دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر پازل بر رشد و مهارت کودک
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فواید پازل برای کودکان:به وسیله این بازی ،کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود. حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.

فواید پازل برای کودکان

به وسیله این بازی ،کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود. حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و او را وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد.این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد.کودک ،با استفاده از پازل های مکعبی ، مفهوم سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.

با دلگرم همراه باشید تا از فواید بازی پازل برای کودکان آشنا شوید.

تاثیر پازل بر رشد و مهارت کودک

مزایا و فواید حل بازی پازل ها

باعث افزایش و زیاد شدن دقت و شاید تمرکز در بینایی وحس لا مسه ی کودک می شود .تشخیص رنگ ،فرم ، اندازه وشکل را در کودک تقویت می بخشد . قوه تکلم کودک را پرورش داده ودامنه واژگان جدید اورا افزایش می دهد .حافظه کودک را تقویت می کند .حرکات ظریف دست و تطابق چشم ودست اورا تقویت می کند کودک یاد می گیرد که اجزا،شکل اصلی را تشکیل می دهند . کودک یاد می گیرد که هریک از قطعات پازل ،جزئی از تصویر است وبا نبودن هر قطعه ،تصویر ناقص خواهد بود .کودک برای کامل کردن طرح مجبور است رنگ ها وطرح اصلی را به خاطر بسپارد وجهت خطوط را دنبال کند .مهارت دراین کار به یادگیری خواندن ونوشتن اوکمک خواهد کرد .

برای یادگیری مفاهیمی مثل مکان ،اندازه وشکل های هندسی مؤثر ومفید است . ذوق هنری کودک با دیدن پازل های فصول مختلف رشد وپرورش می یابد .توجه کودک را جلب کرده وباعث رشد مهارتهای شناختی او می شود.اعتماد به نفس واحساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل(به شرط متناسب بودن آن با سن کودک ) پرورش داده میشود .به وسیله پازل کودک مفهوم نظم را درک می کند و تفکر منطقی در او ایجاد می شود.حس کنجکاوی اورا تحریک می کند واورا وادار می سازد تا قوای ذهنی خود را در جهت رسیدن به هدف به کار گیرد .این بازی به کودک می آموزد که چگونه از راه منطقی به حل مسائل بپردازد.

مزایا و فواید حل بازی پازل ها

چهار مورد از فواید درست کردن پازل یا جورچین برای بچه ها

1.تقویت حافظه

پازل ها ارتباط و اتصال بین اجزای مغز را تقویت می کنند. این اسباب بازی فکری، زمینه ایجاد افکار جدید و نوآورانه را در مغز با سرعت بالا فراهم می کند. جورچین ها برای تمام سنین مفید هستند، اما چون کودکان در سن رشد هستند و بهترین شرایط مغزی را برای تقویت و تکامل ذهنی دارند، درست کردن پازل از همه بیشتر برای کودکان مفید است.

2.افزایش قدرت تخیل و نوآوری

یک پازل مفید به فرزند شما کمک می کند به راه و روش های جدید فکر کند و به دنبال راه حل بگردد. حتی ایده هایی که برای ساختن و تکمیل جورچین مفید واقع نمی شوند، به کودک شما نوعی تفکر خارج از چارچوب را خواهند آموخت. برای درست کردن پازل، کودک انواع فرضیه ها را به عنوان راه حل به ذهن می آورد و آن ها را آزمایش می کند تا راه چاره اصلی را بیابد. از طریق آزمایش این فرضیه ها ذهن کودک برای حل مسائل منطقی و ریاضی آماده خواهد شد و در بزرگسالی این منطق را در حل مسائل شخصی، خانوادگی و اجتماعی نیز به کار خواهد گرفت.

3.به کار گیری همزمان دونیمکره مغز

برای درست کردن جورچین ها مغز انسان ناگزیر است هم به جزء بیندیشد و هم به کل. برای این کار هم نیاز به منطق هست و هم به خلاقیت. از آنجا که مناطق مختلفی از مغز در فعالیت های منطقی و خلاقانه درگیر می شوند، بهترین نتیجه از عملکرد همزمان این دو ناحیه به دست می آید. پژوهش ها نشان می دهند که علومی همچون ریاضیات در افرادی که دو نیمکره مغز را یک جا به کار می گیرند، بهتر آموخته می شوند.

4.ترشح دوپامین

مغز ما انواع مختلفی از پیام رسان های عصبی را تولید می کند که به نواحی مختلف مغز کمک می کنند با هم و با بقیه نواحی سیستم عصبی بدن ارتباط برقرار کنند. جورچین ها و پازل ها در ترشح دوپامین موثر هستند. در طول مراحل مختلف ساخت جورچین، کودک با موفقیت های کوچک و بزرگ در زمینه حل مسائل روبه رو می شود و این موفقیت ها باعث ترشح دوپامین می شوند که در ایجاد حس و حال روحی خوب و مثبت موثر است.

مزایا و فواید حل بازی پازل ها

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits