دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق نمک دریایی با نمک یددار چیست ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نمک تصفیه شده رایج‌ترین نوع نمک مصرفی در اکثر کشورهاست. اکثر نمک‌ها شبیه یکدیگرند و از کلرید سدیم و مقدار جزئی مواد معدنی تشکیل می‌شوند. حال بررسی میکنیم فرق نمک دریا و نمک معمولی را. با ما همراه باشید.

فرق نمک دریا و نمک معمولی

نمک تصفیه یا نمک دریا، کدام بهتر است ؟

نمک احتمالا یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی جهان در تهیه غذاست. بدون نمک بسیاری از غذاها بی‌مزه خواهند بود. البته تمام نمک‌ها به یک شیوه تولید نمی‌شوند.

انواع مختلفی از نمک وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. رایج‌ترین انواع نمک شامل نمک سفره، نمک صورتی هیمالیا، نمک دریایی، نمک کوشر و نمک سلتی است.

انواع نمک نه تنها از نظر بافت و مزه با هم تفاوت دارند، بلکه میزان سدیم و مواد معدنی آن‌ها هم یکسان نیست.

نمک تصفیه شده (نمک سفره)

نمک سفره رایج‌ترین نوع نمک است که معمولا به شدت تصفیه و تمام ناخالصی‌ها و مواد معدنی از آن گرفته می‌شود. مشکل اصلی نمک تصفیه رطوبت گرفتن و چسبندگی آن است.

به همین جهت به آن موادی به نام Anti Caking اضافه می‌کنند که ذرات آن به هم نچسبد. نمک تصفیه شده تقریبا کلرید سدیم خالص (بیش از ۹۷ درصد) است. البته در بسیاری از کشورها به نمک تصفیه شده ید اضافه می‌کنند.

کمبود ید در افراد منجر به کم‌کاری تیرویید، کم‌توانی ذهنی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. از این رو، یددار کردن نمک تصفیه شده یک حرکت بزرگ و موفق جهت برطرف کردن کمبود ید در افراد جامعه است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

اگر تصمیم دارید مصرف نمک تصفیه شده یددار را با نمک بدون ید جایگزین کنید، حتما در کنار آن غذاهایی مصرف کنید که منبع خوبی برای دریافت ید باشند؛ مانند ماهی، لبنیات و تخم مرغ.

نمک دریایی

نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است. اما با توجه به مکانی که از آن به دست آمده و نوع تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد.

هرچقدر نمک دریا تیره‌تر باشد، میزان ناخالصی و مواد معدنی آن بیشتر است. البته با توجه به آلودگی اقیانوس‌‌ها و دریاها، ممکن است نمک دریایی فلزات سنگین مثل سرب هم داشته باشد.

علاوه بر این نمک دریا حاوی میکروپلاستیک‌ (ذرات میکروسکوپی ضایعات پلاستیکی) است. پیامدهای وجود میکروپلاستیک‌ها در غذای انسان هنوز کاملا شفاف نشده است اما برخی محققان معتقدند که احتمال خطرناک بودن آن پایین است.

برخلاف نمک تصفیه شده معمولی، نمک دریا دانه درشت است و معمولا کمتر آسیاب می‌شود. وقتی نمک دریا را بعد از پخت روی غذا می‌ریزید احساس متفاوتی در دهان‌تان خواهید داشت و طعم قوی‌تری با ترکیدن هردانه نمک احساس خواهید کرد.

مواد معدنی و ناخالصی‌هایی که در نمک دریایی وجود دارد هم روی مزه آن هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است مزه نمک دریایی برندهای مختلف تفاوت زیادی با هم داشته باشد.

نمک معمولی و نمک دریا چه فرقی با هم دارند ؟

مدتی است که از گوشه و کنار نام نمک دریایی را می‌شنویم و این که خاصیت درمانی دارد و حتی می‌توان از آن در بهبود فشارخون استفاده کرد.

با شنیدن این مطالب بسیاری از هم‌وطنان تمایل پیدا کرده‌اند که از نمک دریایی بیش از پیش در تهیه غذاهایشان استفاده کنند با این امید که نه تنها به ارتقای سلامتشان کمک می‌کند بلکه درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌هایشان به خصوص فشارخون خواهد بود.

اما باید گفت نمک دریایی با نمکی که ما استفاده می‌کنیم از لحاظ تغذیه‌ای هیچ تفاوتی ندارد و تنها فرقش این است که کریستال‌های آن درشت‌تر است و در برخی غذاها سبب ارتقای کیفیت آن می‌شود.

به عنوان نمونه در برخی نان‌ها و شیرینی‌ها اضافه کردن این نوع نمک، سبب قوام بهتر و حتی تردی بیشتر می‌شود و کیفیت را بالا می‌برد اما از لحاظ تغذیه‌ای تفاوتی با نمک سر میز ندارد.

پس باید همان نکاتی که در مورد نمک معمولی رعایت می‌کنیم، در مورد نمک دریایی نیز در نظر بگیریم یعنی روزانه بیش از 3 تا 4 گرم استفاده نشود زیرا زیاده‌روی در مصرف این نمک نیز بیماری‌های قلبی و سکته را به همراه خواهد داشت و طول عمر فرد را پایین خواهد آورد.

نمک دریا نمکی تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است. آرسنیک شبه فلز سمی، معروفی است که مصرف آن سرطان‌زا است

جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند که داشتن رژیم‌های غذایی که نمک فراوانی در آن‌ها وجود دارد احتمال پوکی استخوان را به مراتب افزایش می‌دهد.

بنابراین مصرف این نوع نمک آن هم در حجم نامتعارف به فشارخونی‌ها و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

زهرا اباصلتی، مسئول دفتر بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:

«نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است و می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.»

وی اختلال در جذب ریز مغذی‌ها همچون آهن و روی را از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا برشمرد و تاکید کرد:

این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید است.

فرق نمک دریا و نمک معمولی

مصرف نمک دریا سرطان زا است ؟

نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده و خطر سرطان زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ نمک دریا علاوه برداشتن نا خالصی‌ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تأمین نمی‌کند.

دکتر زهرا عبداللهی افزود: وزارت بهداشت ظرف 20 سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد.

نمک دریا مجوز وزارت بهداشت ندارد

شهروندان از خرید نمک دریا خودداری کنند. مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی استان البرز با اشاره به این که تاکنون مجوزی از وزارت بهداشت، برای تولید و بسته بندی نمک دریا صادر نشده است، گفت:

بر اساس آزمایشات انجام شده، این نمک دارای ناخالصی‌های محلول و غیر محلول شامل سرب،‌ جیوه، شن و ماسه و گچ است.

افشار افزود: نمک دریا نمکی تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است. آرسنیک شبه فلز سمی، معروفی است که مصرف آن سرطان‌زا است.

حشمتی کارشناس آزمایشگاه مرجع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی استان البرز گفت: مصرف نمک دریا موجب بروز اختلالات کلیوی، کبدی، گوارشی، کم شنوایی و کاهش ضریب هوشی می‌شود.

نمک دریا علاوه برداشتن نا خالصی‌ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تأمین نمی‌کند

همچنین خانم حیاری مسوول بخش شیمی آزمایشگاه مرجع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی گفت: برخی از تبلیغات غیر واقعی، نمک دریا را سرشار از کلسیم، منیزیم، منگنز و ید معرفی می‌کنند.

وی افزود: همچنین افراد سود جو، نمک دریا را دارای خواصی همچون پایین آورنده فشار خون، کاهش دهنده ورم دوران بارداری، از بین برنده سینوزیت، شفاف کننده پوست و ضد لک، از بین برنده سودا، صفرا و بلغم و نیز تأمین کننده ید مورد نیاز غده تیروئید عنوان می‌کنند.

وی گفت: بر اساس آزمایش‌ها، این نمک‌ها فاقد هرگونه ترکیبات مورد نیاز بدن است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشکده علوم پزشکی استان البرز گفت : در صورت فروش نمک دریا در بازار، به شدت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی از شهروندان خواست که فریب تبلیغات دروغین را نخورند و در هنگام خرید به درج علامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی کالا توجه کنند.

بیشتر بخوانید :

8 تاثیر شگفت انگیز اضافه کردن نمک در شامپو برای سلامتی موها

زمان مناسب برای اضافه کردن نمک به غذا چه زمانی است ؟

نمک صورتی هیمالیا

از نمک چه استفاده هایی می توان کرد؟

نمک دریا: ۱۷ خاصیت باورنکردنی نمک دریایی برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits