دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص خاکشیر برای کبد : راههای درمانی پاکسازی کبد با خاکشیر
18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. تا انتها با دلگرم همراه باشید تا بیشتر در مورد خواص خاکشیر برای کبد چرب بدانید.

خواص خاکشیر برای کبد

خواص خاکشیر برای کبد : بیماری کبد چرب که امروزه بسیار همه گیر شده است ناشی از عدم تحرک، برنامه غذایی نامناسب، پر خوری و … می باشد. بهترین راه پاکسازی کبد استفاده از درمان های خانگی به همراه یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی روزانه می باشد.

ما برای کمک به شما در این موضوع از خواص خاکشیر برای کبد می گوییم.

خاکشیر چیست ؟

خاکشیر گیاهی یک ساله تا دو ساله از خانواده شب بویان می باشد. خاکشیر در کوهستان ها و دشتها می روید و ساقه ای به بلندای یک متر دارد. تخم این گیاه که همان خاکشیر مصرفی است به دو رنگ قرمز که طعمی تلخ و قرمز تیره که مورد استفاده عموم است یافت می شود.

خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می باشد. ضمناً در خاکشیر اسانس روغن فرّاری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.

خواص خاکشیر

از جمله خواص خاکشیر که می توان آنها را نام برد، برطرف کننده یبوست و اسهال شدید، رفع آکنه و جوش صورت، کنترل سطح فشار خون، از بین بردن تشنگی و عطش، ضد عفونی کننده، دفع کننده سنگ کلیه و مجرای ادراری، تقویت کننده معده، درمان گر لاغری، برطرف کننده خارش پوست، کاهش حساسیت و آلرژی، جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی، رفع واریس و بواسیر و درمان کبد چرب می باشد.

از جمله خواص بی نظیر خاکشیر :

  1. خواص خاکشیر برای رفع تشنگی
  2. درمان لاغری با شربت خاکشیر و شیر
  3. خواص خاکشیر برای دفع سنگ کلیه
  4. درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه
  5. خاکشیر و رفع بوی بد دهان
  6. درمان اسهال با خاکشیر
  7. خواص خاکشیر برای یبوست

بیماری کبد چرب چیست ؟

بیماری کبد چرب وقتی اتفاق می افتد که چربی بدن شخص به پنج تا ده درصد برسد و این عارضه به علت مصرف بیش از حد چری های اشباع، قند، استعمال دخانیات، بی تحرکی و مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین می باشد.

ذکر این نکته لازم است که بیماری کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم میشود و بیماری کبد چرب غیر الکلی ارتباط مستقیم با چربی خون بدن دارد.

خواص خاکشیر برای کبد

علائم بیماری کبد چرب را بشناسید

از نشانه هایی که این بیماری دارد می توان به خستگی و بی حال، سردرگمی های ذهنی، پایین آمدن وزن و بی اشتهایی، حالت تهوع، زرد شدن پوست و چشم ها، خارش و تورم پاها را نام برد.

درمان گیاهی کبد چرب و پاکسازی کبد با خاکشیر

کبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش بوده، با توجه به این اصل کلی که پیشگیری مهم‌تر از درمان است، توصیه پزشکان طب سنتی علاوه بر استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، قاصدک، زردچوبه، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره، رژیم غذایی مناسب، ورزش و کنترل وزن است.

به توصیه پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید.

همچنین استفاده از این گیاهان در دوره های معین و سالی یکبار با توجه به شرایط زندگی امروز را توصیه می‌کنند.


استفاده از خواص گیاه خاکشیر در پاکسازی کبد

خواص خاکشیر متعدد بوده برخی خواص دارویی آن عبارتند از رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد.

علاوه بر خاکشیر داروهای گیاهی دیگری هم وجود دارند که در درمان کبد چرب می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. این گیاهان دارویی مفید در لینک زیر معرفی شده‌اند.

درمان حیرت انگیز کبد چرب با عرقیجات گیاهی

خواص دارویی خار مریم و نحوه مصرف آن

طرز تهیه خاکشیر برای کبد چرب

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید.

ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.

استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی نمی تواند این حالت را تحمل کند.

از خواص خاکشیر برای کبد چه می دانید ؟

خاکشیر یک گیاه مناسب و مفید برای درمان کبد چرب می باشد. با استفاده از خواص خاکشیر برای کبد می توان چربی های کبد را دفع و سلامت کبد را برگرداند. برای این منظور مطابق دستورالعمل های زیر اقدام کنید:

  1. خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید و میل بفرمایید.
  2. ترکیب خاکشیر با آب پنیر یک تقویت کننده قوی کبد و باز کننده راههای کبدی می باشد.
  3. دانه های خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز در درمان کبد چرب بسیار موثرند.
  4. روزانه قبل از صرف صبحانه، دو قاشق سوپ خوری خاکشیر را در دو لیوان آب بجوشانید و میل کنید و بعد از گذشت سی دقیقه به صبحانه خوردن بپردازید.

برای مصرف داروهای گیاهی نیز با پزشک مشورت کنید و قبل از استفاده از هر کدام آنها اطلاعات دارویی و درمانی آنها را مورد مطالعه قرار دهید تا از فواید و مضرات آنها مطلع شوید.


بیشتر بخوانید :

۱۳ خاصیت اعجاب انگیز خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر + خواص و موارد استفاده خاکشیر

معرفی خواص اعجاب انگیز خاکشیر

پاکسازی کبد با قرص همولاکس

درمان کبد چرب با عسل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits