دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اشاعه فحشا در قانون چه مجازاتی دارد ؟
9
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فحش و فحشاء و فاحشه به معنی هر گونه رفتا رو گفتاری است که زشتی آن بزرگ باشد، و هر گونه نشر فساد و اشاعه زشتی ها و قبائح و کمک به توسعه آن را اشاعه فحشا می‌گویند. اشاعه فحشا جرم می باشد و قانون برای آن مجازات خاصی در نظر گرفته است.

اشاعه فحشا چیست ؟

هر گونه گفتار و کرداری که موجب ترویج و تبلیغ و یا کمک به انتشار گناهان بزرگ خصوصا گناهان جنسی در بین مومنین بوده و به این قصد صورت پذیرد را شامل می‌شود، هر چند که ممکن است در برخی موارد قصد انتشار در کار نباشد اما نتیجه‌ای که می‌دهد همان باشد.
با توجه به تصریح روایات حتی نقل فحشاء و منکرات ارتکاب شده توسط دیگران نیز اشاعه فحشا محسوب می‌شود حتی اگر تلاشی برای انتشار و ترویج فحشا هم نداشته باشد، چون عظمت گناه در نظر عامه مردم نباید شکسته شود و ظاهر جامعه از آلودگی‌ها حفظ شود زیرا اینها خود سد بزرگی در برابر فساد اند.

اشاعه فحشا با توجه به امکانات رفاهی و مبانی اخلاق و فرهنگ و پایداری به خانواده و دین می تواند کم و کیف متفاوتی داشته باشد. ترغیب به فحشا در منظر اجتماع و جامعه شناسان و روان شناسان خطر زیادی به همراه دارد ؛ هر چند که آمار بدست آمده از جرم اشاعه فحشا و ترغیب به آن رقم بالایی ندارد اما باید در نظر گرفت که تمامی موارد گزارش نمی شوند و این گونه جرایم رقم سیاه دارند.

اشاعه دهندگان فحشا در فضای مجازی با انتشار عکس

در فضای مجازی هم انتشار عکس و تصاویر غیر اخلاقی و ضد عفت می تواند اشاعه فحشا قرار گیرد.

در موارد پیش آمده که توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت می شوند ، برخوردهای متفاوتی صورت گرفته است و این مساله موجب سر درگمی شهروندان می گردد. در موارد متعدد پلیس و نیروهای انتظامی افراد را با عناوین اشتباه و نامربوط دستگیر کرده و بازداشت می کنند ، در حالی که در دادسرا به آن ها رسیدگی نمی شود ؛ زیرا از نطر مراجع قضایی جرمی صورت نگرفته است.

آثار اشاعه فحشا

  1. از بین رفتن قبح و عفت و در نتیجه باعث گسترش بی بند و باری و به فساد کشاندن جامعه خصوصا جوانان می شود.
  2. از بین رفتن بنیان و اساس خانواده ها و امنیت روانی و در نتیجه جامعه دچار مشکلات انبوه می شود.

نتیجه اشاعه فحشا

تعداد قابل توجهی از افرادی که در این جرم درگیرند ، زنان هستند ؛ زنانی که تربیت کننده نسل دیگرند و یکی از ارکان خانواده است و در صورت گرفتاری آن ها در زمینه های فحشا نمیتوانند سلامت جنسی و اخلاقی خود و خانواده هایشان را تامین نمایند اما باید اذعان داشت در صورت دستگیری زنان مجازات ها باید همراه با مشاوره و اقدامات تامینی و تربیتی باشد تا امکان بازگشتن به جامعه وجود داشته باشد.

مجازات دایر کردن مرکز فساد و تشویق به فحشاء

ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی:

افراد ذیل به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شوند و در مورد بند الف علاوه بر مجازات مقرر، محل مربوطه به طور موقت با نظر دادگاه بسته خواهد شد:

الف) کسی که مرکز فساد و یا فحشاء را دایر یا اداره کند.

ب) کسی که مردم را به فساد یا فحشاء تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید.

فساد بر «هر عمل خلاف قانون» اطلاق می‌شود و فحشاء به کار زشت و عمل زنا اطلاق می‌شود. در اصطلاح فساد و فحشاء در مواردی بر یک معنا بکار رفته است. اما با توجه به این که در ماده ۶۳۹ بین فساد و فحشاء حرف اضافه «و یا» فاصل شده است، باید آن دو را در این جرم متفاوت دانست. بنابر این فساد مفهومی جدای از فحشاء دارد. در حقیقت می‌توان فحشاء را به معنای زنا دانسته و فساد را بر سایر اعمال ضد عفت و اخلاق حسنه مانند لواط، مساحقه، تفخیذ، نمایش و فروش و… مطالب مستهجن دانست.

اشاعه فحشا در فضای مجازی

ماده ۷۴۲ قانون مجازات اسلامی:

هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

  • تبصره ۱- ارتکاب اعمال فوق درخصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازاتهای فوق می شود.
  • محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می گردد که دارای صحنه ها و صور قبیحه باشد.
  • تبصره ۲– هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
  • تبصره ۳ـ چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
  • تبصره ۴ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‎شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

بر اساس بند «الف» ماده ۷۴۳، در صورتی که فردی «به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آن ها را تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد» به مجازات حبس از ۹۱ روز تا یک سال و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

همچنین، طبق ماده ۷۴۴ قانون جرایم رایانه ای، «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می شود.»

خرید و فروش اجناس خلاف عفت عمومی

ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی:

اشخاص ذیل به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی تا (۷۴) ضربه شلاق‌ یا به یک یا دو مجازات مذکور محکوم خواهند شد:

  1. هر کس نوشته یا طرح، گراور، نقاشی، تصاویر، مطبوعات، اعلانات، علایم، فیلم، نوار سینما و یا بطور کلی هر چیز که عفت و اخلاف‌ عمومی را جریحه‌دار نماید برای تجارت یا توزیع به نمایش و معرض انظار عمومی گذار یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاهدارد.
  2. هر کس اشیاء مذکور را به منظور اهداف فوق شخصا یا به وسیله دیگری وارد یا صادر کند و یا به نحوی از انحاء متصدی یا واسطه تجارت و یا‌ هر قسم معامله دیگر شود یا از کرایه دادن آن‌ها تحصیل مال نماید.
  3. هر کس اشیاء فوق را به نحوی از انحاء منتشر نماید یا آن ها را به معرض انظار عمومی بگذارد.
  4. هر کس برای تشویق به معامله اشیای مذکور در فوق و یا ترویج آن اشیاء به نحوی از انحاء اعلان و یا فاعل یکی از اعمال ممنوعه فوق و یا‌محل بدست آوردن آن را معرفی نماید.

تبصره ۱ – مفاد این ماده شامل اشیائی نخواهد بود که با رعایت موازین شرعی و برای مقاصد علمی یا هر مصلحت حلال عقلائی دیگر تهیه یا ‌خرید و فروش و مورد استفاده متعارف علمی قرار می‌گیرد.
تبصره ۲ – اشیای مذکور ضبط و محو آثار می‌گردد و جهت استفاده لازم به دستگاه دولتی ذیربط تحویل خواهد شد.

طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی عنصر مادی این جرم “تجارت”، “توزیع”، “به نمایش گذاشتن”، “نگهداشتن برای تجارت و توزیع”، “وارد کردن”، “صادر کردن”، “کرایه دادن”، “منتشر کردن”، “تشویق یا ترویج به استفاده از اشیائی که موجب جریحه دار شدن عفت عمومی است” می باشد.

در خصوص عنصر مادی این جرم “صرف نگهداری” جرم نیست؛ لذا اگر کسی نوار مبتذل یا تصویر مبتذلی را برای خود نگهداری می کند، نمی تواند مورد تعرض قرار گیرد، مثلاً: اگر در ضمن بازرسی از منزل یا اتومبیلی نوار یا تصویر مبتذل متعلق به خود فرد کشف شود، با این ماده منطبق نیست، زیرا نگهداری برای توزیع و تجارت جرم است ولی اگر از دست فردی که شغل خرید و فروش نوارهای مبتذل را دارد، تعداد زیادی نوار مبتذل کشف شود، نگهداری برای تجارت تحقق یافته و جرم محرز می شود.

مصادق جرم اشاعه فحشا

در این مقاله قصد داریم تا مصادیق اشاعه فحشا و ترغیب به آن را بیان کنیم.

در مواردی که به دادسرا ارجاع داده می شود ، مصادیق مختلفی را شامل می شود و در خصوص موارد یکسان یا شبیه به هم آراء مختلفی صادر شده است.در ادامه بعضی موارد را بیان می کنیم:

جنبش روسری سفید

در یکی از خیابان های تهران دختری در قسمت شلوغ و مرکز شهر روسری اش را به نشانه اعتراض برداشت.

تردد و حاضر شدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی مشمول تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات است که تا دو ماه حبس داشته و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس بوده و حبس اعمال نمی‌گردد.

اما بر اساس اعلام پلیس، تشویق مردم به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده ۶۳۹ خواهد بود که یک تا ۱۰ سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی:

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

این مساله چند اشکال دارد:

  • ماده ۶۳۹ در خصوص دایر کردن مراکز فحشا و اشاعه آن است و منظور از فحشا در لغت و اصطلاح و در نزد مردم روابط جنسی غیر مشروع و از این قبیل است. پس نمی توان بی حجابی و بد حجابی را تحت عنوان این ماده دانست.
  • پلیس و نیروی انتظامی نمی تواند در خصوص ماده های قانونی تفسیر کند ؛ زیرا فقط مجری قانون است ؛ این در محدوده وظایف قاضی است تا تشخیص دهد جرم ارتکابی تحت عنوان چه ماده قانونی قرار گیرد.
  • اعتراض به مساله ای اشاعه فحشا نیست.

در سایت پژوهشکده باقرالعلوم در تفسیر این ماده چنین آمده است: «در حقیقت می‌توان فحشاء را به معنای زنا دانسته و فساد را بر سایر اعمال ضد عفت و اخلاق حسنه مانند لواط، مساحقه، تفخیذ، نمایش و فروش و… مطالب مستهجن دانست. شاهد بر این امر، ذکر ماده ۶۳۹ در فصل جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی است.»

سفرهایی مقصد آن تایلند و ترکیه است

در یکی از روزنامه ها خبرنگاری از مسافرت های ایرانیان به کشورهای خارجی انتقاد کرد و آن را مذموم دانست و بیان داشت که :حجم حدود ۴ میلیون گردشگر به مقاصدی که به فساد شهرت دارند، زیبنده است ؟ تبلیغات پر حجم گردشگری به مقصد ترکیه، اشاعه فحشا نخواهد بود ؟

اما در پاسخ به این روزنامه نگار باید گفت : نمی توان در امور شخصی افراد دخالت کرد و قصد فردی را به دیگران تعمیم داد و همچنین خلاف آزادی اراده افراد است و تبلیغ به مسافرت و گردشگری به هیچ وجه نمی تواند از مصادیق اشاعه فحشا باشد.

دستگیری خوانندگان به جرم اشاعه فحشا

می توان این بحث را به کارشناسان جامعه شناسی روان شناسی و حقوق دانان هر سه سپرد تا از هر سه لحاظ بررسی شود و در نهایت بتوان نتیجه گیری کرد که عمل خوانندگان و یا بازیگران می تواند اشاعه و ترغیب و تشویق به فحشا باشد یا خیر ؛ البته باید توجه داشت که بازیگران و خوانندگان به دلیل طرفدارانی که دارند امکان الگو برداری از آنان کم نیست.

بیشتر بخوانید:

مجازات جرم تهدید در قانون چیست ؟

تهدید در فضای مجازی چه مجازاتی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits