دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تأثیر قصه در خلاقیت و رشد ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان

۱۰ اهمیت قصه گفتن برای کودکان

تأثیر قصه در خلاقیت و رشد ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاثیر قصه گویی بر رفتار و آینده کودکان: تاثیر قصه گویی بر زندگی و آینده ی کودک یک امر ثابت شده است به طوری که امروزه کارشناسان برای برخورد با کودک پرخاشگر و لجباز روش قصه درمانی را پیشنهاد می کنند. فواید قصه خواند برای کودک را بیشتر بشناسید.

فواید داستان خواندن برای کودکان

خواه شما تصمیم دارید که صاحب فرزندی شوید یا خواه که اکنون پدر یا مادر هستید، شاید شنیده باشید که خواندن داستان برای فرزند خردسال تان هنگام خواب در شب، بسیار مفید می باشد.علی رغم این واقعیت که اکثر والدین تمایلی به این کار ندارند، آن هم به دلیل این که یک روز کاری طولانی، آن چند دقیقه کتاب خوانی را برای آنها خسته کننده و آزاردهنده می سازد، اما آن، تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و روانی و احساسی و هیجانی کودک شما می گذارد.

در این بخش از دلگرم، به مرور بهترین فواید خواندن داستان برای کودکان هنگام خواب در شب، بپردازید، و در این صورت، هرگز در خواندن آن برای فرزند خود مضایقه نخواهید نمود:

تاثیر قصه گویی بر اخلاق کودکان

شما در هیچ کجای دنیا کودکی را نخواهید یافت که علاقه ای به شنیدن قصه و داستان نداشته باشد. همه کودکان ابر قهرمان ها را دوست دارند و علاقمندند اطلاعات بیشتری را درباره آنها داشته باشند همچنین این علامندی تا جایی پیش می رود که کودک خود را در نقش قهرمان مورد علاقه اش قرار می دهد و رفتار وی را تقلید می کند. با گفتن قصه هایی که در آنها مفاهیم اخلاقی و انسانی وجود دارد شما می توانید ویژگی مثبت انسانی مثل شجاعت، صداقت و دانایی را در وجود او از همان سنین پایین نهادینه کنید.

فواید قصه گفتن

قصه گویی و تقویت قدرت تخیل

خواندن داستان برای کودک هنگام خواب در شب، قدرت تخیل او را افزایش می دهد. کودکان باید قدرت تخیل سالمی داشته باشند، زیرا فکر و ذهنشان را به فعالیت واداشته و به آنها می آموزد تا به نحوی سریع و موثر بیاندیشند. و آنها به واسطه قدرت تخیل و شگفت انگیز خود، در آینده قادر به یافتن راه حل های سودمند و موثری خواهندبود. توانایی مجسم نمودن شخصیت ها، مکان ها و موقعیت ها و رویدادهای غیرواقعی و خیالی، زندگی ما را رنگین تر و شادتر می سازد، به همین دلیل، شما باید این مهارت را به فرزند خود نیز بیاموزید.

بالا رفتن مهارت های کلامی

خواندن داستان برای فرزندتان باعث می شوود که مهارت های کلامی انها افزایش پیدا کند. و همم زمان که او کلمات و عبارات جدید یاد می گیرد با پیچیدگی های زبان نیز آشنایی پیدا کند. هم چنین قصه خوانی کمک می کند که طبق یک الگوی منظم نحوۀ تلفظ کلمات و عبارات را نیز به فرزندتان بیاموزید.

بالا بردن علاقه کودک به مطالعه کتاب

زمانی که شما هنگام خواب در شب، برای فرزندتان داستان می خوانید، در حقیقت شما با این کار، کودک خود را به خواندن کتاب های بیشتری در مسیر زندگی، ترغیب و تشویق می کنید. فرزندانی که عشق و علاقه بسیار زیادی به مطالعه دارند، صاحب والدینی هستند که در دوران کودکی برای آنها قبل از خواب، کتاب می خواندند. کودکانی که فقط به تماشای فیلم و کارتون می پردازند، تنها به دلیل آن است که فوائد کتاب خواندن را نمی دانند. سعی کنید فرزندان خود را به خواندن کتاب ترغیب کنید، زیرا بدین ترتیب، آنها در زندگی، بسیار موفق تر خواهند بود.

افزایش مهارت شنیداری

هواس پرتی و بازیگوشی از جمله خصیصه های رفتاری در تمام کودکان و همچنین از موارد عمده نارضایتی والدین از کودک خود است. اغلب کودکان قادر نیستند تا برای مدت طولانی روی یک موضوع تمرکز کنند، آنها حرف زدن را بیشتر از شنیدن دوست دارند؛ اما قصه خواندن کاملا این محاسبات را بهم خواهد ریخت! خواندن قصه برای کودکان نه تنها باعث می شد دقت آنها افزایش پیدا کند بلکه نسبت به گوش دادن و فهم مطالب نیز حساس تر می شوند.

وادار کردن کودک به انجام فعالیت

هنگامی که فرزندان، داستانی را از پدر و یا مادر خود می شنوند، تنها تصور کنید که چه سوال های زیادی در ذهنشان ظاهر می شود، مثلا، این چیست؟ آن چیست؟ آنها هنوز اطلاعات و آگاهی زیادی ندارند، اما هرچه که شما برایشان داستان بخوانید، به همان نسبت نیز آنها سوالات بیشتری می پرسند و هرچه آنها سوالات بیشتری بپرسند، به همان نسبت نیز پاسخ بیشتری دریافت می کنند و از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردار می شوند. هر شب هنگام خواب، خواندن داستان را برای فرزندانتان آغاز کنید، و در نتیجه آنها سعی خواهند نمود که سوالات خود را حتی بدون کمک شما پاسخ دهند، زیرا مغزشان بهتر، سریع تر و به شیوه مبتکرانه تری فعالیت خواهدنمود.

فواید قصه گفتن

کودکی باهوش تر

خواندن کتاب، ما را از هوش و ذکاوت بیشتری برخوردار می کند. هنگامی که فرزندان، داستان هایی را که ما می خوانیم، می شنوند، آنها به عنوان مثال، قواعد و دستور زیان و واژگان را فرا می گیرند. و به دلیل آن که فرزندان، معلومات بسیار زیادی از داستان خواندن های شما کسب کرده اند، در مدرسه، فردی موفق خواهندبود. علاوه بر آن، هر داستان، جنبه اخلاقی خود را دارد و آنچه را که خوب یا بد است، بیان می کند.

قصه شما بهترین نوع لالایی است

اگر نمی‌توانید برای کودکتان آواز بخوانید یا به هر دلیلی از این کار خوشتان نمی‌آید، با خواندن قصه برای کودکتان کمک می‌کنید سریع‌تر به خواب رود. خوشبختانه امروزه ما به داستان‌های مختلف و متنوعی دسترسی داریم که به ما قدرت انتخاب بیشتری می‌بخشد تا متناسب با سن کودک داستانی را انتخاب کرده و آموزش او را آغاز کنیم. این شیوه آموزش نه تنها به مذاق کودک خوش می‌آید، بلکه تلفظ و دیکته‌شان را بهبود می‌بخشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits