دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ نکته کاربردی برای تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مهارت تصمیم گیری کودکان یکی از چند مهارت ضروری زندگی است که کودکان باید به مرور با کمک والدین یاد بگیرند. این مهارت که به مهارت حل مشکل کودک هم کمک می کند اهمیت زیادی در آینده و موفقیت کودک دارد. در این مقاله با راهکارهایی برای تقویت این مهارت در...

نکات و فعالیت هایی برای تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان

مهارت تصمیم گیری خوب اگر در سنی مناسب یاد گرفته شود می تواند به موفقیت کودک در زندگی کمک کند. عبور از بچگی به بزرگسالی با مهارت تصمیم گیری خوب، بی دردسر و آسان می شود. این مهارت به کودک در یافتن راه حل برای مشکلات و اختلافات کمک می کند و علاوه بر این در روند تصمیم گیری از درس های مهم زندگی آگاه می شود.

تفکر منطقی و مهارت حل مشکل از مهارت تصمیم گیری پشتیبانی می کند.

مهارت تصمیم گیری

مهارت در تصمیم گیری یکی از مهارت های ضروری زندگی است که لازم است در کودک تقویت شود. تصمیم گیری عمل یا روندی از رسیدن به نتیجه ای از پذیرش انتخابی مهم با سبک سنگین کردن دیگر احتمالات است. تصمیماتی که کودک می گیرد سلامت ذهنی و آسایش او را تحت تاثیر قرار می دهد. روابط و موفقیت بچه ها ارتباط زیادی با تصمیم گیری آنها دارد.

این مهارت به مسئولیت پذیری و مستقل شدن و همچنین کنترل آنها روی رفتارهای احساسی کودکان کمک می کند.

تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان

توانایی شناخت زمان درست تصمیم گیری اولین گام برای تقویت مهارت تصمیم گیری است. بچه ها با مشاهده رفتار پدر و مادرشان و همسن و سالانشان، شنیدن گفتگوهایی که در آن ارزش ها درگیر هستند، فرصت هایی مشخص برای تصمیم گیری و تجربه عواقب یک تصمیم این مهارت را یاد می گیرند.

در ابتدا، بچه ها تصمیماتی اشتباه می گیرند اما از اشتباهتشان درس می گیرند و سعی می کنند در آینده بهتر تصمیم بگیرند. وقتی بچه ها به وضوح دلایل تصمیماتشان را طی تجربه و پختگی درک کنند مهارت تصمیم گیری در آنها تقویت می شود.

1. اهمیت تقویت مهارت تصمیم گیری برای کودکان

درگیر شدن بچه ها در تصمیم گیری مزایای فراوانی دارد. بیشترین مقدار رضایت و احساس خوب از تکمیل انجام یک کار از یک تصمیم گیری درست و به جا می آید. تصمیم گیری اشتباه بخشی ضروری از گذر شما به سمت پختگی و بزرگسالی است. اگر کودکان درباره روند تصمیم گیری آموزش دیده باشند تجربه به دست می آورند.

به بچه ها فرصت تصمیم گیری های درست را بدهید. سال ها طول می کشد تا در این هنر استاد شوند چرا که روندی پیچیده است و به حواس جمعی احتیاج دارد. بچه ها باید وظایفی داشته باشند و از آنها انتظار می رود رفتاری مسئولیت پذیرانه داشته باشند و وظایفشان را به خوبی انجام دهند.

تصمیم گیری به شخصیت آنها در بزرگسالی و مسیری که بعد در زندگی انتخاب می کنند شکل می دهد.

2. نکاتی برای کمک به تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان

هیچ شکی نیست که آموزش تصمیم گیری به کودکان مشکل است اما مطمئنا با استفاده از تکنیک های درست می توان این مهارت را به آنها یاد داد. شرکت دادن بچه ها در تصمیم گیری ایده خیلی خوبی است چرا که یاد می گیرند اعتماد به نفس خودشان را در روند تصمیم گیری های خانوادگی بسازند.

در ادامه با 10 روش ساده برای آموزش تصمیم گیری درست به کودکان پس از ارزیابی یک موقعیت و انتخاب های موجود آشنا می شوید.

3. آشنا کردن بچه ها با واقعیت های دنیا برای تصمیم گیری درست

واقعیت های مهم و مفید زندگی در این دنیا بهترین معلم ها برای بچه ها در تصمیم گیری هستند. اگر می خواهید فرزندتان درک کند عواقب کاری بد است باید به جای سرزنش شدید کودک و مانع او شدن با مثال آوردن از زندگی افرادی که چنین تصمیمی گرفته اند او را متوجه عواقب تصمیمش کنید. تنبیه هم فقط کودک را بی انگیزه می کند.

4. تاثیر اشتباه کردن بچه ها در تقویت مهارت تصمیم گیری

به عنوان والدین باید به جای محافظت از بچه ها برای در دام نیافتادن اجازه بدهید فرزندتان اشتباه کند. بچه ها وقتی درسی مشکل را از اشتباهاتشان یاد بگیرند به آنها آگاهی و بینش زیادی می دهد. آنها از تجربیاتشان درس می گیرند و به یاد می سپارند تا دوباره آن اشتباهات را تکرار نکنند.

5. آگاهی از علایق بچه ها و تاثیر آن در مهارت تصمیم گیری

شما باید به کودکتان انگیزه بدهید و به آنها در یافتن علایقشان کمک کنید. با مثال زدن افراد موفق آنها متوجه می شوند سخت کوشی و از خود گذشتگی کلیدهای موفقیت هستند و چنین ویژگی هایی به تصمیم گیری های بسیار خوب کمک می کند. تصمیم برای تقلید از افراد نمونه، خود تصمیمی فوق العاده است.

6. آموزش خودشناسی به کودکان و ارتباط آن با مهارت تصمیم گیری

بچه ها باید برای تشخیص نقاط ضعف و قوت خود آموزش ببینند تا بتوانند با توجه به آنها تصمیمات بهتری در زندگی بگیرند. بچه ها باید فرصت های زیادی برای تصمیم گیری داشته باشند اما باید درک کنند نمی توانند در همه آنها عالی باشند. یادگیری پذیرش شکست و وقفه در پیشرفت و تصمیم گیری بعد از شکست برای ماهر شدن کودکان در تصمیم گیری ضروری است.

7. توجه والدین به فرزند و تقویت مهارت او در تصمیم گیری

فرزندتان را تشویق کنید تا عضوی از یک سازمان اجتماعی باشد که به آنها مهارت های زندگی را آموزش می دهد. این کار باعث می شود بچه ها در معرض چالش های مثبت رفتار با همسن و سالهایشان قرار گیرند و رسیدگی و توجه شما به زندگی فرزتان به شما در درک بهتر فرزندتان کمک می کند. آموزش کودک در زمینه مورد علاقه اش او آینده او را می سازد.

8. صحبت با فرزند برای تقویت مهارت تصمیم گیری در او

اگر چه موفقیت در این مورد شاید کمی مشکل باشد اما ارتباط واضح با کودک برای والدین بسیار ضروری است. اگر با فرزندتان ارتباطی نزدیک و گفتگوهای واقعی و صمیمانه دارید می توانید برای آگاهی پر ارزش او اطمینان داشته باشید. این مورد باعث می شود تصمیمات کودک را پیش بینی کنید و در صورت لزوم به او هشدار دهید.

چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟

9. تاثیر تشویق زیاد کودک در تقویت مهارت تصمیم گیری

والدین نباید فقط روی ویژگی های شخصیتی که کودک باید روی آنها کار کند تمرکز کنند. تشویق کودکان وقتی کارهای بزرگی انجام می دهند به تقویت تمایل آنها به برتر بودن کمک می کند و باعث می شود تصمیماتی بگیرند که به نتایج بهتر منجر شود.

10. آموزش مدیریت هزینه ها به بچه ها و ارتباط آن با مهارت تصمیم گیری

این گفته که یکی از بهترین هدیه هایی که می توانید به کودکتان بدهید مدیریت عاقلانه پول و هزینه ها است بسیار درست است. این رفتار به پیشرفت کلی او در زندگی هم کمک می کند.

11. تقویت مهارت تصمیم گیری در کودک با مثال زدن

واقعا درست است که تجربه درس های زندگی از آموزش آنها موثرتر است. اگر پدر مادرها با فروتنی و تواضع تجربیات خودشان را برای بچه ها بگویند بچه ها با آنها احساس نزدیکی بیشتری می کنند و آن اشتباهات را دیگر تکرار نمی کنند.

12. شناخت دوستان فرزند و ارتباط آن با مهارت تصمیم گیری

دنیای فرزند شما حول محور دنیای ارتباطات اجتماعی او و دوستانش است. افکار و رفتار او تا حد زیادی تحت تاثیر رفتار همسن و سال های او است. اطلاع داشتن از دوستانی که دارد به شما این امکان را می دهد تا حدی آینده فرزندتان را پیش بینی کنید.

چگونه دوستان فرزندمان را بشناسیم؟!

تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان

فعالیت هایی برای تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان

بچه ها هر روز تصمیمات کم اهمیتی می گیرند که تاثیرات زیادی دارد. تصمیمات آنها بر اساس اولویت های شخصی آنها است که با آنها امنیت و سبک زندگی کودکان تحت تاثیر قرار می گیرد. کارهایی سرگرم کننده می تواند تصمیم گیری را از روندی استرس زا به یک سرگرمی لذت بخش تبدیل کند. بعضی از فعالیت های سرگرم کننده برای تقویت مهارت تصمیم گیری در کودکان را در ادامه خواهید خواند.

1. تاثیر کتاب خواندن در مهارت تصمیم گیری کودک

کتاب خواندن یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان است. اگر علاقه بچه ها به قصه گویی و کتاب خواندن تقویت شود می توانند شخصیت ها و موقعیت ها را به خوبی تشخیص دهند.

اینکه از بچه ها بخواهید کاری متفاوت از آنچه شخصیت های داستان انجام داده اند بگویند و انجام دهند باعث می شود عمیق تر راجع به موضوع کتاب فکر کنند. کشف و حدس زدن عواقب مختلف بعضی موقعیت ها و تصمیم ها می تواند به بچه ها کمک کند تا موقعیت هایی را که در کتاب خوانده اند به زندگی واقعی مربوط کنند.

پیچیده کردن داستان هم می تواند مهارت های تصمیم گیری کودک را درگیر کند.

2. ارتباط نقش بازی کردن با تقویت مهارت تصمیم گیری

اینکه بچه های کوچک خودشان را به جای ابر قهرمان ها، پدر مادر، معلم، آشپز یا هر شغل و شخصیتی که دوست دارند بگذارند و خیال پردازی کنند یا بچه های بزرگتری که دوست دارند در نمایش ها یا عروسک گردانی ها شرکت کنند و نقش بازی کنند تمرینی خلاقانه برای تقویت مهارت تصمیم گیری است.

چنین موقعیت هایی فرصت هایی را برای کودک فراهم می کند تا خودش را به جای افراد مختلف بگذارد و این کار آنها را تشویق می کند تا محرک های انگیزه افراد را در نظر بگیرند و ذهنیت بچه های دیگر را گسترش دهند. فکر کردن درباره تصمیم گیری به عنوان شخصی دیگر تحت شرایطی متفاوت روند تفکر کودک را نشان می دهد.

3. تقویت مهارت تصمیم گیری با بازی های تخته ای

بازی های تخته ای روشی ساختار یافته را برای تصمیم گیری بچه ها و تجربه عواقب انتخاب هایشان را فراهم می کند. این بازی ها جدا از اینکه بچه ها را سرگرم می کند تفکر انتقادی و مهارت تصمیم گیری را حین تصمیم گیری برای حرکت های خوب در بازی در آنها تقویت می کند.

4. تقویت تصمیم گیری در کودکان با بحث و گفتمان

یک روش عالی برای تمرین تفکر انتقادی بحث و استدلال است. وقتی بچه ها برای مخالفت با دیگری آزادی داشته باشند آنها را به نحوی به تصمیم گیری تشویق می کند. می توانید از بچه ها بخواهید نظراتشان را درباره مقاله ای در مجله یا روزنامه بگویند تا با در نظر داشتن دلیلی که چیزی را دوست ندارند بررسی و نتیجه گیری در ذهنشان تمرین و به عادت تبدیل شود.

پایه تصمیم گیری دقیق استفاده از مدرک یا گواهی واقعی برای پشتیبانی از ایده ها است.

5. مهارت کودکان در تصمیم گیری با بازی در فضای باز

بازی های فضای باز و زمین های بازی به تصمیم گیری سریع و رشد اجتماعی کودکان کمک می کند. با این بازی ها بچه ها در یافتن روش هایی که بتوانند شانس آنها را برای بردن یک بازی بالا ببرد ماهر می شوند. با تصمیم گیری درباره قوانین بازی و عواقب شکستن این قوانین مهارت تصمیم گیری هم در کودک تقویت می شود.

ورزش هایی با قوانین و ساختارهای مشخص به پیش بینی کودکان، تصمیم گیری های فوری و حل مشکلات پیچیده بین دوستان یا تیم کمک می کند

ما همه موافق هستیم که بچه ها هر روز تصمیمات بسیار مختلفی می گیرند. تصمیم گیری های آنها تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر ارزش ها و انتظاراتی است که در اطرافشان می بینند. همچنین توانایی فکر کردن قبل از عمل بچه ها را قادر می سازد تا تصمیمات بهتری بگیرند.

ارزیابی انتخاب ها به طور غیر مستقیم مهارت های تفکر انتقادی را به منظور رسیدن به راه حلی بهتر برای مشکلات تقویت می کند. مهارت تصمیم گیری بچه ها می تواند با دنبال کردن تکنیک هایی که گفته شد تقویت شود. بعضی از این فعالیت ها می تواند به موفقیت در تقویت مهارت تصمیم گیری بچه ها تا حد زیادی کمک کند.

بیشتر بخوانید:

رشد مهارت‌های کودک زمان خاصی دارد

تاثیر پازل بر رشد و مهارت کودک

رشد مهارت‌های کودک زمان خاصی دارد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits