دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با خواص اعجاب انگیز نخودچی و فرق آن با نخود
91
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نخودچی نخودی است که توسط دست تلاشگران با ابزار مخصوص پخته می شود. با ما در دلگرم همراه باشید تا با خواص نخودچی بیشتر آشنا شویم .

نخود چیست؟

نُخود یا نَخود (نام علمی: Cicer arietinum) از دانه‌های خوراکی (حبوبات) است. گیاه نخود، گیاهی یکساله و بوته‌ای کوتاه از خانواده حبوبات است که بلندی بوته آن به حدود ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

ساقه این گیاه پوشیده از تارهای غده‌ای است. شاخه‌ها نازک، برگ‌های ریز آن مرکب از ۱۳ تا ۱۷ برگچه کوچک و دندانه‌دار و گل‌ها سپید می‌باشد.

نخود چیست؟

separator line

نخودچی چیست؟

نخودچی نخودی است که توسط دست تلاشگران با ابزار مخصوص پخته می شود و به کشور های آسیایی و اروپایی صادر می شود.

نخودچی ( ترکی استانبولی: leblebi ؛ عربی: قضامة‎ قدمه، قدمه ؛ فارسی: نخودچی ؛ سیسیل : کالیا) یک میان وعده از نخود های پخته شده است که در ایران ، سوریه و ترکیه رایج است و گاهی اوقات با نمک، ادویه جات، ترشی جات، گل میخک و یا آبنبات پوشش داده می شود.

در تونس این اصطلاح به یک سوپ صبحانه ای که بسیار پرطرفدار از نخود است و همچنین شامل تخم مرغ و نان خشک است اشاره دارد .

نخود های مورد استفاده برای نخودچی می توانند شکل، اندازه، رنگ و زمان برداشت متفاوتی داشته باشند.

به طور کلی، برای درست کردن نخودچی دانه های بزرگ (8 تا 9 میلی متر اندازه قطر و وزن هر 100 دانه بین 30.0 تا 50.0 گرم [نیازمند شفاف‌سازی] )،رنگ روشن تر ، گرد و صاف و مانند نخود کابلی ترجیح داده می شود؛ پوشش بدنه ضخیم نخود،ب رای برداشتن آسان آن از روی دانه لازم است.

زمان برداشت و فرایند کنترل دما کیفیت نخودچی را تعیین می کند؛ نخود ها تمیز و طبقه بندی می شوند ، دانه های خام، آسیب دیده، کاهش یافته و نخودهای شکسته دور انداخته می شوند.

روش های تولید نخودچی یک سنت ارثی است که با مراحل و تجهیزات مورد استفاده صنعتی متفاوت است.

روش تهیه نخودچی معمولا شامل ابزارهایی برای تمیز کردن، طبقه بندی و گرمایش است؛ روش تهیه نخودچی به شرح زیر است:

  • تمیز کردن و درجه بندی نخود ها
  • خیساندن
  • مرطوب نگه داشتن نخود ها (پیش از جوشاندن و استراحت)
  • جوشاندن
  • استراحت دادن
  • برشته کردن
  • خشک کردن

نخودچی چگونه تهیه می شود؟

نخودچی چگونه تهیه می شود؟

نخودچی از نخود تازه به دست می آید و در فراوری آن بعد از آب پز کردن نخودها آنها را آبکش می کنند و به راحتی پوستشان را می گیرند و مرحله آخر پخت را انجام می دهند.

و سپس به وسیله نمک یا شکر نخود ها را تفت می دهند و ترد می کنند و به نخودچی تبدیل می کنند. فواید نخود و خواص نخودچی مشابه هم هستند.

طبیعت نخودچی گرم و خشک است و این مسئله در طب قدیم ایران ثبت شده است. و ما در ادامه این مقاله از خواص نخودچی برای شما همراهان همیشگی خود می گوییم.

separator line

آشنایی با خواص نخودچی

نخودچی موجود در آجیل ها که این روزها کمتر مورد استقبال قرار میگیرد خاصیت های فراوانی دارد، همانطور که اطلاع دارید نخودچی فرآورده حاصل نخود خام می باشد که در خاصیت نیز با هم یکسان هستند.

و می توان گفتید نخودچی همان خواص نخود را دارد. با این حال قصد داریم در این مطلب به معرفی انواع خواص نخودچی بپردازیم و شما عزیزان را با فواید نخودچی آشنا نماییم.

نخودچی سرشار از فیبر است. وجود فیبر های محلول در نخودچی سبب سلامت صفرا و فیبرهای نامحلول به هضم غذا کمک می کند.

خوردن نخودچی و کشمش باعث می شود که شما مدت بیشتری را احساس سیری داشته باشید و این مسئله در کاهش وزن موثر است.

نخود چی یک منبع بسیار خوب از پروتئین برای گیاهخواران است. منگنز یک ماده معدنی مهم و کمیاب است که در بدن باعث تولید انرژی و دفاع از آنتی اکسیدان ها می شود و این ماده در نخودچی به وفور یافت می شود. شما با خوردن یک تا دو کاسه نخودچی در طول هفته همیشه پر انرژی هستید.

نخودچی سرشار از آهن است و برای بانوان در دوران پریودی بسیار مفید است. همچنین نخود در بانوان باردار و یا خانم هایی که بچه شیر می دهند و در برنامه غذایی کودکان نیز، هم یک میان وعده مناسب به شمار می آید و سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد.

فیبر محلول درون نخودچی به کنترل سطح قند خون بدن کمک می کند. اگر بدن شما به انسولین مقاوم شده است و به دیابت دچارید، نخودچی یک خوراکی مفید برای شما به حساب می آید.

قرار دادن نخود فرنگی، نخود و نخودچی در برنامه غذایی و مصرف مداوم آن به کاهش کلسترول بد می انجامد که موجب سلامت قلب از انواع و اقسام بیماری ها می شود.

از دیگر خواص نخودچی می توان به فولات و منیزیم موجود در نخودچی اشاره کرد که به بهبود سلامت چشم و افزایش گردش خون کمک می کند.

نخودچی در زنان یائسه حرارت ناشی از یائسگی را کاهش می دهد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در نخود چی خطر ابتلا به سرطان سینه را کم می کند.

امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله و آشنایی با خواص نخودچی، دیگر نخودچی های درون آجیل را کنار نگذارید و از این خوراکی خوشمزه و پر فایده به عنوان میان وعده مصرف کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آیا با حبوبات رنگی و خواص بی نظیر آن آشنا هستید؟

خواص و فواید بی نظیر ماش

مزاج حبوبات و غلات و فوایدشان

۱۲ خاصیت بی نظیر و باور نکردنی لپه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (91 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits