دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تهدید در فضای مجازی چه مجازاتی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اگر در فضای مجازی و پیام رسان های اجتماعی کسی شما را تهدید کرد، بدانید که جرم انجام داده و در صورت اثبات و پیگری، مجرم به 74 ضربه ‌شلاق و یا تا دو سال حبس محکوم میشود.

جرم تهدید در فضای مجازی

اگر کسی شما را در نرم افزارهای شبکه اجتماعی یا تلفن‌ همراه یا ایمیل تهدید کرد، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل از شما و علیه شخص تهدیدکننده پذیرفته خواهد شد.

برخلاف تصور عموم که متن گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، ایمیل، را جزء دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون، «ادله الکترونیک» را به‌ رسمیت شناخته است.

جرایم رایانه‌ای، سوء استفاده از رایانه‌ با هدف اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را شامل می‌شود که برای هر یک از آن‌ها در قوانین جرایم رایانه‌ای مجازاتی در نظر گرفته شده است. قانون جرایم رایانه‌ای نیز در سال ۱۳۸۸ برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. از طرفی قانون مجازات اسلامی هم مجازات‌هایی را برای موارد این‌چنینی در نظر گرفته است.

مجازات تهدید در فضای مجازی

از این رو، تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدید کننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶۹ قانون ‌مجازات ‌اسلامی تا ۷۴ ضربه ‌شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته ‌شده ‌است.

بنابر این همین‌ که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی (شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده، فیلم و …) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

برخلاف تصور عموم که متن گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، صدای‌ ضبط‌ شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون، «ادله الکترونیکی» را به ‌رسمیت شناخته است؛ بنابر این اگر کسی خانواده شما و فرزندانتان را در شبکه‌های اجتماعی یا تلفن‌همراه یا ایمیل، تهدید کرده است، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل از شما و علیه شخص تهدیدکننده پذیرفته خواهند شد.

دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و درصورت تائید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت. پس اگر از جانب کسی با تهدیدی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مواجه شدید، می‌توانید از طریق دادسرا اقدام کنید و یا از طریق سایت پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.

تحقق تهدید در فضای مجازی

تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن بوده و عبارت است از وادار کردن یک شخص به ارتکاب جرم یا گرفتن مال متعلق به او. به طوری که ترس از عاقبت انجام یا انجام ندادن کار مورد نظر، شخص را مطیع تهدید کننده کرده باشد. تهدید چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی می‌بایست ناظر به موضوع معین باشد و در این رابطه، واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید، بی تاثیر است اما هدف مرتکب از تهدید، لزوما باید تحصیل منفعت نا مشروع باشد.

همچنین نوع وسیله ی تهدید اعم از کتبی، شفاهی، علنی یا غیر علنی بودن ان در وقوع جرم مظرح نیست. نکته مهم آن است که نوع تهدید مطرح نیست بلکه باید ترس و اضطراب ناشی از تهدید در مباشر جرم، او را مصمم به ارتکاب جرم کند.

تهدید باید موثر باشد و موثر بودن امری نسبی است و تحقق ان منوط به اوضاع و شرایط تهدید کننده و تهدید شونده دارد. همین اصول در رابطه با تهدید در فضای مجازی نیز صدق می کند. گاهی اوقات دیده میشود که دو نفر در فضای مجازی یا اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی در رابطه با مسائلی صحبت می کنند و پس از مدت کوتاهی ، یکی از آن‌ها دیگری را تهدید می کند که از صحبتهای رد و بدل شده تصویر دارد و اگر فلان کار را انجام ندهد آن‌ها را پخش میکند و شخص مقابل هم از ترس اینکه مبادا متن این پیامها منتشر شود ، تن به انجام خواسته ی طرف می‌دهد و از شکایت صرف نظر می کند. در صورتی که این گونه نیست و امکان شکایت در این خصوص وجود دارد.

عناصر قانونی جرم تهدید در فضای مجازی

در چند قانون به جرم تهدید پرداخته شده است که به علت گسترگی و تنوع در معنای تهدید، با توجه به نوع و یا الفاظ استفاده شده در آن تهدید خاص به هر کدام از این قوانین می توان استناد کرد.

طبق ماده 15 قانون جرایم رایانه‌ای: «چنانچه کسی افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان یا خودکشی یا انحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تهدید کند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم میشود .»

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی نیز« هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم ازینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام کاری را کرده یا نکرده باشد ، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد .»

ماده 14 قانون اقدامات تامینی تربیتی و ماده 31 قانون مطبوعات نیز به جرم تهدید پرداخته اند.

ادله ی اثبات تهدید در فضای مجازی

برخلاف تصور اکثر مردم که متن های گفت و گو در شبکه های اجتماعی از طریق ایمیل و غیره، صداهای ضبط شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به شمار نمی آورند، قانون، ادله الکترونیک را به رسمیت شناخته است. تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل، پذیرفته خواهند شد.

بنابر این همین که کسی، دیگری را به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس ها، متن چت ها، صدا یا فیلم و … تهدید کرده باشد، ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و قابل شکایت و پیگیری است. نکته بسیار مهم ان که به دست آوردن دلیل باید به روش های قانونی صورت پذیرد وگرنه ممکن است دادگاه ان دلایل را نپذیرد. بنابراین اطلاعاتی که با هک کردن اکانت طرف مقابل یا ایمیل یا کارگذاشتن غیر قانونی دستگاه ضبط صدا در محل اقامت به دست آید در دادگاه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

موارد مجرمانه بودن تهدید در فضای مجازی

هر تهدیدی عمل مجرمانه نیست. چنانچه شخصی دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمت های خود ادامه دهد از وی شکایت خواهد کرد؛ چنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نیست . البته عرف و اوضاع و احوال نیز در قضاوت امر، کاملا موثرند اما در موارد تردید و ابهام نمی توان کسی را به جرم تهدید مجازات کرد و حکم به محکومیت وی داد.

مرجع رسیدگی به جرم تهدید در فضای مجازی

جرم تهدید در فضای مجازی همانند دیگر جرایم رایانه‌ای ، در دادسرای جرایم رایانه‌ای مطرح می گردد و جهت انجام تحقیقات به کارشناسان فناوری اطلاعات مستقر در ستاد پلیس فتا ارجاع می‌شود.

تهدید چه مجازاتی دارد ؟

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خصوصی فرد صورت بگیرد و خواه فرد تهدید کننده تقاضای مال به قصد اخاذی کرده باشد یا نه، خود به تنهایی یک جرم مستقل بوده و بر اساس ماده 669 ق.م.ا مجازات « 74 ضربه شلاق» یا «حبس از دو ماه تا دو سال» حسب مورد در نظر گرفته است.

لذا چنانچه کاربران محترم توسط شخص یا اشخاصی تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ( شامل عکس و فیلم و… ) شدند، بدون ترس و واهمه ضمن حفظ ادله مربوطه که می تواند شامل نوشته یا صوت یا فیلم و… باشد ، موضوع را فورا به پلیس فتا و دستگاه قضایی اطلاع داده و مطمئن باشند که در صورت تایید صحت این مدعی ، قانون برابر شرایط مقرر، مدافع آنها خواهد بود و حق شکایت برایشان محفوظ و ارتکاب جرم «تهدید» برای فرد مقابل قطعی می باشد.

سوال در مورد جرم تهدید در فضای مجازی

سوال: باسلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم جمله میام فلان جا میام میکشمت تهدید محسوب میشه ؟ در تلگرام. اگه تهدید هست مجازاتش چیه ؟

جواب: با عنایت به موضوع این مورد تهدید محسوب می شود و در صورت اثبات به مجازات آن « حبس از دو ماه تا دو سال» محکوم می شود. موید باشید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits