دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های باور نکردنی تشخیص فیبروم رحم
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای تشخیص مناسب ترین روش درمان فیبروم رحم، باید علائم این بیماری را به خوبی شناخته با مجله دلگرم همراه باشید

تشخیص فیبروم رحم

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با روش های تشخیص فیبروم رحم آشنا کنیم

فیبروم های رحم تومورهای غیر سرطانی هستند که روی دیواره رحم رشد می کنند. فیبروم رحم بیماری بسیاری شایعی است به طوری که برخی آمارها نشان می دهند بیش از نیمی از زنان تا سن 50 به آن دچار می شوند.

در برخی زنان علائم فیبروم رحم بسیار جدی بوده و باید هرچه سریعتر درمان شوند.

تشخیص فیبروم رحم

قاعدگی

فیبروم رحم می تواند تغییرات و مشکلاتی را روی سیکل قاعدگی ایجاد کند.

تغییر تاریخ پریودی

اگر پریودهای منظمی داشتید و الان تغییر کرده است، این تغییرات ممکن است به دلیل فیبروم رحمی ایجاد شده باشد.

نژاد

احتمال ابتلا به فیبروم رحم در زنان آفریقایی به خصوص در سنین پایین بیشتر از سایرین است. همچنین احتمال ابتلا به فیبروم رحم با افزایش سن در زنان کاهش می باید اما در زنان آفریقایی بر عکس است.


وزن

اگر فرد چاق بوده یا اضافه وزن داشته باشد احتمال ابتلا به فیبروم رحمی در این فرد اندکی افزایش می یابد.


سن اولین پریود

هرچه سن اولین پریود شما کم تر بوده باشد احتمال ابتلا به فیبروم رحمی بیشتر می شود.


نداشتن زایمان

اگر بچه دار نشوید و سابقه زایمان نداشته باشید، احتمال ابتلا به فیبروم رحمی در شما بیشتر خواهد شد.


معاینه شوید

اگر به فیبروم رحم مشکوک هستید باید برای تشخیص دقیق تر آزمایش دهید. متخصص زنان از شما درباره علائم سوال کرده، آزمایش برایتان می نویسد، شما را معاینه کرده و در نهایت معاینه لگنی را انجام می دهد.

در معاینه لگنی دکتر داخل دهانه رحم را مشاهده کرده و سپس معاینه با دو دست را شروع کرده تا سایز رحم را بررسی کند. همچنین ممکن است آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش برای تشخیص هر گونه عفونت را پیشنهاد کند


سونوگرافی انجام دهید

بعد از معاینه فیزیکی، دکتر احتمالا سونوگرافی رحم را به شما پیشنهاد می کند. این سونوگرافی ممکن است شامل بررسی داخلی و خارجی رحم باشد. این سونوگرافی برای تشخیص محل دقیق فیبروم ها، سایز آن ها و تعدادشان ضروری است

انواغ فیبروم رحم

فیبروم‌ها انواع و اندازه‌های مختلف از چند میلی‌متری و منتشر تا فیبروم‌های بسیار بزرگ دارد. فیبروم‌های منتشر ممکن است باعث بزرگی رحم شود. گاهی هم فیبروم بزرگ است و باعث نامتقارن شدن رحم می‌شود.

1- فیبروم داخلی

این نوع فیبروم شایع‌ترین حالت فیبروم رحم است و در دیواره ماهیچه‌ای رحم به‌وجود می‌آید. فیبروم داخلی می‌تواند بزرگ شود و باعث کشیدگی و بزرگ شدن رحم بشود.

2- فیبروم ساب‌سِروز

این دسته از فیبروم رحم نیز در خارج از آن شکل می‌گیرند و رشد فیبروم باعث می‌شود، یک سمت رحم بزرگ‌تر به‌نظر بیاید.


۳- فیبروم ساقه‌دار (پدانکولیت)

وقتی فیبروم ساب‌سروز، قاعده‌ای باریک و دراز پیدا می‌کند، به فیبروم ساقه‌دار تبدیل می‌شود.


۴- فیبروم ساب‌ موکوزال

فیبروم ساب‌موکوزال نیز در سطح میانی ماهیچه رحم (میومتریوم) رشد می‌کند. این دسته از فیبروم‌ها به‌ندرت ایجاد می‌شوند، اما درصورت به‌وجود آمدن باعث دردهای عادت ماهیانه و خون‌ریزی زیادی می‌شوند. همچنین مشکلاتی نیز در بارداری فرد به‌وجود می‌آورند.

علائم فیبروم رحم

خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی

گرفتگی شدید در زمان پریود

خونریزی بین پریودها

ورم یا توده بدون درد زیر شکم

تکرر ادرار ناشی از فیبروم رحمی که روی مثانه فشار وارد می کند

درد در رابطه جنسی

کمر درد

یبوست

ترشح واژن مزمن

ناتوانی در دفع ادرار

تشخیص فیبروم رحم
فیبروم رحم

علت ایجاد فیبروم رحم


هورمون‌ها: استروژن و پروژسترون هورمون‌هایی هستند که از تخمدان‌ها تولید و ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها کمک می‌کنند تا بعد از هر عادت ماهیانه پوشش رحمی از نو ایجاد شود که احتمال وجود فیبروم را در رحم را بالا می‌برد.


سابقه خانوادگی: اگر مادر، خواهر یا مادربزرگ شما دچار فیبروم رحم باشد، احتمال وقوع فیبروم رحم در شما نیز وجود خواهد داشت.


بارداری: بچه‌دار شدن و بارداری باعث افزایش میزان استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود. فیبروم رحم در خلال بارداری امکان تولید و بزرگ شدن دارد.

درمان فیبروم رحم

در واقع بيشتر فيبروم هاي رحم در اندازه هاي کوچک بدون علامت هستند و در صورت کشف اتفاقي آنها در سونوگرافي با توجه به بي علامت بودن آنها، اقدام خاصي لازم نيست و بيمار فقط بايد هر سه تا شش ماه يکبارجهت کنترل سايز فيبروم ها يا ايجاد علايمي مثل درد شکم و مشکلات قاعدگي نيز بايد اقدام به درمان جراحي يا طبي کرد،

البته در فيبروم هاي بزرگ علامت دار درمان قطعي، جراحي و برداشت فيبروم يا « ميو مکتومي» است که در آن احتمال عود فيبروم در محل هاي ديگر رحم مدتي پس از جراحي نيز وجود دارد.

آيا احتمال بدخيم شدن فيبروم ها وجود دارد؟

بله، ولي احتمال بدخيم شدن آن خيلي کم و تقريباً نزديک به صفراست. اين احتمال بدخيمي در مواردي که فيبروم هاي کوچک پس از يائسگي به صورت ناگهاني و بدون هيچ گونه تحرک هورموني شروع به رشد سريع و ناگهاني کنند، بيشتر است. در اين مورد لازم است سريعاً عمل جراحي برداشت رحم و ضمائم يا « هيسترکتومي » براي بيمار به علت شک به بدخيمي احتمالي انجام گيرد.

آيا درمان هاي غير جراحي نيز براي فيبروم وجود دارد؟

داروهايي به صورت تزريقي و خوراکي در دسترس هستند که مي توانند قاعدگي هاي فرد را طبيعي کرده و ميزان خونريزي و درد بيمار را کاهش دهند تا زماني که فرد به سن يائسگي برسد و پس از آن به علت قطع ترشح هورمون هاي تخمداني فيبروم ها به تدريج کوچک تر و چروکيده تر مي شوند. البته تصميم گيري در مورد اين درمان ها به عهده جراح و متخصص زنان بر اساس معاينه و شرايط فيبروم است.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits