دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خارش ترک های بارداری و راههای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
ترک های بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست در خانم های باردار ایجاد می شود .


دلیل ایجاد ترک های بارداری یا استریای حاملگی


ترک های بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست در خانم های باردار ایجاد می شود . در بيش از نيمي از خانمها استرياي حاملگي در دوران بارداري پديد مي آيد. علت به وجود آمدن آن مي تواند تغييرات شديد هورموني و چاقي ناگهاني در دوران بارداري باشد. در خانمهايي كه بارداري دو يا چند قلويي دارند يا به دلايلي دچار افزايش وزن ناگهاني شده اند و معمولا در اواخر بارداري بيشتر اين خطوط ديده مي شود.


وجود خارش در دوران بارداری و در بعضی از نواحی بدن به خصوص دور شکم که در حال بزرگ شدن است نادر نیست، زیرا پوست باید برای هماهنگی، با رشد این نواحی کشیده شود.


هورمون های دوران بارداری نیز تا حدی در این امر موثرند. حدود از خانم های باردار در طول دوران بارداری دچار قرمزی و گاهـی خارش کـف دست ها و پاها مي شوند. علت این كه اين عارضه بلافاصله پس از زایمان از بین مي رود، افزایش سطح استروژن خون است.


گاهی ممکن است بیماری های پوستی که به طور طبیعی با خارش همراه است نظیر خشکی پوست، اگزما یا آلرژی غذایی در دوران بارداری، با خارش شدیدی بروز کند. شما باید برای تسکین خارش پوست تان از گرفتن دوش و حمام داغ بپرهیزید، زیرا پوست را خشک و خارش را تشدید مي کند.


متاسفانه تاثير مثبت هيچ كرم يا پماد خاصي براي ايجاد نشدن اين خطوط اثبات نشده است. با اين حال نرم و چرب نگه داشتن پوست شكم با استفاده از روغنهاي گياهي (مانند روغن زيتون)،روغن بچه، دكسپانتنول يا كرمهايي كه برخي شركتهاي دارويي به اين منظور ارائه مي كنند، مي تواند خارش را كاهش داده و حداقل براي شما اين اطمينان خاطر را ايجاد كنند كه هر كاري از دستتان بر مي آمده براي خودتان انجام داده ايد.


علت به وجود آمدن ترک های بارداری


هيچ كس دقيقا نمي داند چرا اين خطوط در بعضي خانمها به وجود مي آيد و در بعضي نه. احتمالا تغييرات شديد هورموني و رشد ناگهاني شكم مي تواند مهمترين علل اين عارضه در بارداري باشد. در برخي خانمها در دوران بارداري و به خصوص در اواخر آن خطوطي روي پوست شكم و گاهي در ناحيه رانها و بازوها ايجاد مي شود كه رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا در ابتداي بروز به رنگ صورتي يا قرمز روشن است و پس از زايمان و با گذشت زمان تدريجا به رنگ پوست نزديك مي شود اما هميشه حالت ترك خوردگي را خواهد داشت. ترك خوردگي پوست به اين دليل است كه نه تنها لايه سطحي پوست، بلكه لايه هاي زيرين هم تحت تاثير هورمونها و كشش قرار گرفته و شكاف هايي در لايه كلاژن به وجود مي آيد.

استریای حاملگی


جلوگیری از ترک های بارداری به صورت طبیعی


مواد غذایی مغذی برای پوست مصرف کنید . مصرف مواد غذایی زیر باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود که می تواند از ترک یا خطوط پوست جلوگیری کند . مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید :


مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید . آنتی اکسیدان به تغذیه پوست کمک می کند . مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان : اسفناج ، بلوبری ، توت فرنگی و دیگر میوه جات و سبزیجات تازه .


مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید . ویتامین E باعث محافظت از سلول های پوست می شود . مواد غذایی حاوی ویتامین E : آجیل ، مغزها ، آووکادو ، کلم برکلی و کولارد سبز .


مواد غذایی حاوی ویتامین A مصرف کنید . این ویتامین باعث ترمیم بافت پوست می شود . مواد غذایی حاوی ویتامین A : هویج ، سیب زمینی شیرین ، انبه ، فلفل دلمه قرمز ، کدو .


مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کنید . امگا ۳ باعث سلامت سلول های پوست و براق شدن پوست میشود . مواد غذایی حاوی امگا ۳ : ماهی ، روغن ماهی ، تخم مرغ و صدف . در هنگام مصرف ماهی از ماهی های حاوی جیوه بسیار پایین مصرف کنید زیرا مصرف جیوه در حاملگی امکان ایجاد صدمه مغزی را دارد .


بدن را پر آب نگه دارید . آب باعث سم زدایی از بدن و پوستی سالم تر می شود . مصرف مایعات دیگر مانند : نوشابه ، ماء الشعیر و آب میوه های صنعتی را کاهش داده و مصرف آب و میوه های پر آب را افزایش دهید .


از ورزش های ایمن برای بارداری استفاده کنید . ورزش به ارتجاعی ماندن پوست با افزایش گردش خون کمک میکند . همچنین از افزایش سریع وزن نیز جلوگیری میکند که عامل اصلی ترک پوست است . با پزشک خود درباره ورزش های دوران بارداری حتما مشورت کنید .


به تدریج وزن را زیاد کنید . خط روی پوست زمانی ایجاد میشود که به سرعت زیادی وزن زیاد کنید اگر از دستورات پزشک خود پیروی کنید وزن شما به تدریج زیاد شده و ترک پوست کمتر ایجاد می شود .


لیف خشک بکشید . لایه برداری با لیف خشک یا همان ” brushing ” باعث افزایش جریان خون در پوست شده ، به کاهش ترک پوست و جلوگیری از آن کمک میکند . سعی کنید از الیاف طبیعی برای اینکار استفاده کنید . در روی سینه از این روش استفاده نکنید زیرا پوست آن بسیار حساس می باشد .


از پاهای خود شروع کنید و رو به بالا حرکت کنید بیشتر حواستان به مناطقی باشد که بیشتر ترک می خورند . بعد از آن به حمام بروید تا لایه پوست مرده را بشورید .

از شویندهای قوی و شیمیایی مصرف نکنید . بیشتر شوینده های بدن حاوی سولفور هستند که باعث خشک شدن پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی آن میشوند . از شوینده هایی با روغن های طبیعی استفاده کنید تا رطوبت پوست را حفظ کند نه اینکه آن را از بین ببرد .

  • روغن نارگیل را به عنوان یک تمیز کننده طبیعی میتوانید استفاده کنید . روغن نارگیل را به تمام پوست خود مالیده و با آب گرم آبکشی نمایید .
  • اگر پوست شما بعد از شستن خشک میشود لازم نیست که حتما از شوینده استفاده کنید . می توانید با آب ولرم پوست خود را تمیز کنید .
  • پوست را مرطوب کنید . خیلی مهم است که پوست را مرطوب نگه دارید مخصوصا شکم ، پهلو ، پاها و باسن را همیشه کرم مرطوب کننده بزنید . مرطوب کننده های معمولی به اندازه کافی و عمیق پوست را مرطوب نمی کنند بنابراین از کرم ها و لوسیون های مخصوص زنان باردار است استفاده یا از روغن های طبیعی استفاده کنید .
  • کره کاکائو ، روغن بادام ، روغن تخم مرغ ، کره شیا و روغن جوانه گندم برای مرطوب کردن پوست در هنگام حاملگی عالی و شناخته شده هستند .
  • از مرطوب کننده در صبح ، شب و بعد از حمام استفاده کنید . اگر دچار خارش در مناطق مستعد ترک پوست شدید در آن نواحی از مرطوب کننده بیشتری استفاده کنید .
  • از ضد آفتاب استفاده کنید . اگر به شنا می روید یا زیاد در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب هستید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید . در هنگام بارداری محافظت پوست در مقابل آفتاب مهم می باشد .

پیشنهاد می‌کنیم برای دستیابی به بهترین نتیجه در اولین فرصت ممکن پس از تولد نوزاد برای درمان ترک شکم بعد از زایمان اقدام شود. اگرچه درمان‌های خانگی مانند ماساژ، کرم و لوسیون در به تاخیر انداختن و جلوگیری از ترک شکم در بارداری یا محو کردن آنها مؤثر هستند، اما این روش‌های متعارف قدیمی واقعاً ترک‌ها را درمان نمی‌کنند و از بین نمی‌برند. در ادامه روش‌هایی برای از بین بردن ترک‌های پوستی آورده شده است.

خارش استریا

درمان ترک های بارداری


میکرودرم ابریژن


میکرودرم ابریژن روشی پرطرفدار برای درمان ترک پوست عارضه‌های پوستی گوناگون، مانند جوش و آکنه، جای جوش، ترک‌های پوستی و پیری پوست، به شمار می‌رود. این عمل ظاهر پوست را با اصلاح ناهنجاری‌های خطوط پوستی بهبود می‌بخشد و ترک‌های پوستی ناچیز را در مراحل اولیه از بین می‌برد.


در این عمل از دستگاهی استفاده می‌شود که کریستال‌های ریزی را روی پوست می‌پاشد، سپس با لوله مکنده کریستال‌ها و سلول‌های پوستی مرده از روی سطح پوست جمع می‌شود. لایه رویی پوست به آرامی برداشته می‌شود و به این ترتیب رشد پوست جدید با خاصیت ارتجاعی مطلوب تحریک می‌شود.


میکرودرم ابریژن به ندرت با اثرهای جانبی همراه است و در مقایسه با درمان‌های موضعی مبتنی بر رتینوئیک اسید نتایج بهتری را به دست می‌دهد، چون رعایت توصیه‌های پس از عمل میکرودرم برای بیماران بسیار آسان‌تر است.

جراحی با لیزر


بسیاری از افراد تمایل دارند درمان ترک های بارداری پوست با لیزر را انجام دهند، چون این عمل سرپایی دوران بهبود بسیار کوتاهی دارد و نسبت به جراحی شکم بسیار مقرون به صرفه‌تر است. بااین حال از آنجایی که لیزر واقعاً ترک‌های پوستی را از بین نمی‌برد و تنها تجمع رنگدانه‌ها در محل ترک را کاهش می‌دهد، در عمل چندان برای درمان ترک‌های پوستی کارآمد نیست.


جراحی با لیزر برای رفع ترک‌های پوستی صرفاً برای پوست‌های تیره مناسب است و به همین دلیل کارایی آن در مراحل اولیه یعنی زمانی بیشتر است که ترک‌ها ارغوانی یا قرمز تیره هستند.


اگر ترک‌های پوستی پیش از این محو شده باشند، جراحی با لیزر احتمالاً روش مناسبی برای حذف آثار باقی‌مانده نخواهد بود. افراد دارای پوست روشن و ترک‌های سطحی بهترین نتیجه را از عمل با لیزر می‌گیرند.


لایه‌برداری شیمیایی


لایه‌بردارهای پوست موادی شیمیایی هستند که روی ناحیه مورد نظر، معمولاً صورت، استعمال می‌شوند تا پوست را در واکنشی شیمیایی بسوزانند و در نتیجه لایه رویی برداشته شود و جوش، آکنه و خطوط روی پوست از جمله ترک شکم در بارداری درمان شود. پوست پس از لایه‌برداری شیمیایی مانند زمان آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد. امروزه در اسپاها، چشمه‌های آب گرم و سالن‌های زیبایی به وفور از این مواد استفاده می‌شود و می‌توان آنها را از داروخانه‌ها تهیه کرد.


دلیل اصلی کاربرد گسترده لایه‌بردارهای شیمیایی این است که نتایج آها فوری است و پوست بلافاصله پس از عمل جوان‌تر، سالم‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد. در حال حاضر برخی پزشکان از این مواد برای کاهش یا رفع ترک‌های روی پوست بدن نیز استفاده می‌کنند. اگرچه چون این مواد ترک‌ها را واقعاً حذف نمی‌کنند، لایه‌برداری مجدد باید پس از ۶ ماه انجام شود تا پوست همچنان صاف و یکدست باقی بماند.


کرم‌ها و پمادها


کرم‌ها و پمادها، مانند سرم مخصوص جای جوش، برای کاهش و محو کردن ترک‌ بارداری و چاقی و لاغری نیز مؤثر است، به ویژه اگر طی چند ماه نخست پس از زایمان به طور منظم استفاده شود. کرم‌ها و سرم‌های پوستی با مرطوب و منعطف نگه داشتن پوست ترمیم طبیعی آثار به جا مانده از ترک‌های پوستی را ممکن می‌سازند.


جراحی


جراحی زیبایی شکم یا کامل‌تر بگوییم جراحی پلاستیک که با هدف رفع ترک‌ های بارداری و اندام متناسب انجام می‌شود، بهترین روش برای حذف دائمی ترک‌های روی پوست بدن است.


در جراحی شکم، ابدومینوپلاستی، پوست زیر ناف یعنی محل ایجاد بخش اعظم ترک‌های حاملگی برداشته می‌شود و به این ترتیب پوست دارای ظاهر ناخوشایند کاملاً از بین می‌رود. جراحی پلاستیک را می‌توان در هر بخشی، از قبیل ران یا بالای بازو، که دارای پوست اضافی است انجام داد. پس از جراحی شکم نیز مانند هر جراحی دیگری جای زخم روی بدن باقی می‌ماند که پس از سپری شدن یک سال محو خواهد شد. برش‌های جراحی معمولاً پایین شکم به گونه‌ای ایجاد می‌شود که لباس به خوبی روی آن را بپوشاند.

divider

بیشتر بخوانید:

علت درد واژن در دوران بارداری و بهترین راه درمان این عارضه

خارش شکم در بارداری و درمان های خانگی آن

علل و عوامل موثر پارگی زودرس کیسه آب در بارداری

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits