دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رشد اجتماعی کودک و راهکارهای ساده تقویت آن
8
زمان مطالعه: 9 دقیقه
رشد اجتماعی کودک جنبه ای مهم از رشد کودک است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ارتباطات اجتماعی بهتر کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد که در جنبه های دیگر رشد کودک هم تاثیرگذار است. در این مقاله این عوامل را خواهید خواند. با ما همراه باشید.

رشد مهارت های اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی در کودکان

رشد اجتماعی کودک جنبه ای مهم از رشد کودک است که هنگام پرسش از هر پدر و مادری درباره رشد کودکش بین جنبه های مختلف رشد کودک از جمله توانایی گفتاری و زبانی، توانایی های حرکتی یا رشد فیزیکی او گم می شود اما رشد اجتماعی توانایی کودک برای واکنش متقابل در برخورد با دیگران تکه ای مهم در پازل رشد کودک است.

رشد اجتماعی چیست؟

رشد اجتماعی به روندی اشاره دارد که در آن کودک یاد می گیرد با اطرافیان ارتباط و تاثیری متقابل داشته باشد. همان طور که آنها شخصیت خودشان را در ارتباطات درک می کنند و توسعه می دهند مهارت هایی هم برای برقراری ارتباط با دیگر افراد و پرداختن به کارهای اطرافیان به دست می آورند.

رشد اجتماعی اغلب به چگونگی توسعه روابط دوستانه کودک و دیگر ارتباطات او و نحوه برخورد کودک در اختلاف با همسن و سالانش اشاره دارد.

اهمیت زیاد رشد اجتماعی کودک

رشد اجتماعی کودک در واقع می تواند رشد کودک را در زمینه های دیگر شکل دهد. توانایی کودک برای برخورد سالم اجتماعی با اطرافیان می تواند همه چیز را از یادگیری کلمات جدید در بچه های نوپا تا توانایی کودک برای مقاومت در برابر رفتار نادرست همسن و سال ها در بچه های دبیرستانی و موفقیت در پیدا کردن مسیر با وجود چالش های دوران بزرگسالی را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر رشد روابط اجتماعی کودک در جنبه های مختلف رشد او

رشد مهارت های زبانی کودک

توانایی برقراری ارتباط اجتماعی در کودک با بچه های دیگر امکان فراهم شدن فرصت های بیشتر برای تمرین و یادگیری مهارت های زبانی و گفتاری کودک را فراهم می کند. این چرخه ای مثبت است چون وقتی مهارت های ارتباطی کودک بهتر شود بهتر می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و واکنش بهتری نسبت به کارهای اطرافیان داشته باشد.

عوامل موثر در رشد گفتاری کودک

ایجاد عزت نفس در کودک

ارتباط اجتماعی بچه ها با همدیگر برای آنها امکان تجربه هایی هیجان انگیز و سرگرم کننده را فراهم می کند. وقتی بچه ای کوچک نتواند با کسی دوست شود موضوعی نا امید کننده و حتی دردناک است. حلقه ای از دوستان سالم میزان راحتی کودک را با توجه به شخصیت خودش مستحکم می کند.

تقویت توانایی های یادگیری کودک

علاوه بر تاثیری که رشد اجتماعی کودک می تواند بر مهارت های اجتماعی کلی او داشته باشد بسیاری از محققان باور دارند داشتن روابط اجتماعی سالم کودک با همسن و سال ها (از پیش دبستانی به بالا) به تطبیق پذیری کودک با موقعیت های مختلف در مدرسه و چالش های آن کمک می کند.

مطالعات نشان می دهند کودکانی که در کنار آمدن با همکلاسی ها حتی در پیش دبستانی مشکل دارند بیشتر احتمال دارد بعد در تحصیلات دانشگاهی هم دچار مشکل شوند.

مهارت های حل مشکل با رشد اجتماعی کودک

عزت نفس بیشتر و مهارت های زبانی بهتر می تواند در نهایت به توانایی بهتر کودک در حل مشکلات با همسن و سال ها کمک کند.

رشد اجتماعی کودک و ایجاد دیدگاه مثبت در کودک

یک دیدگاه مثبت در نهایت منجر به ارتباطات بهتر کودک با دیگران و سطح بالاتر اعتماد به نفس در کودک شود.

نقش والدین در تقویت روابط اجتماعی کودک

مطالعات نشان می دهد تجربیات هر روزه کودک با پدر و مادر در مهارت های اجتماعی کودک نقش اساسی دارد. والدین از اولین تجربه های برقراری و گسترش ارتباط با کودک او را برای برقراری روابط اجتماعی با دیگران آماده می کنند. به عنوان والدین شما به نحوه برقراری ارتباط کودک با دیگران شکل می دهید.

از آنجایی که درباره رشد اجتماعی کودک نسبت به دیگر جنبه های رشد کودک کمتر بحث می شود درک روند رشد اجتماعی کودک و ارزیابی چگونگی رشد کودک در این زمینه برای والدین می تواند مشکل باشد. در هر سنی نقاط عطفی اساسی و همچنین نکاتی سودمند وجود دارد که والدین می توانند برای پشتیبانی از کودکشان استفاده کنند.

رشد اجتماعی کودکان شیرخوار و نوپا

طی 2 سال اول رشد سریع کودک جنبه های زیادی را در بر می گیرد. شما می توانید موارد زیر را از کودک انتظار داشته باشید:

  • لبخند زدن و واکنش مثبت به شما و دیگر مراقبان بچه
  • افزایش اضطراب از بودن با غریبه ها، اگر چه موضوعی ناراحت کننده است اما مرحله ای طبیعی در رشد کودک است.
  • افزایش وابستگی به یک شی که به او احساس راحتی می دهد مثل یک پتو یا عروسک.
  • نشان دادن اضطراب هنگام بودن با بچه های دیگر
  • تقلید کردن از بزرگترها و بچه های دیگر، همان طور که بچه ای به این شکل رشد کند بسیاری از مهارت های اجتماعی دیگر هم به سادگی با تقلید از آنچه پدر و مادر یا خواهر برادرها انجام می دهند فرا گرفته می شود.
  • تحت تاثیر احساسات والدین و دیگر اطرافیان قرار گرفتن

شما به عنوان والدین برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان شیرخوار و نوپا می توانید:

  1. با پاسخ فوری به احتیاجات کودک، او یاد می گیرد چطور به فرد دیگری اعتماد کند.
  2. با ایجاد ارتباط چشمی خودتان را تا سطح توانایی او برای برقراری ارتباط پایین می کشانید و هنگام واکنش نشان دادن به کارهای او از لحاظ دیداری با او ارتباط برقرار می کنید.
  3. با او بچگانه و مثل خودش حتی با حرف های نامفهوم صحبت کنید و صبر کنید تا به شما جواب دهد.
  4. با تقلید از حرف ها و کارهای او با او بازی کنید.
  5. با او "دالی موشه" باز کنید؛ این بازی به کودکتان یاد می دهد حتی اگر شما غیبتان هم بزند دوباره بر می گردید و به کاهش اضطراب جدایی او و ارتباط با غریبه ها در آینده کمک می کند.
  6. هنگام انجام کارهایی با برقراری روابط اجتماعی یا دیدن دوستان کودکتان را همراهتان ببرید؛ با این کار به او نشان می دهید چطور به شکلی محترمانه و مثبت با دیگران ارتباط برقرار کند.
  7. با دوستانی که بچه دارند قرار بگذارید و بچه ها را برای بازی بیرون ببرید به این ترتیب بچه ها یاد می گیرند با همسن سال هایشان ارتباط برقرار کنند.

آداب صحبت کردن با نوزادان

رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی

رشد اجتماعی کودکان

در این سن، رشد اجتماعی کودک و گسترش آن بیشتر به نحوه برقراری ارتباط والدین و دیگر اطرافیان بستگی دارد. با شروع دوره پیش دبستانی کودک شما می تواند:

  • مستقل بودن را کشف و امتحان کند.
  • محبتش را به وضوح بیان کند هر چند همیشه به شکلی صحیح نباشد؛ این روند می تواند همچنان که مهارت های زبانی کودک رشد می کند برای او نا امید کننده باشد.
  • هنوز برای بودن با بعضی غریبه ها اضطراب نشان می دهد.
  • بروز بدخلقی و خشم در او تکمیل می شود؛ این می تواند استرس زا باشد اما بروز خشم بخشی از روند طبیعی رشد اجتماعی کودک است.
  • یاد می گیرد چطور خودش را آرام کند.
  • از دیگر احساساتش آگاه تر می شود.
  • با بچه های دیگر همکاری می کند.
  • احساس ترس یا اضطراب خود را قبل از یک اتفاق در پیش رو (مثل دیدن دکتر) بیان می کند.

شما به عنوان والدین برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی می توانید:

  1. عشقتان را با کلمات و محبت فیزیکی به او ثابت کنید؛ این کار روشی عالی برای یاد دادن این موضوع به بچه ها است که چطور احساساتشان را نشان دهند.
  2. به کودک کمک کنید چطور احساساتش را با صحبت کردن درباره آنچه احساس می کند نشان دهند.
  3. مثل یک همسن و سال با فرزندتان بازی کنید. این کار وقتی در یک محیط گروهی هستند به نفع آنها است و باعث می شود اسباب بازی هایش را به بقیه هم بدهد و با آنها همکاری کند.
  4. او را برای بازی با بچه های دیگر آشنا کنید و فرصت هایی برای ارتباط اجتماعی کودک با همسن ها برای او فراهم کنید.
  5. نمونه هایی از اعتمادتان به دیگران مثل ارتباطات دوستانه خودتان یا دیگر روابط را به او نشان دهید.

رشد اجتماعی کودکان دبستانی

از سن 5 سالگی به بعد رشد اجتماعی کودک به سطح جدیدی می رسد. این زمان اصلی است که بیشتر بچه ها ساعات بیشتری را در روز با بچه های دیگر نسبت به والدینشان می گذرانند. موارد زیر در روابط اجتماعی کودکان طبیعی است:

  • شکوفایی و رشد روابط دوستانه
  • کسب رضایت دوستان و شباهت بیشتر رفتارهایشان به دوستانشان
  • درک قدرت روابط و روابط بیشتر و گسترده تر
  • درک و ترس از زورگویی یا نشان دادن رفتارهای قلدرانه
در سن 10 سالگی ممکن است بچه ها نظرات والدین را درباره دوستان و رفتارهای خاص آنها نپذیرند؛ این مرحله ای معمول از رشد اجتماعی کودک است اما همین مرحله می تواند برای والدین نا امید کننده باشد.

شما به عنوان والدین برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی می توانید:

  1. حین پرسش هر روزه از کودکتان درباره مدرسه و دوستان درباره روابط و ارزش های اجتماعی هم صحبت کنید.
  2. فرصت هایی را برای کودک فراهم کنید تا درباره کشمکش های اجتماعی و واکنش و کارهایش برای حل مشکل صحبت کند.
  3. درباره قلدری و آزار و اذیت هم بین خودتان و هم با سرچ در اینترنت بحث کنید.
  4. بگذارید بچه های بزرگ تر مشکلات هر روزه شان را خودشان حل کنند.
  5. ارتباط با بچه ها را روشن و واضح نگه دارید؛ شما به عنوان والدین باید مطمئن شوید همیشه برای گوش دادن به حرف های بچه ها و حمایت از آنها بدون قضاوت در دسترس هستید.

رشد اجتماعی کودک مسئله ای پیچیده است که همیشه در حال تغییر است. اما خبر خوب این است والدین می توانند تاثیر زیادی بر چگونگی پیشرفت آن داشته باشند. با شکل دهی روابطی سالم و در ارتباط ماندن با فرزندتان می توانید به ارتباط او با اطرافیان به روش های مثبت و مفید کمک کنید.

با تشویق کودک به ارتباط با بچه های دیگر و بزرگ ترها آنها را برای لذت بردن از مزایای روابط اجتماعی سالم از عزت نفس خوب تا مهارت های قوی ارتباطی و توانایی ارتباط با اطرافیان آماده می کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه پدر و مادر با کودک خود ارتباط برقرار کنند؟

بازی گروهی و اجتماعی فرزندان چه فوایدی دارد؟

آیا در آموزش رفتار اجتماعی به کودک خود مشکل دارید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (8 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits