دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دمکلوسیکلین چیست و چرا مصرف می شود؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دمکلوسیکلین (Demeclocycline) مشتق تتراسیکلین است علیه گونه های مشخصی از ارگانیسم ها مثل ناسیریاگنوره آ و هموفیلوس آنفولانزا فعال تر است به علاوه این که علیه گونۀ بروسلا در محیط آزمایشگاهی فعال ترین تتراسیکلین است.

موارد مصرف دمکلوسیکلین

دمکلوسیکلین (Demeclocycline) مشتق تتراسیکلین است و گفته می شود که این دارو علیه گونه های مشخصی از ارگانیسم ها مثل نایسریا گنوره آ و هموفیلوس آنفولانزا فعال تر است به علاوه این که علیه گونۀ بروسلا در محیط آزمایشگاهی فعال ترین تتراسیکلین است.

مکانیسم اثر دمکلوسیکلین

دمکلوسیکلین به دو روش وارد سلول باکتری می شود. یکی به روش انتشار و دیگری به روش انتقال فعال در نتیجه٬ غلظت تتراسیکلین در باکتری های حساس در درون سلول بسیار بیشتر از غلظت دارو در محیط خارج سلول است.

پس از ورود دمکلوسیکلین به درون سلول باکتری٬ بصورت برگشت پذیر به گیرنده های سلولی روی واحد فرعی 30s ریبوزوم باکتری متصل می شود و مانع از اتصال tRNA به محل پذیرش کمپلکس ریبوزوم mRNA می شود. نتیجه این فرایند وقفه سنتز پروتئین در طیف وسیعی از باکتری ها می باشد. عدم جذب انتخابی تتراسیکلین ها در پستانداران دلیل اصلی بی اثر بودن این دارو در وقفه پروتئین در انسان است

فارماکوکینتیک دمکلوسیکلین

همانند تتراسیکلین هیدروکلرید حدود 60 تا 80 درصد دوز تجویزی از مسیر گوارشی جذب می شود و اوج غلظت پلاسمایی آن 3 تا 4 ساعت بعد از یک دوز منفرد خوراکی 300 میلی گرمی حدود 5/1 تا 7/1 میکروگرم در میلی لیتر می باشد اما با دوزهای مکرر، می توان به غلظت های پلاسمایی بالاتری دست یافت. نیمه عمر حذف پلاسمایی آن حدود 12 ساعت می باشد و کلیرانس کلیوی آن حدود نصف تتراسیکلین است.

مقدار و موارد مصرف دمکلوسیکلین

  1. دمکلوسیکلین یک مشتق تتراسیکلین است با کاربردهای مشابه با آن آهسته تر دفع می شود و غلظت های خونی مؤثر آن برای مدت طولانی تری باقی می مانند. این دارو به صورت خوراکی و به فرم هیدروکلرید تجویز می شود.
  2. دوز معمول بالغین 600 میلی گرم دمکلوسیکلین هیدروکلراید در روز است که در 2 یا 4 دوز تقسیم شده و ترجیحاً یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا تجویز می شود، در مورد پنومونی غیر تیپیک ممکن است دوز 900 میلی گرم در 3 دوز تقسیم شده داده شود.
  3. در مورد کودکان بالای 8 سال تقریباً به طور روزانه دوز 6 تا 12 میلی گرم برکیلوگرم و در دوزهای تقسیم شده تجویز می شود اما باید مراقب اثر تتراسیکلین ها بر دندان ها و استخوان ها بود.
  4. در درمان هایپوناترمی مزمن ناشی از سندرم ترشح نابجای ADH در بالغین می توان از این دارو استفاده کرد. در آغاز فرم هیدروکلرید دارو با با دوز 900 تا 1200 میلی گرم در روز در دوزهای تقسیم شده تجویز می شود و تا دوز نگهدارنده 600 تا 900 میلی گرم در روز کاهش می یابد. از نمک های کلسیم و منیزیوم دارو نیز استفاده می شود.

قرص

مصرف دمکلوسیکلین در دوران بارداری و شیردهی

برای دارو های گروه D در دوران بارداری شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از دارو را اجتناب ناپذیر نماید و در مقابل منافع دارو، خطرات احتمالی آن را نیز پذیرفت.

از ترشح این دارو در شیر اطلاعی در دست نیست، بهتر است در دوران شیردهی مصرف نشود.

عوارض جانبی دمکلوسیکلین

همانند تتراسیکلین هیدروکلراید واکنش های فتوتوکسیک با این دارو نسبت به دیگر تتراسیکلین ها شیوع بیشتری دارد و بیماران باید از تماس مستقیم با نور خورشید پرهیز کنند. در بیماران تحت درمان با این دارو ممکن است دیابت نفروژنیک برگشت پذیر همراه با پلی اوری، پرنوشی و ضعف رخ می دهد و در تجویز طولانی مدت این دارو غلظت کراتینین پلاسما می بایست مانیتور گردد.

تداخلات دارویی دمکلوسیکلین

مصرف همزمان این دارو با آنتی اسیدها جذب آن را کاهش می دهد. جذب خوراکی املاح آهن و تتراسیکلین ها در صورت مصرف همزمان دو دارو کاهش می یابد. سوکرالفات جذب خوراکی تتراسیکلین ها را کاهش می دهد. تتراسیکلین ها در صورت همزمان با دارو های خوراکی جلوگیری کننده از بارداری، اثر این داروها را ممکن است کاهش دهند.

هشدار ها در رابطه با دمکلوسیکلین

1- این دارو به ندرت ممکن است موجب بروز حساسیت به نور شود.
2- در صورت نارسایی کبد این دارو با احتیاط فراوان مصرف شود.

توصیه های دارویی دمکلوسیکلین

1-از مصرف همزمان داروهای آنتی اسید، مکمل های حاوی کلسیم و آهن، ملین های حاوی منیزیم و سدیم بی کربنات، شیر ، لبنیات طی 3-1 ساعت پس از مصرف این دارو باید خودداری شود.
2-بیمار نباید به مدت طولانی در معرض نور آفتاب یا لامپ های دارای اشعه ماوراءبنفش قرار گیرد.
3-دوره درمان با این دارو باید کامل شود.
4- این دارو باید همراه با مقدار زیادی آب مصرف شود.

دمکلوسیکلین

ملاحظات اختصاصی دمکلوسیکلین

  • دارو راترجیحا با شکم خالی با یک لیوان پر از آب (یک ساعت قبل یا ۲ ساعت پس از غذا)مصرف کنید. اما در صورت مشکل گوارشی می توانید دارو را همراه غذا مصرف کنید.
  • حداقل تا نیم ساعت پس از مصرف دارو دراز نکشید و خم نشوید.
  • مصرف اب و مایعات بدون کافئین به اندازه ی مناسب در دوره ی مصرف این دارو لازم است.
  • تا ۲ ساعت پس از مصرف دارو از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به تمرکز و هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید.
  • مصرف این دارو روی نتایج آزمایشات بالینی شما اثرمی گذارد لذا پیش از انجام آزمایش پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع کنید.
  • از آنجا که طی درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد، تا حد ممکن از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خودداری کنید و از کرم ضدافتاب، پوشش مناسب و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • به علت کاهش اثر داروهای ضدبارداری در مصرف هم زمان با این دارو٬ استفاده از روش های دیگر برای پیشگیری از بارداری در طول درمان با این دارو لازم است.
  • اسهال آبکی طولانی مدت همراه با دل پیچه و تا چند هفته پس از درمان٬ ممکن است از عوارض نادر این دارو باشد. از خوددرمانی پرهیز کنید.
  • مصرف این دارو درکودکان زیر ۸ سال ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها شود لذا از خود درمانی با این دارو بدون نظر پزشک در اطفال بپرهیزید.

نحوه مصرف دمکلوسیکلین

دمکلوسیکلین را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین

معرفی کامل آنتی بیوتیک جمی فلوکساسین (Gemifloxacin)

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک آمیکاسین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits