دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟-صمیمی ‌شدن با فرزندان در 6 گام -دوست شدن با فرزند نوجوان با هفده قدم -جام‌جم سرا | ۱۵ راه صمیمی شدن با فرزندان-چگونه با فرزندمان دوست شويم؟-چگونه با فرزند خود گفتگو کنيم؟

چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟

چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟

دوست داشتن فرزندان، ازجمله مواردی است که خداوند به صورت فطری در وجود ما انسا‌ن‌ها قرار داده است،به خصوص در وجود مادران ، فلسفه اين حكمت الهي بسیار روشن است، به واقع اگر این محبت ومهر مادری که به‌وسیله هورمون‌هاي(‌اکسی‌توسین) ایجاد می‌شود

در وجود مادران نهادينه نبود، احتمالا هیچ مادر ی حاضر نمی‌شد حتی یک لحظه هم دردها ،رنج‌ها و شب بیداری‌هاي فرزندانش را متحمل شود.اما آن‌چه که قصد داريم به طور اختصار در این مقاله به آن بپردازیم اهميت و ضرورت اين دوست‌داشتن است و اصولا روش‌ها و مهارت‌هايي كه اين مهم را ممكن مي‌سازند.

شاید پذيرفتن اين نكته كمي سخت باشد كه مشکلات شخصیتی اكثر قريب به اتفاق ما بزرگ‌ترها به دليل عدم مهارت دوست داشتن از جانب والدين‌مان در كودكي شكل گرفته است.مسئله‌ نیازهای روانی و از جمله نیاز به محبّت، از مباحث اصولی در روانشناسی تربیتی و حتّی روانکاوی است. دوست داشتن و دوست داشته شدن از احتياجات ضروري انسان است

و فقدان آن به شكل غير قابل باوري آدمي را دچار نقصان در بينش و رفتار مي‌كند لذا ضروري است تا والدين توجه لازم و كافي به اين نكته داشته باشند. براي اين مهم لازم است ابتدا كودكان‌مان را خوب بشناسيم و به ياد داشته باشيم كه دوست‌داشتن آن‌ها بدون شناخت‌شان ميسر نيست. دقت كنيم كه آن‌ها آيينه وجود ما هستند. پس هر‌گونه بينش و رفتار آنان انعكاس بينش و رفتار ماست.

لذا اگر آن‌ها دوست داشتن را در وجود ما پيدا كنند آن را مي‌آموزند. به ياد داشته باشيد اصیل‌ترین و مهم‌ترین احتیاجات روانی کودک، برخورداری از محبّت است. کودکان باید احساس کنند که والدین‌شان با آن‌ها صمیمی و مهربان اند و آنان را در حل مشكلات‌شان یاری می‌کنند.كودكاني كه اين حس را درون خويش دريافته‌اند و به اين باور رسيده‌اند،

مسائل و مشكلات خود را با والدين خود مطرح مي‌كنند و راحت‌تر از پس آن‌ها بر مي‌آيند. براي برقراي ارتباط و دوستي با آنان اولين قدم پس از خواستن، اين است كه فاصله سنی با فرزندان‌تان را در ذهن خود به حداقل برسانید تا بدين‌گونه زمینه‌هایی برای صحبت دوستانه با آن‌ها فراهم کنید. اما توجه داشته باشيد كه اين ارتباط با حفظ جايگاه‌تان به عنوان والدين باشد.


* در دقایقی از شبانه روز، درخلوت آن‌ها وارد شويد و با فرزندتان صحبت کنید و از دیدگاه‌های او با خبر شوید. سعی کنید در این گفت‌وگوها از مشکلات و دغدغه‌های احتمالی فرزندتان با خبر شوید و برای آنها راه‌حلی بیابید. سعی کنید قبل از این‌که فرزندتان از شما درخواست کمک کند، خودتان به کمک وی بروید و نگذارید برای رفع مشکل خود، به غریبه‌ها پناه ببرد، حتی اگر این غربیه دوست‌هاي وی باشند. به عنوان راهی برای برقراری رابطه بيشتر با فرزندان‌تان با آنها تماس جسمانی داشته باشید. کودکان دوست دارند به والدین خود نزدیک باشند.

چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟

* کنار خود نگاه‌داشتن، آرامش و اطمینان را به آنان منتقل می‌کند. استفاده از یک آغوش گرم به او كمك مي‌كند تا يك حامي را در كنار خود باور كنند. کودکان علاقه‌مند به مشارکت در تصمیم گیری‌ها هستند. تصمیم‌گیری به آنها احساس تسلط و استقلال می‌دهد. سعي كنيد در امور مختلف حتي اگر به ظاهر، نظرات آنها را نيز جويا شويد تا بدين صورت اين حس را در او تقويت كرده و رابطه دوستي‌تان را محكم‌تر كنيد.

* فرزندان را در آغوش بگیرید ، ببوسید و آنان را نوازش كنید. نوازش كردن كودكان اثر بسیاری ماندنی دارد. رسول اكرم (ص) نیز توصیه ی ارزشمندی در این باره دارد و می فرماید: فرزندان خود را بسیار ببوسید زیرا با هر بوسه ای ، برای شما درجه ای در بهشت فراهم می شود.

* به فرزندان خود احترام بگذارید و به سخنانشان با علاقه و تمایل گوش دهید ، این كار احساس ارزشمند بودن را در آنان تقویت می كند و آنها حس می كنند شما به ایشان علاقه دارید و دوستشان دارید. پیامبر گرامی در این مورد می فرماید: شخصیت فرزندان خود را بشناسید و آنها را گرامی بدارید ، دوستشان داشته باشید ، آنها را به نیكوترین وجهی تربیت كنید و آداب زنگی خوب را به ایشان بیاموزید.

* جمله خود را با کلمه«باشه؟» تمام نکنید مگرآن‌که آماده باشید«نه» گفتن کودک خود را بپذیرید. اگر از کودک درخواستی بکنید که منوط به موافقت او باشد، در دام بحث‌های طولانی و حتی جنگ قدرت گرفتار می‌شوید. براي تفهيم مسائل و موضوعات مختلف به او، زیاد توضیح ندهید.

اثربخشی توضیحات ساده معمولاً بیش از بحث‌های طولانی است. در ضمن بچه‌ها خيلي زود از توضيحات مشروح خسته شده و فرار مي‌كنند. به کودک خود توجه کامل داشته باشید و به‌خاطر بسپاريد كه حتی یک رابطه سریع اما با توجه‌،می‌تواند نیاز کودک شما را به ارتباط برآورده سازد.

دوست شدن با فرزند نوجوان:

1) شناخت شخصیت نوجوان

مشکل اغلب والدین آشنا نبودن با ویژگی‌های دوران نوجوانی است. به همین دلیل رفتارهای ناخوشایند نوجوان را غیرطبیعی می‌پنداریم و همین امر سبب بروز عکس‌العمل‌های نادرست در ما شده و به تیرگی روابط با نوجوان می‌انجامد.

2) استفاده از روش تغافل

یکی از موثرترین روش‌های تربیتی در این دوره، روش تغافل یا نادیده گرفتن است. یعنی باید مسایل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم یا ا ورا به لحاظ رفتارهایش دایم بازخواست نکنیم.

3) راهنمایی به جای دستور دادن

در برخورد با مسایل نوجوان از خودش کمک بگیرید و به او نشان دهید که نخستین مسوول حل مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام کند. والدین تنها وظیفه راهنمایی دارند و باید او را از عواقب کارش باخبر کنند.

4) آموزش

برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی، آموزش‌های لازم درباره بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل باید آموزش داده شود.

چگونه با فرزندانمان دوست باشیم؟

5) برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه

والدین با مراقبت دوستان و عاقلانه خود احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد می‌کنند.

6) اعتمادسازی

والدین باید اعتماد نوجوان را نسبت به خودشان جلب کنند در غیر این صورت نوجوان برای حل مسایل خود به دیگران مراجعه می‌کند.

7) ارتباط کلامی، مقدمه ارتباط عاطفی

نوجوانان به ارتباطات عاطفی سخت نیازمندند. ارتباط کلامی مقدمه ایجاد ارتباط عاطفی است به همین دلیل والدین باید با تنظیم ساعات کاری خود و بسترسازی مناسب در منزل این فرصت را خود ایجاد کنند.

8) تاکید بر محبت و پرهیز از خشونت

ارتباط با نوجوان اگر بر پایه محبت و عشق باشد، سبب تامین اعتماد به نفس در او می‌شود اما اگر با فشار و خشونت همراه شود موجب اختلالات و دشواری‌های عصبی می‌شود.

9) الگوهای رفتاری والدین

نوجوانان نیاز دارند به شخصیت والدین خود تکیه کرده و از ‌آنان الگوبرداری کنند. به همین دلیل والدین باید سعی کنند شخصیتی مستحکم و باثبات داشته باشند.

10) پرهیز از مناقشات خانوادگی

نوجوانان به محلی برای ‌آرامش نیاز دارند. محلی امن و مستحکم. در صورتی که خانه محل مناقشات و جر و بحث‌های خانوادگی شود بهانه گریز نوجوان از خانه را فراهم می‌آورد.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits