دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید مصرف تیبولون در دوران یائسگی
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تیبولون (Tibolone) یا لیویال یک داروی زنانه است که نقش هورمون های جنسی زنانه را در بدن بازی می کند. از نظر علمی تیبولون نوعی استروئید سنتتیک است که می تواند نقش هورمون های زنانه را در بدن تقلید کند.

موارد مصرف و عوارض احتمالی تیبولون

تیبولون (Tibolone) یا لیویال یک داروی زنانه است که نقش هورمون های جنسی زنانه را در بدن بازی می کند. از نظر علمی تیبولون نوعی استروئید سنتتیک است که می تواند نقش هورمون های زنانه را در بدن تقلید کند. این دارو که معمولا به شکل قرص ارائه می شود؛ بیشتر در جهت جلوگیری از مشکلات یائسگی، بخصوص پوکی استخوان ناشی از یائسگی مصرف می شود. همچنین تیبولون می توان تعریق بیش از حد و گرگرفتگی ناشی از یائسگی را نیز کاهش دهد.

از آنجا که تیبولون اثر مثبتی بر دانسیته استخوان و مارکرها دارد می تواند جایگزین مناسبی برای HRT در زنانه یائسه باشد. در مطالعه ای که در دانشکده مامایی دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام شد. ۱۲۹ زن در سه گروه و به مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت نتیجه بر مفید و موثر بودن درمان پوکی استخوان ناشی از یائسگی با تیبولون صحه گذاشت.

مزیت تیبولون بر سایر داروهای مشابه این است که این دارو بر خلاف غالب درمان های جایگزین، نیازمند مصرف دوز مشخصی از هورمون جنسی زنانه یا همان پروژسترون نیست. و در نتیجه عوارض بسیار کمتری داشته و بعد زا قطع مصرف دارو فرد را دچار خونریزی نمی کند.

مقدار و روش مصرف قرص تیبولون

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی تیبولون ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • هرروز یک قرص ۲٫۵ میلی گرمی تیبولون را مصرف کنید.
  • می توانید قرص‌ها را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید.
  • سعی کنید دوزهای داروی خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی (قبل از ۱۲ ساعت دیرکرد) یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی تیبولون

  • به تاریخ انقضای داروی تیبولون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی تیبولون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی تیبولون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

قرص

مصرف تیبولون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تاثیر تیبولون بر رانندگی و کار با ماشین آلات

تیبولون می‌تواند باعث احساس بیماری در شما شود، برای اطمینان بیشتر قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی تیبولون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

این دارو با برخی داروهای ضد تشنج، از جمله کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین و فنوباربیتال ، تداخل دارد؛ و مصرف هم زمان آن می تواند موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و با پایین آورن مقدار دارو در خون، اثرگذاری آن را کاهش دهد.

ریفامپسین نیز دقیقا به همین شکل با تیبولون تداخل دارد.همچنین وارفارین که یک داروی ضد انعقاد است؛ در صورت مصرف همزمان با این دارو، اثراتش تشدید می گردد.

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی تیبولون

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • در صورتی سنگ کیسه صفرا دارید.
  • در صورتی که خودتان یا یکی از نزدیکانتان سرطان سینه دارد.
  • اگر خونریزی واژینال غیر عادی دارید.
  • در صورتی که سرطان وابسته به هورمونی دارید.
  • اگر چربی خون (کلسترول یا تری گلیسرید) بالایی دارید.
  • در صورتی که لخته خونی در ریه یا پاهایتان دارید و یا دچار التهاب عروق هستید.
  • اگر دیابت دارید.
  • در صورتی که سابقه سکته یا حمله قلبی دارید.
  • اگر سابقه تشنج یا صرع دارید.
  • اگر دچار سردرد میگرنی هستید.
  • در صورتی که به بیماری خونی به نام پورفیری مبتلا هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


دارو

عوارض جانبی داروی تیبولون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف تیبولون ، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • درد زیر شکم، افزایش وزن، رشد غیر طبیعی مو، حساسیت پستان
  • قرمزی و خارش واژن
  • خونریزی و لکه بینی واژینال: اگر این عوارض ماندگار شدند، به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از تیبولون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی تیبولون (مسمومیت دارویی)

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه های دارویی تیبولون

  1. مصرف این دارو خطر خاصی ندارد و اگر تعداد زیادی از آن با هم بلعیده شود ممکن است شما را دچار درد معده کند.
  2. البته اگر دچار بیماری های صرع، بیماری های کبد و کلیه و بیماری قلبی و میگرن هستید؛ بهتر است پیش زا مصرف مووضع را با پزشک در میان بگذارید.
  3. و نکته مهم اینکه مصرف تیبولون را بدون تجویز پزشک متوقف نکنید و در صورت مصرف بلند مدت بهتر است به طور منظم و دوره ای مورد بررسی و معاینه پزشک قرار بگیرید.
  4. مصرف منظم این دارو از اهمیتی خصای برخوردار است. سعی کنید همیشه و در ساعت مشخصی آن را مصرف کنید. همچنین اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید؛ بهتر است فورا آن را مصرف کنید. مگر اینکه زمان باقی مانده تا دوز بعدی از زمان فراموش کردن دوز قبلی، کمتر باشد. به زبان ساده شما نباید به دلیل فراموش کردن هر دوز، دوز بعدی را دو برابر کنید.
  5. مصرف تیبولن بهتر است حداقل ۱۲ ماه پس از آخرین دوره قاعدگی ماهیانه آغاز شود. چراکه مصرف زودتر از این هنگام می تواند تشدید خونریزی شود.

شرایط نگهداری داروی تیبولون

دارو را از دسترس کودکان و در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

13 نشانه و علائم بارز یائسگی : سن شروع یائسگی معمولا چند سالگی ...

به دنبال کاهش عوارض یائسگی هستید؟

مقابله و پیشگیری از یائسگی زودرس

آیا مصرف فلوکستین در دوران یائسگی مفید است؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نسرین سحاب | ۲ سال پیش
من میتونم واسه گر گرفتگی شدیدم تیبولون استفاده کنم؟
0
0

hits