دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بارداری دوقلو / چگونه دو قلو باردار شویم ؟
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
زنانی كه طی شیردهی باردار می‌شوند، احتمال بارداری دوقلو در آنها 9 برابر بیش از سایر افراد دیگر می‌باشد

با مجله دلگرم همراه باشید تا با بارداری دوقلو و اینکه چگونه دوقلو باردار شویم بیشتر آشنا شوید

برخی از زوج‌ها می‌‌گویند که دلشان می‌خواهد فرزند دوقلو داشته باشند؛ معمولا هم دوست دارند یکی از آن‌ها دختر و دیگری پسر باشد. قبل از هرچیز بدانید که صاحب فرزند شدن مانند خرید از سوپرمارکت نیست که بچه را سفارش دهیم. زوج‌های زیادی از ما می‌خواهند با روش IVF هر چند تا فرزندی که می‌خواهند با جنسیت دلخواه برایشان به وجود آوریم.

بارداری دوقلو و یا چند قلویی آن‌طور که شما فکر می‌کنید نیست؛ رحم هر خانمی فضای محدودی دارد و اگر قرار باشد به جای یک جنین دو یا چند جنین در آن رشد کنند مطمئنا مادر و جنین‌ها در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند.

divider

چگونه دوقلو باردار شویم ؟

برای بارداری دوقلویی

  • رژیم غذایی
  • ژنتیک
  • روش زندگی
  • نژاد
  • سن

و… نقش مهمی دارن.

شانس بارداری دوقلو هر فرد متوسط سه درصد است.

چه بخوریم تا دوقلو باردار شویم

  1. ویتامین باعث افزایش بارداری دوقلو میشود و کسی که کمبود ویتامین دارد شانس کمتری رو خواهد داشت
  2. همه ی ویتامین ها خوب هستند اما فولیک اسید خیلی بهتر است ولی بیشتر از هزار میلی گرم در روز نباید استفاده شود
  3. لبنیات و سیب زمینی شیرین بخورید
  4. لبنیات مخصوصا شیر هنگامی که قصد بارداری دارید شانس رو تقریبا تا پنج برابر بیشتر خواهد کرد
  5. قرص های ضد بارداری رو دقیقا قبل باردار شدن قطع کنید چرا که در یک یا دو ماه اول بعد از قطع شدن قرص تخمدان دو تخمک آزاد میکند
  6. مشاوره و نظر های پزشک خیلی تاثیر بسیاری دارد و کمک بالایی میکند حالا اگر آی وی اف میشوید بهتراست با دکترخود صحبت کنید
  7. خانم هایی که باردار نمیشوند معمولا لقاح مصنوعی (ivf) انجام میدهند و چند تا نطفه داخل رحم انتقال پیدا میکند که اگه یکی مرد یکی زنده بمونه در این موارد تعداد قل ها بالا میره و حتی به پنج تا هم رسیده
  8. داروهایی هم تجویز میشوند مثل گنادوتروپین یا پرگونال، هومگون و…که بانظر پزشک هست و کمک بسیاری خواهد کرد

بارداری دوقلو / چگونه دو قلو باردار شویم ؟

چه عواملی بارداری دوقلو را افزایش می‌دهد؟


وراثت:

سابقه خانوادگی در خانواده زوجین، احتمال تولد نوزاد چندقلو را افزایش می‌دهد.

تعداد بارداری‌های قبلی:

اگر بیش از یك بار زایمان داشته‌اید و یكی از بارداری‌های شما دوقلو بوده است، احتمال تولد نوزاد دوقلو در شما افزایش می‌یابد.

تأخیر در بارداری و بالا رفتن سن:

احتمال بارداری چندقلویی در مادران مسن به نسبت مادران جوان بیشتر است. به نظر می‌رسد كه تخمك‌گذاری در خانم‌های مسن‌تر سریع‌تر انجام می‌شود.

17 درصد از مادران بالای 45 سال، دارای فرزندان چندقلو هستند. هر پنج سال كه سن خانم افزایش می‌یابد، 9 درصد احتمال ابتلا به بارداری چندقلویی افزایش می‌یابد و البته در كنار آن نوزاد در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به اختلالات كروموزمی قرار می‌گیرد و مادر نیز مشكلات بیشتری خواهد داشت؛ از جمله ابتلا به دیابت بارداری و احتمال سقط جنین.


درمان‌های نازایی:

داروهای باروری كه موجب تحریك تخمدان‌ها می‌شوند كمك می‌كنند تخمك‌های بیشتری از رحم آزاد شود، همچنین كاشت تخمك و لقاح مصنوعی، تا حد زیادی احتمال بارداری چندقلویی را افزایش می‌دهند.

براساس پژوهش‌ها با افزایش چاقی احتمال تولد نوزاد چندقلو نیز افزایش می‌یابد. پژوهشگران متوجه شدند در مادرانی كه شاخص توده بدن یا BMI آنها 30 یا بیشتر است، احتمال بارداری چندقلو افزایش خواهد یافت.

زنانی كه طی شیردهی باردار می‌شوند، احتمال بارداری چندقلو در آنها 9 برابر بیش از سایر افراد دیگر می‌باشد! به نظر می‌رسد كه قرص‌های ضدبارداری 99 درصد در جلوگیری از بارداری مؤثر است. در آن 1 درصد باقیمانده بارداری خانم تحت تأثیر قرص و هورمون‌ها قرار می‌گیرد و احتمال بارداری چندقلویی افزایش می‌یابد.

وزن

به طور كلی، انتظار می‌رود اضافه وزن به وزن قبل از بارداری و تعداد نوزادها بستگی دارد. در مجموع بابت هر جنین باید روزانه 300 كالری اضافه مصرف شود. بهتر است وعده‌های غذایی افزایش و حجم آنها در هر وعده كاهش یابد.

Twin بارداری دو قلو

خطرات ناشی از تولد چندقلوها

رایج‌ترین خطر در تولد چندقلوها، تولد زودرس آنهاست. یك حاملگی طبیعی و معمولی حدود 40 هفته طول خواهد كشید؛ اما اغلب دوقلوها 35- 37 هفتگی به دنیا می‌آیند (نزدیك‌ به نیمی از دوقلوها قبل از 37 هفتگی به دنیا می‌آیند).

نوزادان نارس، اغلب مشكلات پزشكی فراوانی دارند و معمولاً تا طی دوره كامل بارداری در دستگاه‌های مخصوص و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان از آنها نگهداری می‌شود. هر چقدر زمان تولد آنها به زمان و موعد مقرر نزدیك‌تر باشد، در معرض خطر كمتری قرار خواهند داشت.

علاوه بر احتمال تولد زودرس نوزادان، مشكلات پزشكی دیگری نیز ممكن است در طول بارداری رخ دهد؛ مثل فشار خون بالا، دیابت حاملگی، مشكلات جفت، رشد جنین و ... دوقلوها معمولاً بیشتر در معرض ابتلا به فلج مغزی و تأخیر در رشد هستند.

آیا مادر باردار باید غذای بیشتری بخورد؟


بله. به‌طور کلی باید به ازای هر جنین ۳۰۰ کالری به میزان کالری رژیم غذایی عادی خانم اضافه شود. یعنی زنی که ۲ قلو باردار است باید ۶۰۰ کالری در روز بیشتر از روزهای پیش از بارداری‌اش غذا بخورد یعنی ۲۸۰۰ کالری و برای بارداری ۳ قلویی ۳۱۰۰ کالری در روز. البته صرف‌نظر از تعداد جنین‌ها، مادر باردار باید مقدار کالری روزانه خود را به ۳ وعده اصلی و ۲ میان‌وعده تقسیم کند.

آیا بارداری ۲ یا چند قلویی نسبت به بارداری معمولی خطری هم دارد؟


اگرچه بیشتر این زنان فرزندان سالمی را به دنیا می‌آورند اما خطراتی که در کمین یک مادر باردار و جنین او هستند برای مادری که ۲ یا چند جنین در شکم دارد، بیشتر است. هرچه میزان ناراحتی این مادران در طول بارداری بیشتر باشد احتمال زایمان زودهنگام در آن‌ها بالا‌تر می‌رود در این صورت نوزادان آن‌ها نارس می‌شوند و این زود‌تر به دنیا آمدن خطرهای زیادی را برای نوزادان به همراه دارد.

خطر زایمان زودرس در بارداری‌های دو یا چند قلویی چقدر است؟


‌در بارداری‌های ۲ قلویی خطر زایمان زودرس ۶۰ درصد و در بارداری‌های ۳ قلویی این خطر به ۹۰ درصد می‌رسد. به طور کلی بارداری ۲ قلویی ۳۵ و بارداری ۳ قلویی ۲۹ هفته طول می‌کشد. نوزادی که ۳۷ هفته رشد و تکامل دوران جنینی را طی نکرده نارس است و برای حیات در این دنیا آمادگی ندارد.

شش‌ها، مغز و دیگر اندام‌های این کودکان رشد کافی نکرده‌اند و تکامل نیافته‌اند سیستم ایمنی نوزاد نارس هنوز برای مقابله با عوامل بیگانه و عفونی آماده نیست. به‌طور کلی هرچی نوزاد زود‌تر به‌دنیا بیاید خطرات بیشتری او را تهدید می‌کند.

بارداری دوقلو / چگونه دو قلو باردار شویم ؟

این زنان در طول بارداری با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند؟


جنین‌های ۲ یا چند قلو در دوران جنینی به وزن مناسب تولد نمی‌رسند و به طور میانگین وزن تولد دوقلو‌ها، سه قلو‌ها و چهارقلو‌ها به ترتیب 2.5، 1.8 و 1.3 کیلوگرم است. نوزادی که وزن تولد کمی دارد حتی اگر نارس هم نباشد، دچار مشکلات زیادی می‌شود مثلا نمی‌تواند دمای بدنش را تنظیم کند، با عوامل عفونی مبارزه کند یا وزن بگیرد. بنابراین باید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری شود.

پره‌اکلامپسی: پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری در ۱۰ تا ۱۵ درصد زنانی که دوقلو باردارند ایجاد می‌شود. یعنی احتمال ابتلای آن در بارداری دو قلویی دو برابر بارداری معمولی است. به‌دنبال این اختلال فشارخون و میزان پروتئین ادرار بالا می‌رود.

دیابت بارداری: احتمال ابتلای زنان به دیابت بارداری در بارداری ۲ یا چند قلویی به مراتب بیشتر از بارداری معمولی است. اگر شما هم ۲ یا چندقلو باردارید و به دیابت بارداری هم مبتلا شده‌اید لازم است متخصص زنان معالج‌تان بادقت بیشتری شما را زیرنظر داشته باشد تا قند خون‌تان بالا نرود زیرا بی‌توجهی به دیابت بارداری خطرات زیادی را برای شما و فرزندتان به‌بار می‌آورد.

قطع جفت: اگر جفت قبل از زایمان از رحم جدا شود رشد جنین مختل می‌شود و امکان دارد مادر زایمان زودرس یا مرده‌زایی داشته باشد. قطع جفت در ۲ یا چندقلویی با احتمال بیشتری رخ می‌دهد.

آیا احتمال دارد خانم یکی از جنین‌هایش را از دست بدهد؟


احتمال سقط یک جنین در مراحل ابتدای بارداری میان افرادی که دوقلو باردارند ۲۰ درصد و احتمال سقط یک جنین یا بیشتر میان زنانی که ۳ قلو باردارند ۴۰ درصد است. این سقط معمولا تشخیص داده نمی‌شود زیرا در مراحل ابتدای بارداری از مادر سونوگرافی گرفته نمی‌شود و تنها نشانه آن خونریزی واژن است. جنین‌ یا جنین‌های باقی‌مانده معمولا به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهند. از دست دادن جنین بعد از هفته ۲۰ بارداری را مرده‌زایی می‌گوییم که چندان شایع نیست اما به‌هر حال در بارداری ۲ یا چندقلویی با احتمال ۱ تا ۲ درصد رخ می‌دهد.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits