دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا حبوبات برای بچه ها خوب است؟

مصرف حبوبات برای سلامتی کودکان چقدر خوب است؟

چرا حبوبات برای بچه ها خوب است؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اهمیت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی کودکان : مصرف حبوبات برای کودکان تا قبل از ۹ ماهگی ممنوعیت دارد. اما بعد از آن باید این مواد غذایی را وارد برنامه تغذیه کودک کنید.

فواید مصرف حبوبات برای کودکان

حبوبات یک منبع گیاهی بسیار غنی از پروتئین است. پروتئین ها عناصر سازنده بدن ما هستند و برای همه بسیار مهم هستند. با این حال، اهمیت مصرف حبوبات برای بچه‌ها بیشتر است زیرا در سن رشد هستند. پروتئین ها را می‌توان از گوشت، لبنیات و همچنین منابع گیاهی بدست آورد.

اگر چه تقریبا هر آنچه از دنیای سبزیجات می‌خوریم دارای مقداری پروتئین است اما لوبیا و حبوبات بیشترین مقدار پروتئین را دارند. در حقیقت حبوبات دارای برخی از مواد مغذی می‌باشند که حتی منابع حیوانی نیز این مواد را ندارند. این مواد شامل مقدار زیادی فیبر غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی ضروری و آنتی اکسیدان است.

ممکن است کودک شما نسبت به خوردن حبوبات بی‌میل باشد. همان طور که بسیاری از کودکان نسبت به خوردن سبزیجات علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. حبوبات برای کودکان کسل کننده به نظر می‌رسند و ممکن است با دیدن آن اشتهایشان را از دست بدهند!

شاید با خود فکر کنید که هیچ دلیلی وجود ندارد که حتما فرزندتان حبوبات بخورد و خوردن گوشت برای او کافی باشد اما حبوبات منبع غنی از مواد مغذی است و باید در بخشی از رژیم غذایی هر کودک در نظر گرفته شود و نه فقط برای گیاهخواران! اینکه فرزند شما به خوردن حبوبات علاقه دارد یا خیر بستگی به روش سرو شما دارد! در زیر برخی از فواید حبوبات را برای کودکان آورده‌ایم.

فواید مصرف حبوبات برای کودکان

حبوبات جهت جلوگیری از بد خلقی کودک

غذاهایی که با آرد سفید تصفیه شده تهیه می‌شوند مانند ماکارونی، کراکر و تنقلات فرآوری شده فاقد فیبر مورد نیاز بچه‌ها هستند و باعث می‌شوند فرزند شما مدت کمی احساس سیری کند و همچنین قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند که باعث می‌شود کودک شما بد خلق و بد قلق شود.حبوبات که یک منبع عالی از فیبر محلول است باعث تعادل قند خون می‌شود در نتیجه بچه ها با مصرف آن به یکباره تغییر خلق نمی‌دهند.

جلوگیری از چاقی کودکان با مصرف حبوبات

مطالعات نشان می‌دهد رژیم های گیاهی حاوی فیبر و پروتئین زیاد و چربی اشباع کم می‌توانند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کنند. حبوبات به آرامی هضم می‌شوند که به کودک شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کند و به او انرژی یکنواخت و مداوم برای گذراندن روز می‌دهد.

وقتی بچه‌ها احساس سیری می‌کنند، کمتر هوس خوردن میان وعده‌های شیرین و نمکی دارند و در کل کمتر غذا می‌خورند که نتیجه خوبی برای وزن و سلامتی کودک شما در پی خواهد داشت.

حبوبات سرشار از مواد مغذی

حبوبات منبع عالی فولات، روی، آهن و منیزیم است. آن‌ها همچنین سرشار از پلی فنول هستند که نوعی آنتی اکسیدان و با التهاب مقابله می‌کند.

حبوبات غنی از پروتئین

حبوبات به ویژه لوبیا یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین در میان تمام محصولات خوراکی است. اگر به رژیم روزانه اضافه شود، نیاز پروتئین کودک شما را برآورده می‌کند.

حبوبات منبع خوب ویتامین A

ویتامین A یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز کودک شما است. این ماده به تقویت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است.

حبوبات منبع فولیک اسید

فولیک اسید در تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. گلبول های قرمز خون برای رساندن مواد مغذی به نقاط مختلف بدن برای رشد سریع و مناسب بسیار مهم هستند. این ماده همچنین در تقویت سلول‌های مغزی موثر است و به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

با مصرف حبوبات سلامت روده را تقویت می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد خوردن لوبیا می‌تواند سلامت محیط روده را تقویت کند که با بهبود ایمنی بدن ارتباط دارد. یک روده سالم همچنین می‌تواند از بیماری های مرتبط با روده جلوگیری کند.

حبوبات با یبوست مبارزه می‌کند

اگر کودک شما با یبوست دست و پنجه نرم می‌کند حتما حبوبات را به رژیم غذایی او اضافه کنید. فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند از یبوست جلوگیری کرده و حرکت را در روده تسهیل کند.

حبوبات از بیماری جلوگیری می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که حبوبات می‌خورند کنترل بهتری در فشار خون، قند خون و کلسترول دارند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2 و سرطان در این افراد کاهش می‌یابد.

اگر چه ممکن است این موارد نگران کننده کودکان شما نباشند اما نحوه تغذیه آن‌ها تاثیرش را در آینده مشخص می‌کند، بنابراین شروع عادات غذایی سالم در سنین کم خیلی می‌تواند به نفع کودکتان باشد.

چگونه حبوبات بیشتری را در رژیم غذایی کودک خود وارد کنیم؟

چگونه حبوبات بیشتری را در رژیم غذایی کودک خود وارد کنیم؟

چه آن‌ها را به صورت تنها سرو کنید و چه با غذاهای دیگر مخلوط کنید، حبوبات برای هر وعده غذایی خوشمزه است. در اینجا چند ایده برای شما آورده‌ایم.

می‌توانید همبرگر لوبیا درست کنید

همبرگر لوبیا

حبوبات علاوه بر کودکان برای همه افراد در سنین مختلف مفید است و غذاهای فراوانی را می‌توان با انواع حبوبات مانند لوبیا، نخود، لپه و عدس ریز تهیه کرد. اما می‌توانید از لوبیای سیاه استفاده کنید و تعدادی همبرگر لوبیای سیاه درست کنید. حتی می‌توان آن را فریز کرده و برای یک شام سریع و یا ناهار مدرسه سرو کنید.

با حبوبات می‌توانید هوموس درست کنید

هوموس یک پیش غذای معروف عربی است که از نخود تهیه می‌شود. هوموس را حتی به عنوان یک وعده‌ی غذای اصلی می‌توانید با سبزیجات سرو کنید. اما اگر کودک شما میلی به آن نداشت در ابتدا سعی کنید آن را با کراکر سرو کنید تا به این غذا علاقه‌مند شود.

حبوبات را به عنوان پیش غذا سرو کنید

هنگامی که کودکان شما برای خوردن غذا عجله می‌کنند از گرسنگی آن‌ها سو استفاده کنید و به عنوان پیش غذا به آن‌ها حبوبات مثل لوبیا پخته بدهید. حجم آن را طوری تنظیم کنید که از خوردن آن امتناع نکنند و نیز اشتهای آن‌ها را برای شام از بین نبرد.

افزودن حبوبات به صبحانه کودکان

مقداری لوبیا پخته در کنار نیمرو، بیکن و یا مقداری سوسیس سرو کنید که به عنوان صبحانه‌ی انگلیسی شناخته می‌شود. می‌توانید به عنوان صبحانه عدسی به همراه مقداری نان به فرزندتان بدهید و یا حتی فاهیتای لوبیا برای فرزندتان درست کنید که طرز تهیه‌ی آن را می‌توانید به راحتی از اینترنت پیدا کنید.

 کاهش نفخ حبوبات

راه کار های کاهش نفخ حبوبات برای کودک

مصرف حبوبات باعث نفخ می شود و دل درد و دل پیچه را به همراه دارد. و همین دلیل ممکن است یکی از دلایلی باشد که کودک از خوردن حبوبات امتناع کند. اما همه این علائم در صورتی است که شما نفخ حبوبات را نگرفته اید. در ادامه به برسی راه هایی می پردازیم که به آسانی می توانید نفخ حبوباتی که برای کودک استفاده می کنید را کاهش دهید.

حتما حبوباتی مثل نخود و لوبیا و عدس را از ۲-۳ روز قبل از پختن در آب متعادل خیس کنید.هر پنج ساعت یکبار آب حبوبات را عوض کنید.
بعد از ۲-۳ روز می توانید حبوبات را کمی مالش دهید تا پوست آن ها را کاملا جدا کنید.

حبوباتی که قبلا خیس کرده اید را به مدت نصف روز بجوشانید.هنگامی که حدودا پنج ساعت از پخت گذشت می توانید به حبوبات پیاز و رزماری و کرفس اضافه کنید تا بوی نامطبوع آن ها از بین برود.

حبوبات دارای طبع سرد هستند و بهتر است با ادویه هایی که دارای طبع گرمی هستند مثل زیره، دارچین و یا نعنا خشک به کودک خود بدهید.هرگز ۲-۳ ساعت قبل از این که به کودک خود حبوبات بدهید، از میوه استفاده نکنید. زیرا مصرف میوه و حبوبات باعث افزایش نفخ می شود.

موارد منع مصرف حبوبات در کودکان

درست است که مصرف حبوبات برای کودکان بسیار مفید است و منع کلی اصلا ندارد اما ممکن است حبوباتی مانند باقلا برای کودک فاویسم ایجاد کند. برای همین نیاز است که در مصرف حبوبات اعتدال را رعایت کنید و توجه کافی داشته باشید.

فاویسم یک بیماری ارثی می باشد که از مادر به فرزند منتقل می شود و باعث کم خونی کودک می شود که درمان خاصی ندارد و تنها راه درمانی آن بر مبنای پیشگیری از بروز علائم شدید می باشد.

همچنین بخوانید:

با میزان کالری انواع حبوبات آشنا شوید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits