

برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از ادویه های معطر استفاده کنید

باید در این روزها ازادویه جات مانند رزماری، نعناع و هل در درست کردن غذاها استفاده کرد چرا که باعث از بین بردن بوی بد دهان خواهد شد.

برای جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان سیگار نکشید!

کشیدن سیگار در بد بو شدن دهان تاثیر بسزایی دارد. ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار می باشد.
برای از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان از چوب های مسواک که در واقع مسواک هایی سنتی اسلامی می باشند استفاده کنید.شاخه هایی که مصرف آنها کمک زیادی به کشتن باکتری ها و از بین بردن بیماری های دهان و لثه خواهد کرد که این یکی از توصیه های حضرت محمد (ص) می باشد.

اگر شما دندانی پوسیده در دهانتان داشته باشید، میکروب ها در این محل تجمع پیدا می کنند. در عین حال باقیمانده موادغذایی نیز ممکن است در این حفره پوسیده جمع شوند. بنابراین تخمیر قندها در محل پوسیدگی یا لابه لای دندان ها، سبب بوی بد دهان می شود. بهترین روش رفع این مشکل این است که پیش از ماه رمضان یا پس از افطار، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و هرچه زودتر پوسیدگی دندان هایتان را ترمیم کنید.

از بین بردن بوی بد دهان در ماه رمضان

با استفاده از رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی می توان بوی بد دهان را کاهش داد

پس از خوردن سحری، لازم است حتماً مسواک بزنیم. سپس با نخ دندان فضاهای خالی میان دندان ها را که ممکن است باقی مانده غذا درون آن جا بگیرد، پاک کنید. زبان را نیز باید با مسواک تمیز کنید.

درمان بوی بد دهان در ماه رمضان

از دهان شوی

آنتی باکتریال استفاده کنید و بالاخره این که هنگام سحری دو تا سه لیوان آب را، حتماً بنوشید. شما حتی می توانید یک دهان شوی همراه داشته باشید و در طول ساعات روزه داری به شکلی که آب از گلو پایین نرود، آن را غرغره کنید.

نکته دیگری که برای پیشگیری از بوی بد دهان در طول روزه داری باید به خاطر داشته باشید، نوع موادغذایی است که در افطار یا سحر مصرف می کنید. سیر، پیاز و ادویه می تواند باعث بوی بد دهان شما شود. این مواد گوگرد دار پس از هضم و جذب ممکن است از طریق ریه های شما دفع و باعث بوی بد نفس شما شوند.

بهتر است، افراد از میوه های تازه و سبزیجات استفاده کنند و در حد امکان از سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه های بو دار، خوردن غذاهایی با ادویه زیاد، غذاهای گوشتی، غذاهای معطر شده، پیاز و سیر، افراط در مصرف مواد چربی دار به خصوص کره و روغن های مختلف اجتناب کنند. به علاوه نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان تأثیر بسزایی دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits