دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص کره بادام زمینی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کره بادام‌زميني جزو لذيذترين محصولات تهيه شده از بادام‌زميني است و حدود يک سوم بادام‌زميني کشت شده در سراسر دنيا، صرف تهيه کره ي آن مي‌شود.با دلگرم همراه باشید تا با خواص کره بادام زمینی آشنا شوید.

فواید بی نظیر کره بادام زمینی

کره بادام زمینی مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد. از جمله این مزایا می توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های دژنراتیو عصبی، کنترل بیماری آلزایمر اشاره کرد. مصرف کره بادام زمینی می تواند به کاهش پرفشاری خون و خطر ابتلا به عفونت های قارچی و ویروسی کمک کند.

خواص کره بادام زمینی

کره بادام زمینی چیست؟

کره بادام زمینی از بادام زمینی تفت داده شده و خشک به دست می اید. این خمیر معمولا برای استفاده بر روی نان تست و ساندویچ تهیه می گردد. کره بادام زمینی غذای سالمی است که مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب تک غیر اشباع، فولات، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیم، مس، آهن، روی دارد. خودِ گیاه بادام زمینی کوچک است که در آن شاخه های گل زمین را لمس می کنند و زیر آن رشد می یابند. گفته می شود این گیاه بومی مناطق آمریکایی است و از طریق مسافران اسپانیایی به این ناحیه آورده شده است اما در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان به کشت بادام زمینی می پردازند. بر خلاف سایر آجیل های گران قیمت، بادام زمینی ارزان است و مزایای مشابهی برای سلامتی بدن دارد.

ارزش تغذیه ای در مورد بادام زمینی و کره بادام زمینی:

افرادی که بادام زمینی و محصولات تهیه شده از آن را به صورت منظم مصرف می کنند، مقادیر بالایی از پروتئین، اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع، فیبر، ویتامین E و A، فیبر، فولات، کلسیم، منیزیم، روی، آهن، پتاسیم و ساید مواد مغذی را خواهند داشت. بادام زمینی اسید چرب اشباع شده ندارد و می توان آن را به طور منظم مورد استفاده قرار داد. بادام زمینی به خاطر نداشتن چربی اشباع می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

خواص کره بادام زمینی

مزایای کره بادام زمینی

گذشته از طعم عالی آن، کره بادام زمینی دارای مواد مغذی ضروری و حیاتی است که برای بدن لازم هستند. برخی از مزایای کره بادام زمینی را در ادامه با هم مرور می کنیم.

منبع غنی از پروتئین است:

100 گرم کره بادام زمینی در برگیرنده مقادیر بالایی از پروتئین است. پروتئین های مصرف شده به امینو اسیدها تجزیه می شود و سپس هر کدام از آن ها برای ترمیم و ساخت بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

کلسترول خون را کاهش می دهد:

محتوای چربی در کره بادام زمینی تقریبا معادل چربی موجود در روغن زیتون است. این ماده در برگیرنده اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است. این چربی ها اشباع شده نیستند و می توان بدون نگرانی از بروز بیماری های قلبی، آن ها را مصرف کرد. اسیدهای چرب اشباع نشده در این کره، به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند و جریان کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.

از بروز دیابت نوع 2 پیشگیری می کند:

مصرف کره بادام زمینی می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. این کره حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و پروتئین است. این اسیدهای چرب می توانند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشند. تحقیقات انجام شده بر روی مصرف کره بادام زمینی و دیابت نشان می دهد، مصرف این ماده و سایر آجیل ها قادر است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

منبع خوبی از ویتامین هاست:

کره بادام زمینی در برگیرنده ویتامین های متعددی است و می تواند برای عملکرد صحیح اندام های بدن خوب باشد. ویتامین A موجود در آن برای بینایی مفید است. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و درمان سریع زخم ها کمک می کند. ویتامین E موجود در کره بادام زمینی یک ریز مغذی بسیار مهم برای بدن است که برای حل کردن ساختار اسیدهای چرب پیچیده و انسداد چربی در شریان ها ضروری است.

خواص آنتی اکسیدانی دارد:

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم، کره بادام زمینی به خاطر وجود فولات، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در این کره، رسوراترول است. رسوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنولی است که در کنترل نوع خاصی از سرطان ها، بیماری های قلبی، بیماری آلزایمر، عفونت های قارچی و ویروسی و سایر بیماری ها مفید است.

از سرطان پیشگیری می کند:

کره بادام زمینی در برگیرنده B-sitosterol است که خواص بسیار شگفت انگیزی در مبارزه با سرطان ها به خصوص سرطان پروستات، کولون و سینه دارد. بادام زمینی و محصولات آن منابع بسیار خوبی از فیتوسترول ها هستند.

سطح قند خون را تنظیم می کند:

کره بادام زمینی منبع خوبی از منیزیم است. در هر 100 گرم از این ماده 170 میلی گرم منیزیم وجود دارد. این مقدار بیش از 42 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می کند. منیزیم نقش مهمی در عضلات، استخوان ها و توسعه سیستم ایمنی بدن دارد. این ماده همچنین به تنظیم سطح قند و فشار خون کمک می کند.

پتاسیم بالایی دارد:

کره بادام زمینی حاوی پتاسیم بالایی است. این ماده به عنوان یک الکترولیت و متعادل کننده مایعات عمل می کند. سدیم فشار مستقیمی بر روی سیستم قلبی عروقی وارد می کند اما پتاسیم چنین رفتاری از خود بروز نمی دهد. به همین خاطر پتاسیم یک عنصر مفید برای سلامت قلب است و در مقادیر فراوان در کره بادام زمینی یافت می شود.

خطر بروز سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد:

سنگ کیسه صفرا یکی از مشکلات بزرگ در کشورهای توسعه یافته است و به خاطر اضافه وزن، رژیم غذایی نادرست، نوع خاصی از داروهای مربوط به کلسترول و داروهای کنترل بارداری رخ می دهد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد زنانی که به طور منظم کره بادام زمینی مصرف کرده اند نسبت به سایر افراد کمتر در معرض توسعه سنگ کیسه صفرا قرار داشتند.

سرشار از فیبر رژیمی-غذایی است:

کره بادام زمینی و بادم زمینی هر دو فیبر رژیمی-غذایی بالایی دارند. یک پیمانه یا 125 گرم از آن، حدود 20 گرم فیبر دارد. فیبر رژیمی-غذایی یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی محسوب می شود زیرا کمبود آن می تواند به بیماری ها و مشکلات متعددی همچون یبوست، دیابت، کلسترول و انواع مختلف بیماری های قلبی منجر گردد.

خواص کره بادام زمینی

هشدار:

کره بادام زمینی و خود بادام زمینی ممکن است در برخی از افراد باعث بروز حساسیت شود. نشانه های این نوع حساسیت شامل استفراغ، اسهال، درد شکمی، آنافیلاکسی، آسم، آنژیوادم است. اگر چنین شرایطی درمات نشده رها شود، شوک آنافیلاکسی می تواند کشنده باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود سه میلیون آمریکایی در حال حاضر با حساسیت به بادام زمینی دست و پنجه نرم می کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فایزه ترکمنی | ۶ سال پیش
محصولات مراقبت از پوست سافت کرس را از کجا تهیه کنم؟
0
0

hits