دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع شکم بند بارداری، مزایا و معایب استفاده از آن‌ها

شکم بند بارداری : انواع شکم بند حاملگی و فواید آن

انواع شکم بند بارداری، مزایا و معایب استفاده از آن‌ها
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شکم بند بارداری چه فوایدی دارد؟ استفاده از شکم بند بارداری، به ویژه در ماه‌های آخر موجب آسان‌تر شدن حرکات و فعالیت‌های زنان باردار می‌شود. همچنین خطر افتادگی شکم را نیز کاهش می‌دهد.

شکم بند بارداری چه فوائدی دارد؟

به همان نسبت که شکم با گذشت روزهای بارداری بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، احساس راحتی مادر نیز روزبه‌روز کاهش می‌یابد. در دوران حاملگی، به‌خصوص ماه‌های پایانی آن، سنگینی شکم بر ستون فقرات و مفاصل فشار وارد کرده و باعث بروز انواع دردهای اسکلتی-عضلانی مثل کمردرد، گردن‌درد و درد لگن در مادر می‌شود.

تحمل وزن شکم، بدون استفاده از وسایل کمکی مثل شکم بند بارداری می‌تواند از این دوران خاطراتی نه چندان خوشایند به یادگار بگذارد. خرید شکم بند بارداری یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های دوران حاملگی است. شکم بند به شما کمک می‌کند به راحتی بدن خود را با تغییرات بارداری، تطبیق دهید.

این وسیله نه تنها از لگن و کمر حمایت می‌کند بلکه با بالا کشیدن شکم باعث می‌شود شلوارهای خود را راحت‌تر به تن کرده و کمتر به تغییر سایز لباس نیاز پیدا کنید. شکم بند بارداری امروزه در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار خرید موجود است.


فواید شکم بند بارداری

  • شکم بند بارداری به این منظور طراحی شده است که بیشتر وزن شکم را از روی کمر و ستون فقرات برداشته و لگن را در وضعیت صحیح قرار دهد.
  • با استفاده از شکم بند می‌توان از گودی کمر، جداشدگی عضلات جدار شکم و انواع دردهای اسکلتی-عضلانی دوران حاملگی یا تشدید آنها پیشگیری کرد.
  • شکم ‌بندها با جلوگیری از افتادگی شکم به سمت پایین و همچنین ایجاد گرمای محیطی و افزایش گردش خون در ناحیه به انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و پیشگیری از ترک‌خوردگی پوست نیز کمک می‌کنند.
  • شکم بند بارداری با برداشتن وزن شکم از روی مثانه، تکرر ادرار را نیز کاهش داده و احتمال ایجاد بواسیر یا هموروئید را هم کاهش می‌دهند.
  • شکم‌ بند بارداری را بعد از زایمان نیز می‌توان برای جلوگیری از افتادگی شکم و حمایت از عضلات آن استفاده کرد؛ به‌خصوص اگر زایمان به روش سزارین انجام شده باشد.
  • شکم‌ بندهای بارداری می‌توانند تا حدودی به اصلاح وضعیت قرارگیری کودک در شکم نیز کمک کنند.
  • تمامی خانم‌های باردار به‌خصوص آنهایی که دچار افزایش بیش از حد وزن شده اند، کسانی که فعالیت فیزیکی زیاد دارند و مدام سرپا می‌ایستند، خانم‌هایی که اهل ورزش هستند و افرادی که دچار دردهای کمر و لگن شده‌اند؛ باید حتما از شکم بند بارداری استفاده کنند.

انواع شکم بند بارداری

شکم بند بارداری در انواع طرح‌ها با درجات مختلف حمایت از کمر و لگن در بازار خرید موجود هستند. این وسیله را می‌توان براساس طراحی و میزان حمایتی که ایجاد می‌کند به 4 دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

1. شکم بند بارداری یک تکه سرتاسری

  • این نوع شکم بند در دو مدل برای خرید موجود است. بعضی از شکم بندهای سرتاسری شبیه به تاپ دکلته‌ هستند و به راحتی روی شکم کشیده می‌شوند. این شکم بندها فاقد درز، بند یا دکمه هستند و نسبت به سایر شکم بندها حمایت کمتری برای شکم ایجاد می‌کنند. نوع دیگری از شکم بندهای سرتاسری وجود دارد که ضخیم‌تر بوده و با بند یا دکمه تغییر سایز می‌دهند.
  • این شکم بندها حمایت بیشتری از شکم و کمر فراهم می‌کنند و بعضی از آنها از پارچه ضدامواج تهیه شده‌اند. تنها نقطه ضعف این شکم بندها پوشش نسبتا ضخیم آنها و ایجاد گرما و تعریق در ناحیه است.
  • البته این گرما خود می‌تواند با افزایش گردش خون، احتمال ترک‌خوردگی پوست را کاهش دهد و باعث افزایش انعاف‌پذیری عضلات شود.

2. شکم بند بارداری یک‌تکه تحتانی

  • این شکم بندها نسبت به شکم بندهای سرتاسری پهنای کمتری دارند و از انتخاب‌های محبوب خانم‌های باردار محسوب می‌شوند. شکم بندهای تحتانی، شکم را بالا کشیده، به لگن ثبات می‌بخشند و از کمر حمایت می‌کنند.
  • این نوع شکم بند، خود مدل‌های مختلفی دارد. بعضی از آنها در تمام طول شکم بند، پهنای یکسانی داشته و بعضی دیگر در ناحیه پشت و کمر پهن‌تر هستند و حمایت بیشتری از کمر به عمل می‌آورند. شکم بندهای تحتانی را به راحتی می‌توان زیر لباس مخفی کرد. آنها مجهز به دکمه یا بندهای تغییر سایز هستند و پوشیدن و درآوردنشان بسیار آسان است.

3. شکم بند بارداری دو تکه

  • این شکم بندها همانند شکم بندهای تهتانی هستند، با این تفاوت که در قسمت بالای شکم نیز مجهز به یک بند تطبیق‌پذیر بوده و حمایت بیشتری از شکم فراهم می‌کنند. وجود بند فوقانی به حفظ محل صحیح قرارگیری شکم بند هم کمک می‌کند. این نوع شکم بند برای خانم‌های اهل ورزش و دویدن بسیار مناسب است.

4. شکم بند بارداری گهواره‌ای

  • این نوع شکم بند علاوه بر برخورداری از کمربند زیر و روی شکم، دارای بندهایی است که روی شانه قرار می‌گیرد. وجود این بندها باعث می‌شود وزن شکم از روی کمر و لگن برداشته شده و بر روی بخش فوقانی پشت و شانه تقسیم شود.
  • این شکم بندها بیشترین حمایت را از شکم، کمر و لگن فراهم می‌کنند و برای افرادی مناسب هستند که دچار درد شدید کمر و لگن شده‌اند و یا از قبل دچار این دردها بوده‌اند. شکم بند گهواره‌ای برای بارداری‌های چندقلویی یا خانم‌هایی که دچار شلی بیش از حد مفاصل لگن شده‌اند هم انتخابی بسیار مناسب است.

این نکات را به خاطر بسپارید

  1. شکم بند را می‌توان در شرایط مختلف، در خانه یا محیط بیرون و حتی هنگام خواب، رو یا زیر لباس پوشید.
  2. سایز اغلب شکم بندها را می‌توان با کمک دکمه‌های فشاری و بندهای پارچه‌ای یا چسبی تطبیق‌پذیر، نسبت به اندازه شکم و سن بارداری تغییر داد.
  3. بعضی از شکم بندها تک‌سایز هستند و بعضی به نسبت سن بارداری سایزهای مختلف دارند. برای انتخاب مناسب‌ترین سایز بهتر است به جای اندازه‌گیری دور شکم، دور لگن خود را اندازه‌گیری کنید و موقع خرید آن را در نظر بگیرید.
  4. شکم بند باید محکم باشد اما نباید به شکم فشار زیاد وارد کند یا باعث خراش و ناراحتی پوست شود.
  5. جنس شکم بند باید به قدری نرم و راحت باشد که موقع پوشیدن، متوجه وجود آن نشوید. شکم بند باید دارای قابلیت عبور هوا باشد، در غیر این صورت باعث عرق‌سوز شدن و حساسیت پوستی می‌شود.
  6. اگر فعالیت بدنی بالایی دارید و یا اهل ورزش هستید، بهتر است 2 عدد شکم بند بارداری خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید یکی از آنها را به ورزش و دیگری را به سایر اوقات اختصاص دهید.
  7. شکم بند را بهتر است هفته‌ای یک بار و بعد از هر بار ورزش شستشو دهید.
  8. شکم بند باید از دوام بالایی برخوردار باشد زیرا این وسیله برای ساعت‌های طولانی پوشیده می‌شود و در معرض تعریق و کشش قرار می‌گیرد.
  9. بهتر است شکم بند از قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی برخوردار باشد. اما نباید آن را در خشک‌شویی بیندازید بلکه باید اجازه دهید در معرض هوای آزاد خشک شود.

همچنین بخوانید:

۱۰۰ دارویی که برای بارداری مضر است

علت داغی دست و پا در بارداری + بهترین راه درمان این عارضه

خارش ترک های بارداری و راههای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits